Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Kyllburg in H0  (gelezen 62233 keer)

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Kyllburg in H0
« Reactie #90 Gepost op: 13 October 2009, 08:17:33 »
Hoi Paul,

Op onze modulebaan gebruiken we 'medium' en 'fine'
De eerste strooibeurt doen we met 'medium' een tweede (opvullen waar nodig & dun toplaagje) doe we met 'fine'.

Droog aanbrengen, vervolgens goed natmaken met water (met drupje afwasmiddel) dan verdunde houtlijm (met drupje afwasmiddel) indruppelen.
met injectiespuit met grote naald (maat 1,2x40mm).

Veel succes  (y)

Erwin.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #91 Gepost op: 13 October 2009, 08:34:09 »
Paul, je kunt ze ook gewoon mengen. Medium en fine. Dat geeft een mooi mengsel. Mocht je niet tevreden zijn kun je ook nog de ballast van AD gebruiken. Die is eigenlijk nog fijner van structuur.

Maar de WS is ook prima, hoor  ;)

Lahntal

• Offline Offline
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
« Reactie #92 Gepost op: 13 October 2009, 09:39:41 »
Paul, je kunt ze ook gewoon mengen. Medium en fine. Dat geeft een mooi mengsel.

Hi Ronald,
Wat is dan de meng-verhouding?
Na veel experimenteren zien we op de "Lahntalbahn in N" dat het mooiste resultaat verkregen wordt door van 'Medium' naar 'Fine' te werken.
Op plaatsen waar de rails wat extra steun verdienen (railovergangen, etc.) strooien we zelfs eerst een dunne laag extra fijn zand (gezeefd vogelzand) die word gefixeerd (verdunde houtlijm). Hier overheen komt dan de eigenlijke ballast.

bron: www.lahntalbahn.info

Ik kan me zelfs voorstellen dat 'Fine' bij schaal H0 te fijn is? ik heb het hier overigens alleen over Woodland S.

Erwin.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 13 October 2009, 10:05:41 »
Hoi Erwin,

Citaat
Hi Ronald,
Wat is dan de meng-verhouding?

Och, ik doe dat meestal op gevoel, zonder precies bij te houden wat de hoeveelheden zijn. 'T zal zo rond de 50/50 liggen. Ik laat dat een beetje afhangen op het "uitzien" van het mengsel.

Citaat
Ik kan me zelfs voorstellen dat 'Fine' bij schaal H0 te fijn is? ik heb het hier overigens alleen over Woodland S.

Valt wel mee mijns inziens. Bij Anita Decor is het verschil in fijnheid veel groter. Hier is "fijn" bijna stofachtig.

Citaat
Na veel experimenteren zien we op de "Lahntalbahn in N" dat het mooiste resultaat verkregen wordt door van 'Medium' naar 'Fine' te werken.
Op plaatsen waar de rails wat extra steun verdienen (railovergangen, etc.) strooien we zelfs eerst een dunne laag extra fijn zand (gezeefd vogelzand) die word gefixeerd (verdunde houtlijm). Hier overheen komt dan de eigenlijke ballast.
Citaat
Op onze modulebaan gebruiken we 'medium' en 'fine'
De eerste strooibeurt doen we met 'medium' een tweede (opvullen waar nodig & dun toplaagje) doe we met 'fine'.

Droog aanbrengen, vervolgens goed natmaken met water (met drupje afwasmiddel) dan verdunde houtlijm (met drupje afwasmiddel) indruppelen.
met injectiespuit met grote naald (maat 1,2x40mm).

Perfecte methode. Persoonlijk gebruik ik geen injectienaald maar alleen de spuit zonder de naald. Gaat wat sneller.... ;D ;)

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 13 October 2009, 20:43:29 »
@ Erwin, dank voor je uitleg. Duidelijk. Ik kan mij voorstellen dat je bij "N"
wat preciezer (dus met een injectienaald) aan de gang gaat.

@ Ronald, ik had al eens de kalksteen (grijs AD 720) bij AD gekocht.
Hier zie je linksonder nog een stukje in grijs: (prima voor een pas aangelegd baanvak)

Zelf zie ik niet zo'n verschil in korrelgrootte voor H0. Welke ballast (nummers?) van AD
gebruik jij dan bij het mengen? (correctie: AD lijkt gemengder (zowel grof & fijn dan WD
die een meer gelijke korrelgrootte lijkt te hebben.)

Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 13 October 2009, 20:52:32 door Paul VT 11.5 »

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 13 October 2009, 20:53:31 »
Oeh, Paul, met The Shop heb ik dat spul gebruikt... ik dacht met 2 of 3 korrel grootte's die hij heeft. Het drijft ook meer bij het ballasten omdat de korrel lichter van gewicht is als de WS.

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #96 Gepost op: 13 October 2009, 20:57:29 »
Paul,

Eén soort van Woodlands werkt vlak en geeft geen realistisch beeld. Na veel mengen kwam ik tot de samenstelling:
4xB77, 12xB78, 12xB79, 1x B80 en 1xB82.

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #97 Gepost op: 13 October 2009, 21:19:09 »
Hoi Paul ook al even een PB in je box

De Polak verven zijn geen "dekkende" verven maar zgn Patina verven. Ze leggen dus als het ware een laagje over een reeds geschilderd voorwerp heen. In jouw geval is de verf natuurlijk veel te licht en te dun om om rails cq biels de gewenste kleur te geven.

Je kunt het verschijnsel in werkelijkheid ook zien bij een stuk rails. De echte roest laag van rails zit aan de zij-en onderkant, de bovenkant waar op gereden is glimt meestal met veel "roest" pitjes.

Sorry voor het misverstand.
grt Han
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 13 October 2009, 21:53:42 »
Ok Ronald. Maakt niet uit.

Jan, bedankt voor de samenstelling/ ingrediënten. Eén dezer weken eerst wat nieuwe materialen
scoren om verder te knutselen.

Han, is geen punt. Had ik mss beter moeten vragen. Voor patineren is de Polak prima!
Dank voor het mailtje met de kleuren.

Greetz, Paul

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 13 October 2009, 21:56:34 »
Maar toch graag gedaan, Paul! (y)

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 18 October 2009, 15:35:09 »
Wim, oei wat een ****!   :P ;) Zag dat jij ook weer lekker bezig bent.
Vandaag wat aan het experimenteren geweest met een lichtsluis.
De lichtsluis (zen) wil ik gaan gebruiken voor de besturing (bezetmelding) van het schaduwstation
mbv Koploper. In de electronica vraagbaak staat de complete schakeling.
Dan hebben meer mensen er mogelijk lol van:

Links de IR-receiver + ond. en r. de IR-transmitter. Nu eens kijken hoe ik de componenten netter
en dichter op elkaar kan zetten zodat e.e.a. beter tussen de sporen past.

Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 18 October 2009, 16:21:58 door Paul VT 11.5 »

Kas

• N-Spoor
  • Offline Offline
    • Michorius Modellbau
« Reactie #101 Gepost op: 24 October 2009, 14:57:23 »
Hehee  ;D ,

grappig en ook toevallig om te zien, dat je mijn woonplaats als "Anlagenthema" uitgekozen hebt!
Je schreef al dat je alles niet precies na wil bouwen, maar dat je je wel aan de bijde stations van Kyllburg en Sankt Thomas orienteerd; wil je deze beide stations dan wel voorbeeldgetrouw nabouwen?

Ik ben ooit eens met het stationsgebouw van Kyllburg in N begonnen, maar dat is toch nog wel een hoop meer werkt als je denkt, omdat er overal versierseltjes en dakkappelen en kantelen en alles op zit. Wel handig, dat het Kyllburger tunnelportaal in H0 van Faller te krijgen is.

Vroeger was Kyllburg nog een "echt" station met meerdere sporen en opstelsporen, vandaag de dag zijn er helaas alleen nog twee doorgaande sporen over. Er is uitsluitend nog personenverkeer tussen Trier-Gerolstein. Af en toe rijdt er nog wel eens een bouwtrein voorbij, als er ergens bouwwerkzaamheden aan de lijn zijn.

Er vinden ook veel Sonderfahrten met authentisch materieel plaats. Vanochtend hoorde ik vanuit mijn woning nog weer een stoomlok voorbij komen, helaas kon echter ik niet meer snel genoeg op het station komen.
Maar er zijn wel vaker van dit soort ritten met stoomloks, oude dieselloks en natuurlijk ook de eifel-typische Schienenbus.

Alles waar je tot nu toe mee bezig bent geweest ziet er heel goed uit! Ga zo door en ik ben al nieuwsgierig naar de volgende update!

Groet,
Kas

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #102 Gepost op: 24 October 2009, 17:13:36 »
Dan hebben meer mensen er mogelijk lol van
Jazeker :) Ik meld we als ik zo ver ben!
Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 26 October 2009, 23:27:58 »
Hoi Kas,

Leuk een Kyllburger gevonden te hebben. :) (misschien weet jij nog iemand met historische foto's van het station en omgeving?
Via het stadsarchief al e.e.a. toegestuurd gekregen. Aanvulling kan nooit kwaad.  (y)

//Je schreef al dat je alles niet precies na wil bouwen, maar dat je je wel aan de bijde stations van Kyllburg en Sankt Thomas orienteerd; wil je deze beide stations dan wel voorbeeldgetrouw nabouwen?//

Ja en nee. Ik heb een Chileen (!?) gevonden (Via Fissy) die Kyllburg aan de hand van foto's (o.a. van mij) in  1:87
probeert na te tekenen. Daar zou ik een kopie van krijgen. Het blijft verder modelspoor met compromissen.
Kyllburg lukt nog wel qua sporenplan. Alleen Sankt Thomas niet meer in/met de beschikbare ruimte. St.Th. dus geskipt.
Is ook eigenlijk niet meer dan een halte. Heeft mij wel op een nieuw idee gebracht:vanaf Kyllburg loopt nu een
Nebenbahn naar...Zal straks het baanplan updaten. Zoek de verschillen met het originele sporenplan.. :)
Ik hoop dat de portalen nog leverbaar zijn bij Faller. Alles wat betrekking heeft op scenery en aankleding
gaat nu echter op een laag pitje. Ik pak dit in de toekomst verder op.
Vanaf deze week ga ik weer verder met de ruwbouw, baanbesturing etc.

Vroeger was Kyllburg nog een "echt" station met meerdere sporen en opstelsporen, vandaag de dag zijn er helaas alleen nog twee doorgaande sporen over. Er is uitsluitend nog personenverkeer tussen Trier-Gerolstein. Af en toe rijdt er nog wel eens een bouwtrein voorbij, als er ergens bouwwerkzaamheden aan de lijn zijn.

Ik heb ook niet veel meer dan dit materieel zien rijden: (maar dat is nu=>vroeguh was het gelukkig veel interessanter)

En nog bedankt voor de complimenten!

Greetz, Paul

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #104 Gepost op: 27 October 2009, 00:46:01 »

Hi Paul,

Die transistor, staat die niet in het beeld van de ontvanger??

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net