Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Kyllburg in H0  (gelezen 59231 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Kyllburg in H0
« Gepost op: 31 maart 2008, 23:21:33 »
Het afgelopen weekend heb ik eindelijk weer eens echt geknutseld.  :D :)
Ik had sommigen al beloofd om wat te laten zien van wat ik aan het bouwen ben. Dus bij deze gaan wij vandaag los in “wat zijn wij aan het bouwen”  Vanwege de schaarse tijd zul je mij hier niet dagelijks aantreffen. Ik zal wel geregeld een update posten…mits dat gewaardeerd wordt natuurlijk!

Voor de statistici even de feiten:

Titel: Kyllburg in H0 (Ganstalbahn)

Land: Duitsland

Schaal en system: H0 Digitaal  DCC (& Märklin Motorola)

Tijdperk: ca. III

Afmetingen: ca. 300x400 langs de muur ; modules ca. 80x 100

Baanplan zie onder en deze link: baanplan

Aanvang bouw: medio 2006

Geschiedenis: De éénsporige hoofdlijn Köln - Trier in het Eifelgebied beleefde zijn hoogtijdagen voor de elektrificering van de Mosellijn. Er was sprake van gemengd goederen en reizigersverkeer over deze lijn tot de elektrificering van de Mosellijn. Sindsdien kiest het goederenvervoer de Mosellijnroute vanwege de lagere hellingen (minder gelaagd) in deze route. Tegenwoordig rijden er voornamelijk passagierstreinen. Hoewel er al jaren wordt gesproken over het elektrificeren van dit deel van de lijn, is het er in het echt nooit van gekomen. In mijn modelbaanwereld kan dit natuurlijk wel. ;)

Thema/beschrijving: Zie het als een reis teug in de tijd naar het West- Duitsland van de 60’er en 70’er jaren...De tijd waarin kolen-, diesel, en elektrische lokomotieven rijden.
Kyllburg in H0 is een deels fictieve modulebaan langs de muur in H0. Mijn model is een onderdeel van de éénsporige hoofdlijn Köln - Trier in het Eifelgebied waarbij het station van Kyllburg en Sankt Thomas centraal staan. Verder nog uit te werken zijn de BW van Gerolstein. Mijn model is geen letterlijke kopie van, maar dient wel de sfeer van deze lijn, streek en tijdsperiode uit te ademen.

Er zijn 3 niveaus:
niv 0 (100cm hoog) waar het schaduwstation geplaatst is met 6-8 opstelsporen.
niv 1 (110-115cm hoog) met een klein station (Sankt Thomas) en het verderop gelegen Kyllburg. Hier werden vroeger ook slijpstenen overgeslagen.
niv 2 (140 cm hoog) Nog uit te werken. (BW van Gerolstein)

Niv. 0 en niv. 1 worden ingericht voor gebruik op het 2 rail dcc systeem. (Peco wissels / Roco flex.rail) Dit icm met M* K-rail op niv. 1, zodat,  zowel met 2 rail dcc als 3 rail m* materiaal  kan worden gereden.  De verschillende niveaus worden met elkaar verbonden door een railspiraal.

Baanplan: De bouw van Kyllburg begon enige jaren geleden, althans in gedachten. Het project was toen nog naamloos. Vanaf 2006 werden de plannen concreter en ontstond een baan. Althans, dat wil zeggen op papier: De Ganstalbahn. Echter, naarmate de tijd vorderde, ging het plan met de nodige aanpassingen steeds meer lijken op Kyllburg. Daarom heb ik de Ganstalbahn omgedoopt in "Kyllburg in H0". Na vele uren, dagen en weken geknoei in Winrail heb ik nu een toonbare versie van mijn project  getekend. Met de bouw (onderbouw, railspiraal, schaduwstation) ben ik al enige tijd geleden begonnen….. Okay genoeg gekletst. Hierbij de eerste foto’s:

Zo was er eens garage voor deze oude dame:


Na de verkoop van de oude dame kon de garage omgebouwd worden in een echte hobbykamer..... maar eerst puin ruimen:


Muur opbouwen tussen berging en hobbyruimte: (moeders wil is wet ;))


Groep erbij omdat ik niet samen wil "delen" met combi-magnetron, koffiezetapparaat, en waterkoker in de keuken aan de andere kant:


Aansluitpunt aan de andere kant voor de ringleiding (220V) in de hobbyruimte:


Verlichting erin, afwerken, behang, laminaat erin....




...en laat die treinen nu maar komen:  8)


Eerdaags het vervolg.. Greetz, Paul


« Laatst bewerkt op: 20 december 2008, 16:11:14 door Sander Lageveen. Reden: titel na verzoek aangepast »

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Kyllburg in H0 (de onderbouw)
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2008, 21:31:38 »
Er zijn diverse methoden om je baan te bouwen. Mijn keuze werd min of meer bepaald door de ruimte zelf (300x400cm) en de wens om de baan bij een eventuele verhuizing in de toekomst mee te kunnen nemen.

Ik heb zelf al vrij snel besloten om een modulaire bouwwijze te gaan hanteren waarbij de modules moeten worden geplaatst op een onderbouw. Deze is bij mij ook modulair van opzet. Voor de onderbouw heb ik zelf gekozen om deze op te bouwen uit  zogenaamde “L- dragers”: mdf- stroken van 10cm breed die in een L- vorm worden bevestigd op poten:





Voordeel van deze bouwmethode is dat je relatief snel een sterke onderbouw kunt maken. Alle benodigde delen zijn in één keer af te monteren als de maatvoering bekend is en de benodigde delen op maat gezaagd klaar staan voor verdere verwerking:



Wellicht hebben sommigen van jullie wat aan deze methode om een onderbouw te realiseren. Advies is om de lange zijde onder de 130 cm te houden ivm de stevigheid. E.e.a. is naar wens verder te verstevigen met een dwarsverbinding tussen de poten. (korte en/of lange zijde)



Als alle dragers klaar zijn  worden deze aan elkaar bevestigd.
Hierdoor krijg je één sterk geheel, waar je je baan op kunt opbouwen.






De hulptroepen willen spelen..niet klaar... dan maar op de vloer:   8)
Schiet eens op pa!  ;)



Volgende keer laat ik zien hoe ik de modulebakken zelf heb gemaakt en wat daarbij de foute keuzes waren.

Greetz, Paul



Tassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2008, 21:45:09 »
Ben benieuwd!!! Ziet er goed uit; heb ik wel wat aan.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2008, 23:30:54 »
Helaas zijn de foto's van de bouw van de modulebakken en de railspiraal  op een paar na merendeels foetsie. >:(  Verder vordert de bouw langzaam maar gestaag. :D

Railspiraal & modulebakken:





Hieronder het inbouwen van de besturingselektronica voor het schaduwstation: (pimp je oude equalizer 8))






Ik krijg de smaak langzaam te pakken zo.  Greetz, Paul


Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2008, 08:56:46 »
Gaat goed Paul!

twee suggesties om t nog leuker te maken. Het zou slim zijn om nu achtergrond aan te brengen die sfeer van de baan verhogen. Dat kunnen de standaard Faller dingetjes zijn. Wat ook kan en daar ben ik mee aan experimenteren is originele foto's van de omgeving ( panorama achtige foto's afrdukken op flexibele platen die je op de muur kunt bevestigen. Prijzen vallen daarvan wel wel mee en het is een fantastisch gezicht. Stuur maar een PB / of bel:)

tip 2 Maak onder de opbergplank een zgn fries. = eigenlijk de begrenzing van je banuitsnede die tegelijk dient als lichtbak voor je baan.
chk deze site maar es op het effect http://www.cs.utk.edu/~davison/layout/

grtz han
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2008, 15:37:58 »
Paul,

Zeer mooie foto's!

Ik ben benieuwd van welk hout je je module bakken hebt gebouwd.
Hier verschillen de meningen over wat houtsoort betreft.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2008, 17:00:53 »
@ Han,

Met de achtergrond ga ik eerdaags zeker aan de slag.
Alleen wacht ik nog even totdat ik met de “ruwbouw” klaar ben.
Dit ivm beschadigen.

Nu zie ik de standaard “Faller-bewolking” niet echt zitten
voor gebruik als achtergrond. Ik ben dus erg benieuwd naar
jouw ervaringen cq. “experiment” met het laten afdrukken van
originele foto’s op een flex. plaat. Ik stuur je zeker een PB,
maar ik wil het eventuele resultaat graag in dit draadje posten.
Wellicht kan een ander er ook zijn/ haar voordeel mee doen.

Tip 2 ga ik verder uitwerken. Txs! Is het niet handiger om
zo’n “fries” pas in het eindstadium te realiseren? Dus als
de baan, scenery etc. al praktisch af zijn? (zoals bij Jajo?)

@ Sander,

De gebruikte houtsoort is 9 mm. watervast multiplex.
Ik heb in een eerder stadium ook niet watervast multiplex
gebruikt. Niet doen, je wordt “gestoord” (ik in ieder geval wel)
van het kromtrekken. Watervast werkt ook, maar lang niet zo erg.
De meerprijs van watervast multiplex scheelt je in ieder geval
heel veel ergernis. De genoemde 9mm is hier wel het minimum.
Dit ivm de stijfheid van de bakken. Ik gebruik namelijk verder
geen versteviging in het "lichaam".

Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2008, 20:55:18 door Paul VT 11.5 »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2008, 17:41:49 »
Hallo Paul,

Interessant draadje!

-  De achtergrond:
Citaat
Nu zie ik de standaard “Faller-bewolking” niet echt zitten
Voor gebruik als achtergrond.

Ik ook niet, want met alle respekt; dat ziet er niet uit! Beter is het dan te kiezen voor een mooie lichtblauwe (neutrale) achtergrond. Je zult zien dat dat veel beter lijkt en je baan er veel beter mee tot zijn recht komt. Ook met wolken moet je daar voorzichtig mee zijn.
Beter alternatief (in mijn ogen ;)) is een MZZ achtergrond. Heb even gezocht, maar volgens mij heben ze geen site. Hier: http://www.n-joern.de/Bilder/Hochofen_01.jpg een foto van hun neutrale achtergrond.

Verder heb je nog Busch waarbij je de achtergronden zelf kunt afdrukken of laten afdrukken.
En dan nog deze: http://www.modellbahn-hintergrund.com/  Jowi achtergronden. Staat op de meeste duitse shows met een stand.

Alles in mijn visie nog altijd beter als die slechte Faller troep..... ;D

In het andere geval kun je ook gewoon een lichte "lucht" kleur laten mengen (of kiezen uit het kleurpalet van een van de fabrikanten van verf) en daar de achtergrond mee doen. Is een stuk goedkoper, en je zult zien dat het prima lijkt.
Het is immers nog steeds:

"minder is meer"!!

-  Frieslijsten:

De bovenfries is meestal rechttoe-rechtaan, maar aan de onderzijde volgt deze meestal het landschap. Wanneer je deze aanbrengt is geheel aan jou, maar vooraf aanbrengen betekent dat je tijdens de landschapsbouw de contouren van de fries kunt volgen, maar dat betekent ook dat je al behoorlijk goed moet weten (en in je hoofd moet kunnen "zien") wat het landschap worden moet.

Aan jou de keus :)

-  Houtsoort:
Citaat
Ik heb in een eerder stadium ook niet watervast multiplex
gebruikt. Niet doen, je wordt “gestoord” (ik in ieder geval wel)
van het kromtrekken.

Vreemd... ik gebruik niet anders dan normaal multiplex, en 9 mm vind ik al aan de dikke kant..... Ik ga gerust naar 5,5 tot 6 mm. Trekt niet krom.

-  Spiraal:

Waarom is deze zo steil? Het lijkt op de foto's dat er een behoorlijke stijging in zit en dat de tussenhoogte's behoorlijk zijn. Of zie ik dat niet goed?

Just my 2 cents!

Grtz,  8) Ronald 8)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2008, 20:18:22 »
Fries:
het vaak handiger om hem nu al te maken want hij volgt meestal dezelfde maat als de bak eronder. Bovendien kun je alvast de verlichting er in hangen.
1 werkverlichting ( tlbuisje of zo ) en 2 de sfeer verlichting waarbij je bv spotjes gebruikt.
Probeer dan eens te denken aan spotjes in 1 richting om bijv ochtend licht ( en dus ook schaduw ) te realiseren.

2 Foto achtergrond
Ik heb wat gemaakt voor de z spoorclub nav echte panorama foto
Zelf ga ik het zeer zeker gebruiken omdat het plaatmateriaal buigbaar is en dus ideaal " de hoek" om kan.

De grap is alleen dat je een goede foto ( heel veel pixeltjes) moet hebben en daarvan een reeks aan elkaar "edit"  Hoe beter (scherper) de foto hoe beter de achtergrond.

Via via heb ik wat connecties bij een fabrikant die razendscherpe prints maakt op plaat, doek en wat je maar wilt.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2008, 20:54:34 »
Ronald,

Dank voor de tips over de achtergrond en de "fries". De sites en de info ga ik later vanavond zeker bestuderen. Wat het kromtrekken betreft:

9 mm niet- watervast multiplex (getordeerd etc)


zelfde situatie maar nu met 9mm watervast multiplex:  :D


Dat kromtrekken geldt tot nu toe voor alle gemaakte bakken. Ik ben vorige maand overgestapt op watervast. Sindsdien eigenlijk geen probleem meer.
(De rel. luchtvochtigheid in de ruimte ligt het hele jaar door op zo'n 60-70%)

Wat de dikte aangaat: 5mm triplex geeft hier niet zo zeer een probleem met kromtrekken. Het is in mijn situatie (met vrij grote modules van ca. 110 x80 cm) onvoldoende stijf en ook niet geschikt om bijv. het gewicht van de railspiraal te kunnen dragen. Voor gebruik bij kleinere modules denk ik ook niet dat je een probleem hebt of krijgt.

De railspiraal:

De ruimte tusen de spiralen naar boven is gem. 9.0 cm. De ruimte  tussen de spiralen naar beneden is wat minder. De grote vrije ruimte komt doordat één spiraal naar beneden loopt (naar het schaduwstation) en de andere naar boven. Kijk maar: :)



Greetz, Paul


Edit: Han ook bedankt voor de tips. Jij reageerde sneller dan ik typte.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2008, 20:58:13 door Paul VT 11.5 »

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2008, 22:17:21 »
Ik heb wat gemaakt voor de z spoorclub nav echte panorama foto 

Han, heb jij hier (mooie) foto's van?


In het andere geval kun je ook gewoon een lichte "lucht" kleur laten mengen (of kiezen uit het kleurpalet van een van de fabrikanten van verf) en daar de achtergrond mee doen. Is een stuk goedkoper, en je zult zien dat het prima lijkt. Het is immers nog steeds: "minder is meer"!!

Ronald,  welke methode gebruikt jij het liefst? Zelf schilderen of anders?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2008, 23:07:55 »
Hoi Paul,

Citaat
Ronald,  welke methode gebruikt jij het liefst? Zelf schilderen of anders?

Bij mijn eerste baan Metusa Junction had ik een rol achtergrondpapier van MZZ. Dit is net behang, en zo moet je het ook behandelen. Het heeft er bijna 8 jaar opgezeten, maar was wel zo her en der beschadigd van het transport. Maar als je dit spul permanent installeert zou het zeker mooi moeten blijven. Ik dacht dat destijds een rol van een goeie 4 meter 45 mark kostte. Wat het nu kost weet ik niet.

Bij de 2e baan The Shop heb ik de achterkant geschilderd in een lichtblauwe kleur, en enkele wolken op laten spuiten door een toenmalige kennis. Ziet er nog steeds prima uit, heeft in een 5-tal jaren niets geleden.

Bij mijn huidige project "Harlan Wade"(de bosbaan) heb ik wederom geschildert, maar nu de fout gemaakt door de plaat niet goed te behandelen. Hierdoor is de "open", ruwe structuur van het multiplex te zien. Hier moet dus nog opnieuw geplamuurd worden.

Conclusie; schilderen is de snelste en goedkoopste oplossing. En gezien het minder is meer principe een mooie en goede oplossing.
Ik zou zeggen; probeer een stukje om te kijken of het wat is. Dun multiplex, en daar de harde kant van gebruiken. Dun MDF is natuurlijk nog mooier, maar dat gebruik ik niet omdat eigenlijk al mijn banen (baantjes) transportabel moeten blijven. En MDF is zwaar, vandaar.... Ook kan het slecht tegen vocht, dus mede daarom ook niet geschikt voor mij. Maar in jou geval natuurlijk het overwegen waard, ook al omdat het redelijk goedkoop is.

We horen het!

Grtz,  8) Ronald 8)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2008, 07:34:38 »
jaap V had foto's gemaakt maar me nog niet gestuurd.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2008, 21:46:27 »
Hoe verder te gaan met de friezen en de ruimteverlichting, ben ik nog aan
het overdenken. Ik weet zeker dat er tzt een mooie oplossing wordt
uitgebroed! Hierna ga ik de achterwanden lichtblauw sauzen.  Dank aan alle heren voor de input.  :)

De afgelopen weken heb ik niet heel veel kunnen doen ivm mijn nieuwe job. Toch heb ik nog best wel wat kunnen doen. Zo heb ik de boven- en onderbakken afgemaakt, gegrond en gelakt. Ook ben ik nog volop bezig met de opbouw van het schaduwstation:

Boven- en onderbakken:






In de kleur:



Opbouw schaduwstation:







Deze doorgang wordt de volgende uitdaging: dichtbouwen en voortaan kruipen of maak ik een uitneembare sectie?



Greetz, Paul
 

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2008, 22:48:45 »
Citaat
Deze doorgang wordt de volgende uitdaging: dichtbouwen en voortaan kruipen of maak ik een uitneembare sectie?

Paul, ik weet niet hoe jong of oud je bent, maar onderdoor kruipen gaat je vast een zeker een keertje op breken.... Dus m.i. zou je beter iets opklapbaars kunnen maken? Zeker gezien de foto die je daarbij als laatste geplaatst hebt moet dat zeker te behappen zijn.

Andere vraag; zijn je opstelsporen niet aan de korte kant?
Ik weet niet precies welk materieel je gaat inzetten, vandaar mijn vraag.

Grtz,  8) Ronald 8)