Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 16:12:53
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:09:09
ICM gaat uit dienst door Dave.......
Vandaag om 16:01:56
Modelspoor enquete door schipcas
Vandaag om 15:59:54
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 15:57:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 15:56:34
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door MOVisser
Vandaag om 15:46:42
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door Pauldg
Vandaag om 15:43:53
Voeding Digikeijs DR60710 (regelbaar) door Jan Pieter
Vandaag om 15:39:48
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 15:30:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 15:20:35
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:21
Nederland in Z door raymond erdtsieck
Vandaag om 14:18:20
Buitenlust door hervé
Vandaag om 13:06:00
Geprul in nul, het vergeten eendje door Pauldg
Vandaag om 13:03:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door nighttrain1
Vandaag om 12:57:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 12:55:02
Marklin/Trix koploper door Arjen B.
Vandaag om 12:52:00
Onbekende loc printplaat, wie herkent deze? door Duikeend
Vandaag om 12:31:22
NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje door Mispoes
Vandaag om 11:50:44
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:42:18
Beginnen met een spoorbaan door Theovh
Vandaag om 11:35:28
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:29:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 10:39:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:23:47
The Micro Model Railway Dispatch door Erik_omBC
Vandaag om 10:14:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 10:12:44
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door Antal
Vandaag om 06:54:16
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:10:44
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan) door NS1220
Vandaag om 00:19:11
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 49668 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #105 Gepost op: 21 maart 2023, 12:51:29 »
In het machinistenhuis zijn aan beide zijden krukjes aangebracht en die zijn doorgaans glad afgewerkt. Maar voor de fijngevoelige billetjes was er een uitvoering met een top van pluche, vastgezet met knopen.

In de testrun is een exemplaar van FDP gemaakt en bleek dat de knopen iets meer zichtbaar moesten worden gemaakt. De nu in bestelling staande messing versie heeft dat.


 

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #106 Gepost op: 22 maart 2023, 19:53:39 »
Nog geen etsplaten ontvangen, maar ik heb wel gietdelen en wielen.....dus eigenlijk kan ik wel beginnen.


Hier was ik toch weel een paar uurtjes zoet mee om het allemaal passend te krijgen. En vooral niet teveel vijlen, maar ook niet te weinig.
Verbindingsgaten zijn 0,8 mm en de binnenste stangen zijn met M1x8 aan elkaar geschroefd.






De Slaters as moet natuurlijk er nog tussenuit worden geslepen, maar dat komt pas veel later. Voorlopig is dit voldoende.


« Laatst bewerkt op: 22 maart 2023, 20:47:34 door FritsT »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
  • Modelrailroading is fun
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #107 Gepost op: 22 maart 2023, 23:41:22 »
De Slaters as moet natuurlijk er nog tussenuit worden geslepen, maar dat komt pas veel later. Voorlopig is dit voldoende.

Frits,

dit begrijp ik niet. Je gaat toch niet de vaste as tussen de beide wielen doorslijpen? Leg eens uit.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #108 Gepost op: 22 maart 2023, 23:56:03 »
@Ted...wel degelijk de zaag erin.
Voor een werkend drijfwerk heb je een krukas nodig. Klik maar op onderstaande link (handmonster spoor-0) en scrol naar beneden in dat bericht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222336435#msg3222336435

« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 00:00:18 door FritsT »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
  • Modelrailroading is fun
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #109 Gepost op: 23 maart 2023, 09:25:17 »
Duidelijk. Dank.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #110 Gepost op: 23 maart 2023, 11:51:46 »
Dag Frits,

Moet even kijken hoe de ophanging in het chassis ook alweer zit, maar de hele as kan er toch inclusief wielen naar onderen uit? Is handig voor onderhoud en spuiten. Ik zou de hele krukas met excentrieken nooit meer uit elkaar willen halen als dat eenmaal perfect zit en de as bij de krukken er tussen uit is geslepen. Even zoeken in het 0 draadje geeft me waarschijnlijk het antwoord.

Deze onderdelen heb ik nog niet. Ik wacht nog op een Shapeways korting actie voor de 2e batch gietdelen  :).

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #111 Gepost op: 23 maart 2023, 11:53:57 »
Het antwoord is ja




ikzalnooitmeeronnodigevragenstellenikzalnooitmeeronnodigevragenstellenikzalnooitmeeronnodigevragenstellenikzalnooitmeeronnodigevragenstellenikzalnooitmeeronnodigevragenstellen
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 11:55:31 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #112 Gepost op: 23 maart 2023, 12:23:39 »
De gietdelen voor de rest van het stangenstelsel passen mooi in elkaar.
Alleen de cylinderdeksels (binnen/boven, nr.3) aan de binnenzijde uitboren op dikte (2,4 mm) van de zuigerstang nr.16



13, 14 en 15 zitten op de gelaserde (zilverkleurige) laserplaat.


Alle benodigde onderdelen staan in de winkel van Shapeways.
bd-1 t/m bd-8
bd-9 zijn de koppelstangen.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 13:04:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #113 Gepost op: 23 maart 2023, 12:33:38 »
Het was oorspronkelijk de bedoeling om het drijfwerk in zilverkleurig metaal te laten gieten. Niet gieten via gietmallen, maar met direct printbare gietwas. Daarvoor hadden we speciale was aangeschaft en kan je per enkel onderdeel een gietdeel vervaardigen. Printen was het probleem niet, maar het uitbranden bij de gieter wel. En eenmaal uitgebrand, dan is het wasmodel verloren. Resultaten waren bij de testrun niet om over naar huis te schrijven. Ook met de speciale was van de gieter zelf ging het proces nog niet naar wens. Vandaar dat ik die techniek even "on hold" heb gezet want de was en arbeidsloon is niet goedkoop. Daarom ben ik terug gevallen op messing exemplaren en spuiten met Alclad.




9373
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 13:04:18 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #114 Gepost op: 23 maart 2023, 13:50:57 »
Heel indrukwekkend Frits maar tegelijk ook wel een beetje griezelig om de zaag in de as te zetten.

Maar voor mij geldt ook dat ik die onderdelen nog niet heb besteld maar dat komt bij een volgende bestelling wel  ;D

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #115 Gepost op: 23 maart 2023, 14:20:09 »
Assen zijn los te koop bij slaters
Mislukt, dan een nieuwe bestellen .

Word weer een mooi project

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #116 Gepost op: 23 maart 2023, 15:04:58 »
Heel indrukwekkend Frits maar tegelijk ook wel een beetje griezelig om de zaag in de as te zetten.

Maar voor mij geldt ook dat ik die onderdelen nog niet heb besteld maar dat komt bij een volgende bestelling wel  ;D

Ook zonder binnenliggend drijfwerk kan de lok gemaakt worden én rijden, dus de zaag hoeft er niet in. Scheelt ook weer flink wat pegels.
Achteraf alsnog inbouwen kan, maar dan moet je de zandkisten en tussenschot wel demontabel houden. (zie spoor-0 verslag)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #117 Gepost op: 23 maart 2023, 16:29:37 »
De vraag "waar zit het contragewwicht tov de kruk" is makkelijk te beantwoorden, namelijk naar de foto's kijken.
Maar nu de vraag "waar zit de krukas tov kruk resp contragewicht ?"
Op het handmonster in schaal-0 heb ik maar wat gegokt  ::). Nu gaat het er om...

Ik duizel van al die lijnen op de fabriekstekening. Wat is de voorzijde en wat is achter en links of rechts.Wie helpt?

Op de foto klikken voor een vergroting.







9470


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #118 Gepost op: 23 maart 2023, 16:43:59 »
Als ik goed kijk zie ik de kruk voor de koppelstang onder. Het contragewicht ligt op 45 graden naar rechts gedraaid. Vraag is waar je nu in deze tekening de kruk ziet van de binnenliggende drijfstang. Ik denk dat je kunt aannemen dat de kruk voor de koppelstang aan de andere kant 90 graden gedraaid ligt tov de kruk aan deze kant. Dan lijkt me het meest logische dat de kruk van de binnenliggende drijfstang aan de kant van het wiel dat je ziet op 180 graden ligt en de resterende is dan de linker kruk op 90 graden links.

Ik word nu vast gecorrigeerd. :)

Mijn redenering lijkt te kloppen als het aanzicht op de as tov het aanzicht op het wiel rechtsom is gedraaid in de tekening. Is dat linksom gedraaid is het andersom. Kun je dat uit de tekenig afleiden of is hier een vaste regel voor?

Rechtsom van de tekening lijkt me ook het meest logisch want dan zit het contragewicht zoveel mogelijk aan de andere kant van het aangrijpingspunt van de drijfstang op de kruk, Aan de andere kant zorgt het contragewicht juist voor meer onbalans in de aandrijving en dat is nu net niet de bedoeling van het contragewicht. Klopt niet: geldt voor beide krukken. Antwoord zou moeten liggen in het antwoord op de vraag waarom bij NS loks met grote regelmaat het contragewicht van het drijfwiel niet 90 graden tov de kruk van de drijfstang ligt.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 16:59:55 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #119 Gepost op: 23 maart 2023, 16:44:27 »
De onderste tekening bekijkend wijst kruk A naar je toe. Het is ook de vraag of het contragewicht voor kruk A is of voor Kruk B. De tekeningen bekijkend is het kruiselings.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 16:47:23 door C-rails »
Mvg.

Cor