Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.  (gelezen 16350 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #45 Gepost op: 15 February 2014, 14:43:26 »
Voor 2-rail moet die afstand minstens 14,4 mm zijn. Dus je moet zelf aan de slag om de wielen iets verder van elkaar te zetten.

Wat is dan de railafstand bij 3-rail?

En kun je dan ongestraft rijtuigen van een 2-railsysteem op een baan met 3-railsyteem laten rijden? Of moet je dan de "gelijkstroomwielen" vervangen door "wisselstroomwielen".

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #46 Gepost op: 15 February 2014, 16:34:23 »
Wat is dan de railafstand bij 3-rail?
NEM340
Als je de NEM340 (3-rail) vergelijkt met de NEM 310 en NEM110 (2-rail) dan kan je alleen maar constateren dat die systemen niet compatibel zijn. De maatvoering wijkt net iets te veel af. Dat sommigen het toch doen komt omdat ze een compromis toepassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #47 Gepost op: 15 February 2014, 18:28:27 »
Wat is dan de railafstand bij 3-rail?

En kun je dan ongestraft rijtuigen van een 2-railsysteem op een baan met 3-railsyteem laten rijden? Of moet je dan de "gelijkstroomwielen" vervangen door "wisselstroomwielen".

Mvg,
Henk

Ik ben geen Normenn@@ker en probeer gewoon.

Mijn ervaring leert:

M-rail:   geen ervaring
C-Rail:   geen aanpassingen nodig mbt thema ontsporingen voor zowel Fleischmann, Roco, Rivarossi
K-Rail:   geen aanpassingen nodig voor OUD Lima en Fleischmann, Roco en nieuwe Rivarossi >50% kans op ontsporing

Fleischmann rijtuigen ontsporen eigenlijk nooit op Marklin rails....
« Laatst bewerkt op: 15 February 2014, 18:31:07 door Floris. Reden: te vroeg op de zend knop gedrukt »

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #48 Gepost op: 16 February 2014, 21:34:58 »
Beste Floris,

Hoe rijden deze rijtuigen of loks nu over wissels en vooral kruiswissels ?
Mijn ervaring is dat het hopeloos is, zo schommelen.
Kan ook niet anders de flenzen zijn gewoon te laag voor 3 rail (of te hoog voor 2 rail)

Mvg

Olivier 
Digitale 3-rail, K-rails,

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #49 Gepost op: 13 March 2014, 03:55:10 »
Ik heb inmiddels ook een ESU class 66 (en ook een Mehano). Maar ik ben erg teleurgesteld in de trekkracht van de ESU loc. Kijk maar eens naar:  http://youtu.be/aFxBDn2ZMk0

Mijn spoorspiraal (helix) is geen probleem voor alle andere locomotieven in mijn verzameling maar de ESU loc kan een kleine trein van 6 NMJ containerwagens niet naar boven brengen. Mijn Mehano versie heeft er geen enkel probleem mee.

Wat zijn de ervaringen van anderen over de trekkracht?

Groeten,
Lolke

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #51 Gepost op: 13 March 2014, 17:30:22 »
@Lolke, ik zal het volgende week es op de clubbaan uitproberen, lok zou dat zonder meer moeten kunnen doen.
Wat voor Rails gebruik je daar in die Helix?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #52 Gepost op: 13 March 2014, 18:01:01 »


Ik gebruik Roco Line R6.

De de reactie hier voor geeft Martijn een link naar een ander draadje waar dit probleem ook besproken wordt en ESU heeft zelfs een artikel in een FQA staan. Het heeft met te veel vet in aandrijving te maken. Ik zal het advies van de FQA eens gaan opvolgen. Zie: http://www.esu.eu/support/faq/engineering-edition/class-66-77/

Groeten,
Lolke
« Laatst bewerkt op: 14 March 2014, 09:04:32 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #53 Gepost op: 14 March 2014, 08:57:40 »
Ah , die had ik gemist.  Goed dat er ook fabrikanten zijn die erkennen dat er soms fouten bij de productie worden genmaakt EN er een oplossing bijgeven. (y)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #54 Gepost op: 14 March 2014, 10:30:10 »
Laat ook even weten of het werkt....

Dat heb ik tot op heden gemist.

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #55 Gepost op: 20 March 2014, 21:21:15 »
Gister uitgeprobeerd met onbehandelde lok, dus direct uit de fabriek
14 4 assige schuifwand wagens geen probleem op helling van 2%
20 4 assige schuifwand wagens geen probleem op helling van 2%
24 4 assige schuifwand wagens probleem1 op helling van 2% ( lok trekt wagens om:()



grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #56 Gepost op: 20 March 2014, 23:18:10 »
En anders terugbrengen voor garantie.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #57 Gepost op: 21 March 2014, 12:59:57 »
LOL (2x) Lolke zit in USA:(
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!