Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
Vandaag
om 17:05:58
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 16:59:14
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
Vandaag
om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 16:48:56
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
Les Billards du Vivarais
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Stad- en streekvervoer
|
Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers? (gelezen 9957 keer)
marc224
Offline
Berichten: 17
Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
«
Gepost op:
26 december 2021, 17:28:19 »
Gtf
Hallo. Marc Moll is mijn naam. Ik heb een vraag en zou blij zijn als je me zou kunnen helpen. Er is mij verteld dat u de juiste persoon bent om contact mee op te nemen. Het gaat over de geschiedenis van het busvervoer in Nederland (Amsterdam, Rotterdam, enz.).
Helaas is het vrij moeilijk om informatie over dit onderwerp te krijgen.
Ik had een discussie met een kennis over de aankondigingen en displays op de bussen in de jaren zeventig, en vooral in de jaren tachtig en negentig. Ik zal ook een presentatie geven over dit onderwerp (openbaar vervoer) in de klas.
Mijn eerste vraag is: Sinds wanneer worden bushaltes automatisch aangekondigd en aangeduid?
Moest de buschauffeur, voordat er automatische aankondigingen en displays op de bussen waren, de haltes omroepen via de microfoon?
Deden de buschauffeurs dit echt toen ze zelf de haltes moesten aankondigen? Is dit ook in praktijk gebracht?
.
Hoe hebben de buschauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en andere steden dit aangepakt, hebben zij dit gewetensvol gedaan, hebben de meesten van hen dit gedaan of slechts de helft, enz. Hoe hoog schat u het aantal buschauffeurs dat altijd ongevraagd de haltes aankondigt?
Werkten de aankondigingen even goed gedurende de genoemde periode (1970, 1980, 1990) of waren zij beter aan het begin of het einde van deze periode?
Was er een verschil met de tram?
Zijn er veel oud-buschauffeurs of andere mensen die vaak in de bus hebben gezeten uit deze periode (1970) of 1980/1990 en weten hoe het in werkelijkheid was of het zelf hebben meegemaakt?
Ik hoor ook graag verslagen uit andere steden en landen.
Ik kijk uit naar uw antwoord
Met vriendelijke groeten
Marc Moll
«
Laatst bewerkt op: 26 december 2021, 23:37:10 door Bert van Gelder
»
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Informatie voor passagiers
«
Reactie #1 Gepost op:
26 december 2021, 17:42:03 »
Hi Marc,
Inderdaad, de haltes werden vroeger door de chauffeurs afgeroepen.
Belangrijke (overstap) haltes altijd en verder op verzoek: "Statenweg, mevrouw voor deelgemeentekantoor!")
Zo ging het ook bij het streekvervoer en in de tram, door bestuurder en eerder door de conducteur.
Er werden natuurlijk ook grappen uitgehaald.
Mevrouw vraagt aan bestuurder van lijn 6 naar Zwaanshals. Rotterdam.
In de Zaagmolenstraat rijdend roept de bestuurder Zwanennek af...
Vraagt passagier bij Station Noord andermaal naar Zwaanshals....
Groetjes,
Ronald
«
Laatst bewerkt op: 26 december 2021, 18:13:22 door hrp
»
Gelogd
Groet,
Ronald
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7405
Forummoderator
Re: Informatie voor passagiers
«
Reactie #2 Gepost op:
26 december 2021, 18:03:13 »
Zo herinner ik het me ook uit de tijd tot, voor m'n gevoel, 2000. Als je ergens in een wat onbekende buurt uit wilde stappen vroeg je aan de chauffeur of 'ie "halte Landmansweide" even om wilde roepen.
Meestal werden niet alle haltes omgeroepen, alleen de belangrijke. En degene waarom gevraagd was.
Wat dat betreft is het wel handig, het huidige systeem, waarbij het automatisch gedaan wordt
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: Informatie voor passagiers
«
Reactie #3 Gepost op:
26 december 2021, 18:06:45 »
Zo ook mijn ervaring. Zelfs nog in de jaren 2004/2005. Sowieso werd elke halte langs de route over de snelweg omgeroepen en ook de belangrijkste in de bebouwde kom van de stad of het dorp waar het eindpunt was gelegen.
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Informatie voor passagiers
«
Reactie #4 Gepost op:
26 december 2021, 18:38:25 »
Wat ook werd omgeroepen waren de zone grenzen.
Lijn 5 Rotterdam.
Sint Franciscus Gasthuis, laatste halte zoone 5300.
Veelal werd niet gesproken van zone met ^ maar van zoone...
In de Rotterdamse metrostations werd tot in de jaren 70 omgeroepen ' niet meer instappen' , kort erop sloten de deuren.
Destijds was er een beambte met monitors in een cabine op een van de perrons.
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8137
Re: Informatie voor passagiers
«
Reactie #5 Gepost op:
26 december 2021, 18:47:30 »
Ik heb geen direct antwoord op je vragen (daar weet ik niets van
) maar op Facebook is er een groep "RTM op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Eilanden.".
https://www.facebook.com/groups/1639233859726503/
Daar zitten ook mensen met o.a. veel kennis van het busvervoer in Rotterdam en omstreken. En ook van de periode van de particuliere busmaatschappijtjes.
Succes in ieder geval!
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Informatie voor passagiers
«
Reactie #6 Gepost op:
26 december 2021, 20:02:02 »
Marc,
Je kan misschien ook meer te weten komen bij de Autobus Documentatie Vereniging en/of hun website of de links aldaar. In Arnhem is er een trolleybusvereniging met aardige website.
Succes.
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
Christoph
Offline
Berichten: 3053
Re: Informatie voor passagiers
«
Reactie #7 Gepost op:
26 december 2021, 21:32:49 »
Hoi Marc,
in de jaren 80 werden de haltes in het Westland op verzoek door de buschauffeurs omgeroepen, bij het instappen werd er dan door een reiziger gevraagd om een bepaalde halte om te roepen.
Verder denk ik dat maar 1 á 2 % van de chauffeurs omriep als de volgende halte een grotere halte locatie was waar ook overgestapt kon worden. Een nog kleiner deel maakte er een heel verhaal van en melde ook op welke lijnen je kon overstappen.
Succes met je spreekbeurt, ik hoop dat je hier en elders genoeg informatie kan vinden over dit onderwerp.
Groeten,
Christoph
Gelogd
marco
Offline
Berichten: 583
Re: Informatie voor passagiers
«
Reactie #8 Gepost op:
26 december 2021, 21:51:13 »
In de jaren 90 werden in Utrecht (stad) alle haltes aangekondigd door de buschauffeurs.
Gelogd
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.
Niekleair
Offline
Berichten: 702
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
«
Reactie #9 Gepost op:
27 december 2021, 08:45:46 »
Hoi Marc,
Ik kan je aanraden om contact op te nemen met de beheerder van de 'busbrief'.
http://busbrief.nl/
De beheerder is zelf buschauffeur in de omgeving van Den Haag / Rotterdam (wellicht inmiddels gepensioneerd) en als hij het niet weet is in zijn 'achterban' vast wel iemand die je hier informatie over kan geven. ALs je door de busbrieven bladert kun je wellicht ook al het een en ander oppikken.
Gelogd
Oeps!
Martijnstein
Offline
Berichten: 1536
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
«
Reactie #10 Gepost op:
27 december 2021, 09:38:02 »
In de jaren '90 had de HTM ook bandjes in de tram. Bij elke halte werd een van tevoren ingesproken aankondiging afgespeeld.
Als je de bus instapte zeiden veel mensen ook waar ze heen wilden zodat de buschauffeur het juiste aantal strippen af kon stempelen. Zo wist de buschauffeur ook welke haltes om te roepen.
Gelogd
Nulspul
Offline
Berichten: 226
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
«
Reactie #11 Gepost op:
27 december 2021, 10:00:33 »
Hallo Marc,
Als oud buschauffeur bij het GVU uit Utrecht kan ik je zeggen dat wij in de jaren altijd verplicht waren de halte's om te roepen.
Dat niet iedere chauffeur dat deed was jammer.
En de passagiers groette de chauffeur in die tijd ook bij binnenkomst, kochten een kaartje of lieten hun rittenkaart afstempelen.
Later kwamen de strippenkaarten met het zone stelsel en moesten de passagiers altijd zeggen waar ze naar toe wilde zodat ik het aantal zone's kon bepalen.
Bertus
Gelogd
Vriendelijkheid kost geen geld
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
«
Reactie #12 Gepost op:
27 december 2021, 10:59:07 »
Dat groeten bij betreden en verlaten van de bus is hier in Alkmaar in het stadsvervoer nog steeds gemeengoed
Verder sluit ik me aan bij eerdere sprekers, sommige chauffeurs noemden alle haltes, sommige alleen de knooppunten en dan nog de 'verzoekjes' van mensen die te plaatste niet bekend waren.
Andere informatiebronnen zouden nog:
Het NZH museum
en
Stichting Veteraan Autobussen
kunnen zijn.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
marc224
Offline
Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
«
Reactie #13 Gepost op:
30 december 2021, 12:25:45 »
Hallo, mijn excuses voor de late reactie en ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om hun herinneringen te delen.
Alle ervaringen komen uit Nederland, zoals ik heb gelezen.
Het was dus zo dat veel buschauffeurs altijd de haltes aankondigden, althans de belangrijkste.
Dus als passagier hoef je niet aan de buschauffeur te vragen of hij me kan vertellen waar de bushalte is? bij de bushalte. De meeste buschauffeurs kondigden de haltes uit eigen beweging aan, zonder gevraagd te worden.
Ik las op een ander forum dat geen enkele buschauffeur dit deed. Hooguit als een passagier hem dat vroeg.
Maar de verklaring was fout, veel buschauffeurs kondigden de haltes aan zonder te vragen.
Ik zou graag meer herinneringen ontvangen
Als iemand iets toe te voegen heeft, hoor ik het graag.
Bij voorkeur met de stad en het decennium.
Veel groeten Marc
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
«
Reactie #14 Gepost op:
30 december 2021, 12:48:30 »
Mijn herinnering komt uit de jaren '60 en '70 in Amsterdam en omgeving.
In de Amsterdamse stadstrams had je een conducteur die achterin op een soort verhoging zat. Dat noemden ze de kansel. Je moest ook achterin instappen om je rittenkaart te laten afstempelen. Elke halte werd omgeroepen, door de conducteur of de wagenvoerder. Die gaven ook mededelingen aan elkaar door die over het luidsprekersysteem voor iedereen te horen waren. Bijvoorbeeld als de mensen niet wilden doorlopen naar voren. Dan zei de conducteur: Jan, het staat hier vol, ze willen niet doorlopen. Okee, dan help ik ze even. De wagenvoerder ging dan even vol in de remmen zodat iedereen vanzelf naar voren rolde.
De andere herinnering is de NZH bus tussen Zwanenburg en Amsterdam. Daarin riep de chauffeur ook alle haltes om.
maar in de spits niet altijd. In de ochtendspits reed er om de 20 minuten een rit van Zwanenburg naar Amsterdam met forensen. Vanwege het aantal reizigers werd elke rit met 3 wagens gereden die binnen Zwanenburg haasje over deden, om beurten pakte ze een halte. Vanaf Halfweg ging het dan in colonne naar Amsterdam. Omroepen van de haltes had op die ritten niet veel zin. Iedereen in de bus maakte die reis elke werkdag, dus ze wisten zelf wel waar ze er uit moesten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Stad- en streekvervoer
|
Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?