Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?  (gelezen 9949 keer)

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #30 Gepost op: 04 januari 2022, 19:07:15 »
Hallo,

Dank u voor uw berichten.
Helaas zijn er geen statistieken over dit onderwerp van toen, dus vraag ik om uw herinneringen en ervaringen.
Theorie en praktijk zijn vaak verschillend.

Kan iemand een ruwe schatting geven?
Kondigde 20 procent van de buschauffeurs ten minste altijd ongevraagd de belangrijkste haltes aan, of was het 70 procent van de chauffeurs die belangrijke haltes werden aangekondigd?
Hoe was het in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, enz.?
Heb je op veel reizen meegemaakt dat de buschauffeurs altijd de belangrijkste haltes aankondigden?
Waren er veel belangrijke haltes die altijd aangekondigd werden?

Ik hoop dat ik u niet stoor met mijn vraag.

Veel groeten Marc

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10571
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2022, 20:31:07 »
Je mag ons blijven storen, alleen denk ik niet dat je nog veel nieuwe antwoorden zult krijgen.
Statistieken zijn er niet en het is dus vooral anekdotisch bewijs en uit de herinnering van de mensen al hier.
Je kunt er wel een percentage aan willen knopen maar dat is alleen maar schijnnauwkeurigheid, en net zo nauwkeurig als kreten zoals ‘regelmatig’ of ‘veel’.

Marc
(Die hoopt dat jij dit een niet al te vervelende of belerende reactie vindt  ;))
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 18:59:02 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #32 Gepost op: 05 januari 2022, 18:42:18 »
Ja, dat is waar. Natuurlijk, het was een tijd geleden. Daarom is het moeilijk te beoordelen.
Als iemand me een ruwe schatting kan geven voor mijn statistieken, zou ik blij zijn.
Ook als iemand nieuw iets kan toevoegen

Veel groeten Marc

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #33 Gepost op: 05 januari 2022, 19:43:55 »
Marc, dit soort zaken is geen exacte wetenschap, je moet je niet stukbijten op cijfers en/of statistieken, maar gewoon een schatting maken op basis van de data die je hebt uit de verhalen en ervaringen die gedeeld zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #34 Gepost op: 05 januari 2022, 20:13:40 »
En je kan gewoon in de klas vertellen over het gedrag van chauffeurs en waarom je alleen ruwe schattingen kan geven. Kennis gaat niet alleen over statistiek.

Mag ik vragen voor welk vak in welke klas/groep het is?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #35 Gepost op: 05 januari 2022, 21:21:10 »
Nog een weetje dat niet gaat over het afroepen van haltes, maar over het creëren van haltes.
Bij ons in de Haarlemmermeerpolder reden bussen van Maarse en Kroon, een firma die volgens mij niet meer bestaat.
De haltes lagen meestal bij een kruising van wegen, maar er waren ook boerderijen die een paar kilometer van zo'n halte verwijderd waren. Een boerin die boodschappen ging doen in het dorp liep niet naar een halte, dat was veel te ver. Ze ging gewoon voor de boerderij langs de kant van de weg staan en stak haar hand op. De chauffeur stopte en liet haar instappen. En na de boodschappen werd ze ook weer voor haar huis afgezet.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #36 Gepost op: 05 januari 2022, 21:31:17 »
Klopt Klaas. Dat gebeurde in Friesland, waar ik opgroeide, precies zo.
M&K bestaat inderdaad al jaren niet meer. Toen ik begon als buschauffeur, in Uithoorn, reden we een deel van hun lijnen. Dat gebeurde toen door Connexxion.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #37 Gepost op: 05 januari 2022, 22:01:18 »
Wow, dat maakt herinneringen los ...
Van de ene tante, in Boskoop, naar de andere in Driebruggen.
Op de fiets naar de bushalte, dan met een bus van Westnederland (eerst nog Citosa) en overstappen in (vergeten) op een bus van Verhoef.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

marc224

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #38 Gepost op: 19 januari 2022, 22:55:36 »
Hallo,

Ik zit momenteel in een beroepsvoorbereidende cursus. Ik geef de eenheid in het vak beroepsonderwijs

Intussen heb ik van sommige busmusea het antwoord gekregen dat de chauffeurs vroeger verplicht waren elke halte aan te kondigen (b.v. in de jaren 80 en vroeger).

Zoals bekend lopen theorie en praktijk enigszins uiteen.

Ik ben geïnteresseerd in hoe deze verplichting in de praktijk werd uitgevoerd.

Kan iemand anders commentaar geven op deze beoordeling?

Wie zat er bijvoorbeeld in de jaren tachtig (1990) vaak in bussen en trams in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, enz.

Kan iemand mij een ruwe schatting geven van de mate waarin de chauffeurs hun verplichting zijn nagekomen en de haltes daadwerkelijk hebben aangekondigd?




Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #39 Gepost op: 19 januari 2022, 23:42:45 »

30 december heb ik je veel antwoorden gegeven, en ik heb daar geeneens een reactie op gehad ::) dat valt mij wel een beetje tegen hoor.

Bertus
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2022, 19:14:54 door Bert van Gelder »
Vriendelijkheid kost geen geld

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2022, 00:01:54 »
Zeg Bertus, zat jij vaak aan tafel bij ploeg 1?

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #41 Gepost op: 20 januari 2022, 10:45:07 »
In mijn eerste tijd 1974 t/m 1979 zat ik in ploeg 1 (y)
mijn tweede periode 1999 t/m 2017 in de dagdienst

Bertus
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 10:49:03 door Nulspul »
Vriendelijkheid kost geen geld

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2022, 10:57:23 »
Ik van 2007 tot 2012 in ploeg 1 dus. Leuk je hier te treffen!
Huibert

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #43 Gepost op: 20 januari 2022, 11:00:05 »
Heb je een mailtje gestuurd  :D
Vriendelijkheid kost geen geld

Opfq

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Bus- en tramvervoer. Hoe werkt(e) informatie voor passagiers?
« Reactie #44 Gepost op: 21 januari 2022, 21:04:00 »
In de trolleybus van Arnhem vlak voor de komst van Infoxx leek er nog een omroepsysteen actief dat leek te functioneren op basis van het aantal wielomwentelingen zonder herijking per halte. Dat werkte uiteraard niet omdat er een constante mismatch was tussen de werkelijke en geplande afstand per wielomwenteling.