Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ideeën voor een NL rangeer baantje gevraagd door Frans Peeters
Vandaag om 17:09:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 17:06:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door GORILLUS
Vandaag om 16:59:52
IJSM trace door Voorburg door Pauldg
Vandaag om 16:59:26
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 16:58:42
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 16:57:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 16:48:57
Busch Aki i.c.m. YD8116 door Waalspoor
Vandaag om 16:38:50
Raadplaatje door Rody v. G.
Vandaag om 16:24:20
Buitenlust door Huib
Vandaag om 16:11:35
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 16:08:09
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 15:42:57
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Martin Domburg
Vandaag om 15:13:34
ExactTrain 2023 door AVH
Vandaag om 15:11:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 14:56:32
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:53:24
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 14:43:10
Diorama creation workshop door olaf99
Vandaag om 13:51:15
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:48:53
Aluminium (beladingen) door Hans Reints
Vandaag om 13:45:47
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep. door Reinout van Rees
Vandaag om 13:31:59
NVWA Wet miniatuurtreinen het ‘Y’ Spaarnwoude door Reinout van Rees
Vandaag om 13:11:49
RhB H0m, Albulisch door Bart Donker
Vandaag om 12:45:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bart Donker
Vandaag om 12:23:39
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 12:12:20
een nieuwe Duitse baan in Australia door frits959
Vandaag om 11:16:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door NS264
Vandaag om 11:05:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 11:05:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:07:28
Rangeer verlichting turquoise 1200 door serie1200
Vandaag om 07:52:50
  

Auteur Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen  (gelezen 2344 keer)

GORILLUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
  • De stoom komt uit mijn oren
    • Reichsbahn.nl
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #15 Gepost op: 03 juni 2023, 09:38:40 »
Mooie foto's zijn dit. (y)
Het valt me in ene op dat deze treinstellen geen jacobs draaistellen hebben.
Altijd gedacht dat al dat stroomlijn materieel dat had.

Ik ga de bouw weer volgen, vond die andere 4 en 6 delige mat 46 ook gaaf om te volgen.
Knap stuk werk (y)
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92567.0

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 5524
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #16 Gepost op: 03 juni 2023, 13:04:06 »
Bij mat'40 zijn ze daar van af gestapt. Het materieel was bedoeld voor hogere snelheden en dit reed beter. Bij mat '46 zijn ze er weer op teruggegeven vanwege materiaalschaarste na de oorlog.
Boomshanka!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6600
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #17 Gepost op: 03 juni 2023, 15:59:18 »
Over welke snelheden hebben we het dan irt mat '36 bv?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #18 Gepost op: 03 juni 2023, 16:08:17 »
De diesel-5 was ontworpen voor 160 km/h geloof ik, die hadden dezelfde draaistellen.
Andere elektrische treinen waren beperkt tot 125 km/h

Bij zowel de vijfdelige Mat 40 als de dieselvijf, zijn de drie bakken zonder eerste (of tweede in oude klasse-indeling) klasse wel onderling verbonden met Jacobsdraaistellen, op de 1-na-laatste foto zijn dat de drie rechter bakken
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2023, 16:13:46 door Quinzeedied »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 5524
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #19 Gepost op: 03 juni 2023, 16:48:02 »
Och ja, das waar ook. Gedeeltelijk jacobs bij de vijfwagenbakken.
Boomshanka!

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1613
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #20 Gepost op: 03 juni 2023, 17:09:01 »
De Mat’36 tweetjes (oorspronkelijk) hadden een Jacobs draaistel .
De Mat’36 drietjes (oorspronkelijk) hadden gewone draaistellen .

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6600
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #21 Gepost op: 03 juni 2023, 17:11:26 »
Word ik toch benieuwd naar de motvatie achter die keuzes. Snelheid is het dus kennelijk niet.

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
« Reactie #22 Gepost op: 03 juni 2023, 21:12:30 »
Mat 40 had alleen Jakobsdraaistelen bij de vijfwagen stellen, zowel bij de DE-5 als bij de ElD-5. Voorbeelden vind je op de site van Gerard van de Weerd.
Twee wagenstellen
Vijf wagenstellen
Diesel vijf wagenstellen

Mat 36 was ontworpen voor een dienstsnelheid 120 km/h, bij proefritten ging het harder tot 150 km/h.
Mat 40 was ontworpen voor een dienstsnelheid van 140 km/h, om binnen de bestaande bloklengte tot stilstand te kunnen komen voor een onveilig sein waren ze uitgerust met railremmen.
De aanpassingen die nodig waren aan de draaistellen om de railremmen te kunnen plaatsen zorgden echter dat mat 40 niet echt lekker comfortabel reed. Hun dienstsnelheid was later daarom verlaagd naar 120 km/h. Het draaistel zelf was afgeleid van het Zwitserse Schlieren draaistel dat gebruikt werd voor EW I en daar zorgde voor een comfortabele rijeigenschappen tot 120 km/h

Hier een afbeelding van een Jakobsdraaistel van mat 40.


Utrechts archief

Deze foto is gemaakt in 1942 in de werkplaats Leidschendam, waar de treinstellen werden samengesteld voor hun indienststelling.
Rob



Met vriendelijke groet,
Rob Bennis