Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Austria Express D 217 door Rondje_HO
Vandaag om 09:29:48
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 09:26:46
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:11:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door nkob
Vandaag om 08:55:05
Update: baan in de tropen door nkob
Vandaag om 08:45:50
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door Roy van Dijk
Vandaag om 08:44:37
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door Tomasso
Vandaag om 08:41:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
Vandaag om 08:30:59
Ombouwen DC --> AC door Martin Domburg
Vandaag om 08:24:46
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MR
Vandaag om 08:23:40
Backer & Rueb in LGB II..... door Piet Groot
Vandaag om 07:45:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door g-j
Vandaag om 06:51:20
NS sproeitrein in h0 door Eric B
Vandaag om 05:22:24
Projekt 083-338 door Lobomotion69
Vandaag om 04:17:54
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:08:57
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 02:07:18
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door klusser
Vandaag om 00:46:31
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
19 juni 2019, 23:50:53
19 Toen door GerardvV
19 juni 2019, 23:41:07
Het Veluws landschap door Hendrik Jan
19 juni 2019, 23:17:53
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door Jan-Peter
19 juni 2019, 23:09:09
MB-module "Dolce far N-te" door Hendrik Jan
19 juni 2019, 23:07:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
19 juni 2019, 22:13:25
Guarda, of hoe Google Earth me ideeën geeft.. door Edsko Hekman
19 juni 2019, 22:07:14
Viessmann waterkraan door NL-modelspoor
19 juni 2019, 22:06:46
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Benrail
19 juni 2019, 21:59:28
Raadplaatje door Rick
19 juni 2019, 21:53:05
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
19 juni 2019, 21:37:09
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Peter Spruit
19 juni 2019, 21:01:00
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
19 juni 2019, 20:45:48
  

Auteur Topic: Molendaal  (gelezen 3102 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Molendaal
« Reactie #15 Gepost op: 01 april 2019, 20:18:31 »
Het begin van het zichtbaar deel

Afgelopen tijd heb ik na uitvoerig proefrijden in het schaduwstation de eerste stappen gezet voor het zichtbaar deel.
Zie de prent hieronder.



Rechtsboven op de foto, bij de "kruising" tussen zichtbaar deel en schaduwstation, is de beschikbare hoogte tussen de twee lagen het kleinst. Een koperdraad dient daar als geleiding om ze iets neer te duwen. Dat gaat goed.

Over het elektronisch bolwerk linksboven ben ik wat minder tevreden; ik wil de arduino met relais en de bijbehorende draden voor de keerlus netter opbouwen.
Ga ik binnenkort mee verder.

De wisselstraat in de linkerbovenhoek ligt straks geheel uit 't zicht. Lijkt me wel verstandig om het landschap wat daarop komt demontabel te houden.

Op dit moment ben ik bezig het sporenplan uit te tekenen en de ondergrond voor het ballastbed te leggen.
Hiervoor gebruik ik het track-bed van WS, en op het toekomstig stationsgebied een depron ondervloer.

Tot slot heb ik koploper alvast aangepast: in het schaduwstation geldt nu éénrichtingsverkeer.


Groet Juroen



Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Molendaal
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2019, 15:01:04 »
De basis is gereed, tijdens testen komt een ontwerpfout boven

De afgelopen periode ben ik aan de slag geweest met het leggen van rails voor het zichtbare deel.
Dat is nu klaar om te testen. Het stukje rangeerterrein dat ik wellicht nog wil aanleggen ontbreekt. Voor het huidige proefbedrijf is dat niet zo relevant.

Nog niet alle rails zijn op de bedding gelijmd; ik kan nog wat loshalen  en wat schuiven indien nodig.
Het baanplan zit in koploper en als ik zeven treinen op de baan zet loopt alles lekker wilekeurig door elkaar.



Ik kwam wel een ontwerpfout (van mij) tegen. ???
Ter illustratie heb ik hieronder een vereenvoudigde versie van mijn baanplan ingevoegd.

Koploper stuurt de treinen 'van een blok naar een blok'. Tussen blokken kan een wisselstraat liggen.



Zoals te zien op bovenstaande figuur heb ik de stationsblokken 'groen/blauw' aan beide uiteinden met 'oranje' verbonden. Het blok 'oranje' is een stuk vrije baan waar niet gekeerd mag worden.
Tussen deze blokken kan ik wisselstraten definiëren. Maar in koploper kan ik het verschil niet maken tussen een wisselstraat aan één einde van blok 'ovaal' en die aan het andere einde.

Anders geformuleerd: als een trein van 'groen' via de linker wisselstraat naar 'oranje' gaat, dan moet die via de rechter wisselstraat terug naar 'groen'. In de andere richting geldt iets vergelijkbaars.

Opmerking: hiermee wil ik niets afdoen aan koploper, ik vind het erg mooi en heb bewondering voor de maker.
Alleen, ik heb met de aanleg van mijn baan hier geen rekening mee gehouden.

Ik heb het nu opgelost door een stukje spoor van 30 cm ook als blok te definiëren. Dit zijn wel afwijkende blokjes ten opzichte van de aanbevolen standaard:
- er is maar één detectiepunt (het hele blok)
- aangevuld met een virtueel meldpunt.
- er mag niet gestopt worden.
Dit zijn de blokken '1/2A' en '3A' geworden. Zie figuur hieronder.
Deze 'tussenblokjes' zorgen ervoor dat er drie blokken zijn waardoor ik wel aan koploper kan vertellen welke wisselstraat aan welke kant ligt.



Wel,
Linksom werkt dat goed. De blokken 1/2A en 3A worden immers pas vrijgegeven als de trein aan het eind van 'ovaal'of 'diagonaal' is.
Rechtsom bleek lastiger: Doordat de trein na 30 cm al het einde van het blok heeft bereikt wordt het vorige blok en de wisselstraat vrijgegeven.
Bij treinen die wat langer zijn gebeurt dat dus als er nog rijtuigen in de wisselstraat staan; met ontsporingen tot gevolg.

Voorlopig heb ik dat opgelost door de blokken '1/2A' en '3A' op basis van treinlengte vrij te geven.
Dat lijkt goed te werken en ga ik de komende tijd verder testen.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Molendaal
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2019, 15:27:22 »
Perikelen met een stoomloc, condensatoren eruit

In een ander draadje vraag ik advies om een Fleischmann BR78 over de boosterscheiding te kunnen laten rijden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89095.msg3222036982#msg3222036982
Hier een kort verslagje van wat ik met een ander locje meemaakte.

Het onderwerp is de Fleischmann 403207, stoomloc NS7501.

Die kocht ik ongeveer anderhalf jaar geleden, een nieuwe lok.
Een bijbehorende Fleischmann decoder volgens de instructies erin en rijden!

Een tijd lang ging dat op mijn rangeerbaan (die inmiddels is afgebroken) goed.
Zo goed zelfs dat ik deze loc gebruikte voor mijn 'promotiefilm' voor het magnetisch ontkoppelen:

https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

De afgelopen dagen had hij er geen zin meer in:
- als hij reed, dan wat dat ongelijkmatig,
- na enkele meters, meer zal het echt niet geweest zijn, stopte de loc ermee.

Bij nadere inspectie kon ik geen afwijkingen vinden die de plotselinge fout konden verklaren:
- alle draden lopen netjes,
- koolborstels zijn netjes,
- bij gelijkspanning direct op de motor, draait die soepel rond.

Echter,
Als ik de loc dan terug op de baan plaatste, dan reageerde de verlichting (voor/achter) met enige vertraging.
Uiteindelijk heb ik de drie condensatoren die in de loc zitten eruit gehaald. Ze liggen naast de loc op de voorgrond.



Ik moet de decoder nog wat netter achter een stukje zwart verbergen, dat volgt.
Maar zonder die condensatoren loopt hij weer als een zonnetje! (y)

Groet, Juroen