Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 20:16:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 105910 keer)

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #45 Gepost op: 17 March 2022, 22:02:43 »
Dave,

Geen domme vraag, je hebt gewoon een tweetje nodig voor meer onderdelen dan alleen de kop. De onderstellen kunnen gewoon herbruikt worden. Zeker die van de Ck die is gewoon goed. Die van de CDk moet aangepast worden want de deur zit op een andere plek. Dan nog wat ander klein spul.
In dit geval maak je dus een viertje uit één tweetje en niet zoals anderen voor mij hebben gedaan uit 3 tweetjes een viertje maken.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 18 March 2022, 11:15:21 »
Ah op die manier.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #47 Gepost op: 19 March 2022, 18:11:59 »
Hoi,

We gaan weer verder. De kappen zijn nu stevig genoeg en minderkwetsbaar. Ik ga nu de daken verder afwerken, om te beginnen met de kano's voor de stroomafnemer.

Erwin heeft afgietsels bijgevoegd om dit op het dak te kunnen plaatsen. Deze moet je met een vijltje ontdoen van de aangietsels. Het volgende is de plaats bepalen waar ze op het dak moeten komen. Voor de kopbakken kan je maat nemen van de Limabakken. Neem de maat van de kopwand tot het hart van het schroefgat waarmee de stroomafnemer mee vast zit (202 mm). Teken met een potlood de hartlijn op de kap. Vervolgens kan je de maat van de Lima bak uitzetten. Voor de tussen bakken moet je weten dat de stroomafnemer recht boven het draaipunt van het draaistel zit en bij de kopbakken zitten deze in het echt 500 mm naar binnen verschoven. Dit is dan 500/87 = 5,7 mm. Dit moet je dan optellen bij de 202 van de kopbak om de plaats van de stroomafnemer daar te verkrijgen.

Om de kano's goed uitgelijnd te krijgen en op de juiste plaats heb ik ik een malletje gemaakt met beulp van de Lima bak. Plaatje gemaakt van 1 mm kunststof dat past in de uitsparing van de kano's.

In het midden op de plaats van het schroef gat een gaatje boren voor een klein boutje M1.2 , waarom die maat? Had ik toevallig liggen.

Op de kappen op de gemarkeerde plaatsen een gaatje boren van 1mm. Vervolgens het scroefje erin wurmen zodanig dat het schroefje zichzelf erin tapt. Toegegeven niet de meest elegante methode maar gelet op de dunheid van de kap kom je er mee weg.

Malletje op het dak fixeren met het schroefje. Nu kan je de twee kano's er tegenaan schuiven.

Dan kan je ze vast lijmen met secondelijm.

Ik heb de maat genomen van de bestaande stroomafnemers, wat de maten van het malletje bepaalde.

Erwin kwam echter met de mededeling dat als je zijn stroomafnemer wilt gebruiken de kano's dichter bij elkaar moeten komen te staan. Hij heeft voor de maten van zijn stroomafnemers de Piko Hondekop als voorbeeld gehad.
Chips, dat heb ik dan verkeerd gedaan. Dat wordt kano's slopen.... Om ze netjes en heelhuids van het dak af te is een dingetje. Ik heb de chemische hulptroepen maar ingeschakeld. Een flesje aceton tevoorschijn gehaald en de boel gaan weken. De secondedlijm word dan langzaam soepel en met een dun mesje kan je ze stuk je bij beetje lospeuteren. Niet teveel kracht gebruiken want het maar kunststof. Het is mij gelukt zonder schade de kano's los te krijgen.

Uithuilen en opnieuw beginnen. Het malletje smaller maken zodanig dat tussen de gaatjes van de pantograaf pootjes 17 mm zit. Dan krijg je dit.

Staat veel netter en bovendien komt het gaatje voor de torpedoventilator boven de keuken nu vrij te liggen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 20 March 2022, 00:05:33 »
wat een heldere uitleg! dank je wel! ik ga deze manier ook gebruiken voor mijn mat46  ;D
beter goed "geleend" dan slecht verzonnen  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 20 March 2022, 00:21:07 »
Beter goed geleend dan slecht gejat was het volgens mij  ??? ;D
Groeten,
Richard

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #50 Gepost op: 20 March 2022, 10:09:35 »
Hoi,
Het nadenken over hoe je iets gaat monteren is vaak erg onderschat. Maar erg belangrijk want de daadwerkelijke samenbouw verloopt dan soepeler.
Maar voel je vrij om mijn methoden te lenen, zou ik leuk vinden. Ik doe het zelf ook, de schatkamer van kennis die hier op het forum aanwezig is moet je niet uitvlakken.
Alleen het zoeken er naar is een beetje lastig.

Een andere methode om dit te doen is gebruik maken van de gaatjes in kano's. Je maakt dan een plaatje met vier pennetjes die 17 mm in de breedte van elkaar staan.
Je kan dan de Lima uitsparing in de kano's opvullen zodat ze meer op het origineel lijken. Misschien dit maar eens proberen bij de volgende.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #51 Gepost op: 23 March 2022, 21:30:37 »
Hoi,

Ondanks het mooie weer toch nog wat tijd gevonden voor de hobby.
Verder met daken te voorzien van allerlei prutsdingetjes die wel zorgen voor de aankleding. Om te controleren of de overgang tussen de kop en het dak netjes is heb ik een laagje rode primer er over gespoten. Zag er netjes uit, alleen op het dak zat nog wat putjes. Wat wil nu het geval dat FRIE heeft op het dak putjes heeft geëtst voor de dak bekabeling van zowel de hoogspanningskabel als de ATB bekabeling. Nu heeft de uitvoering die ik heb gekozen geen ATB bekabeling want dat bestond nog niet. Ook moet de loop van de hoogspanningbekabeling aangepast worden want dat zag er anders uit. Met een drupje secondelijm en bakpoeder is dit prima op te lossen.

Staat toch wel heel mooi die stroomafnemers van FRIE

De stroomafnemers staan helemaal vrij van het dak, en dat bied mogelijkheden om de ventilatoren onder de stroomafnemers te plaatsen (Lima heeft deze weggelaten).
Een ander leuk detail zijn de twee torpedoventilatoren boven de keuken. Ook de waterbak boven de keuken heb ik aangebracht door middel van een plaatje.

Je kan hier zien dat de CDk twee overspannings beveiligingen heeft en de Cr er maar een. De beveiligingen dichts bij de stroomafnemer was de beveiliging van de condensator (het bekende vierkante blokje) De beveiliging in het midden is die van de tractie installatie. Deze komt vanaf de stroomafnemer schakelaar die op de kopwand zit. Deze kon bediend worden via een luik aan de binnenkant van de kopwand. Ik heb hier geen afbeeldingen van kunnen vinden. Ik ben benieuwd of deze in het museumstel 273 nog zit. Heeft hier iemand nog een foto van?

Hier de B met voor de luchtleiding om de stroomafnemer op te zetten een reserve deel van de blokkendoos. Past prima.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #52 Gepost op: 23 March 2022, 23:14:49 »
De stroomafnemer keuze schakelaar zit in een kast aan de buitenzijde van de kopwand, maar de bediening hiervoor zit binnen achter een luik boven de zitbank.
Ik was vandaag nog in het museum, zal de volgende keer eens foto's maken voor je.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 24 March 2022, 07:01:33 »
Hoi Rob,

Ik volg de bouw van jouw viertje al vanaf het begin. Ben heel benieuwd hoe het treinstel wordt als het helemaal afgebouwd is.

Zelf ga ik deze niet bouwen. Ik heb een Hondekop vier van Frie en Artitec kwam met Hondekoppen. Ik heb twee bouwpakketen liggen voor Wadloper ééntjes en PB Models komt met de Wadlopers. Dus ik weet wat er gebeurd als ik een bouwset voor een mat '46 viertje koop en daarom wacht ik nog maar even af  ;D

Succes met de verdere bouw. Ik blijf het volgen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #54 Gepost op: 24 March 2022, 07:41:13 »
Ruud,

De voldoening van iets zelf in elkaar geprutst te hebben is vele malen groter dan een nieuwe doos uit de winkel.

Ga je toch het zeswagenstel bouwen, komt gegarandeerd geen enkele leverancier mee uit ;D

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #55 Gepost op: 24 March 2022, 10:04:42 »
Dat klopt Rob.

Zelf bouw of een ombouw is altijd leuker dan iets kopen uit de winkel.
Je ziet je project groeien.
Natuurlijk kent het ook zijn tegen slagen, maar die ben je meestal zo weer vergeten. ;)

Vooral de voldoening als je model af is geeft je een kik, ook omdat JIJ er 1 hebt en de rest niet.
Klinkt overigens wel een beetje egoïstisch. ::)

Veel plezier met de verdere bouw.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 24 March 2022, 22:04:03 »
Ruud,

De voldoening van iets zelf in elkaar geprutst te hebben is vele malen groter dan een nieuwe doos uit de winkel.

Ik kom al amper aan bouwen toe. Er moet een schuur komen waar ik een baan in kan bouwen,daarna de baan bouwen. als ik dan ook nog alles zelf geacht wordt te bouwen wat ik op die baan wil, moet ik 273 jaar oud worden.....

Na heel lang op een model wachten ben ik toch erg blij als ik een doos uit de winkel in mijn handen heb....

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #57 Gepost op: 27 March 2022, 21:19:36 »
Vandaag geen grote bouwactiviteiten maar zoeken naar info voor het maken van de smoorspoelen op het dak. Daar ik geen detailtekening kan vinden hoe ze er uitzien en alleen beschik over zijaanzichten waarop ze wel staan aangegeven maar niet voldoende detail. Je kan wel via via aan de globale maten komen. Verdere onderbouwing heb ik gevonden via de foto's uit het Utrechts Archief.

Afbeelding van het electrische treinstel nr. 666 (mat. 1946) van de N.S. op het terrein van de hoofdwerkplaats te Haarlem.

Utrechts archief

Uitsnede van de smoorspoel. Je ziet dat de spoel een gewonden koperen stang is, je kijkt er doorheen.

Afbeelding van de aankomst van een extra trein in verband met de voetbalwedstrijd Nederland-Zwitserland op het N.S.-station Rotterdam Stadion te Rotterdam.

Utrechts archief
Uitsnede van de smoorspoel. Je ziet dat de smoorspoel zelf al is verwijderd maar de isolatoren en de plank er nog zijn.

Daar moeten we het maar mee doen.
Op grond van de tekeningen ben ik voor de bodemplank op een afmeting van 7x3 mm gekomen. Deze bodemplank staat op scheve klossen om op het schuine oppervlak van het dak een plat vlak te verkrijgen.

De isolatoren van de spoel zijn dezelfde als die van de hoogspannings beveiliging. Voor het model viel mijn oog op de blokkendoos, daar zitten dezelfde op! Mooi een setje reserve onderdelen van Roco besteld en we kunnen aan de slag.
de spoel maak ik van een stukje koperdraad dat ik om een messing staf heb gewikkeld. 11 wikkelingen waren voldoende, nu nog een worsteling om de draad haaks om te zetten en in het midden uit te laten komen. Gelijk maar een aantal gemaakt om de beste uit te zoeken.
Twee gaatjes boren om de isolatoren te monteren en je kan de spoel er tussen klikken. Nu nog aan de onderkant een vierkant stripje plaatsen als de voet. Als de lijm is uitgehard kan je dit afschuinen om het pas te krijgen op het dak.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #58 Gepost op: 30 March 2022, 21:38:52 »
Hoi,

Ik ben verder gegaan met het aanbrengen van de details op het dak. Ik heb de CDk onderhanden genomen. Dus hoogspanningsleidingen, luchtleiding, overspanningsbeveiliging, smoorspoel  en condensator.
De hoogspanningsleiding heb ik gebogen van vertind koperdraad dat door FRIE was geleverd. Ik heb ze vast gezet met losse koperdraadjes dat ik uit soepel elektradraad heb gepeuterd. De luchtleiding heb ik uit hetzelfde vertind koperdraad gebogen maar ga ik toch vervangen door iets dunners. Dit is een beetje te lomp. Het isolatorpotje komt weer uit de blokkendoos reservedelen. Ik heb dit op een voetstuk geplaatst gemaakt uit een rond stukje kunststof staf. Gaatje in boren zo dat de isolator er in past. Vervolgens het conisch vijlen. een en ander zoals dat bij het origineel zit.

Dan nog een leuk detail van het origineel rijdend onder die mooie vakwerk portalen vlakbij Hoek van Holland.

Utrechts Archief

Als we inzoomen op het einde van de BDk dan zien we dat hoogspanningsleiding met een opvallende boog naar het uiteinde loopt.

Dat was hierom

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #59 Gepost op: 30 March 2022, 21:44:14 »
Wordt erg gaaf (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde