Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 15:19:11
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Overet
Vandaag om 15:10:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:10:06
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door VictorPM
Vandaag om 15:00:03
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18

Auteur Topic: Wohnzimmer AW werkrapporten  (gelezen 14787 keer)

Juroen

• Offline Offline
Re: Wohnzimmer AW werkrapporten
« Reactie #75 Gepost op: 16 January 2025, 22:45:36 »
Zou de Versuchsanstalt het ook zo willen proberen:
https://www.youtube.com/watch?v=ix9GYaLzDjU
(op eigen risico!)

Groet, Juroen

R1954

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 16 January 2025, 22:49:33 »
Heldhaftig!
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #77 Gepost op: 17 January 2025, 12:42:28 »
Haha, een held op sokken zul je bedoelen! Met een lokje van € 6,99 durft iedereen het wel. Ik heb mijn BR 94 van € 60,- aan dit experiment gewaagd.

Overigens heb ik deze video al eens gezien. Samen met verslagen hier op het forum was dat de aanleiding om verschillende van mijn eigen locomotieven (met eeuwigheidswaarde) al eerder een wasbenzinebad te geven.

Misschien is dat, voor vieze locomotieven, wel net zo effectief als een ultrasoonbad. Zoals in deze video te zien veroorzaakt de draaiende aandrijving heel wat golven en belletjes :).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bask185

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 17 January 2025, 13:37:58 »
Is wasbenzine niet lichtelijk risicovol op vlammetjes en zo?
Treintjes kunnen vonken toch?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #79 Gepost op: 17 January 2025, 14:00:13 »
Aangezien wasbenzine als vloeistof op zich niet brand, het is de damp die brand, lijkt mij het risico gering.
Mits het model volledig is ondergedompeld in de vloeistof!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Juroen

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 17 January 2025, 20:11:45 »
Onder de video staat:
Das Produkt hier im Video: "Modellbahnöl SR24" von der Firma: SR24 Modellbahnöl Weiß und Schmidt GbR.
Dat is geen wasbenzine.

Groet Juroen

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 17 January 2025, 20:52:21 »
Ik heb het vandaag met - bijna reukloze - lampenolie geprobeerd, die had ik al heel lang in huis. Nooit aan gedacht dat het hiervoor te gebruiken zou zijn. De video met SR24 bracht me op het idee. Het kon weleens (bijna?) hetzelfde spul zijn, met vooral een verschil in prijs. Lampenolie in een bakje, locje erbij, aansluiten op de motor en laten draaien. Het werkt als een gek, het locje ging weer soepel lopen. De lampenolie is niet geleidend. De aangekoekte olie/vet/roet/koolstof op het motorschild heb ik met een tandenborstel afgeveegd, terwijl het in de lampenolie lag. Na het spoelen kon ik de lampenolie er gewoon vanaf deppen en blazen met de luchtspuit, het droogde mooi op, verdampte op den duur.

Volgende proef is de lampenolie met een volgende loc in de ultrasoonreiniger mikken en kijken of aangekoekte vet-en koolstofresten op het schild los wil trillen, of dat er toch nog een kwastje / tandenborstel nodig is. Zo niet, dan is de ultrasoonreiniger eigenlijk overbodig/nutteloos.
Ik heb al een trein

Ferdinand Bogman

• Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #82 Gepost op: 17 January 2025, 23:53:56 »
Met SR24 heb ik geen ervaring en ik heb het ook niet in huis. Het is wel een stuk duurder (€ 23,- per liter) dan wasbenzine, spiritus of lampolie die je in de supermarkt koopt.

Met dat laatste heb ik ook geen ervaring. Omdat dat, net als SR24, olie is, is een badje daarvan misschien wel een goede combi van reinigen én smeren. Maar ik vermoed dat het dus ook een oliefilm achterlaat op de niet te smeren delen van je locomotief. Huub, weet je zeker dat die lampolie helemaal verdampt?

Met de resultaten van een wasbenzinebad ben ik tot nu toe tevreden, ik zie geen reden om over te stappen op iets anders. In het geval van de BR 94 gaat het om een onbekende smurrie, waarvoor ik niet heb kunnen ontdekken welk oplosmiddel het probleem oplost ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 18 January 2025, 09:25:41 »
De lampenolie verdampt volledig en laat geen olie achter. Is dan ook ongeschikt als smeerolie. Het klinkt tegenstrijdig vanwege de olie, maar het verdampt helemaal. Smeren moet je nadien met smeerolie doen.

Vandaag ga ik een test doen met lampenolie in een rookgenerator, om te zien of het ook geschikt is als 'rookolie'. Ik vermoed van wel.

Nu ik de lampenolie heb 'ontdekt' (gewoon voor mijzelf dan), vind ik het een uitkomst, omdat in dit jaargetijde alles binnenshuis moet gebeuren. Lampenolie stinkt niet, wasbenzine wel. Overigens vind ik wasbenzine ook nummer 1 voor dit doel.
Ik heb al een trein

Ferdinand Bogman

• Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #84 Gepost op: 18 January 2025, 10:19:10 »
Een hele korte zoektocht levert tegenstrijdige beweringen op over lampolie (net als bij wasbenzine). Op fiets.nl beweert de een dat lampolie olie is en dus een laagje olie achterlaat:

“Lampenolie verdampt nauwelijks, terwijl wasbenzine zeer vluchtig is. Wasbenzine laat dus geen beschermend laagje achter, olie dus wel.“

Klinkt logisch. Maar een ander zegt:

“Lampolie is geen olie maar een oplosmiddel dat langzaam vervliegt. Laat maar eens een druppel op een vloeipapiertje vallen, na föhnen laat het na verdamping totaal geen sporen achter.“

Klinkt ook logisch. En die test lijkt me wel zinnig.

Waarmee ik niemand wil verplichten om dit ook te testen. Ik ben geen chemicus en uiteindelijk gebruik ik, net als de meesten hier, wat mij het beste bevalt.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 18 January 2025, 12:30:24 »
Als ik het goed onthouden heb zijn er 2 soorten lampolie. De ene op aardolie en de andere op (even verderfelijk) palmolie.
Maar dat geeft niet aan of er restjes achter blijven. In die aardolievariant zit ook iets van paraffine en de palmolie is van zichzelf wat lobbiger dus als het vervluchtigt is zal er mogelijk wat smering zijn van palmvet of paraffine maar zeker niet vetvrij om te schilderen

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 18 January 2025, 13:00:43 »
Mee eens, al zal het een heel dunne film zijn, maar toch.

Dat geldt ook voor wasbenzine waarmee je een vettig iets schoonmaakt, / laat weken, dan komt er olie/vet bij de wasbenzine en die zal ook sporen daarvan achterlaten. Ook weer ontvetten nadien.
Ik heb al een trein

Ferdinand Bogman

• Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #87 Gepost op: 18 January 2025, 13:26:50 »
Bij ontvetten nadien houd je dat probleem toch? Want in de praktijk krijg je niets 100% zuiver of schoon. Ik heb bij een practicum ooit geleerd dat elke spoelbeurt zo’n 90% van de weg te halen stof (in ons geval: vuil) verwijdert. Na drie spoelbeurten zou je dan 99,9% hebben verwijderd.

Of de achterblijvende film bestaat uit alleen vuil, of een combinatie van vuil en schoonmaakmiddel, lijkt me - los van de exacte percentages, in de praktijk niet uitmaken.

Ferdinand Bogman

• Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #88 Gepost op: 01 August 2025, 22:35:24 »
De afdeling Inkoop heeft het Wohnzimmer AW weer eens voor het blok gezet. Ze hebben, voor de herstelde Roco BR 64 nummerplaten gekocht. Wat het personeel steekt is dat er niet het Wohnzimmer AW op staat ;). En ze voelen zich in de maling genomen omdat het locnummer hetzelfde is als wat er al op gedrukt staat. Maar lastiger is dat ze niet zo goed weten hoe de boel erop te krijgen.

De afdeling Inkoop heeft het Wohnzimmer AW voor het blok gezet. Ze hebben, voor de herstelde Roco BR 64 nummerplaten gekocht, bij Roco zelf. Toegegeven, ze zien er mooi uit! Voor een lagere prijs dan die van Gaßner of Weinert krijg je DB-Keks, nummerschilden en plaatjes die aangeven in welk Bw en AW de loc onderhouden wordt. Wat het personeel steekt is dat dat niet het Wohnzimmer AW is ;). En ze voelen zich in de maling genomen omdat het locnummer hetzelfde is. Maar lastiger is dat ze niet zo goed weten hoe de boel erop te krijgen. Onder andere recht plaatsen blijkt moeilijk:

De Wohnzimmer Versuchsanstalt is dus op onderzoek uit naar de beste werkwijze.