Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 58780 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #90 Gepost op: 07 maart 2023, 15:33:28 »
Het ganghandel.

Geruime tijd zitten overleggen hoe en waar te beginnen en wat er gezien moet gaan worden. Belangrijkste detail is de schijf met inkepingen.
We zijn dus met die schijf begonnen en zijn gaan kijken wat de minimale afmetingen zouden kunnen zijn. De kunst van het aanpassen  ;D


En dan verder als leidraad de tekeningen in  Labrijn en de foto van de 3737.




wordt vervolgd.

7824
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2023, 15:35:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #91 Gepost op: 08 maart 2023, 14:36:31 »
Het "aangepaste" ganghandel is inmiddels besteld als test in plastic.
Bevestigen aan de ketel met de 2 staafjes. Voor het verschil tussen SS en NS haal je de staafjes weg die niet gebruikt worden.



7955

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #92 Gepost op: 09 maart 2023, 12:34:47 »
Frits,

Prachtig als statisch onderdeel. Ik kan pas zien als ik het ding in huis zou hebben of het ook werkend te maken is. Daardoor heb ik eigenlijk een andere vraag. Zou je dit onderdeel ook in verschillende stukken (stukjes) kunnen printen, waarbij je het schroefdraad gewoon van tapeind of een lange 1mm bout oid maakt in een frame en het ganghendel met schijf met inkepingen aan het tapeind vastmaakt. De hendel boven waarmee je de stand vastzet moet dan wel los, anders draait het niet. Heeft te maken met mijn idee om de binnenliggende schuifbeweging ook functioneel te maken in de zin dat je die met het ganghendel kunt verstellen. Als ik de onderdelen van de schuifbeweging die je hebt getekend en geprint goed interpreteer is dat daar allemaal mogelijk.

Je hebt bijvoorbeeld ook de voorwarmer (veel groter onderdeel dan dit) ook in verschillende stukjes geprint.


P.S., nee, ik ga geen stoomaandrijving in dit model maken  ;D
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #93 Gepost op: 09 maart 2023, 12:46:27 »
Alles kan (is dat wel zo?), maar realiseer je dat iedere print een basistarief van 15-16 euro heeft. En hoeveel zit er al in het hele model en gaan er nog komen? Dit onderdeel komt pas in een later stadium van de bouw aan de orde en we moeten nog eerst nog heel wat andere onderdelen ontwerpen. Verfijningen komen dan pas. Alles op zijn tijd.

Ik heb  tapeind M2 tijdens het ontwerp ingepast. Zie je niks van. Vandaar dat we een spiraal getekend hebben. (kunst van het aanpassen  ;D)

« Laatst bewerkt op: 09 maart 2023, 12:49:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #94 Gepost op: 09 maart 2023, 13:00:55 »
Dit hoort gezien de afmetingen in het spoor-0 draadje, maar is eigenlijk een vervolg van wat hier staat. Weer een dilemma.... maar ik neem aan dat beide draadjes door dezelfde bouwers/lezers worden gelezen.

Verschalen vanuit de 1:32 naar 1:43,5.
In FDP plastic lijkt het ongestraft te kunnen.


In messing......zal er om hangen  ???
of de gele vlakken 0,1-0,2 mm dikker maken, maar kloppen de verhoudingen dan nog wel? en wat zegt de handmatige controleur bij Shapeways?


Eerst de testprint in FDP afwachten.
1e aanpassing: de vork aan het uiteinde van massievere en afgeronde delen voorzien.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #95 Gepost op: 09 maart 2023, 21:01:40 »
Alles kan (is dat wel zo?), maar realiseer je dat iedere print een basistarief van 15-16 euro heeft.
Snap ik, maar als je de losse onderdelen van het ganghendel in een print combineert zoals deze https://www.shapeways.com/product/9LDBCM36X/6000-32-v1-5-voorverwarmer?optionId=291663169&li=shops van de voorwarmer dan is dat toch een print? Of zijn dat van de voorwarmer er 6? (Heb niet geteld, maar kop en staart en ik dacht 4 aansluitingen apart).

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #96 Gepost op: 09 maart 2023, 21:34:59 »
Die voorverwarmer is ontworpen als losse componenten, klopt. Deze (en vele andere) zijn dat niet, daar lopen de onderlinge componenten in elkaar over om een sluitend 3D model te krijgen want met een open vlak is het niet printbaar. Als je die toch los van elkaar aan een gietboom zou zetten heb je dus NIET de componenten om er een geheel van te maken. Het heeft echt met de techniek van het 3D tekenen te maken en ook met de tijd die je ervoor nodig is om het te tekenen.
Deze ganghandel was in feite zo klaar, die voorverwarmer kostte veel meer tijd omdat het juist alemaal losse delen zijn.

Voorbeeld.
Stel we gaan een bezem tekenen. Dat is in 3D een rechthoekig blok (bezem zelf) en een cylinder (steel/handvat).
De cylinder schuif je in het blok, klaar. De cylinder moet je aan de kant van het handvat dicht maken anders heb je een open object en als je daar niks aan doet is het niet printbaar. Dat is in dit geval maar 1 extra handeling, maar bij de ganghandel in losse componenten heb je vele handelingen nodig en die moeten ook nog eens naadloos aansluiten.
Alles kan, maar dat is een karwei wat je niet wilt weten.
Daarbij, welke marges ga je aanhouden om alles passend / beweegbaar te krijgen en dan heb je nog eens de (variabele) krimp bij de gieter.

Binnenliggend drijfwerk..... uren uren en nog eens uren (en testexemplaren).

Tekenen in 3D kan tot in nanometers, maar vormen in 3D maken is al een stap verder en uitvoering in messing is echt wat anders.

Controle scherm bij Shapeways: Loose shells.....als dat geen groen vinkje krijgt heb je een probleem en kan je gaan zoeken zoeken zoeken (en mopperen). 

Ter info; het koste ons circa 3-4 uur om de ganghandel te tekenen.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2023, 22:01:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #97 Gepost op: 14 maart 2023, 15:35:44 »
De snelheidsmeter (vlg. Hassler) bestaat uit 2 gedeelten. Onder de voetplaat de overbrenging vanaf het achterste wiel en in het machinist de aflezer.

De overbrenger moet nog voorzien worden van een Albion-buisje zodat daar een beweegbare as in kan worden aangebracht. Voor de  montage leek het bij het ontwerp makkelijk om een losse bodem te hebben. Die zit weer bovenop het gietdeel




Dit is de aflezer, (in duplo, voor/achterzijde)
Het gietdeel is uitgehold en de bevestingsplaat naar/tegen het plafond machinistenhuis zit er niet op. Dat is tijdens de bouw te bepalen.


8452
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2023, 15:47:54 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #98 Gepost op: 15 maart 2023, 01:11:36 »
Bijzondere print. Dit is niet te klein en printbaar? Staat me zo voor de geest vanuit mijn 6100 in H0 dat dit ding kleiner is dan het ganghendel of vergelijkbaar. En beweegbaar met een as en Albion buisje klinkt helemaal goed  (y)

mvg,
Ivo

*


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #100 Gepost op: 15 maart 2023, 18:18:33 »


Ja, dat mooie filmpje kende ik al. Maar omdat je het Albion buisje noemt bij de print van de kast van de snelheidsmeter wek je bij mij de indruk dat zelfs de snelheidsmeter wordt aangedreven en je een bewegende wijzer ziet. Leek mij wat erg ver gezocht, maar ik laat me graag overtuigen (y)

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #101 Gepost op: 15 maart 2023, 19:22:47 »
Alles kan, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Als het jou zou kunnen gaan lukken.....zou prachtig zijn. Noem dat dé uirdaging.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #102 Gepost op: 15 maart 2023, 23:31:27 »
Was niet van plan hier tijd in te steken eerlijk gezegd. Eerst maar eens een rijdende en puffende 6000 bouwen voordat ik hier energie in steek. Nogmaals ik was op het verkkerde been gezet door het Albion buisje. Ik ga wel door met nadenken of ik de vullingsgraad kan gaan verstellen tijdens het rijden.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #103 Gepost op: 16 maart 2023, 10:18:41 »
Ik ben niet in de gelegenheid om komend weekend naar het Spoorwegmuseum te gaan, dus nog even geduld.

8840
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2023, 10:32:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #104 Gepost op: 21 maart 2023, 12:17:39 »
We zijn er achter gekomen dat er onderop de overbrenging van de snelheidmeter twee "iets" zitten en nog twee verschillende "iets" ook. Wat ze precies voor functie hadden? Ik heb een idee, maar dat is speculatie. Wie?


Vooralsnog zijn ze wel op het 3D ontwerp gezet en is inmiddels in bestelling.


9031

Addendum  23 maart 2023: In een apart draadje wordt de werking van de snelheidsmeter besproken.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106654.0.html
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 11:29:08 door FritsT »