Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:31:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 00:29:19
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 00:23:45
Wensendraadje Nederlands 2020 door Floris Dilz
Vandaag om 00:15:42
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door nighttrain1
Vandaag om 00:11:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 00:06:30
Pfarrerwinkel bahn door dimo1_dimo1
14 december 2019, 23:43:25
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
14 december 2019, 23:41:57
Spanning meten digitale baan door emanje
14 december 2019, 23:38:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
14 december 2019, 23:36:41
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door T.Spat
14 december 2019, 23:28:13
Beneluxspoor op NMD 2020 te Rijswijk door St00mboy
14 december 2019, 23:11:18
Franse treinen en scenery door Hans Reints
14 december 2019, 23:00:26
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
14 december 2019, 22:55:27
Raadplaatje door Hlv53
14 december 2019, 22:39:16
Piko NS1100, materieelbespreking door 1200blauw
14 december 2019, 22:33:14
Projekt 083-338 door 44
14 december 2019, 22:32:09
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door KNed
14 december 2019, 22:28:16
Dubbele containerwagon van Touax in Nederland inzetbaar? door KNed
14 december 2019, 22:11:07
De opdracht voor de fotowedstrijd voor augustus/september: elektrische treinen door Bob R.
14 december 2019, 21:50:48
Baan in Los Angeles door Jelmer
14 december 2019, 21:49:47
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Patrick1975
14 december 2019, 21:18:22
Een klein stukje Scotland door BrightonBelle
14 december 2019, 21:16:47
Meten stroomverbruik door Klaas Zondervan
14 december 2019, 20:49:59
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Los Bombeiros
14 december 2019, 20:22:04
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
14 december 2019, 19:48:08
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door puntenglijder
14 december 2019, 19:21:13
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
14 december 2019, 18:23:25
NTM goederenwagens in Spoor-0 door jumbo747
14 december 2019, 18:04:53
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
14 december 2019, 17:34:28
  

Auteur Topic: Molendaal  (gelezen 3992 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Molendaal
« Reactie #15 Gepost op: 01 april 2019, 20:18:31 »
Het begin van het zichtbaar deel

Afgelopen tijd heb ik na uitvoerig proefrijden in het schaduwstation de eerste stappen gezet voor het zichtbaar deel.
Zie de prent hieronder.



Rechtsboven op de foto, bij de "kruising" tussen zichtbaar deel en schaduwstation, is de beschikbare hoogte tussen de twee lagen het kleinst. Een koperdraad dient daar als geleiding om ze iets neer te duwen. Dat gaat goed.

Over het elektronisch bolwerk linksboven ben ik wat minder tevreden; ik wil de arduino met relais en de bijbehorende draden voor de keerlus netter opbouwen.
Ga ik binnenkort mee verder.

De wisselstraat in de linkerbovenhoek ligt straks geheel uit 't zicht. Lijkt me wel verstandig om het landschap wat daarop komt demontabel te houden.

Op dit moment ben ik bezig het sporenplan uit te tekenen en de ondergrond voor het ballastbed te leggen.
Hiervoor gebruik ik het track-bed van WS, en op het toekomstig stationsgebied een depron ondervloer.

Tot slot heb ik koploper alvast aangepast: in het schaduwstation geldt nu éénrichtingsverkeer.


Groet Juroen



Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Molendaal
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2019, 15:01:04 »
De basis is gereed, tijdens testen komt een ontwerpfout boven

De afgelopen periode ben ik aan de slag geweest met het leggen van rails voor het zichtbare deel.
Dat is nu klaar om te testen. Het stukje rangeerterrein dat ik wellicht nog wil aanleggen ontbreekt. Voor het huidige proefbedrijf is dat niet zo relevant.

Nog niet alle rails zijn op de bedding gelijmd; ik kan nog wat loshalen  en wat schuiven indien nodig.
Het baanplan zit in koploper en als ik zeven treinen op de baan zet loopt alles lekker wilekeurig door elkaar.



Ik kwam wel een ontwerpfout (van mij) tegen. ???
Ter illustratie heb ik hieronder een vereenvoudigde versie van mijn baanplan ingevoegd.

Koploper stuurt de treinen 'van een blok naar een blok'. Tussen blokken kan een wisselstraat liggen.



Zoals te zien op bovenstaande figuur heb ik de stationsblokken 'groen/blauw' aan beide uiteinden met 'oranje' verbonden. Het blok 'oranje' is een stuk vrije baan waar niet gekeerd mag worden.
Tussen deze blokken kan ik wisselstraten definiëren. Maar in koploper kan ik het verschil niet maken tussen een wisselstraat aan één einde van blok 'ovaal' en die aan het andere einde.

Anders geformuleerd: als een trein van 'groen' via de linker wisselstraat naar 'oranje' gaat, dan moet die via de rechter wisselstraat terug naar 'groen'. In de andere richting geldt iets vergelijkbaars.

Opmerking: hiermee wil ik niets afdoen aan koploper, ik vind het erg mooi en heb bewondering voor de maker.
Alleen, ik heb met de aanleg van mijn baan hier geen rekening mee gehouden.

Ik heb het nu opgelost door een stukje spoor van 30 cm ook als blok te definiëren. Dit zijn wel afwijkende blokjes ten opzichte van de aanbevolen standaard:
- er is maar één detectiepunt (het hele blok)
- aangevuld met een virtueel meldpunt.
- er mag niet gestopt worden.
Dit zijn de blokken '1/2A' en '3A' geworden. Zie figuur hieronder.
Deze 'tussenblokjes' zorgen ervoor dat er drie blokken zijn waardoor ik wel aan koploper kan vertellen welke wisselstraat aan welke kant ligt.



Wel,
Linksom werkt dat goed. De blokken 1/2A en 3A worden immers pas vrijgegeven als de trein aan het eind van 'ovaal'of 'diagonaal' is.
Rechtsom bleek lastiger: Doordat de trein na 30 cm al het einde van het blok heeft bereikt wordt het vorige blok en de wisselstraat vrijgegeven.
Bij treinen die wat langer zijn gebeurt dat dus als er nog rijtuigen in de wisselstraat staan; met ontsporingen tot gevolg.

Voorlopig heb ik dat opgelost door de blokken '1/2A' en '3A' op basis van treinlengte vrij te geven.
Dat lijkt goed te werken en ga ik de komende tijd verder testen.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Molendaal
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2019, 15:27:22 »
Perikelen met een stoomloc, condensatoren eruit

In een ander draadje vraag ik advies om een Fleischmann BR78 over de boosterscheiding te kunnen laten rijden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89095.msg3222036982#msg3222036982
Hier een kort verslagje van wat ik met een ander locje meemaakte.

Het onderwerp is de Fleischmann 403207, stoomloc NS7501.

Die kocht ik ongeveer anderhalf jaar geleden, een nieuwe lok.
Een bijbehorende Fleischmann decoder volgens de instructies erin en rijden!

Een tijd lang ging dat op mijn rangeerbaan (die inmiddels is afgebroken) goed.
Zo goed zelfs dat ik deze loc gebruikte voor mijn 'promotiefilm' voor het magnetisch ontkoppelen:

https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

De afgelopen dagen had hij er geen zin meer in:
- als hij reed, dan wat dat ongelijkmatig,
- na enkele meters, meer zal het echt niet geweest zijn, stopte de loc ermee.

Bij nadere inspectie kon ik geen afwijkingen vinden die de plotselinge fout konden verklaren:
- alle draden lopen netjes,
- koolborstels zijn netjes,
- bij gelijkspanning direct op de motor, draait die soepel rond.

Echter,
Als ik de loc dan terug op de baan plaatste, dan reageerde de verlichting (voor/achter) met enige vertraging.
Uiteindelijk heb ik de drie condensatoren die in de loc zitten eruit gehaald. Ze liggen naast de loc op de voorgrond.



Ik moet de decoder nog wat netter achter een stukje zwart verbergen, dat volgt.
Maar zonder die condensatoren loopt hij weer als een zonnetje! (y)

Groet, Juroen