Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m  (gelezen 29895 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal
« Reactie #15 Gepost op: 01 april 2019, 20:18:31 »
Het begin van het zichtbaar deel

Afgelopen tijd heb ik na uitvoerig proefrijden in het schaduwstation de eerste stappen gezet voor het zichtbaar deel.
Zie de prent hieronder.



Rechtsboven op de foto, bij de "kruising" tussen zichtbaar deel en schaduwstation, is de beschikbare hoogte tussen de twee lagen het kleinst. Een koperdraad dient daar als geleiding om ze iets neer te duwen. Dat gaat goed.

Over het elektronisch bolwerk linksboven ben ik wat minder tevreden; ik wil de arduino met relais en de bijbehorende draden voor de keerlus netter opbouwen.
Ga ik binnenkort mee verder.

De wisselstraat in de linkerbovenhoek ligt straks geheel uit 't zicht. Lijkt me wel verstandig om het landschap wat daarop komt demontabel te houden.

Op dit moment ben ik bezig het sporenplan uit te tekenen en de ondergrond voor het ballastbed te leggen.
Hiervoor gebruik ik het track-bed van WS, en op het toekomstig stationsgebied een depron ondervloer.

Tot slot heb ik koploper alvast aangepast: in het schaduwstation geldt nu éénrichtingsverkeer.


Groet Juroen



Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2019, 15:01:04 »
De basis is gereed, tijdens testen komt een ontwerpfout boven

De afgelopen periode ben ik aan de slag geweest met het leggen van rails voor het zichtbare deel.
Dat is nu klaar om te testen. Het stukje rangeerterrein dat ik wellicht nog wil aanleggen ontbreekt. Voor het huidige proefbedrijf is dat niet zo relevant.

Nog niet alle rails zijn op de bedding gelijmd; ik kan nog wat loshalen  en wat schuiven indien nodig.
Het baanplan zit in koploper en als ik zeven treinen op de baan zet loopt alles lekker wilekeurig door elkaar.



Ik kwam wel een ontwerpfout (van mij) tegen. ???
Ter illustratie heb ik hieronder een vereenvoudigde versie van mijn baanplan ingevoegd.

Koploper stuurt de treinen 'van een blok naar een blok'. Tussen blokken kan een wisselstraat liggen.



Zoals te zien op bovenstaande figuur heb ik de stationsblokken 'groen/blauw' aan beide uiteinden met 'oranje' verbonden. Het blok 'oranje' is een stuk vrije baan waar niet gekeerd mag worden.
Tussen deze blokken kan ik wisselstraten definiëren. Maar in koploper kan ik het verschil niet maken tussen een wisselstraat aan één einde van blok 'ovaal' en die aan het andere einde.

Anders geformuleerd: als een trein van 'groen' via de linker wisselstraat naar 'oranje' gaat, dan moet die via de rechter wisselstraat terug naar 'groen'. In de andere richting geldt iets vergelijkbaars.

Opmerking: hiermee wil ik niets afdoen aan koploper, ik vind het erg mooi en heb bewondering voor de maker.
Alleen, ik heb met de aanleg van mijn baan hier geen rekening mee gehouden.

Ik heb het nu opgelost door een stukje spoor van 30 cm ook als blok te definiëren. Dit zijn wel afwijkende blokjes ten opzichte van de aanbevolen standaard:
- er is maar één detectiepunt (het hele blok)
- aangevuld met een virtueel meldpunt.
- er mag niet gestopt worden.
Dit zijn de blokken '1/2A' en '3A' geworden. Zie figuur hieronder.
Deze 'tussenblokjes' zorgen ervoor dat er drie blokken zijn waardoor ik wel aan koploper kan vertellen welke wisselstraat aan welke kant ligt.



Wel,
Linksom werkt dat goed. De blokken 1/2A en 3A worden immers pas vrijgegeven als de trein aan het eind van 'ovaal'of 'diagonaal' is.
Rechtsom bleek lastiger: Doordat de trein na 30 cm al het einde van het blok heeft bereikt wordt het vorige blok en de wisselstraat vrijgegeven.
Bij treinen die wat langer zijn gebeurt dat dus als er nog rijtuigen in de wisselstraat staan; met ontsporingen tot gevolg.

Voorlopig heb ik dat opgelost door de blokken '1/2A' en '3A' op basis van treinlengte vrij te geven.
Dat lijkt goed te werken en ga ik de komende tijd verder testen.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2019, 15:27:22 »
Perikelen met een stoomloc, condensatoren eruit

In een ander draadje vraag ik advies om een Fleischmann BR78 over de boosterscheiding te kunnen laten rijden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89095.msg3222036982#msg3222036982
Hier een kort verslagje van wat ik met een ander locje meemaakte.

Het onderwerp is de Fleischmann 403207, stoomloc NS7501.

Die kocht ik ongeveer anderhalf jaar geleden, een nieuwe lok.
Een bijbehorende Fleischmann decoder volgens de instructies erin en rijden!

Een tijd lang ging dat op mijn rangeerbaan (die inmiddels is afgebroken) goed.
Zo goed zelfs dat ik deze loc gebruikte voor mijn 'promotiefilm' voor het magnetisch ontkoppelen:

https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

De afgelopen dagen had hij er geen zin meer in:
- als hij reed, dan wat dat ongelijkmatig,
- na enkele meters, meer zal het echt niet geweest zijn, stopte de loc ermee.

Bij nadere inspectie kon ik geen afwijkingen vinden die de plotselinge fout konden verklaren:
- alle draden lopen netjes,
- koolborstels zijn netjes,
- bij gelijkspanning direct op de motor, draait die soepel rond.

Echter,
Als ik de loc dan terug op de baan plaatste, dan reageerde de verlichting (voor/achter) met enige vertraging.
Uiteindelijk heb ik de drie condensatoren die in de loc zitten eruit gehaald. Ze liggen naast de loc op de voorgrond.



Ik moet de decoder nog wat netter achter een stukje zwart verbergen, dat volgt.
Maar zonder die condensatoren loopt hij weer als een zonnetje! (y)

Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2020, 19:25:01 »
Het bovendek is dicht

Na lange tijd weer eens een update. Ondertussen is er het een en ander tot stand gekomen.
Het bovendek, waar de scenery op moet gaan komen, is dicht. Zie de foto. Om een indruk te krijgen hoe het eruit gaat zien als de scenery vorm krijgt heb ik een aantal verticale openiongen met stukken karton tijdelijk afgesloten. Zo heeft deze situatie net wat meer smoel.



Op de linkerhelft situeer ik een rangeerterrein. Gezien de nogal beperkte ruimte en de wens om iets leuks te rangeren hebben ga ik de mogelijkheden eens zorgvuldig overpeinzen.

Om toegang te houden tot de techniek daaronder heeft het bovendek de nodige uitneembare panelen. In totaal zijn er 8 luiken:
- de vier hoeken;
- de twee middenstukken;
- twee delen boven de helling van/naar het schaduwstation.
De eerste indruk is dat ik hiermee, samen met de toegang langs onder, overal bij kan.
Het wegwerken van de naden van alle luiken zal de nodige aandacht gaan vragen; de toekomst zal het uitwijzen.



Aan de binnenkant van de bak heb ik een ledstrip van 5 meter; handig bij werkzaamheden aan het schaduwstation.

De komende tijd staan er twee dingen centraal":
1) voor de lol (proef-) rijden;
2) een besluit nemen hoe het rangeerterrein eruit gaat zien.

Groet, Juroen


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal
« Reactie #19 Gepost op: 06 januari 2020, 19:42:14 »
Mijn poetswagentje

Om de rails te poetsen gebruik ik, naast het handwerk, een poetswagentje. Ik heb onder een goederenwagen een 'borstel' van noch hangen. Nadat het originele viltje was versleten heb ik er een stukje zelfklevend meubelvilt onder geplakt. Dit werkt goed; tenminste het witte meubelvilt wordt na enige tijd zwart.

Om de drukkracht iets te vergroten zit een plakje lood op.



Een kenmerk is wel dat het meubelvilt niet met wasbenzine nat gemaakt mag worden. Dan laat de lijm los.

Het viltje heb ik in twee stukjes gesplitst want ik heb op een paar plaatsen de opstaande veer voor de wisselbediening nog niet helemaal ingekort.

Groet Juroen
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2020, 19:49:57 door Juroen »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Molendaal
« Reactie #20 Gepost op: 06 januari 2020, 23:07:51 »
Goed idee, beetje lood erop!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #21 Gepost op: 11 januari 2020, 11:39:30 »
De eerste scenery

Hoewel ik nog midden in de 'technische fase' zit wilde ik eens proeven aan het bouwen van een resin bouwpakketje. Met sinterklaas een betaalbare kit gevraagd en gekregen.
Het is lang geleden dat ik een huisje of vergelijkbaar in elkeaar lijmde, dus het leek me goed om klein te beginnen.

Deze resin kit is me goed bevallen. De pasvorm is goed, en het schilderen met aqua color gaat ook goed.
Wat meer verweren zou op zijn plaats zijn. Daar wacht mee tot ik meer scenery te verweren heb. Ik verwacht dat er dan meer samenhang ontstaat dan waneer ik dit sporadisch doe.

Voor sommigen zal de trekker met aanhanger nostalgisch werken; een set uit mijn jeugd.



Groet, Juroen

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #22 Gepost op: 11 januari 2020, 11:44:39 »
Netjes gedaan!

Al zou je alleen wat sterk verdunde verf over het dak doen, ben je al heel ver.
Het groene hout vind ik erg mooi gedaan.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #23 Gepost op: 11 januari 2020, 12:02:04 »
Leuke uitvindingen met Fischer Technik! Daniel Caso heeft een topic over zelfgemaakte gereedschappen, daar kun je ze ook nog posten.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2020, 13:42:43 »
Dave,

Dank voor het compliment.
Er zit een dunne wash van zwart over het dak. Maar inderdaad, het mag wat meer.
Ik zal er eens mee aan de slag.

Jacob,
Na even zoeken vind ik vooralsnog wel diverse bijdragen van Daniel maar geen specifiek draadje over allerlei technieken.
Wellicht moet ik anders, of gewoon verder zoeken. :)


Groet, Juroen.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2020, 14:03:06 »
Volgende fase

Voor het linker deel heb ik een weg in gedachten.
Die heb ik met scarm ontworpen en 1:1 afgedrukt. Ik vind de wegen in scarm in h0 te smal. Om een brede weg te tekenen kies ik eerst een grotere schaal S (1:64) en daarna wegen. Dan maakt scarm de wegen breder. Nu is die ongeveer 90 mm breed. Als ik ooit rijdende voertuigen op mijn baan wil, dan besef ik dat de haarspeldbocht (te) krap is.

Om de goederentreinen een reden te geven dat ze op mijn baan rijden wil ik iets van een goederen/rangeeremplacement aanleggen.
De plannen ontwikkelen zich:
- het plan wordt steeds beperkter/kleiner
- begint te beklijven als een aanvaardbaar compromis.



Aanvankelijk was het plan om alleen links (daar waar de Fleischmann doos ligt) een emplacement aan te leggen, met de mogelijkheid om met een rangeerlokje om te kunnen lopen. Een soort van kleine vorm van een timesaver. Dat lijkt me gezien de beschikbare lengte uiteindelijk niet haalbaar.

Laatst ontstond het idee om in de hoofdbaan een kruiswissel aan te leggen en zo aan beide zijden iets met goederen te kunnen doen.
Links iets uitgebreider met drie sporen waar een fabriek/bedrijf staat en spoor met bokkraan (nu in fischertechnik) of vergelijkbaar.
Rechts is slechts één spoor voorzien. De Rivarossi doos beeld een loods/bedrijf uit.

Ik laat dit even bezinken.
Na ambitieuze plannen met een draaischijf (past echt niet) en zo, ga ik voor minder-is-meer.

Vermoedelijk is een kruiswissel in een enkelsporige baan niet iets wat frequent in Nederland in het echt te zien is. Ik denk dat ik met dit compromis kan leven. Echter, het zou helpen als met enige bijval zou blijken dat mijn plan toch niet heel erg afwijkend is. ;)

Groet Juroen


Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2020, 15:40:03 »
"...wel diverse bijdragen van Daniel maar geen specifiek draadje over allerlei technieken..."
Ik moest ook even zoeken, hier issie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90041.msg3222055884#msg3222055884
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2020, 19:41:45 »
Detectie van Fleischmann Mat '64 (4472)

Enige tijd gelden kocht ik een Fleischmann Mat '64. Bij inbouw van de decoder heb ik een extra sleper op het motordraaistel gemonteerd. Dit om ervoor te zorgen dat het stel gedetecteerd wordt als het motordraaistel voorop rijdt. Een sleper aan één kant volstaat om voor detectie te zorgen. Gezien mijn doel niet was om de stroomafname te verbeteren (die was goed) heb ik het hierbij gelaten.

Ik heb voor zulke doeleinden een plaatje fosforbrons van 0,1 mm dik. Daar knip ik met een schaar strippen af die ik dan als sleper kan gebruiken.
De schaar zal best slijten van deze toepassing; het is dan ook niet de beste schaar die ik hiervoor gebruik.

In mijn knutselvoorraad zit ook een plaat fosforbrons van 0,2 mm dik. Dat is naar mijn ervaring te dik: de drukkracht is snel zo hoog dat het wielstel gaat slippen.

Op de foto: het motordraaistel met de extra sleper, gesoldeerd op een stukje gatenprint. De print is op het draaistel gelijmd.
Op de grond het stuk fosforbrons.



Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2020, 19:31:38 »
Ruimtegebrek en toch een baan willen bouwen

Ik denk dat dit dilema bij meerdere modelspoorders een rol speelt. In dit bericht beschrijf ik mijn oplossing:
Mijn modelbaan kan ik tegen het plafond takelen.

De takel met staalkabels
Hiervoor deed ik inspiratie op bij een ander bouwverslag op internet:
https://henkhorlings.nl/node/25#ophijsen

Net als de heer Horlings gebruik ik een elektrische lier om een en ander op te takelen.

Mijn lier heeft ruim voldoende trekkracht. Door de staalkabel bij de haak over een katrol terug naar de lier te laten lopen maak je niet alleen gebruik van de maximale kracht van het apparaat maar neemt ook de snelheid van hijsen en dalen af zodat dit gecontroleerd gebeurt.



Vanuit de haak van de lier lopen vier (dunnere) staalkabels via katrollen naar de vier hijspunten van de baan.
 


Ander draadje
In een ander draadje wordt een vergelijkbare aanpak beschreven;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6659.0.html

De 'pergola'
Vermoedelijk kunnen keilbouten, direct in het betonnen plafond de gevraagde last dragen. Ik wilde vermijden dat ik in het plafond zou gaan schroeven. Daarom heb ik een soort van pergola in de kamer opgebouwd die, geschilderd in de kleur van wanden en plafond, beperkt de aandacht trekt.



Aan die pergola hangt de motorlier, de katrollen en daarmee de gehele baan. Onlangs heb ik op één van de langsprofielen een ledstrip gelijmd. Sindsdien heb ik voldoende licht.

Opbouw van de treintafel
De opbouw van de treinbaan is eigenlijk het best vergelijkbaar met de ombouw van een ledikant: een rechthoekige bak van multiplex platen van 18 mm. Lang 2,65 m, breed 1,40 m. Bij een houthandel (niet de reguliere bouwmarkt) is deze lengte verkrijgbaar. Ik gebruik platen die al een grondverf laag hebben; makkelijk bij het schilderen.

Aan de binnenzijde van de ombouw zitten metalstud profielen; die worden normaliter in de interieurbouw gebruikt om scheidingswanden te maken.
Tevens enkele dwarsprofielen van metalstud. In de hoeken zitten plankendragers ter versteviging; die zijn licht en nemen relatief weinig plaats in.
De oogbouten waaraan de baan hangt gaan zowel door hout als door het metalstud profiel.



Gezien de baan op een zolder staat, waar meer activiteiten dan alleen modelspoor plaatsvinden, is de buitenkant van de bak wit van kleur. Zo valt die minder op.

Aan de onderzijde is de bak afgewerkt met 9 mm witte multiplex panelen. Die verbeteren de torsiestijfheid. Twee panelen ontbreken nog; die zijn voorzien als uitneembaar luik. Zo kan ik er nu en later goed bij.

Op het 3railforum zag ik een bouwverslag van een 'hijsbaan' dat me deed besluiten tot de keuze voor gebruik van metalstud profielen:
https://forum.3rail.nl/index.php?PHPSESSID=pjhs2tpeuucfvcj1pq1vlbdd64&topic=55641.0
De praktische uitvoering wijkt iets af en ook het hijsmechanisme heb ik anders uitgevoerd.

Schragen
De baan rust in neergelaten toestand op twee metalen schragen. Die zijn inklapbaar, in hoogte verstelbaar en sterk genoeg.
Ingeklapt is deze schraag ongeveer 110 x 10 x 4 cm.

Hoe bevalt het?
Prima. Meestal heb ik de baan op de schragen staan, maar als het nodig is kan ik het geheel in enkele minuten boven hebben. Wel goed opletten dat alle kabels los zijn! Dan is de zolder weer beschikbaar voor andere activiteiten.

Nadelen, mogelijke verbeteringen?
In de opgetakelde stand heb ik (nog) geen beveiliging tegen neerstorten van het geheel. Ik vertrouw nu volledig op de rem/vergrendeling in de motorlier.

Mijn optimisme is begrensd: zoals alles kan de rem stuk gaan (kleine kans) en wanneer het geheel onbeheerst naar beneden komt, dan is alles naar de gallemiezen en ook lichamelijk leed is niet uitgesloten (grote ernst). Hier moet ik dus wat aan doen.

Disclaimer
Voorbeeld doet volgen. Iedereen is vrij om ook iets dergelijks te bouwen maar ik aanvaard geen aansprakelijkheid voor schade (materieel danwel lichamelijk of geestelijk).


Groet Juroen

Daniel Caso

  • Gast
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #29 Gepost op: 14 januari 2020, 22:35:12 »
Juroen

Ik heb een paar vergelijkbare installaties gezien, maar nooit om een 'L'vormige baan te tillen.
Zeer goed, slim (de pergola) en mooi gemaakt.
Complimenten.

Daniel