Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door PeterV
Vandaag om 00:17:53
NS SLT in 1:45 door Sven
Vandaag om 00:17:18
Stelcon platen door NS1220
19 augustus 2019, 23:35:53
Wat zijn we aan het rijden! door NS 1607
19 augustus 2019, 23:35:18
V-IRM in 1:45 door ZwolsBas
19 augustus 2019, 23:30:12
Wissels eerst vastlijmen en daarna servo's monteren? door Klaas Zondervan
19 augustus 2019, 23:23:52
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door Tomasso
19 augustus 2019, 23:23:38
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
19 augustus 2019, 23:23:07
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door Klaas Zondervan
19 augustus 2019, 23:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
19 augustus 2019, 23:16:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Klaas Zondervan
19 augustus 2019, 23:10:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
19 augustus 2019, 23:10:41
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
19 augustus 2019, 22:58:59
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door nighttrain1
19 augustus 2019, 22:56:10
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:37:33
Mijn baan (Erwin) door erwin janssens
19 augustus 2019, 22:27:48
Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel. door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:23:16
Fleischman 434x onderdelen, maar waar door Te 2/2
19 augustus 2019, 22:03:04
Vloerbaan op een studentenkamer... door NS1220
19 augustus 2019, 21:58:47
Raadplaatje door GerardvV
19 augustus 2019, 21:49:08
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door WimM
19 augustus 2019, 21:34:08
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
19 augustus 2019, 21:09:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 augustus 2019, 20:57:06
Bröckenbahn door Frank 123
19 augustus 2019, 20:55:14
NS 2264 van het NSM door Landsee
19 augustus 2019, 20:36:22
Projekt 083-338 door 44
19 augustus 2019, 19:52:30
Artitec 2019 door Falkenberg
19 augustus 2019, 19:39:32
Bouw NS 2200 in spoor-0 door Joran
19 augustus 2019, 19:08:35
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
19 augustus 2019, 18:49:54
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
19 augustus 2019, 18:19:51
  

Auteur Topic: Molendaal  (gelezen 3379 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: Molendaal
« Reactie #15 Gepost op: 01 april 2019, 20:18:31 »
Het begin van het zichtbaar deel

Afgelopen tijd heb ik na uitvoerig proefrijden in het schaduwstation de eerste stappen gezet voor het zichtbaar deel.
Zie de prent hieronder.



Rechtsboven op de foto, bij de "kruising" tussen zichtbaar deel en schaduwstation, is de beschikbare hoogte tussen de twee lagen het kleinst. Een koperdraad dient daar als geleiding om ze iets neer te duwen. Dat gaat goed.

Over het elektronisch bolwerk linksboven ben ik wat minder tevreden; ik wil de arduino met relais en de bijbehorende draden voor de keerlus netter opbouwen.
Ga ik binnenkort mee verder.

De wisselstraat in de linkerbovenhoek ligt straks geheel uit 't zicht. Lijkt me wel verstandig om het landschap wat daarop komt demontabel te houden.

Op dit moment ben ik bezig het sporenplan uit te tekenen en de ondergrond voor het ballastbed te leggen.
Hiervoor gebruik ik het track-bed van WS, en op het toekomstig stationsgebied een depron ondervloer.

Tot slot heb ik koploper alvast aangepast: in het schaduwstation geldt nu éénrichtingsverkeer.


Groet Juroen



Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: Molendaal
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2019, 15:01:04 »
De basis is gereed, tijdens testen komt een ontwerpfout boven

De afgelopen periode ben ik aan de slag geweest met het leggen van rails voor het zichtbare deel.
Dat is nu klaar om te testen. Het stukje rangeerterrein dat ik wellicht nog wil aanleggen ontbreekt. Voor het huidige proefbedrijf is dat niet zo relevant.

Nog niet alle rails zijn op de bedding gelijmd; ik kan nog wat loshalen  en wat schuiven indien nodig.
Het baanplan zit in koploper en als ik zeven treinen op de baan zet loopt alles lekker wilekeurig door elkaar.



Ik kwam wel een ontwerpfout (van mij) tegen. ???
Ter illustratie heb ik hieronder een vereenvoudigde versie van mijn baanplan ingevoegd.

Koploper stuurt de treinen 'van een blok naar een blok'. Tussen blokken kan een wisselstraat liggen.



Zoals te zien op bovenstaande figuur heb ik de stationsblokken 'groen/blauw' aan beide uiteinden met 'oranje' verbonden. Het blok 'oranje' is een stuk vrije baan waar niet gekeerd mag worden.
Tussen deze blokken kan ik wisselstraten definiëren. Maar in koploper kan ik het verschil niet maken tussen een wisselstraat aan één einde van blok 'ovaal' en die aan het andere einde.

Anders geformuleerd: als een trein van 'groen' via de linker wisselstraat naar 'oranje' gaat, dan moet die via de rechter wisselstraat terug naar 'groen'. In de andere richting geldt iets vergelijkbaars.

Opmerking: hiermee wil ik niets afdoen aan koploper, ik vind het erg mooi en heb bewondering voor de maker.
Alleen, ik heb met de aanleg van mijn baan hier geen rekening mee gehouden.

Ik heb het nu opgelost door een stukje spoor van 30 cm ook als blok te definiëren. Dit zijn wel afwijkende blokjes ten opzichte van de aanbevolen standaard:
- er is maar één detectiepunt (het hele blok)
- aangevuld met een virtueel meldpunt.
- er mag niet gestopt worden.
Dit zijn de blokken '1/2A' en '3A' geworden. Zie figuur hieronder.
Deze 'tussenblokjes' zorgen ervoor dat er drie blokken zijn waardoor ik wel aan koploper kan vertellen welke wisselstraat aan welke kant ligt.



Wel,
Linksom werkt dat goed. De blokken 1/2A en 3A worden immers pas vrijgegeven als de trein aan het eind van 'ovaal'of 'diagonaal' is.
Rechtsom bleek lastiger: Doordat de trein na 30 cm al het einde van het blok heeft bereikt wordt het vorige blok en de wisselstraat vrijgegeven.
Bij treinen die wat langer zijn gebeurt dat dus als er nog rijtuigen in de wisselstraat staan; met ontsporingen tot gevolg.

Voorlopig heb ik dat opgelost door de blokken '1/2A' en '3A' op basis van treinlengte vrij te geven.
Dat lijkt goed te werken en ga ik de komende tijd verder testen.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: Molendaal
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2019, 15:27:22 »
Perikelen met een stoomloc, condensatoren eruit

In een ander draadje vraag ik advies om een Fleischmann BR78 over de boosterscheiding te kunnen laten rijden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89095.msg3222036982#msg3222036982
Hier een kort verslagje van wat ik met een ander locje meemaakte.

Het onderwerp is de Fleischmann 403207, stoomloc NS7501.

Die kocht ik ongeveer anderhalf jaar geleden, een nieuwe lok.
Een bijbehorende Fleischmann decoder volgens de instructies erin en rijden!

Een tijd lang ging dat op mijn rangeerbaan (die inmiddels is afgebroken) goed.
Zo goed zelfs dat ik deze loc gebruikte voor mijn 'promotiefilm' voor het magnetisch ontkoppelen:

https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

De afgelopen dagen had hij er geen zin meer in:
- als hij reed, dan wat dat ongelijkmatig,
- na enkele meters, meer zal het echt niet geweest zijn, stopte de loc ermee.

Bij nadere inspectie kon ik geen afwijkingen vinden die de plotselinge fout konden verklaren:
- alle draden lopen netjes,
- koolborstels zijn netjes,
- bij gelijkspanning direct op de motor, draait die soepel rond.

Echter,
Als ik de loc dan terug op de baan plaatste, dan reageerde de verlichting (voor/achter) met enige vertraging.
Uiteindelijk heb ik de drie condensatoren die in de loc zitten eruit gehaald. Ze liggen naast de loc op de voorgrond.



Ik moet de decoder nog wat netter achter een stukje zwart verbergen, dat volgt.
Maar zonder die condensatoren loopt hij weer als een zonnetje! (y)

Groet, Juroen