Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Jelmer
Vandaag om 11:30:20
Fake webwinkels? door VAM65
Vandaag om 11:20:53
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:05:33
Voormalige ploegwerkplaats spoorlijn Almelo - Salbergen "gered" door Jeronimos
Vandaag om 11:02:34
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 10:35:20
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 10:30:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:06:08
Modules van Kees Gorter door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:05:44
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door ETH023
Vandaag om 09:12:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:06:25
Rondom Charlois door Piggelmee
Vandaag om 09:04:09
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door San-Markos
Vandaag om 08:57:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 08:55:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 08:51:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:50:41
Artitec 2019 door Bert van Gelder
Vandaag om 08:31:47
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Maurice K
Vandaag om 06:56:46
Twincenter en Intellibox: kan ik die met elkaar koppelen? door TrixExpress
Vandaag om 01:57:41
Welke besturingssoftware kies ik? door TrixExpress
Vandaag om 01:49:25
Baanbouw Bosje77 door mwdb
Vandaag om 00:05:37
Montage bouwkit Weinert BR 93 door mwdb
14 oktober 2019, 23:55:48
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
14 oktober 2019, 23:55:03
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door ex-DR V100
14 oktober 2019, 23:46:12
DR4088LN programmeren voorbij 128, hoe door Debvd
14 oktober 2019, 23:37:33
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door nighttrain1
14 oktober 2019, 23:07:36
Rijnmondlijn door Antal
14 oktober 2019, 22:45:23
Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen door meino
14 oktober 2019, 22:40:34
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
14 oktober 2019, 22:03:40
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
14 oktober 2019, 21:48:19
Heen, En en Weer door DE-II
14 oktober 2019, 21:35:35
  

Auteur Topic: Molendaal  (gelezen 3682 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: Molendaal
« Reactie #15 Gepost op: 01 april 2019, 20:18:31 »
Het begin van het zichtbaar deel

Afgelopen tijd heb ik na uitvoerig proefrijden in het schaduwstation de eerste stappen gezet voor het zichtbaar deel.
Zie de prent hieronder.



Rechtsboven op de foto, bij de "kruising" tussen zichtbaar deel en schaduwstation, is de beschikbare hoogte tussen de twee lagen het kleinst. Een koperdraad dient daar als geleiding om ze iets neer te duwen. Dat gaat goed.

Over het elektronisch bolwerk linksboven ben ik wat minder tevreden; ik wil de arduino met relais en de bijbehorende draden voor de keerlus netter opbouwen.
Ga ik binnenkort mee verder.

De wisselstraat in de linkerbovenhoek ligt straks geheel uit 't zicht. Lijkt me wel verstandig om het landschap wat daarop komt demontabel te houden.

Op dit moment ben ik bezig het sporenplan uit te tekenen en de ondergrond voor het ballastbed te leggen.
Hiervoor gebruik ik het track-bed van WS, en op het toekomstig stationsgebied een depron ondervloer.

Tot slot heb ik koploper alvast aangepast: in het schaduwstation geldt nu éénrichtingsverkeer.


Groet Juroen



Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: Molendaal
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2019, 15:01:04 »
De basis is gereed, tijdens testen komt een ontwerpfout boven

De afgelopen periode ben ik aan de slag geweest met het leggen van rails voor het zichtbare deel.
Dat is nu klaar om te testen. Het stukje rangeerterrein dat ik wellicht nog wil aanleggen ontbreekt. Voor het huidige proefbedrijf is dat niet zo relevant.

Nog niet alle rails zijn op de bedding gelijmd; ik kan nog wat loshalen  en wat schuiven indien nodig.
Het baanplan zit in koploper en als ik zeven treinen op de baan zet loopt alles lekker wilekeurig door elkaar.



Ik kwam wel een ontwerpfout (van mij) tegen. ???
Ter illustratie heb ik hieronder een vereenvoudigde versie van mijn baanplan ingevoegd.

Koploper stuurt de treinen 'van een blok naar een blok'. Tussen blokken kan een wisselstraat liggen.



Zoals te zien op bovenstaande figuur heb ik de stationsblokken 'groen/blauw' aan beide uiteinden met 'oranje' verbonden. Het blok 'oranje' is een stuk vrije baan waar niet gekeerd mag worden.
Tussen deze blokken kan ik wisselstraten definiëren. Maar in koploper kan ik het verschil niet maken tussen een wisselstraat aan één einde van blok 'ovaal' en die aan het andere einde.

Anders geformuleerd: als een trein van 'groen' via de linker wisselstraat naar 'oranje' gaat, dan moet die via de rechter wisselstraat terug naar 'groen'. In de andere richting geldt iets vergelijkbaars.

Opmerking: hiermee wil ik niets afdoen aan koploper, ik vind het erg mooi en heb bewondering voor de maker.
Alleen, ik heb met de aanleg van mijn baan hier geen rekening mee gehouden.

Ik heb het nu opgelost door een stukje spoor van 30 cm ook als blok te definiëren. Dit zijn wel afwijkende blokjes ten opzichte van de aanbevolen standaard:
- er is maar één detectiepunt (het hele blok)
- aangevuld met een virtueel meldpunt.
- er mag niet gestopt worden.
Dit zijn de blokken '1/2A' en '3A' geworden. Zie figuur hieronder.
Deze 'tussenblokjes' zorgen ervoor dat er drie blokken zijn waardoor ik wel aan koploper kan vertellen welke wisselstraat aan welke kant ligt.



Wel,
Linksom werkt dat goed. De blokken 1/2A en 3A worden immers pas vrijgegeven als de trein aan het eind van 'ovaal'of 'diagonaal' is.
Rechtsom bleek lastiger: Doordat de trein na 30 cm al het einde van het blok heeft bereikt wordt het vorige blok en de wisselstraat vrijgegeven.
Bij treinen die wat langer zijn gebeurt dat dus als er nog rijtuigen in de wisselstraat staan; met ontsporingen tot gevolg.

Voorlopig heb ik dat opgelost door de blokken '1/2A' en '3A' op basis van treinlengte vrij te geven.
Dat lijkt goed te werken en ga ik de komende tijd verder testen.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: Molendaal
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2019, 15:27:22 »
Perikelen met een stoomloc, condensatoren eruit

In een ander draadje vraag ik advies om een Fleischmann BR78 over de boosterscheiding te kunnen laten rijden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89095.msg3222036982#msg3222036982
Hier een kort verslagje van wat ik met een ander locje meemaakte.

Het onderwerp is de Fleischmann 403207, stoomloc NS7501.

Die kocht ik ongeveer anderhalf jaar geleden, een nieuwe lok.
Een bijbehorende Fleischmann decoder volgens de instructies erin en rijden!

Een tijd lang ging dat op mijn rangeerbaan (die inmiddels is afgebroken) goed.
Zo goed zelfs dat ik deze loc gebruikte voor mijn 'promotiefilm' voor het magnetisch ontkoppelen:

https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

De afgelopen dagen had hij er geen zin meer in:
- als hij reed, dan wat dat ongelijkmatig,
- na enkele meters, meer zal het echt niet geweest zijn, stopte de loc ermee.

Bij nadere inspectie kon ik geen afwijkingen vinden die de plotselinge fout konden verklaren:
- alle draden lopen netjes,
- koolborstels zijn netjes,
- bij gelijkspanning direct op de motor, draait die soepel rond.

Echter,
Als ik de loc dan terug op de baan plaatste, dan reageerde de verlichting (voor/achter) met enige vertraging.
Uiteindelijk heb ik de drie condensatoren die in de loc zitten eruit gehaald. Ze liggen naast de loc op de voorgrond.



Ik moet de decoder nog wat netter achter een stukje zwart verbergen, dat volgt.
Maar zonder die condensatoren loopt hij weer als een zonnetje! (y)

Groet, Juroen