Dat zal dan met de komst van infoxx te maken hebben gehad, neem ik aan?
Hallo Marc,vroeger in de tijd die jij aangeeft, reed ik regelmatig met de bus en tram in Rotterdam. Ik had daar een vrij-vervoer kaart.Ik kan mij niet herinneren dat de buschauffeurs en trambestuurders de haltes overal omriepen, hetzelfde wat ik aangaf voor het Westland. Waarschijnlijk is dit zoals Eric B. al aangaf het verschil tussen theorie en praktijk.Overigens zit er een verschil tussen de buschauffeurs en de trambestuurders. De trambestuurder van tegenwoordig wil geen chauffeur zijn, omdat chauffeurs op een taxi werken. Omgekeerd wil een buschauffeur geen bestuurder genoemd worden, omdat een chauffeur meer status zou hebben.Groeten,Christophps. een aanvulling op Dennis, de omroep bestond al eerder in ieder geval in Den Haag. De omroep in een tram werd gemaakt met behulp van de afgelegde weg, een synchronisatie werd gedaan met het Vecom-systeem (een Vecom-systeem is de opvolger van het VETAG-systeem) en dus nog voor de uitvinding van het KAR systeem. Een bus werkte op dezelfde methode, maar het was moeilijker te bepalen voor de exacte locatie omdat een wegvoertuig nou eenmaal niet in één rechte lijn hoefde te rijden.
Even mijn ervaringen als veelgebruiker in Amsterdam van eind jaren 70 tot eind jaren 90 en gechecked bij mijn vader die buschauffeur in Amsterdam was van 1976 tot 2006. Of zoals hij zelf zegt “een bestuurlijke functie binnen de gemeente Amsterdam”… Wel uit de losse duim, maar de schatting is dat minder dan 10-20% van de bestuurders alle haltes afriepen. En dan nog meestal de ‘jonkies’ die het daarna snel afleerden. Schatting is dat minder dan 20% helemaal niets ongevraagd omroepte en het merendeel alleen de belangrijkste haltes. Winkelcentrum, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, etc.Er kunnen kleine verschillen zijn tussen de diverse garages. In Amsterdam had je Garages West, Noord en Oost (later naar Zuid), elk met hun eigen ‘mores’, gewoontes en lijnen, maar globaal gezien maakt dat niet veel uit.Voor trams is het iets anders. Zeker in de binnenstad was het wel veel meer de gewoonte om alles om te roepen, vaak ook in het (steenkool) engels ivm toeristen. Maar werkverkeer om 7 uur s’ochtends ging weer over het algemeen zonder omroepen.Hopelijk heb je er nog wat aan, succes met de opdracht.