Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?  (gelezen 9963 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2021, 12:51:53 »
In de jaren ‘80 (1979-1990 om precies te zijn) maakte ik als scholier en student veelvuldig gebruik van bus (lijnen 78 en 75) en metro in Rotterdam maar ik kan me niet herinneren dat in de bus halte’s werden afgeroepen. Zeker in de spitsuren met vrijwel alleen vaste reizigers werd dat niet gedaan.
In de metro werd dat wel gedaan, veelal met prettig rotterdams accent. Later kwamen de cassettebandjes met stationsnamen maar vanaf welk jaar weet ik niet. Ik gok medio jaren ’80.
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2021, 12:52:02 »
In Rotterdam als gezegd meestal alleen de belangrijkste en haltes waarom was gevraagd. Ik herinner me een jonge buschauffeur ergens in de jaren negentig die wel alle haltes omriep en dat wekte vooral irritatie bij de passagiers die dat niet gewend waren.  ;D

En dat je chauffeurs bij het betreden van de bus groet, werd mij door mijn moeder ingepeperd, aangezien mijn grootvader bij de RET had gewerkt. Dat heb ik dus maar doorgegeven aan mijn dochter.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #17 Gepost op: 30 december 2021, 13:50:43 »
Mijn ervaring was vooral met streekvervoer in de buurt van Utrecht. Ik had niet het idee dat in de jaren 70/80 alle haltes werden omgeroepen. Maar m'n geheugen kan me bedriegen.
In ieder geval heb ik lange tijd de gewoonte gehad om te vragen of de chauffeur de halte om wilde roepen. Bij de strippenkaart was dat makkelijk, want dan moest je 'em toch al noemen. In ieder geval in het streekvervoer heb ik daar geen rare blik over gekregen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #18 Gepost op: 30 december 2021, 14:47:46 »
Haltes werden bij streekvervoer niet alle omgeroepen.
Zo druk was het vaak ook niet.
1975.
Na een nachtwacht stapte ik op een warme zondagmiddag bij de Willem de Zwijgerkazerne in buslijn 1 van de VAD naar Zwolle.
De chauffeur vertelde dat ik de eerste instapper was.
Het beginpunt was.... Amersfoort.

Ook na de avondschool les met WN lijn 56 van Delft naar Blijdorp was ook ik niet zelden de enige reiziger. Met tienrittenkaart. Waarom dan Crematorium Hofwijk omroepen?

Ronald
Groet,
      Ronald

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2021, 16:09:40 »
Voor de spookrijders.
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #20 Gepost op: 30 december 2021, 21:40:24 »
Ja, natuurlijk was het vroeger normaal om de buschauffeur goeden ochtend, goede middag of avond te wensen.
Dit doe ik nog nog steeds. Natuurlijk hoort het bedanken voor de rit bij het uitstappen daar ook bij, toch zie ik inmiddels in het Haagse en Rotterdamse vervoersgebied dat daar nu nog weinig van over is.  :-\

Groeten,

Christoph

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2021, 22:08:23 »
Zal ook wel komen doordat de bevolkingssamenstelling in deze regio's nogal is veranderd. Met als gevolg andere gebruiken.
Ik zat gister in de Metro in Rotterdam, ik had het idee gezien de mede reizigers me in Cairo te bevinden...
Groetjes,
Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 december 2021, 22:22:31 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2021, 23:30:12 »
Ha Marc,

Haltes werden op verzoek afgeroepen. Eigenlijk moest je ze allemaal doen, maar dat deed vrijwel niemand. Je kende ze wel allemaal, natuurlijk. Met de komst van Infoxx, in 2006, kwam er bij connexxion een einde aan de afroep: tante Jannie, een geautomatiseerde stem, nam het over. Tureluurs werd je er van. Elke keer knalhard die stem door de bus, vaak ook dubbel of met verkeerde intonatie. Gelukkig kon je m uitzetten.
Uiteraard duurde dat niet lang, toen werd het uitzetten centraal onmogelijk gemaakt.
Grappig is dat vrijwel niemand er naar luistert. Iemand die een halte vraagt, verwacht de stem van de chauffeur, en laat Jannie voor spraakloos achter.
Bij het GVU, waar ik vanaf juli 2007 werkte werd je geacht alle haltes af te roepen, het werd al eerder gezegd. Ook in 2007 nam connexxion daar de boel over, en werd infoxx geintroduceerd. Geen vooruitgang, maar dat was die overname sowieso niet. De haltes werden bij het gvu op een gegeven moment afgeroepen door een jochie met een grafstem zo vreselijk dat er hevig over werd geklaagd. Die viel wel op, dat wel, maar ontnam je de lust de bus te pakken.....
In Zeeland, waar ik nu werk, is het tante die rules. En ook daar is er niemand die luistert. Ook de beeldschermen worden nauwelijks gelezen. De info die daarop te lezen valt, waaronder alle haltes, zit nou eenmaal niet in het blikveld van de telefoonstarende reiziger 😂
Leuk is het om haltes te vertalen in engels of duits. Dat verwacht niemand, en zorgt voor wat hilariteit. Biggekerke op Walcheren omroepen als Littlepigchurch, of Zoutelande als Sweetlands. Dumbburg (Domburg) wordt niet zo gewaardeerd door de bewoners zelf, het vlissingse Badehosenstrasse (Badhuisstraat) weer wel.
Bj een overstaphalte aankondigen dat het achterste gedeelte van een gelede bus naar een andere bestemming gaat dan het voorste deel leidt geheid tot verwarring 😇


Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel.

Groet
Huup
« Laatst bewerkt op: 30 december 2021, 23:43:47 door Huup »

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #23 Gepost op: 04 januari 2022, 10:25:08 »
Hallo, allereerst bedankt voor het interessante nieuws.
Ik ben geïnteresseerd in dit onderwerp omdat ik niet in die tijd geboren ben en ik niet in Amsterdam, Rotterdam enz. heb gereisd.
Ik heb eens uit Duitsland en Zwitserland gehoord dat de chauffeurs altijd de haltes aankondigen.

Kunnen we zeggen dat in de grote steden zoals Rotterdam, Amsterdam en andere de buschauffeur altijd de belangrijkste haltes aankondigt? Hoeveel buschauffeurs hebben de belangrijkste haltes aangekondigd (in procenten)?

Marc Tram en Henk schijnen dit anders begrepen te hebben. Marc Tram zegt dat hij zich niet kan herinneren dat de buschauffeur in de jaren 80 en 90 de haltes ooit heeft aangekondigd. Henk, daarentegen, herinnert zich dat de belangrijkere stopplaatsen werden aangekondigd.
Dit zijn verschillende verklaringen van dezelfde stad.
In Utrecht werden de haltes consequenter door de chauffeur aangekondigd.

Hoe was het in de trams? Kondigde de chauffeur de haltes consequenter aan?
Wanneer werd de conducteur afgeschaft in trams en bussen?

Veel groeten
Marc


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #24 Gepost op: 04 januari 2022, 10:35:09 »
Over conducteurs: in het begin van de verbussing van het NZH net reden er conducteurs mee op de bussen. Dat kwam omdat er op de trams ook conducteurs reden, en die moesten wat te doen hebben. Dat hield geleidelijk vanzelf op toen die conducteurs met pensioen gingen. Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst een conducteur op de bus zat.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #25 Gepost op: 04 januari 2022, 11:09:25 »
Klaas,

Ik denk dat dat ook goed uit kwam om bij de reizigers het leed om de verdwenen tram te verzachten.
Het zal voor de  reiziger wennen zijn geweest dat de in principe eenman bus bij de halte langer halt hield vanwege de kassahandelingen, etc. dan de driewagenteams met zes deuren..
Ronald
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #26 Gepost op: 04 januari 2022, 11:16:26 »

Kunnen we zeggen dat in de grote steden zoals Rotterdam, Amsterdam en andere de buschauffeur altijd de belangrijkste haltes aankondigt? Hoeveel buschauffeurs hebben de belangrijkste haltes aangekondigd (in procenten)?

Marc Tram en Henk schijnen dit anders begrepen te hebben. Marc Tram zegt dat hij zich niet kan herinneren dat de buschauffeur in de jaren 80 en 90 de haltes ooit heeft aangekondigd. Henk, daarentegen, herinnert zich dat de belangrijkere stopplaatsen werden aangekondigd.
Dit zijn verschillende verklaringen van dezelfde stad.
In Utrecht werden de haltes consequenter door de chauffeur aangekondigd.


Denk dat Marc en Henk dezelfde situatie vooral anders verwoorden. Ga er maar vanuit dat veel buschauffeurs niet de bedoeling hadden haltes om te roepen, behalve als erom was gevraagd (en dan hopen dat het niet werd vergeten) of haltes waarvan ze uit ervaring wisten dat omroepen van belang was. Welk percentage wat deed is denk ik echt niet te benoemen.

Trams, geen idee. Denk eigenlijk hetzelfde gedrag van trambestuurders. De conducteurs waren daar al in mijn jeugd, rond 1970 denk ik, verdwenen, maar kwamen in de jaren negentig in alle tramsteden weer terug. Dit vooral met het oog op de veiligheid in de tram.

Ik woon sinds 1998 in Utrecht en kan me niet herinneren dat mij na de verhuizing opviel dat de buschauffeurs hier vaker haltes omriepen. Tegenwoordig doet de computer dat uiteraard automatisch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #27 Gepost op: 04 januari 2022, 11:39:12 »
Marc, in Utrecht (en elders) werden de haltes afgeroepen naar hoe de pet van de  chauffeur stond. Een vraag om dat in procenten aan te geven is waanzinnig. Daar is immers geen enkele registratie van?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #28 Gepost op: 04 januari 2022, 11:40:40 »
Ik denk dat dat ook goed uit kwam om bij de reizigers het leed om de verdwenen tram te verzachten.
Heeft waarschijnlijk ook een rol gespeeld. De forenzen (waaronder mijn vader) die dagelijks de rit maakten kenden alle conducteurs intussen en op de bus zagen ze dezelfde gezichten terugkeren.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #29 Gepost op: 04 januari 2022, 11:51:21 »
Denk dat Marc en Henk dezelfde situatie vooral anders verwoorden. Ga er maar vanuit dat veel buschauffeurs niet de bedoeling hadden haltes om te roepen, behalve als erom was gevraagd (en dan hopen dat het niet werd vergeten) of haltes waarvan ze uit ervaring wisten dat omroepen van belang was. Welk percentage wat deed is denk ik echt niet te benoemen.
En het kan ook nog uitmaken op welke lijnen Henk reisde. Ik maakt gebruik van 78 (door de jaren '70/'80 uitbreidingswijken van Hoogvliet) en 75 (dwars door Zuid over de Strevelsweg), niet bepaald bestemmingen waar veel toeristen te vinden waren.
Trams heb ik geen idee van, daar reisde ik incidenteel mee. Ik heb daar geen actieve herinneringen aan.  :angel:
No dress rehearsel, this is our life.