Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:44:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 21:38:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
  

Auteur Topic: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?  (gelezen 15171 keer)

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #30 Gepost op: 04 January 2022, 19:07:15 »
Hallo,

Dank u voor uw berichten.
Helaas zijn er geen statistieken over dit onderwerp van toen, dus vraag ik om uw herinneringen en ervaringen.
Theorie en praktijk zijn vaak verschillend.

Kan iemand een ruwe schatting geven?
Kondigde 20 procent van de buschauffeurs ten minste altijd ongevraagd de belangrijkste haltes aan, of was het 70 procent van de chauffeurs die belangrijke haltes werden aangekondigd?
Hoe was het in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, enz.?
Heb je op veel reizen meegemaakt dat de buschauffeurs altijd de belangrijkste haltes aankondigden?
Waren er veel belangrijke haltes die altijd aangekondigd werden?

Ik hoop dat ik u niet stoor met mijn vraag.

Veel groeten Marc

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #31 Gepost op: 04 January 2022, 20:31:07 »
Je mag ons blijven storen, alleen denk ik niet dat je nog veel nieuwe antwoorden zult krijgen.
Statistieken zijn er niet en het is dus vooral anekdotisch bewijs en uit de herinnering van de mensen al hier.
Je kunt er wel een percentage aan willen knopen maar dat is alleen maar schijnnauwkeurigheid, en net zo nauwkeurig als kreten zoals ‘regelmatig’ of ‘veel’.

Marc
(Die hoopt dat jij dit een niet al te vervelende of belerende reactie vindt  ;))
« Laatst bewerkt op: 05 January 2022, 18:59:02 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #32 Gepost op: 05 January 2022, 18:42:18 »
Ja, dat is waar. Natuurlijk, het was een tijd geleden. Daarom is het moeilijk te beoordelen.
Als iemand me een ruwe schatting kan geven voor mijn statistieken, zou ik blij zijn.
Ook als iemand nieuw iets kan toevoegen

Veel groeten Marc

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7615
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #33 Gepost op: 05 January 2022, 19:43:55 »
Marc, dit soort zaken is geen exacte wetenschap, je moet je niet stukbijten op cijfers en/of statistieken, maar gewoon een schatting maken op basis van de data die je hebt uit de verhalen en ervaringen die gedeeld zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22553
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #34 Gepost op: 05 January 2022, 20:13:40 »
En je kan gewoon in de klas vertellen over het gedrag van chauffeurs en waarom je alleen ruwe schattingen kan geven. Kennis gaat niet alleen over statistiek.

Mag ik vragen voor welk vak in welke klas/groep het is?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #35 Gepost op: 05 January 2022, 21:21:10 »
Nog een weetje dat niet gaat over het afroepen van haltes, maar over het creëren van haltes.
Bij ons in de Haarlemmermeerpolder reden bussen van Maarse en Kroon, een firma die volgens mij niet meer bestaat.
De haltes lagen meestal bij een kruising van wegen, maar er waren ook boerderijen die een paar kilometer van zo'n halte verwijderd waren. Een boerin die boodschappen ging doen in het dorp liep niet naar een halte, dat was veel te ver. Ze ging gewoon voor de boerderij langs de kant van de weg staan en stak haar hand op. De chauffeur stopte en liet haar instappen. En na de boodschappen werd ze ook weer voor haar huis afgezet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8663
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #36 Gepost op: 05 January 2022, 21:31:17 »
Klopt Klaas. Dat gebeurde in Friesland, waar ik opgroeide, precies zo.
M&K bestaat inderdaad al jaren niet meer. Toen ik begon als buschauffeur, in Uithoorn, reden we een deel van hun lijnen. Dat gebeurde toen door Connexxion.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7615
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #37 Gepost op: 05 January 2022, 22:01:18 »
Wow, dat maakt herinneringen los ...
Van de ene tante, in Boskoop, naar de andere in Driebruggen.
Op de fiets naar de bushalte, dan met een bus van Westnederland (eerst nog Citosa) en overstappen in (vergeten) op een bus van Verhoef.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #38 Gepost op: 19 January 2022, 22:55:36 »
Hallo,

Ik zit momenteel in een beroepsvoorbereidende cursus. Ik geef de eenheid in het vak beroepsonderwijs

Intussen heb ik van sommige busmusea het antwoord gekregen dat de chauffeurs vroeger verplicht waren elke halte aan te kondigen (b.v. in de jaren 80 en vroeger).

Zoals bekend lopen theorie en praktijk enigszins uiteen.

Ik ben geïnteresseerd in hoe deze verplichting in de praktijk werd uitgevoerd.

Kan iemand anders commentaar geven op deze beoordeling?

Wie zat er bijvoorbeeld in de jaren tachtig (1990) vaak in bussen en trams in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, enz.

Kan iemand mij een ruwe schatting geven van de mate waarin de chauffeurs hun verplichting zijn nagekomen en de haltes daadwerkelijk hebben aangekondigd?




Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #39 Gepost op: 19 January 2022, 23:42:45 »

30 december heb ik je veel antwoorden gegeven, en ik heb daar geeneens een reactie op gehad ::) dat valt mij wel een beetje tegen hoor.

Bertus
« Laatst bewerkt op: 23 January 2022, 19:14:54 door Bert van Gelder »
Vriendelijkheid kost geen geld

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8663
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #40 Gepost op: 20 January 2022, 00:01:54 »
Zeg Bertus, zat jij vaak aan tafel bij ploeg 1?

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #41 Gepost op: 20 January 2022, 10:45:07 »
In mijn eerste tijd 1974 t/m 1979 zat ik in ploeg 1 (y)
mijn tweede periode 1999 t/m 2017 in de dagdienst

Bertus
« Laatst bewerkt op: 20 January 2022, 10:49:03 door Nulspul »
Vriendelijkheid kost geen geld

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8663
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #42 Gepost op: 20 January 2022, 10:57:23 »
Ik van 2007 tot 2012 in ploeg 1 dus. Leuk je hier te treffen!
Huibert

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #43 Gepost op: 20 January 2022, 11:00:05 »
Heb je een mailtje gestuurd  :D
Vriendelijkheid kost geen geld

Opfq

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #44 Gepost op: 21 January 2022, 21:04:00 »
In de trolleybus van Arnhem vlak voor de komst van Infoxx leek er nog een omroepsysteen actief dat leek te functioneren op basis van het aantal wielomwentelingen zonder herijking per halte. Dat werkte uiteraard niet omdat er een constante mismatch was tussen de werkelijke en geplande afstand per wielomwenteling.