Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ideeën voor een NL rangeer baantje gevraagd
door
Frans Peeters
Vandaag
om 17:09:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
GORILLUS
Vandaag
om 17:06:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
GORILLUS
Vandaag
om 16:59:52
IJSM trace door Voorburg
door
Pauldg
Vandaag
om 16:59:26
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog.
door
GORILLUS
Vandaag
om 16:58:42
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
door
GORILLUS
Vandaag
om 16:57:20
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
Vandaag
om 16:48:57
Busch Aki i.c.m. YD8116
door
Waalspoor
Vandaag
om 16:38:50
Raadplaatje
door
Rody v. G.
Vandaag
om 16:24:20
Buitenlust
door
Huib
Vandaag
om 16:11:35
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
martijnhaman
Vandaag
om 16:08:09
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 15:42:57
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001
door
Martin Domburg
Vandaag
om 15:13:34
ExactTrain 2023
door
AVH
Vandaag
om 15:11:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
Vandaag
om 14:56:32
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:53:24
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn193
Vandaag
om 14:43:10
Diorama creation workshop
door
olaf99
Vandaag
om 13:51:15
Inhoudsopgave blog Hans Reints
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:48:53
Aluminium (beladingen)
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:45:47
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep.
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 13:31:59
NVWA Wet miniatuurtreinen het ‘Y’ Spaarnwoude
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 13:11:49
RhB H0m, Albulisch
door
Bart Donker
Vandaag
om 12:45:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bart Donker
Vandaag
om 12:23:39
Update: baan in de tropen
door
tuurtje
Vandaag
om 12:12:20
een nieuwe Duitse baan in Australia
door
frits959
Vandaag
om 11:16:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
NS264
Vandaag
om 11:05:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 11:05:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:07:28
Rangeer verlichting turquoise 1200
door
serie1200
Vandaag
om 07:52:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van materieel 40 treinstellen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van materieel 40 treinstellen (gelezen 2344 keer)
GORILLUS
Offline
Berichten: 556
De stoom komt uit mijn oren
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #15 Gepost op:
03 juni 2023, 09:38:40 »
Mooie foto's zijn dit.
Het valt me in ene op dat deze treinstellen geen jacobs draaistellen hebben.
Altijd gedacht dat al dat stroomlijn materieel dat had.
Ik ga de bouw weer volgen, vond die andere 4 en 6 delige mat 46 ook gaaf om te volgen.
Knap stuk werk
Gelogd
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92567.0
Pauldg
Offline
Berichten: 5524
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #16 Gepost op:
03 juni 2023, 13:04:06 »
Bij mat'40 zijn ze daar van af gestapt. Het materieel was bedoeld voor hogere snelheden en dit reed beter. Bij mat '46 zijn ze er weer op teruggegeven vanwege materiaalschaarste na de oorlog.
Gelogd
Boomshanka!
Huup
Offline
Berichten: 6600
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #17 Gepost op:
03 juni 2023, 15:59:18 »
Over welke snelheden hebben we het dan irt mat '36 bv?
Gelogd
Daz, Od
Quinzeedied
Offline
Berichten: 930
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #18 Gepost op:
03 juni 2023, 16:08:17 »
De diesel-5 was ontworpen voor 160 km/h geloof ik, die hadden dezelfde draaistellen.
Andere elektrische treinen waren beperkt tot 125 km/h
Bij zowel de vijfdelige Mat 40 als de dieselvijf, zijn de drie bakken zonder eerste (of tweede in oude klasse-indeling) klasse wel onderling verbonden met Jacobsdraaistellen, op de 1-na-laatste foto zijn dat de drie rechter bakken
«
Laatst bewerkt op: 03 juni 2023, 16:13:46 door Quinzeedied
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 5524
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #19 Gepost op:
03 juni 2023, 16:48:02 »
Och ja, das waar ook. Gedeeltelijk jacobs bij de vijfwagenbakken.
Gelogd
Boomshanka!
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1613
Tram&Trein NL- H0
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #20 Gepost op:
03 juni 2023, 17:09:01 »
De Mat’36 tweetjes (oorspronkelijk) hadden een Jacobs draaistel .
De Mat’36 drietjes (oorspronkelijk) hadden gewone draaistellen .
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Huup
Offline
Berichten: 6600
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #21 Gepost op:
03 juni 2023, 17:11:26 »
Word ik toch benieuwd naar de motvatie achter die keuzes. Snelheid is het dus kennelijk niet.
Gelogd
Daz, Od
Rob Bennis
Jaren 30, een hele mooie periode
Offline
Berichten: 595
Re: Bouw van materieel 40 treinstellen
«
Reactie #22 Gepost op:
03 juni 2023, 21:12:30 »
Mat 40 had alleen Jakobsdraaistelen bij de vijfwagen stellen, zowel bij de DE-5 als bij de ElD-5. Voorbeelden vind je op de site van Gerard van de Weerd.
Twee wagenstellen
Vijf wagenstellen
Diesel vijf wagenstellen
Mat 36 was ontworpen voor een dienstsnelheid 120 km/h, bij proefritten ging het harder tot 150 km/h.
Mat 40 was ontworpen voor een dienstsnelheid van 140 km/h, om binnen de bestaande bloklengte tot stilstand te kunnen komen voor een onveilig sein waren ze uitgerust met railremmen.
De aanpassingen die nodig waren aan de draaistellen om de railremmen te kunnen plaatsen zorgden echter dat mat 40 niet echt lekker comfortabel reed. Hun dienstsnelheid was later daarom verlaagd naar 120 km/h. Het draaistel zelf was afgeleid van het Zwitserse Schlieren draaistel dat gebruikt werd voor EW I en daar zorgde voor een comfortabele rijeigenschappen tot 120 km/h
Hier een afbeelding van een Jakobsdraaistel van mat 40.
Utrechts archief
Deze foto is gemaakt in 1942 in de werkplaats Leidschendam, waar de treinstellen werden samengesteld voor hun indienststelling.
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van materieel 40 treinstellen