BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: NS 1855 op 01 September 2009, 21:46:14
-
Hallo Beneluxspoorders,
Het is mij de laatste tijd opgevallen dat er een groot deel van de 16,17,1800, serie opgesteld staan in Maastricht. Ik vraag me eigenlijk af waarom dat zo is. Weet iemand hier misschien meer over?
-
Deze staan hier terzijde gesteld, met name de 1800 loc's
Jos.
-
Kwestie van overtolligheid: door de instroom van steeds meer (dezelfde) treinstellen ten koste van getrokken materieel.
-
En een deel staat er voor onderhoud, Maastricht onderhoudt immers die locs.
-
Deze staan hier terzijde gesteld, met name de 1800 loc's
Voor zover ik weet zijn er veertien 1800 loc's terzijde gesteld. maar van de 1700 zouden ze allenmaal in dienst moeten zijn. Ik denk dat ze die later toch wel nodig zouden hebben als ze om de 10 minuten treinen willen laten rijden.
En een deel staat er voor onderhoud, Maastricht onderhoudt immers die locs.
Ik had laatst ergens gelezen dat er op de NS 16,17,1800 los een kastje naast de pantograaf hebben die straling afgeeft en dat ze die misschien aan het aanpassen zijn (is voor de rest niet schadelijk voor de gezondheid)
-
Kan, maar de meeste zullen er staan voor regulier onderhoud (zoals er al jarenlang plaatsvindt.) Er staan maar 4 1600'n in Maastricht terzijde als ik het goed heb, geen enkele 1700 en ook geen 1800 (die staan op de Dijksgracht).
-
Volgens RM 267 heb je het mis: op blz. 6 staat een foto met de 1837, 1829, 1828 en 1832 terzijde te Mt.
-
Er staan een stuk of 6-7 1700.
Jos.
-
@Poes: Gut, dan loop ik alweer achter.
@Jos: maar niet terzijde.
-
Rick Heb ik ook niet gezegd, Ik zie met name de 1800.
Jos.
-
Nee Jos, maar het gaat hier over loc's die terzijde staan ;)
-
Gelukkig is het tot nu toe gebleven bij die veertien 1800 Loc's. Ik zou nog niet willen dat de 16,17,1800 serie zal verdwijnen. Vooral ommdat het mijn favoriete Loc's zijn :)
-
Bij NS Reizigers heeft de treinstellobby weer de overhand... Laten we hopen dat ze die locs goed bewaren. Wel zo handig als ze weer eens in materieelnood komen. (RIC)-rijtuigjes in buitenland huren/kopen, loc ervoor en rijden maar. Is al eerder vertoond: M2, K4, Bm, ICK, ICL....
-
Laten we hopen dat ze die locs goed bewaren. Wel zo handig als ze weer eens in materieelnood komen.
Is inderdaad wel zo handig om die loc's te bewaren, want als ze treinen om de 10 minuten willen laten rijden hebben ze zonder die Loc's met ICRm of ICL niet genoeg.
-
In de nieuwe railmagazine staat dat ze uitgerangeerd zijn en wachten op betere tijden!
Onder andere locs 18/ 32, 37, 28 en 29 zoals gezegd
-
Goedenmorgen.
Laten we daaraan toevoegen dat de 1844 bij de werkplaats staat en al gedeeltelijk is geplukt.
Geen neuzen meer , ventilatieroosters weg, cabine leeggehaald. :'(
Daarvoor staat de 1602 die door Railion aan de kant is gezet maar deze is nog compleet. :P
Wat me wel opvalt in Maastricht de laatste paar keer is dat ze ipv 1 spoor met onderhoud loks er nu 2 hebben en daar staan vaak lange rijen.
Groetjes Chris (y)
-
Laten we daaraan toevoegen dat de 1844 bij de werkplaats staat en al gedeeltelijk is geplukt.
Geen neuzen meer , ventilatieroosters weg, cabine leeggehaald. :'(
Ik denk dat deze loc op bepaalde plaatsen moet worden vervangen. dus ik denk dat ze deze loc nieuw Interieur, roosters en neuzen geven. vooral die neuzen want die worden in de loop van de tijd heel erg smerig. Van de 1844 is niet gezegd dat deze terzijde staat.
-
De loc's die terijde zouden moeten staan zijn:
1823 - Hilversum
1824 - Alkmaar
1826 - Meppel
1827 - Gouda
1828 - Apeldoorn
1829 - Ede
1832 - Nijmegen
1833 - Bergen op Zoom
1835 - Enschede
1836 - Heerenveen
1837 - Amersfoort
1841 - Almere
-
Wel zo handig als ze weer eens in materieelnood komen.
Na 1983, 1993 en 2003 voorspel ik 2013. ;D
@Chris: Hoeveel locs staan er dan nu in een rij? Ik heb nog foto's van een paar jaar terug en toen stonden er ook twee rijden op onderhoud te wachten.
-
Ik denk dat deze loc op bepaalde plaatsen moet worden vervangen. dus ik denk dat ze deze loc nieuw Interieur, roosters en neuzen geven. vooral die neuzen want die worden in de loop van de tijd heel erg smerig. Van de 1844 is niet gezegd dat deze terzijde staat.
Het klopt ook gewoon niet want de 1844 rijdt ook nog gewoon rond.
Sterker nog, een tijdje geleden is de lok hersteld van een aanrijding met een G1206 in Amersfoort.
-
Na 1983, 1993 en 2003 voorspel ik 2013. ;D
Inderdaad werd het gat van 1983 ongeveer elke 10 jaar gevolgd door een nieuw gat.
-
Mijn excuses.
Is inderdaad niet de 1844 maar de 1841.
sorry :-[
er stonden vanmorgen 6 1700 voor onderhoud en 3 1800 voor onderhoud te Maastricht.
groetjes Chris
-
1841 is inderdaad plukloc, dus dat klopt wel.
Na vandaag gaan de laatste ICL ook aan de kant, dus er zullen binnenkort wel weer een zooi 1800'en aan de kant gaan.
-
Na vandaag gaan de laatste ICL ook aan de kant, dus er zullen binnenkort wel weer een zooi 1800'en aan de kant gaan.
Gaan die twee ICL stammen die in 'S ochtens en 's avonds tussen Schiphol en Lelystad Centrum rijden er dan ook uit? En zijn die Witte wagons met de rode band die naar Bad Bentheim rijden ook ICL's?
-
Ja, die stammen gaan er dus uit.
De DB-rijtuigen in de serie 140 blijven gewoon, da's geen ICL
-
Ja, die stammen gaan er dus uit.
De DB-rijtuigen in de serie 140 blijven gewoon, da's geen ICL
Jammer van de ICL's maar wat ben ik blij om te horen dat de DB rijtuigen gewoon blijven 8). ik vind die opstelling van een NS 17,1800 samen met die DB wagons erg mooi om te zien 8) het is een beetje offtpic maar met wat voor opstellingen rijden 17,1800 loc's nog meer naast ICRm, DDM-1, DDAR en DB IC?
-
Volgens mij zijn er niet meer rijtuigen waarbij ze worden ingezet. ICL en ICK staat aan de kant dus die in iedergeval niet meer.
-
Als het zo doorgaat, weten ze bij NS binnenkort niet meer hoe ze getrokken treinen moeten koppelen... te strak is niet goed, maar te los ook niet.
-
NSR wordt gewoon een interregionaal electrisch trambedrijf, een soort super NZH dus.
-
Ik zag gisteren in Den Haag HS een hele trein zeer fris ogende ICK (denk ik --misschien ICL) staan. Zag er niet uit als afvoerkandidaten.
-
Volgens mij zijn er niet meer rijtuigen waarbij ze worden ingezet.
Volgens mij trekken ze ook wel eens autoslaaptreinen. Een aantal uitgeleende Raillions trekken de DB Autozug maar je ziet ook wel eens een 1700 of 1800 voor een autoslaaptrein.
Als het zo doorgaat, weten ze bij NS binnenkort niet meer hoe ze getrokken treinen moeten koppelen... te strak is niet goed, maar te los ook niet.
NSR wil zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk verplaatsen en dan kiezen ze voor het snelst en niet voor het comfortabelst.
-
Ik zag gisteren in Den Haag HS een hele trein zeer fris ogende ICK (denk ik --misschien ICL) staan. Zag er niet uit als afvoerkandidaten.
Zowieso, al meerdere keren gemeld in deze topic, ICK staat al aan de kant en rijdt NIET meer.
-
Maar wat was het dan?
-
ICL, maar waarschijnlijker gewoon ICR, die rijden regulier op Den Haag
-
ICL, maar waarschijnlijker gewoon ICR, die rijden regulier op Den Haag
Ook de icl rijtuigen komen 'smorgens op den haag HS hoor Tim,
en wel vanuit lelystad tot schiphol als 14318/20 en dan door als leegmat naar hollandsspoor.
laatst nog naar toegebracht ::)
-
Ja, is waar ook. Had ik even niet helemaal scherp.
-
Laatst was de NS 1855 in Maastricht ;D . hij zag er mooi schoon uit :) .
-
Ja maar da's toch allang bekend?
-
Laatst was de NS 1855 in Maastricht ;D . hij zag er mooi schoon uit :) .
NS maakt de locs wel mooi schoon Railion daar in tegenstelling. ::)
-
Ja maar da's toch allang bekend?
Ja dat weet ik maar ik wou het gewoon even vertellen ::) de 1855 is namelijk mijn favoriete loc :)
-
Hm, dacht dat ik op een ander bericht gereageerd had... verkeerde pagina denk ik. Maare, een 1800 in Mt lijkt me nou ook niet echt heel bijzonder.
-
Ook off-topic maar ik zag gisteren de 1730 bij Den Haag HS rijden met ICR.
Die lok rijdt toch normaal met dubbeldekkers?
-
Nopes,
De 1729, 1730, 1731 en 1732 zijn wisselloks. Deze worden voor beide ingezet, zijn daarom ook voorzien van Airco aan beide zijden en beide cabines zijn gewoon werkend! (y)
-
De 1826 is ook meer niet dan wel aanwezig. Er is weinig meer van over dan een kaalgeplukt casco. Zo stond de loc, of wat er van over is, gistere bij de werkplaats Tb. Ik vermoed op korte termijn een enkeltje sloper per dieplader.....
-
De 1841, plukloc in Maastricht, is in september op een dieplader overgebracht naar Rotterdam. De loc was in ongeveer de zelfde toestand als de 1826. Hier een plaatje zoals de loc er op 22 oktober jl bij stond http://www.flickr.com/photos/taigagaai-83/4038803533/ (http://www.flickr.com/photos/taigagaai-83/4038803533/)
Overigens zijn de 1748 en 1771 ook ter zijde gesteld. De 1748 staat in Maastricht, de 1771 op de Watergraafsmeer.
-
Beetje heel erg kaal.
Geen leuk beeld om te zien. :o
Jos.
-
en jaja
die heb ik ook in tilburg gezien + een foto!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2928.jpg)
gezien tijdens dagje touren met mn pa met kruidv*t actie
-
Overigens zijn de 1748 en 1771 ook ter zijde gesteld. De 1748 staat in Maastricht, de 1771 op de Watergraafsmeer.
T.a.v. de 1771 waag ik dit "terzijde staan" ernstig te betwijfelen. Ik zag deze lok deze week nog in aktieve dienst; voor een trein op Schiphol (waar ik dagelijks toeschouwer in het kader van woon- / werkverkeer ben) naar Hannover.
Afgelopen zaterdag, als ik mij niet vergis, door Naarden-Bussum met een soortgelijke trein................
Maar, tenzij ik verkeerd geïnformeerd ben, staat er geen enkele lok uit de 1700-serie terzijde. Maar ik ben uiterst voorzichtig in mijn beweringen; het beleid bij NSR aangaande de inzet van e-loks verandert met de dag zo lijkt het.
-
Heeft iemand "toevallig" informatie over 1822 (ex 1622 "Haarlem")?
Waar bevindt deze lok zich op dit moment en in welke toestand c.q. wat is de status van deze lok?
Alvast hartelijk dank voor het antwoord.
-
De 1622 (is nooit 1822 geweest) is zichtbaar op het plaatje van de 1826 hierboven. De loc staat al jaren met botsschade aan de kant (in Tilburg) en gaat tzt ook naar de sloop.
-
De 1622 (is nooit 1822 geweest) is zichtbaar op het plaatje van de 1826 hierboven. De loc staat al jaren met botsschade aan de kant (in Tilburg) en gaat tzt ook naar de sloop.
1. Sorry, daar vergis ik mij inderdaad groots :-X 1622 was inderdaad NOOIT 1822. Vergeef me deze blunder...
2. Het is een mooi plaatje maar ik kan niet door de 1826 heen kijken om te zien dat dat mijn "dierbare" 1622 is die daar achter staat volgens jou.
3. tzt belandt iedere lok bij de sloop (tenzij ze gered wordt voor museum doeleinden....)
-
Maar, tenzij ik verkeerd geïnformeerd ben, staat er geen enkele lok uit de 1700-serie terzijde.
Er staan er dus inderdaad 2 terzijde.
-
Die 1841 die in de laatste RM staat, is die ook verongelukt of was dat alleen een plukloc? Het gaat nu wel opeens hard met die dingen!
In Haarlem staat ook de 1605 nog te verkommeren.
-
Die 1841 die in de laatste RM staat, is die ook verongelukt of was dat alleen een plukloc? Het gaat nu wel opeens hard met die dingen!
In Haarlem staat ook de 1605 nog te verkommeren.
Van de 1841 "Almere" is officieël bekend dat die te Maastricht terzijde is gesteld en als plukloc dient. De eerste lok uit de serie 1800 die deze "eer" te beurt viel. De lok is voorzover mij bekend nooit met ernstige (ongeval)schade binnengenomen.
Waar in Haarlem staat de 1605? Ik ben zeer benieuw (als Haarlemmer van geboorte en vele voetsporen rond de sporen aldaar hebbende.........)
-
Van de 1841 "Almere" is officieël bekend dat die te Maastricht terzijde is gesteld en als plukloc dient. De eerste lok uit de serie 1800 die deze "eer" te beurt viel. De lok is voorzover mij bekend nooit met ernstige (ongeval)schade binnengenomen.
Maar goed, nu dus ergens in Rotterdam gesloopt?
Waar in Haarlem staat de 1605? Ik ben zeer benieuw (als Haarlemmer van geboorte en vele voetsporen rond de sporen aldaar hebbende.........)
Hij staat achterop het terrein tussen diverse schadebakken van treinstellen. Te zien vanaf de weg die achter de werkplaats loopt.
-
2. Het is een mooi plaatje maar ik kan niet door de 1826 heen kijken om te zien dat dat mijn "dierbare" 1622 is die daar achter staat volgens jou.
Dat is waar. Voor de volledigheid: de 1622 botste eind 2002 met de 1605 en staat sindsdien in Tilburg terzijde. Herstel is er nooit van gekomen en met de aanstaande sluiting van de huidige werkplaats Tilburg is besloten de loc naar de sloop te sturen, samen met de eveneens met schade in Tilburg terzijde staande 1605 en 1625.
@Tedo: de 1605 is al weer heel wat jaartjes uit Haarlem weg ;)
-
Leuk draadje vind ik dit toch wel. Tegelijkertijd heeft het voor mij ook iets treurigs: de ondergang van een markante E-lok serie. Noem het 1600 of 1800, de serie heeft, zeker in vergelijking met haar voorgangsters 1100, 1200 en 1300 een kortere levensduur zoals het er nu naar uit ziet. Daar waar bij de series 1100, 1200 en 1300 alle zeilen werden bijgezet om de lokomotieven met "levensduurverlengendemaatregelen" tot op het laatst in dienst te houden, gebeurd met de 1600 het tegen over gestelde zo het lijkt: bij het minste geringste naar de sloop!
Jammer doch helaas, het schijnt zo te moeten zijn.
Toch heeft de serie, door allerlei omstandigheden, ook geschiedenis gemaakt naar mijn idee. Misschien een idee hier een apart draadje voor op te zetten? Ik heb, als 1600-fan, aardig wat privé dia's dus misschien kunnen we met elkaar wat opzetten. Als hiervoor belangstelling bestaat uiteraard.
"Opkomst en ondergang van de serie 1600" lijkt me een aardige titel maar dat kan natuurlijk ook anders. Ik hoor het eventueel wel.
-
Volgens mij waren de schade 1600'en die in Tilburg staan toch aan RailMotion verkocht?
Aangezien de 1607,1608,1610 en 1617 nog steeds in Maastricht weg staan te rotten heb ik zo het idee dat daar niet veel meer mee gaat gebeuren.
-
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.
-
Die 1841 die in de laatste RM staat, is die ook verongelukt of was dat alleen een plukloc?
Maar goed, nu dus ergens in Rotterdam gesloopt?
Dat vroeg ik mij ook al af na het lezen van de RM, men was daar niet echt duidelijk over. Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...
-
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.
Zelfs zo "anti" dat op de loks 1700 van de treinserie Schiphol-Berlijn/Hannover een Duitse machinist wordt gesteld? Ik meende dat schouwspel afgelopen week op Schiphol (tot mijn grote verrassing en misschien grote vergissing) te hebben gezien. Elkaar aflossende machinisten in "DB" oufit.
Duidelijk moet zijn dat ik natuurlijk helemaal niets tegen Duitse machinisten heb als Nederlanders omgekeerd worden "gecompenseerd" dus ook een flink eind Duitsland in mogen. Ik heb daar verder geen weet van.
Maar ik ben het met de schrijver eens; sinds vele jaren heeft "de anti-locomotief-kliek" het in "Utrecht" voor het zeggen. Dat mag in vele opzichten duidelijk zijn.
-
Tja, van die DDM is dat is dus doodzonde, met een goede make-over konden ze al heel wat jaren mee.
Jos.
-
Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...
Tja, niet normaal meer. Waar spoorwegmaterieel "vroeger" minstens 40 jaar meeging.......
Bovendien kan NSR weer met "vreugde" een behoorlijk aantal eloks 1800 van de hand doen. Opgeruimd staat netjes! (zei ik enigszins cynisch......)
-
Zelfs zo "anti" dat op de loks 1700 van de treinserie Schiphol-Berlijn/Hannover een Duitse machinist wordt gesteld? Ik meende dat schouwspel afgelopen week op Schiphol (tot mijn grote verrassing en misschien grote vergissing) te hebben gezien. Elkaar aflossende machinisten in "DB" oufit.
Duidelijk moet zijn dat ik natuurlijk helemaal niets tegen Duitse machinisten heb als Nederlanders omgekeerd worden "gecompenseerd" dus ook een flink eind Duitsland in mogen. Ik heb daar verder geen weet van.
Maar ik ben het met de schrijver eens; sinds vele jaren heeft "de anti-locomotief-kliek" het in "Utrecht" voor het zeggen. Dat mag in vele opzichten duidelijk zijn.
Ik sprak laatst op deze trein eens met een conducteur in DB-uniform. Was gewoon Nederlander. Weet alleen niet meer zeker of ie ook in dienst was van DB of HiSpeed
-
Tja, bij NS heeft de anti-locomotief-kliek uiteindelijk toch de overhand gekregen.
Heb ik al eens eerder gesteld in het forum: NSR is bijna verworden tot een interlokaal trambedrijf. terwijl iedereen begrijpt dat een defect treinstel direct minus -tig zitplaatsen betekent en een defecte loc eenvoudigweg kan worden vervangen. Moet je natuurlijk wel klantvriendelijk denken en op strategische plaatsen een reserve exemplaar hebben klaarstaan.
De NMBS, met veel locs en losse rijtuigen, heeft klaarblijkelijk wel andere argumenten?
-
Waar ik ook een beetje van schrok was dat DDM-1 in 2010 ook afgevoerd wordt: die dingen zijn voor mijn gevoel splinternieuw, ok ze zijn in 2010 25 jaar in dienst...
Is dit echt waar???? Zo ja, dan heeft NS echt te veel geld over, of ... veel te veel IRM gekocht!!!
-
NS, wil er zo te zien meer een eenheidsworst van maken.
maar treintypes waarschijnlijk.
Op de IC en sneltreinen de VIRM.
Op de stoptreindienst de Sprinter.
Gaat wel erg saai worden dan.
Jos.
-
Is dit echt waar???? Zo ja, dan heeft NS echt te veel geld over, of ... veel te veel IRM gekocht!!!
Volgens RM gaat het DDM-1 medio 2010 aan de kant. Geplande instructies op dit materieel zijn geschrapt. Dit gaat dus gepaard met het terzijde stellen van een aantal locs 1800. Het afvoeren van DDM-1 zal, naar ik aan neem, een optelsom zijn: wel of geen renovatie. DDM-1 is kennelijk aan renovatie toe. 25 à 30 jaar is op zich een normale levensduur voor rijtuigen en treinstellen. We zijn het alleen niet gewend in de afgelopen decennia. Nu we in het tijdperk zijn gekomen van het toonbankmaterieel kan slopen goedkoper zijn dan renoveren.
-
Reed vanmiddag toevallig langs de Dijksgracht: staan ook al wat 1700-en buiten dienst zo te zien. :(
-
Ik ben het met een aantal posters hierboven eens en begrijp ook niets van de situatie rondom de loks en het getrokken materieel vs. de aanschaf van steeds maar weer nieuw IRM. De 1800en hebben notabene rond 2003/2004 nog een revisie gehad.
Dat een treinstel zo veel goedkoper in exploitatie zou zijn dat het deze manier van materieel managen kan verantwoorden gaat er bij mij ook niet in, want in de ons omringende landen wordt nog gewoon nieuw getrokken mat aangeschaft (o.a. luxemburg en belgie). Maar blijkbaar is de kaspositie van NS dusdanig dat men het zich kan permiteren steeds gloednieuwe spullen aan te schaffen en betrekkelijk jong materieel al weer naar de sloper te sturen. Ik ben erg benieuwd wat we over 6 jaar mee gaan maken als ook de hoofdlijnen aanbesteed gaan worden.
-
25 à 30 jaar is op zich een normale levensduur voor rijtuigen en treinstellen. We zijn het alleen niet gewend in de afgelopen decennia. Nu we in het tijdperk zijn gekomen van het toonbankmaterieel kan slopen goedkoper zijn dan renoveren.
DDM-1 had nog niet eens zijn mid-life beurt gehad. SGM-0 notabene uit 1975 is onlangs nog wel grondig gerenoveerd!!! Dat materieel is al 35 jaar oud en zal dus nog minstens 15 jaar meegaan!! Renoveren/levensduurverlenging blijft bijna altijd goedkoper dan nieuwbouw. Dat geldt zeker ook voor DDM-1.
-
Ik had liever gezien dat ze die SGM troep naar de sloper verwezen ipv bepaalde andere materieelsoorten. Dit gezien door de ogen van de mcn dan....
-
Kijk maar eens bij Amsterdam, al die 1800's met die ICL'en :(
Zoooo zonde, schitterende rijtuigen en prima locs en ze staan stil :(
Gr. Remco.
-
Waar de NS zich vooral op spitst is het oponthuod op de kopstations zo kort mogelijk te houden.
En met loc's duurt dit wel effe, want bij het kopmaken, ook met stuurrijtuig dienen de locs eerst te worden afgebouwd.
Jos.
-
@Tedo: de 1605 is al weer heel wat jaartjes uit Haarlem weg ;)
Is dat zo? In augustus heb ik nog een exemplaar zien staan aldaar. Of is dat dan een andere 1600?
-
De keuze tussen renovatie of afvoer van DDM-1 is nu heel eenvoudig: het is een erg klein parkje (75 bakken) waar speciaal 1800'en voor op de baan moeten worden gehouden, en wat bovendien afwijkt van treinstellen (het remt alleen pneumatisch). Maar het materieel zal eerst wel de reserve ingaan hoor. Wie weet of er alsnog vervoersgroei komt...
-
[Glazen bol mode aan] Gewoon wachten op "Het gat van 2013", is alles wat nog enigszins rijden kan weer nodig (zie eerdere gaten, al bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst).
-
....Als er weer materieeltekort op stapel staat gok ik erop dat de DDM-1 bakken technisch gelijk gemaakt worden aan DD-AR. De Bvk's worden gesloopt en vervangen door de 29 DD-AR Bvk's waarvoor op dit moment nog geen revisie voorzien is. 1700 er tegen en karren maar. Wat moet NSR anders met die 80 loccen doen..??
mvg
Sander.
-
De 1622 en 1625 staan al heel wat jaren in Tb, in mijn Nedtrain-tijd heb ik ze nog regelmatig gefotografeerd. Samen met de 1605 en 1618 overigens. Die 1625 met zn kromme bodemplaat was zowieso al total loss. Alhoewel de 1755 er toendertijd nog veel erger aan toe was, maar toch werd opgelapt.
-
Kijk maar eens bij Amsterdam, al die 1800's met die ICL'en :(
Zoooo zonde, schitterende rijtuigen en prima locs en ze staan stil :(
Gr. Remco.
Alleen rijdt ICL al even ook niet meer, niet echt een actuele uitspraak... ::)
-
Ik zie de toekomst van de Serie 16/1800 zeer somber in :'( Het is de laatste loc van de NS samen met de Serie 1700. Ik ben benieuwd of we eind 2010 nog 1800en en 1600en zien rijden.
Gr. Iven :'(
Wou dat hij 20 jaar eerder was geboren
-
Alleen rijdt ICL al even ook niet meer, niet echt een actuele uitspraak... ::)
Loks + ICL staat opgesteld op diverse plaatsen (waaronder dus Amsterdam) als reserve mocht er weer een tekort aan capaciteit komen, dus het is wel degelijk actueel.
-
Waarom zou je 1800'n in dienst houden, als er ook dagelijks 10 tot 15 locomotieven 1700 niets te doen hebben? DDM-1 Bvk's slopen, DDM-1 ABv's en Bv's reviseren en daar dan 1700'n voor zetten met DD-AR Bvk's.
Door de uitstroom van het ICK en ICL zijn er zeer veel locs werkloos geworden, dus waarom zou je die allemaal stil willen hebben staan en die op deze manier geen inkomsten genereren door er treinen mee te laten rijden? Dan is afvoeren een goedkopere manier.
-
Mijn leven bestaat uit de serie 16/17/1800. Als de serie definitief terzijde zal gaan zouden deze machines gewoon blijven rondrijden op mijn baan :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1657_1855_1702.jpg)
Gr. Iven
-
Mijn leven bestaat uit de serie 16/17/1800.
Dat klinkt niet best... ::)
-
Dat klinkt niet best... ::)
Ik vind het gewoon mooie locomotieven. Met deze locomotieven is mijn hobby begonnen :)
Gr. Iven
-
Waarom zou je 1800'n in dienst houden, als er ook dagelijks 10 tot 15 locomotieven 1700 niets te doen hebben? DDM-1 Bvk's slopen, DDM-1 ABv's en Bv's reviseren en daar dan 1700'n voor zetten met DD-AR Bvk's.
Door de uitstroom van het ICK en ICL zijn er zeer veel locs werkloos geworden, dus waarom zou je die allemaal stil willen hebben staan en die op deze manier geen inkomsten genereren door er treinen mee te laten rijden? Dan is afvoeren een goedkopere manier.
Inderdaad. Het is zonde van die mooie loc's en rijtuigen. Maar als ze stilstaan kost het ook alleen maar geld!
-
Dus redelijk goed materieel wordt ipv gereviseerd/opgeknapt
vervangen door nieuw. Dan vind ik het niet gek dat het treinkaartje
steeds maar duurder wordt.... :-X
-
Waarom zou je 1800'n in dienst houden, als er ook dagelijks 10 tot 15 locomotieven 1700 niets te doen hebben? DDM-1 Bvk's slopen, DDM-1 ABv's en Bv's reviseren en daar dan 1700'n voor zetten met DD-AR Bvk's.
Door de uitstroom van het ICK en ICL zijn er zeer veel locs werkloos geworden, dus waarom zou je die allemaal stil willen hebben staan en die op deze manier geen inkomsten genereren door er treinen mee te laten rijden? Dan is afvoeren een goedkopere manier.
De NS heeft er een handje van iedere 5 jaar een materieelgat te creeeren, danwel er in te belanden.... verder hebben strenge winters en gladheid soms ook nogal een verstorend effect met als gevolg materieel tekort. Dus nu eens een keer wat verder vooruit denken is misschien zo gek niet. Een 5-10 loks mottenballenvloot lijkt mij dan ook niet overbodig. En een paar stammen ICL achter de hand idem dito.
-
Alleen rijdt ICL al even ook niet meer, niet echt een actuele uitspraak... ::)
Al even niet meer ? op 7 september van dit jaar reden ze voor het laatst, we zijn 2 maanden verder.
Dus wat jouw uitspraak als 'expert' aan deze discussie toevoegd snap ik even niet....
En voor de mensen die het wel leuk vinden:
(http://www.stationamerpoort.nl/gallery/d/18-12/1858ICL1741.jpg) (http://www.stationamerpoort.nl/gallery/d/18-12/1858ICL1741.jpg)
Copyright: Mijzelf ;)
NS 1858 en NS 1741 in trek-duw samenstelling met ICL rijtuigen richting Amsterdam ter hoogte van Soest
12 juni 2009, laatste vrijdag op de lijn met deze combinatie :)
Gr. Remco.
-
Wat de serie 1700 betreft: de 1735 is een aantal jaren geleden afgevoerd en gesloopt. Oorzaak: brand na kortsluiting in Venlo.
Groeten, Gert
-
Reed vanmiddag toevallig langs de Dijksgracht: staan ook al wat 1700-en buiten dienst zo te zien. :(
Dat zijn er dan hooguit twee want daar staan 1800'n.
@Gert: Dat is ook niet zo gek, het herstel was ruwweg net zo duur als een nieuwe loc aanschaffen.
-
De 1622 en 1625 staan al heel wat jaren in Tb, in mijn Nedtrain-tijd heb ik ze nog regelmatig gefotografeerd. Samen met de 1605 en 1618 overigens. Die 1625 met zn kromme bodemplaat was zowieso al total loss. Alhoewel de 1755 er toendertijd nog veel erger aan toe was, maar toch werd opgelapt.
Dat heeft te maken met de veroorzaker van de respectievelijke ongevallen waarbij de genoemde loccen betrokken waren. De 1605, 1620 (staat ook al jaren met schade in Tilburg terzijde), 1622 en 1625 van Railion zijn destijds door Railion zelf in de prak gereden. De aanrijdingen waarbij de 1755 betrokken was, werd veroorzaakt door een fout van een andere partij en als iemand anders jou schade moet betalen is de beslissing om iets te laten herstellen natuurlijk wat makkelijker gemaakt. Zie ook de 1844 twee jaar geleden, die er nog wat erger aan toe was.
-
Om dezelfde reden is de 2376 aan het eind van z'n loopbaan nog hersteld én geschilderd na een aanrijding in Zeeuws-Vlaanderen.
-
Beste Allen,
Vandaag de nieuwste OdR ontvangen. In de berichtgeving over de lokomotieven 1700/1800 wordt inderdaad melding gemaakt van de terzijdestelling van 2 loks 1700 "in plaats van" van het weer in dienst stellen van 2 loks 1800........ Lust u nog broodjes?
Ook "wazige" berichtgeving over DDM-1. Is kenneklijk nog geen "ei" over gelegd.
Mijn persoonlijke verwachting: bij NSR zullen over een een tijdje geen eloks meer in dienst zijn. Voor het trek / duw bedrijf met ICR en buurlandverkeer (DB) zullen nog slechts enkele 1700 benodigd zijn maar dan is het ook over en uit.
Onderhoud en revisie van deze nog overgebleven lokomotieven zal ook al niet meer in Nederland plaatvinden. Dit zal gaan worden uitgevoerd in Frankrijk waar dergelijke bedrijven ook al onderhoud plegen aan soortgelijke loks.
Was het bedrijf op het Nederlandse spoor al niet saai en eentonig, dit beeld gaat zich voortzetten naar ik vrees. Straks alleen maar gele treinstellen.............Koplopers, VIRM, Sprinters, nog wat Vtjes en Tjes en dat was het dan.
Ik mag dankbaar zijn nog van de "oude stempel" te zijn en in mijn herinnering nog vele treinen met als traktie een lok als 1100, 1200, 1300 of 1500 te hebben gezien. En dat als één NEDERLANDSE SPOORWEGEN met reizigers- en goederenverkeer door elkaar.
Nee, er is niet veel meer aan op het Nederlandse spoor....vind ik
-
OdR
Wat is dat?
Maar ik geef je gelijk, het wordt inderdaad eentonig in dit land. Erg vervelend.
-
Is dat zo? In augustus heb ik nog een exemplaar zien staan aldaar. Of is dat dan een andere 1600?
Dat was de ACTS (Of eigenlijk RailMotion) 1621,die staat nu bij Shunter op de Whz.
-
@Bart
OdR = Op de Rails, maandblad van de NVBS (= Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen).
Carlo, NVBS-er sinds 1978
-
Wat is dat?
Dat is het maandblad van de NVBS "Op de Rails". NVBS betekent weer: Nederlande Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen.
Sorry: dat een ander lid tegelijkertijd ook reageert kan ik ook niets aan doen. Het lijkt wel een wedstrijd om hier iets te kunnen melden. Maar het zijn gelijkluidende antwoorden........ Ik ga weer aan m'n baan werken want dit heeft zo ook niet veel zin.
-
Om dezelfde reden is de 2376 aan het eind van z'n loopbaan nog hersteld én geschilderd na een aanrijding in Zeeuws-Vlaanderen.
Had daar niet een vrachtwagen tegenaan gezeten? Kan me een plaatje herinneren van een vers geschilderde cabine inderdaad.
-
Hans, het was niet bedoeld om je te snel af te zijn, hoor. Het is inderdaad geen wedstrijd, maar als er een vraag ligt kan iedereen hem beantwoorden. Dat is nou juist het leuke aan een forum.
vriendelijke groet van collega-lid Carlo
-
Hallo Carlo,
maakt ook niet uit. Het gaat me niet om jou persoonlijk. Het valt me gewoon op dat het ontzettend snel gaat op dit forum. Het gevoel van "in de nek gehijgd worden" bekruipt me meer en meer. Dat is niet bedoeld als kritiek; een ieder moet doen waar hij of zij zin in heeft en dit forum is gewoon erg groot. (misschien voor mij TE groot)
-
Had daar niet een vrachtwagen tegenaan gezeten? Kan me een plaatje herinneren van een vers geschilderde cabine inderdaad.
Klopt, ik heb er foto's van gemaakt toen 'ie net retour Tnz was, de loc stond toen zelfs "verkeerd om" t.o.v. de andere 2200'en.
-
Was het bedrijf op het Nederlandse spoor al niet saai en eentonig, dit beeld gaat zich voortzetten naar ik vrees. Straks alleen maar gele treinstellen.............Koplopers, VIRM, Sprinters, nog wat Vtjes en Tjes en dat was het dan.
en wat te denken van SLT, Thalys, ICE en Fyra....geen van alle geel ;D
-
Om dezelfde reden is de 2376 aan het eind van z'n loopbaan nog hersteld én geschilderd na een aanrijding in Zeeuws-Vlaanderen
Was daar niet een stukje van de 2322 voor gebruikt?
-
Die 1755 was toen betrokken bij die overwegaanrijding waarbij de bomen open stonden omdat men met de installatie aan het knoeien was, meen ik me te herinneren. Die 1844 was in 2001 (?) betrokken bij een zijdelinkse aanrijding te Asd CS, daar lag de hele zijwand uit, die heb ik ook nog ergens op de plaat staan.
-
[Glazen bol mode aan] Gewoon wachten op "Het gat van 2013", is alles wat nog enigszins rijden kan weer nodig (zie eerdere gaten, al bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst).
Deel 5 in het gat van ...3!!
-
Sorry: dat een ander lid tegelijkertijd ook reageert kan ik ook niets aan doen. Het lijkt wel een wedstrijd om hier iets te kunnen melden. Maar het zijn gelijkluidende antwoorden........ Ik ga weer aan m'n baan werken want dit heeft zo ook niet veel zin.
Als iemand je voor is, krijg je vanzelf een waarschuwing in rood, als je deze negeert en toch "doordrukt" loop je de kans dat er dubbele antwoorden gegeven worden.
-
Die 1755 was toen betrokken bij die overwegaanrijding waarbij de bomen open stonden omdat men met de installatie aan het knoeien was, meen ik me te herinneren. Die 1844 was in 2001 (?) betrokken bij een zijdelinkse aanrijding te Asd CS, daar lag de hele zijwand uit, die heb ik ook nog ergens op de plaat staan.
De 1755 reed op een geopende spoowegovergang met volle vaart tegen een dieplader en er werd ook nog een personenauto meegesleurd. Er was zelfs een dode bij het ongeval te betreuren meen ik. De spoorbouwer bleek aantoonbaar schuldig en draaide dus voor alle kosten op.
De 1844 is een aantal keer de klos geweest. Het begon inderderdaad met de aanrijding in 2001 die jij noemt. Dezelfde zijwand werd een paar jaar later (2004/2005) weer opengehaald doordat een vrachtwagen op een overgang in Boxtel te dicht op het spoor stond. De echte grote klapper kwam in 2006. Bij vertrek van station Amersfoort werd de loc frontaal geramd door een door rood rangerende G1206. Loc van alle kanten krom en ontzet en het prijskaartje van het ingrijpende herstel toonde een bedrag van 7 cijfers...
-
Was daar niet een stukje van de 2322 voor gebruikt?
Nee, dat was nodig voor de 2378 (ex 2339). :-)
Dat die 1844 nog gefixed is dan met zo'n schadebedrag. Was het niet goedkoper geweest een van de andere in Tb staande loc's te herstellen, of was dat verzekeringstechnisch geen optie? En wat is de status van de 1618 heden ten dage?
-
Nee, dat was nodig voor de 2378 (ex 2339). :-)
Die in de zomer van 2002 door Kroon vakkundig gekortwiekt werd ;)
Die 1755 heb ik toen van alle kanten op de plaat gezet omdat ik verwachtte dat ie gesloopt zou gaan worden. Toen was ik nog monteur. Nu ben ik er de afgelopen jaren als mcn al eens mee op pad geweest. Kan raar lopen..... ::)
-
De echte grote klapper kwam in 2006. Bij vertrek van station Amersfoort werd de loc frontaal geramd door een door rood rangerende G1206. Loc van alle kanten krom en ontzet en het prijskaartje van het ingrijpende herstel toonde een bedrag van 7 cijfers...
De G1206 was van Rail4Chem en wel de 1203. Enkele minuten na het ongeval passeerde ik met de IC naar Utrecht, ik vond het al zo vreemd dat de Bvk net bij het perron stond en dat alle mensen via de achterste deur uitstapte. Later snapte ik ook waarom ;) Het was trouwens op dinsdag 5 september 2006.
-
Hallo Carlo,
maakt ook niet uit. Het gaat me niet om jou persoonlijk. Het valt me gewoon op dat het ontzettend snel gaat op dit forum. Het gevoel van "in de nek gehijgd worden" bekruipt me meer en meer. Dat is niet bedoeld als kritiek; een ieder moet doen waar hij of zij zin in heeft en dit forum is gewoon erg groot. (misschien voor mij TE groot)
Went wel Hans. Goed je weer te zien verschijnen. :)
-
Dat die 1844 nog gefixed is dan met zo'n schadebedrag. Was het niet goedkoper geweest een van de andere in Tb staande loc's te herstellen, of was dat verzekeringstechnisch geen optie?
Die zijn natuurlijk niet van NSR en ik kan me zo voorstellen dat men daar helemaal niet over nagedacht heeft, omdat die rekening (toch) naar een ander ging.
En wat is de status van de 1618 heden ten dage?
Compleet, maar nog steeds ongereviseerd terzijde (en van Railmotion)
-
T.a.v. de 1771 waag ik dit "terzijde staan" ernstig te betwijfelen. Ik zag deze lok deze week nog in aktieve dienst; voor een trein op Schiphol (waar ik dagelijks toeschouwer in het kader van woon- / werkverkeer ben) naar Hannover.
Dat is toch wel nieuws want de 1771 is op 5-11 op de Wgm terzijde gegaan en daarna niet meer gespot.
-
Die 1755 was toen betrokken bij die overwegaanrijding waarbij de bomen open stonden omdat men met de installatie aan het knoeien was, meen ik me te herinneren. Die 1844 was in 2001 (?) betrokken bij een zijdelinkse aanrijding te Asd CS, daar lag de hele zijwand uit, die heb ik ook nog ergens op de plaat staan.
Schade aan beide locs was niet dramatisch, 1755 (botsing Veenendaal 31-10-02) is naar Ed afgevoerd voor draaistellenwissel (had schade aan onderzijde van de bak+stoot- en trekwerk) en gesleept naar Wph Tb gegaan.De 1844 (na zijdelinkse aanrijding op de Ods op 27-11-01) met 1610+Falsen had schampschade aan 1 zijde, gesleept naar Tb waar aan 1 zijde plaatwerk is vervangen. Ik was bij beide aanrijdingen ter plaatse en heb nog even ter info de prenten bekeken.
-
Tsja, wanneer is iets dramatisch... De gehele bak van de 1755 was krom en de loc is compleet kaal geweest en van nieuwe stukken frame-en bufferbalk en tevens rondom van nieuw plaatwerk voorzien. Het voorop lopende draaistel is vanwege de grote schade gesloopt.
Bij de 1844 was niet alleen wat plaatwerk vervangen, maar ook de staalprofielen van het achterliggende bakgeraamte en de oplegpoten voor de draaistellen dienden vernieuwd te worden.
-
Alleen qua uren dus al een dure grap...
Straks steeds langere rijen terzijde gestelde 16/1800'en, want met de huidige economie is dat spul natuurlijk bijna onverkoopbaar...benieuwd of er nog wat van deze relatief moderne en jonge locs een tweede (of derde) leven krijgt!
-
Straks steeds langere rijen terzijde gestelde 16/1800'en, want met de huidige economie is dat spul natuurlijk bijna onverkoopbaar...benieuwd of er nog wat van deze relatief moderne en jonge locs een tweede (of derde) leven krijgt!
Hoe duur zouden ze zijn? :)
-
Weet iemand al waar het karkas van de 1841 heen gebracht is in Rotterdam?
-
Hoe duur zouden ze zijn? :)
Als ik de kans had stond er een in mijn tuin ;D
Gr. Iven
-
Nee, dat was nodig voor de 2378 (ex 2339). :-)
Ik heb hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7464.msg352836/topicseen.html#new) maar even een fotootje geplaatst van de 2322 :)
Groet, Edwin
-
Bij station Delft zijn alle huizen gesloopt, je hebt een mooi zich op het spoorviaduct.
Het blijft dan ook een mooi gezicht om een 1800 met ddm te zien optrekken vanaf het station, dacht de 1855 te hebben gezien (kan ook 1856 zijn geweest, was vrij donker). Eerder op de avond de 1858 en 1848.
-
Zijn de bomen dan ook weg, of te wel nu eindelijk voldoende zicht om een trein oip de brug te fotograferen?
Jeroen
-
De bomen zijn ook weg, vanaf de stadzijde heb je nu vrij zicht op het viaduct.
Wel een mooi gezicht hoor, zo'n optrekkende trein die vaart maakt op het viaduct in de bocht.
-
Als ik de kans had stond er een in mijn tuin ;D
Gr. Iven
Beetje geluk doet NS de winterkortingen en kan je ze voor een 10tje per stuk meenemen (exclusief verzendkosten) ;D ,maar dat kan alleen in dromen helaas...
-
Ik heb maandag nog met de trein gereisd en de 1600-1700 en 1800 locomotieven reden nog volop in de normale treinverkeer.
De NS heeft nog maar sinds kort stuurstanden voor de getrokken IC wagons treinen voor binnenlands gebruik.
Die investering gooien ze niet weg.
De ddm rijtuigen rijden ook nog in lange stammen achter genoemde locomotieven.
En ze kunnen 160 km/u, dus nog heel goed mee rijden tussen de treinstellen.
Maar het is misschien tijd voor de grote revisie, die wat langer duurt en omdat deze locomotieven met grote aantallen in dienst gesteld zijn, komen ze nu tegelijk voor de grote beurt en dan mogen ze niet verder en moeten even wachten.
Dat denk ik, dat er aan de hand is.
Groetjes
Wil
-
Qua aanzetten kunnen de 1800 locs niet echt meer mee in de stopdienst.
De snelheid is geen probleem, maar om aan die snelheid te komen dst is heel wat anders.
Jos.
-
Qua aanzet is de 17/1800 het rapste uit het gehele materieel van NSR. Als de sporen nat/glad zijn kun je door de verdeling van gewicht tov vermogen niet maximaal tractie geven ivm slip. Maar dan nog is het snel spul. Dus dat het niet meer meekan in de stoptreindienst is de grootste onzin......
-
Wie weet wat er in de toekomst gaat gebeuren met de serie 16/1800. Misschien zijn ze wel hard nodig in de 10 minuten dienst die de NS wil gaan toepassen.
In de modelspoorwereld zal de serie 16/1800 nooit terzijde gaan ;D
Gr. Iven
-
Bij mij zeker niet.
Ik heb er zelfs nog tekort. ;D ;D
Jos.
-
Wie weet wat er in de toekomst gaat gebeuren met de serie 16/1800. Misschien zijn ze wel hard nodig in de 10 minuten dienst die de NS wil gaan toepassen.
In de modelspoorwereld zal de serie 16/1800 nooit terzijde gaan ;D
Gr. Iven
Wie weet. NS zal inderdaad extra materieel nodig hebben als ze 10 minuten diensten invoeren.
Mischien krijgt ICK een tweede leven? DDM1 nog even in dienst? wie weet. Je hebt er iig 1800-en voor nodig.
-
De NS heeft nog maar sinds kort stuurstanden voor de getrokken IC wagons treinen voor binnenlands gebruik.
Die investering gooien ze niet weg.
volgens Railmagazine, het boekje
ik citeer:
De werkzaamheden aan de serie 1700 zijn voorlopig gegarandeerd tot 2022.
de getrokken rijtuigen (292 stuks) blijven ook tot 2022 in onderhoud
Dus de IC wagonnen + de locs blijven nog wel een hele tijd ;D
MVG
-
De NS heeft nog maar sinds kort stuurstanden voor de getrokken IC wagons treinen voor binnenlands gebruik. Die investering gooien ze niet weg.
Die (ICRm) rijden inderdaad pas sinds een paar jaar, maar dan wel met 1700'n en die blijven tot 2022 in dienst.
[quote[De ddm rijtuigen rijden ook nog in lange stammen achter genoemde locomotieven.[/quote]Alleen met 1800, en voor hoe lang is de vraag.
Maar het is misschien tijd voor de grote revisie, die wat langer duurt en omdat deze locomotieven met grote aantallen in dienst gesteld zijn, komen ze nu tegelijk voor de grote beurt en dan mogen ze niet verder en moeten even wachten.
De serie 1800 heeft een paar jaar terug nog een revisie gehad, daar gaat het dus niet om. Het gaat om de verminderde behoefte aan getrokken materieel en de locs die daardoor niet meer nodig zijn.
-
Ik heb er zelfs nog tekort
Bij mij kunnen het er nooit te veel worden ;D
Gr. Iven
-
Wel een mooi gezicht op de modelbaan, zo een rij locs op het emplacement. Bij mij zijn er nu een stuk of 10 in gebruik, maar het zullen er hoogstwaarschijnlijk nog wel wat meer worden.
Marc
-
:'( reken er wel op als de DD-AR in revisie gaat in 2012 het rap afgelopen is met de 1800, want de paar 1700 daarvan komen daarbij vrij. En als het goed is word de trein naar berlijn per december ook met ICE gereden.
-
Bij mij kunnen het er nooit te veel worden ;D
Gr. Iven
Hetzelfde probleem!
Maar het zou wel mooi zijn als ze in de 10min. dienst terechtkomen.
-
gaat wel druk worden op de modelbaan dan he ;D ;D
Jos.
-
volgens Railmagazine, het boekje
ik citeer:
De werkzaamheden aan de serie 1700 zijn voorlopig gegarandeerd tot 2022.
de getrokken rijtuigen (292 stuks) blijven ook tot 2022 in onderhoud
Dus de IC wagonnen + de locs blijven nog wel een hele tijd ;D
MVG
Duurt het dan zo lang om 80 locs te reviseren ? (dus - 1735 anders zou het 81 locs zijn ;))
Wat gaan ze dan allemaal vernieuwen ?:P
Met Vriendelijke Groet,
Salvadr
-
Ze bedoelen dat die loks tot 2022 worden onderhouden.
Ze gaan er geen spectaculaire vernieuwingen instoppen ;).
Houdoe, Chiel.
-
Ze bedoelen dat die loks tot 2022 worden onderhouden.
Ze gaan er geen spectaculaire vernieuwingen instoppen ;).
Houdoe, Chiel.
ooh dacht al :P
Maarja het IS mijn lievelings serie en dat zal het ook ALTIJD blijven ! :D
Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
PS ; wanneer worden de 1800en dan gesloopt en waar ?
-
Is nog helemaal niks van bekend.
Jos.
-
Denk dan dat de overige 1800en tot +- 2012 in dienst blijven want ze zijn 10 jaar ouder ;)
Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
-
Zou kunnen.
Ik denk wel dat ze zo met en met zullen afvloeien.
Jos.
-
de 1826 schijny al helemaal geplukt te zijn
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2928.jpg)
hier is de 1826 in tilburg
-
Zonde hè :'(
Voor 's ommige loc's is het gewoon al afgelopen.
Gr. Iven
-
Die investering gooien ze niet weg.
De ddm rijtuigen rijden ook nog in lange stammen achter genoemde locomotieven.
En ze kunnen 160 km/u, dus nog heel goed mee rijden tussen de treinstellen.
Maar het is misschien tijd voor de grote revisie, die wat langer duurt en omdat deze locomotieven met grote aantallen in dienst gesteld zijn, komen ze nu tegelijk voor de grote beurt en dan mogen ze niet verder en moeten even wachten.
Dat denk ik, dat er aan de hand is.
Mag je denken, maar dat is niet zo. DDM-1 is bijna 25 jaar oud, heeft dringend een revisie nodig, en de stand tot nu toe is dat die niet gegeven wordt. Dan kunnen de (nog iets oudere) 1800'en, die een paar jaar geleden al een revisie hebben gehad, aan de kant. Het spul kan trouwens maar 140.
-
Volgens mij haalt een 1600 toch met gemak 180
Jos.
-
Ja, dat zal ie wel halen, maar volgens mij lees ik in het bericht van Tim voornamelijk info over DDM-1 en daar zou ik niet zo gauw 180 mee rijden ;)
Een 1800 is volgens mij ook maar geschikt voor 160 km/u en zal dat nooooooit halen omdat teneerste de ATB gaat zoemeren bij 140, en die ATB nooit meer aangepast zal worden voor snelheden boven de 140 omdat dat niet mag van onze EU vrienden...
Dus zoals Tim al zei, het spul mag maar 140 en dat zal niet meer veranderen ook hoor.
Want het is heel simpel, DDM-1 gaat aan de kant, dus die 1800´en daarvan zijn overbodig.
Vervolgens gaat men DDAR reviseren en samenstellen in grotere stammen, dus komen daar ook nogeens 1700 bij vrij.
Die 1700 laat je vervolgens de diensten van de resterende 1800´en over nemen en voila... Alle 1800 zijn overbodig... !
Scheelt weer een afwijking in onderhoud, materieel en opleidingen.
Eén lok naar een museum, en de rest in de verkoop naar buitenland of aan de schrootboer, een vrolijker vooruitzicht zie ik er niet in...
-
volgens Railmagazine, het boekje
ik citeer:
De werkzaamheden aan de serie 1700 zijn voorlopig gegarandeerd tot 2022.
de getrokken rijtuigen (292 stuks) blijven ook tot 2022 in onderhoud
Dus de IC wagonnen + de locs blijven nog wel een hele tijd ;D
MVG
Als NSR de hoofdlijnen in 2015 verliest zou een opvolger daar anders over kunnen denken, en het materieel eerder aan de kant zetten. Nieuwe treinen zal waarschijnlijk een eis van de overheid zijn bij de aanbestedingen.
Groeten, Alexander
-
Volgens mij haalt een 1600 toch met gemak 180
Jos.
Ja dat kunnen ze zeker !
Volgens mij halen ze ook nog wel de 200 hoor !
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
Nou 200 niet hoor.
-
Als ik hier kijk:
http://www.spoortechniek.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=10:1600-serie&catid=1:elektrische-locomotieven&Itemid=25
Zie ik staan dat de max toegelaten snelheid 140 km per uur is. Dus 160 zou niet toegelaten zijn met dit materieel. Buitenom het feit of hij deze snelheid kan halen of niet.
-
Als NSR de hoofdlijnen in 2015 verliest zou een opvolger daar anders over kunnen denken, en het materieel eerder aan de kant zetten. Nieuwe treinen zal waarschijnlijk een eis van de overheid zijn bij de aanbestedingen.
Ik las een poos geleden dat het vrijwel zeker is dat de NS na 2015 op de hoofdlijnen blijft rijden. Dat lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk anders kochten ze ook geen nieuwe treinstellen en bleven ze met ouder materieel rondrijden in afwachting van 2015.
-
Die 140 is de VMax toegelaten ivm regelementen NS. De technische VMax is 180.
Geen idee of die 140 nog eens 160 gaat worden nu oa Utrecht-Amsterdam en straks de Zuiderzeelijn er wel geschikt voor zijn.
-
Ik las een poos geleden dat het vrijwel zeker is dat de NS na 2015 op de hoofdlijnen blijft rijden. Dat lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk anders kochten ze ook geen nieuwe treinstellen en bleven ze met ouder materieel rondrijden in afwachting van 2015.
Dit lijkt mij niet van toepassing, daar NSR zelf geen materieel bezit, maar alles leased van NS FS (Financiel Services).
-
Ik las een poos geleden dat het vrijwel zeker is dat de NS na 2015 op de hoofdlijnen blijft rijden.
Vrijwel zeker = 0% garantie. Dus die info heb je helemaal niks aan.
-
Dit lijkt mij niet van toepassing, daar NSR zelf geen materieel bezit, maar alles leased van NS FS (Financiel Services).
Dat is toch allemaal één en dezelfde holding? Alleen met onderling meerdere bv's. Ik zie het dan als één bedrijf.
-
Op deze link http://www.nsfsc.com/rolling_stock/default.asp?NCID=197 staat de vloot van NSFS. En als ik bij de locomotieven kijk, zie ik staan dat ze 14 1800'n hebben en 13 700'n. De 1800'n die ze hebben geleased zijn de 1823, 1824, 1826-1837 en die staan allemaal aan de kant. En daarnaast is dit jaar de vloot Plan V die NSFS had dit jaar verkocht aan NS, om op deze manier afvoer, pluk en sloop mogelijk te maken. Dus dat NSR geen materieel bezit, is gewoon lulkoek.
En over een museale bestemming, 1 voor het NSM + 1 of 2 plukexemplaren en 1 voor de stichting Klok met een plukloc?
-
Als NSR de hoofdlijnen in 2015 verliest zou een opvolger daar anders over kunnen denken, en het materieel eerder aan de kant zetten. Nieuwe treinen zal waarschijnlijk een eis van de overheid zijn bij de aanbestedingen.
Groeten, Alexander
Nou die eis zal nuwel niet gebeuren, je kunt niet even al het materioeel wat in NL rondrijdt vervangen.
Zowieso valt de oudheid van ons materieelpark wel mee, met VIRM en tegen die tijd gereviseerd DDAR, SGMm etc..
-
Er wordt al gesproken over een te bewaren exemplaar; is er eigenlijk een beoogde museumloc, zoals dat al ver van tevoren bekend was bij de 1202 en 1312?
-
Die 140 is de VMax toegelaten ivm regelementen NS. De technische VMax is 180.
Geen idee of die 140 nog eens 160 gaat worden nu oa Utrecht-Amsterdam en straks de Zuiderzeelijn er wel geschikt voor zijn.
Was het niet 160, net als de ICR rijtuigen als sinds tijden hebben? Dat de ATB maar tot 140 gaat is een ander verhaal. Dan zou het dus zijn: 140 is de maximumsnelheid in de praktijk vanwege de ATB, ze zijn toegelaten voor 160 en technisch halen ze de 180 (makkelijk).
-
Was het niet 160, net als de ICR rijtuigen als sinds tijden hebben? Dat de ATB maar tot 140 gaat is een ander verhaal. Dan zou het dus zijn: 140 is de maximumsnelheid in de praktijk vanwege de ATB, ze zijn toegelaten voor 160 en technisch halen ze de 180 (makkelijk).
Vergeet ook niet dat deze locs afstammen van de Franse series BB7200/15000/22200, waarbij het mogelijk is om de overbrenging dusdanig te wijzigen dat er meer trekkracht of juist meer snelheid geleverd wordt (bijvoorbeeld voor goederendienst of intercity's). Soms gingen deze wijzigingen ook gepaard met aangepaste draaistellen (uiterlijk niet veel afwijkend). Je zou dus in theorie de 1700'jes en 1800'jes nog wat op kunnen voeren.
Het is jammer dat er nu gaten vallen in het bestand van deze series. Voor mijn gevoel zijn de locs nog niet zo heel oud, maar de eisen m.b.t. tractiematerieel zijn de afgelopen jaren veranderd, o.a. door de privatisering. Waar de oude eloc-series 1100, 1200 en 1300 makkelijk meer dan 40 dienstjaren haalde, moet ik dat met de 1800 nog zien gebeuren. Bedrijven kijken voor mijn gevoel veel meer dan vroeger naar het op economische wijze in dienst houden van materieel. Hierbij valt de voorkeur op leasen van jong materieel dat weinig onderhoud behoeft. Wat er over 20 jaar met al die bergen geleaste Traxx'jes en Mak-diesels gaat gebeuren, valt te bezien. Maar misschien zit ik er wel naast en zijn er straks wel kleinere maatschappijtjes die wel een oude machine willen oprijden, zoals in Italië regelmatig het geval is.
Groeten,
Geoffrey
-
Er wordt al gesproken over een te bewaren exemplaar; is er eigenlijk een beoogde museumloc, zoals dat al ver van tevoren bekend was bij de 1202 en 1312?
Dat is lang niet altijd zo, voor de 1312 goldt dat namelijk ook niet, die was aanvankelijk reserve lok om de alwel eerder gekozen 1302 aan te vullen...
-
Er wordt al gesproken over een te bewaren exemplaar; is er eigenlijk een beoogde museumloc, zoals dat al ver van tevoren bekend was bij de 1202 en 1312?
Er is een locomotief van de serie 1600 in het bewaarplan van het spoorwegmuseum opgenomen. Het nummer is nog niet bekend en ook nog niet relevant. Wanneer de serie uit dienst wordt genomen zal de lok die op dat moment de beste conditie heeft de grootste kans maken in de collectie van het Spoorwegmuseum te worden opgenomen.
-
Er is een locomotief van de serie 1600 in het bewaarplan van het spoorwegmuseum opgenomen. Het nummer is nog niet bekend en ook nog niet relevant. Wanneer de serie uit dienst wordt genomen zal de lok die op dat moment de beste conditie heeft de grootste kans maken in de collectie van het Spoorwegmuseum te worden opgenomen.
Dan gaat dat dus anders dan bij de 1200 en 1300, waar de nummers al verder van tevoren waren gekozen.
-
Dat zal ook voortaan de gedachte zijn achter het kiezen van een loc ;)
-
En anders kan de loc toch gewoon omgenummerd worden naar 1607? :P
De 1122 in het NSM is toch ook oorspronkelijk een andere 1100 geweest... ;)
-
Dat had als reden dat alle benodigdheden die bewaard waren om de lok weer aan te kleden zonder botsneus, van de 1122 afkomstig zijn ;)
-
En er is rond de aflevering van dat deel van de 1100'en toch al wat gerommeld en nummers doorgeschoven...
-
Einde oefening............... :-\
http://www.flickr.com/photos/rob46/ (http://www.flickr.com/photos/rob46/)
-
Even om Jos gerust te stellen voordat die weer gaat lopen springen hier. Het betreft de 1605, 1622 en 1625 die in Tilburg stonden.
-
Einde oefening............... :-\
http://www.flickr.com/photos/rob46/ (http://www.flickr.com/photos/rob46/)
Zekers einde van hun oefening :-[ :-[
-
Even om Jos gerust te stellen voordat die weer gaat lopen springen hier. Het betreft de 1605, 1622 en 1625 die in Tilburg stonden.
Wist ik al. ;D ;D
De juiste loc staat nog in Maastricht te staan.
Jos. ;)
-
http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=152&t=18296&hilit=Hoeben&start=190 (http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=152&t=18296&hilit=Hoeben&start=190)
Hier staan nog wat plaatjes van Hoeben te Hasselt. De maker van de foto's is een medewerker van Hoeben....
-
Hopelijk doet de NS snel wat aan die 1800's doet anders eindigen deze ook zo...... :-X
-
Voor wie r tijd en zin in heeft:
http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=93&t=7713&hilit=klomp+zwolle (http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=93&t=7713&hilit=klomp+zwolle)
Transporteur van o.a. spoorwegmaterieel naar Hoeben, beetje scrollen kom je het een en ander tegen.
-
Hopelijk doet de NS snel wat aan die 1800's doet anders eindigen deze ook zo...... :-X
Wat moeten ze er dan aan doen? Gezien de huidige plannen gaan ze buiten dienst en zullen ze ook zo eindigen (en mocht het toch anders lopen, dan eindigen ze later alsnog zo).
-
Wat moeten ze er dan aan doen? Gezien de huidige plannen gaan ze buiten dienst en zullen ze ook zo eindigen (en mocht het toch anders lopen, dan eindigen ze later alsnog zo).
dat is een hele goeie!
-
Ook een definitie van oud worden: het moment dat je treinstellen en locomotieven naar de sloop ziet gaan die je in het verre verleden bij volle bewustzijn gloednieuw afgeleverd hebt zien worden :-\
Geen leuke beelden maar op een moment dat een lok afgeleverd wordt weet je dat er ook een moment komt dat daar het einde is.
Ik ben bang dit dit een opmaat is naar een grootschalige sloop van nog veel meer loks op korte termijn.
-
Als echte Tilburger kan ik niet rouwig zijn om die 1605 BREDA :-X
Nee even zonder gekheid, het is en blijft jammer.
-
Ook een definitie van oud worden: het moment dat je treinstellen en locomotieven naar de sloop ziet gaan die je in het verre verleden bij volle bewustzijn gloednieuw afgeleverd hebt zien worden :-\
Geen leuke beelden maar op een moment dat een lok afgeleverd wordt weet je dat er ook een moment komt dat daar het einde is.
Ik ben bang dit dit een opmaat is naar een grootschalige sloop van nog veel meer loks op korte termijn.
Lijkt er wel op.
Jos.
-
Ook een definitie van oud worden: het moment dat je treinstellen en locomotieven naar de sloop ziet gaan die je in het verre verleden bij volle bewustzijn gloednieuw afgeleverd hebt zien worden :-\
Geen leuke beelden maar op een moment dat een lok afgeleverd wordt weet je dat er ook een moment komt dat daar het einde is.
Ik ben bang dit dit een opmaat is naar een grootschalige sloop van nog veel meer loks op korte termijn.
Railhobby 1981 in sommige nr.s staat de gloednieuwe 1601 van toendertijd, Ik weet niet of er in 1982 meer 1600's gloednieuw in de spotlights staan.
-
Nog even een aanvulling op mijn sloopfoto's, de verkoop van de genoemde locs is een deal tussen DBSRN en Hoeben. De 1800-en zijn uiteraard van NSR en daar lopen weer heel andere contacten. Vooralsnog valt er geen afvoer van 1800-en naar Hoeben te verwachten, DBSRN heeft momenteel niets in de aanbieding.
-
ik liep er vrijdag en vandaag weer bijna achteloos aan voorbij, maar in Tilburg staat naast de 1826 nog een tweede totaal ontmantelde 1800 buiten, de 1852. Deze machine staat bijna op straat, helemaal aan het einde van het kopspoortje achter het VGZ gebouw. Als je rechts van het station onder het viaduct doorloopt kan je tot aan de lok lopen, en hem bijna aanraken :P
De machine is volledig gestript, een karkas en van flink wat graffiti voorzien, ik herkende hem aan de weggekrabde naam Utrecht onder het wapen, wat er nog wel op zit. Het nummer is niet meer te lezen.
-
Dat gaat hard met die dingen. Zijn er behalve de 1826, 1841 en 1852 nog meer geheel leeggehaald? En hoe lang geleden zijn ze nog opgeknapt (met schilderbeurt)?
En weet iemand het lot van de 1618, die ook al jaren in Tb bivakkeert?
-
Daar is men een keer mee begonnen om hem weer op te knappen en rijvaardig te maken hoe ver men daar mee is gekomen weet ik niet. De loc is nu van Railmotion. Dat is de leasemaatschappij waar ook ACTS hun 1600 vandaan haalt.
-
De 1852 is met vele defecten buiten dienst gesteld in Tilburg.
-
Ook een definitie van oud worden: het moment dat je treinstellen en locomotieven naar de sloop ziet gaan die je in het verre verleden bij volle bewustzijn gloednieuw afgeleverd hebt zien worden :-\
Maar de 1605 en 1622 zijn blijkbaar bij ongelukken beschadigd, dus dat telt dan niet. Hoe zit 't met die andere?
-
De 1625 ook, en de 1826 eveneens. De 1841 is plukloc geworden, de 1852 had dus veel defecten. Er staan nog een paar 1600'en en een sleep 1800'en buiten dienst (geen werk meer).
De 1618 is compleet en in principe werkend, maar (royaal) over alle mogelijke revisietermijnen heen - de loc staat al een jaar of tien stil geloof ik!
-
De 1622 ook, en de 1826 eveneens. De 1841 is plukloc geworden, de 1852 had dus veel defecten. Er staan nog een paar 1600'en en een sleep 1800'en buiten dienst (geen werk meer).
De 1618 is compleet en in principe werkend, maar (royaal) over alle mogelijke revisietermijnen heen - de loc staat al een jaar of tien stil geloof ik!
De 1841 is op 23-9-2009 naar de sloper afgevoerd en 1618 staat Tz sinds 5-3-2000, 1620 Tz sind 31-12-2004 (na ontsporing Awhv 21-4-2004).
-
Naar welke sloper is de 1841 gegaan dan?
RM was daar niet duidelijk over.
-
Naar welke sloper is de 1841 gegaan dan?
RM was daar niet duidelijk over.
Jawel, de 1841 is afgevoerd naar EMR European Metal Recycling B.V. te Rtd en gesloopt, overigens dezelfde club waar destijds de 1838 in de schredder verdween.
-
In totaal zijn er 35 1800en geweest, vier zijn er nu geplukt of geloopt. de 1826, 1838, 1841 en 1852. Er staan 12 loks terzijde met de loks die er van gesloopt zijn meegeteld. zonder de gesloopte loc's zijn dat er 10. daarnaast is de 1838 gesloopt na het treinongeluk in Amsterdam. De 1852 stond niet eens terzijde maar is toch geplukt :-\. Dus in totaal zijn er nu nog 21 1800en in dienst. Van de 1600 weet ik niet precies hoeveel er nog rijden.
Gr. Iven
-
"terzijde" is een rekbaar begrip ben benieuwd hoe je aan 10 NSR 1800-locs komt want volgens mijn gegevens staan er 16 op "koude reserve en/of terzijde". Verder 6 locs 1600-en Tz van Railmotion en Railmotion 1621 voor schadeherstel. Overigens staat NSR 1852 Tz per 7-9-2009.
-
"terzijde" is een rekbaar begrip ben benieuwd hoe je aan 10 NSR 1800-locs komt want volgens mijn gegevens staan er 16 op "koude reserve en/of terzijde".
Op wikipedia stond dat het er 12 waren die er terzijde staan. Ik zei 10 omdat er 2 van de 12 zijn gesloopt. Maar het aantal loc's wat terzijde staat kunnen er nu meer zijn
Gr. Iven
-
Op wikipedia stond dat het er 12 waren die er terzijde staan. Ik zei 10 omdat er 2 van de 12 zijn gesloopt. Maar het aantal loc's wat terzijde staat kunnen er nu meer zijn
Gr. Iven
O ja op die manier, maar ik heb het over actuele gegevens........
-
16 Tz, twee gesloopt, maakt nog 17 in dienst, als 't goed is dan. Er zijn 12 stammen DDM-1 (en twee omlopen solitair) dus veel meer locs zullen er voorlopig niet terzijde gaan. Van Railion trouwens ook niet, gok ik.
-
veel meer locs zullen er voorlopig niet terzijde gaan. Van Railion trouwens ook niet, gok ik.
Dat hoop ik dan maar :-\
Gr. Iven
-
ik heb vanochtend even de tijd genomen een plaatje te maken van de 1852 zoals deze er nu bij staat in Tilburg:
(http://www.ziemon.nl/railcolor/1852.jpg)
(http://www.ziemon.nl/railcolor/18522.jpg)
-
Al even niet meer ? op 7 september van dit jaar reden ze voor het laatst, we zijn 2 maanden verder.
Dus wat jouw uitspraak als 'expert' aan deze discussie toevoegd snap ik even niet....
En voor de mensen die het wel leuk vinden:
(http://www.stationamerpoort.nl/gallery/d/18-12/1858ICL1741.jpg) (http://www.stationamerpoort.nl/gallery/d/18-12/1858ICL1741.jpg)
Copyright: Mijzelf ;)
Gr. Remco.
En als "een duveltje uit een doosje ineens weer ICL in dienst! :-)) kijk maar (y) (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/4288508063/)
-
En als "een duveltje uit een doosje ineens weer ICL in dienst! :-)) kijk maar (y) (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/4288508063/)
Kijk :D dan komt de ICL toch nog van pas ;D ben benieuwd hoe lang het duurt totdat de ICL niet meer nodig is om de defecte treinen te vervangen.
Gr. Iven
-
Dat klopt. Heb afgelopen maandag en vanochtend het genoegen mogen hebben om met deze rijtuigen te reizen. Ze reizen in de dienst Maastricht- Schiphol.
Aparte stoelindeling hebben ze wel. 3 om 2 rijen tegenover elkaar. Krijg je geen ruzie met je overbuurman/vrouw over beenruimte. ;D
Gr.
Eric
-
Zojuist te zien in de TV-serie "Flikken Maastricht": de beroemde (y) 1607 (y) !!!
-
De hele rij terzijde gestelde 1600'en was te zien.
Er naast stond een lange rij ICRm's; toch niet ook buiten dienst mag ik hopen?
-
Het gaat af en aan daar in Maastricht. De ene dag staat het hele opstelterrein vol met materieel en de andere dag staat er bijna niets. Die ICRm's verwacht ik niet van dat ze buiten dienst staan. Af en toe staat er wel eens een of twee ICRM's die 's ochtens of 's avonds in de spits van Maastricht naar Schiphol rijden.
Gr. Iven
-
Het gaat af en aan daar in Maastricht. De ene dag staat het hele opstelterrein vol met materieel en de andere dag staat er bijna niets.
Gr. Iven
Als je de ICK´s mist op het opstel terrein kan dat kloppen want vele worden weer naar Duitsland teruggehaald.
Bron: Railmagazine.
Gr Bruce
-
Nee, dat is ICL en die gaan weer in dienst, alleen stonden die weer niet in Mt... ;)
-
Dank voor de aanvulling :)
Groetjes bruce
-
Nee, dat is ICL en die gaan weer in dienst, alleen stonden die weer niet in Mt... ;)
en ze werden vandaag uitgewisseld link (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/4297231877/)
-
De 1826 en 1852 zijn deze week overgebracht vanuit Tilburg naar de sloper.
-
Houben te Hasselt of HKS?
-
Daar gaan er weer twee :'(
Gr. Iven
-
He bah...Heeft de NS eens stoere locs, gaan ze ze slopen :'(
mvg Bjorn
-
Houben te Hasselt of HKS?
HKS sowieso niet. Die heeft de afgelopen tijd niets meer gesloopt qua NS materieel. Kanshebbers zijn Hoeben of EKB, waar ook de 1838 (2007) en 1841 (2009) eerder gesloopt zijn.
-
In Mt zijn bij de terzijde gestelde DB Schenker/Railion 1600 'en sinds kort ook een 3 tal NS 1800 'ers neergezet, ze staan allemaal op hetzelfde kopspoor onder de draad vandaan. Zover ik weet zijn het de 1842, 1843 en 1840, (1840 weet ik niet zeker, is niet goed te zien).
Zonde van mijn favoriete locs :'(
Rick
-
Waar staat Mt voor?
-
Waar staat MT voor?
Maastricht ;)
-
had al zo'n vermoeden. ;D
-
had al zo'n vermoeden. ;D
;D ;D :P
-
Waar staat MT voor?
Zoals jij het nu schrijft: in de meeste bedrijven Management Team.
-
Dan heb ik toch liever Maastricht (Mt) ;)
-
Zo beter Frank? :)
-
Veel beter ;D (y)
-
(1840 weet ik niet zeker, is niet goed te zien).
Volgens mij rijd de 1840 nog rond. Ik meen hem vandeweek in de DB-dienst (Shl-BH > Berlijn) gezien te hebben
aanvulling: Loc rijd met DDm-1, heden avond te Hfdo
mvg,
Robin
-
Ik heb gisteren in de Watergraafsmeer materieelinstructie gehad op de 1843. Loc staat daar reserve, opgebouwd en wel. Spoor W6 als ik me goed herinner, helemaal achter tegen het stootjuk aan.
Grt,
Ger.
-
Zover ik weet zijn het de 1842, 1843 en 1840
Mijn fout, het zijn geen van de eerder genoemde nummers :-X, heb nog eens goed gekeken, het zijn de NS 1831, 1834 en een waarvan ik het nummer niet kan zien (staat achter een Plan T waar al weken geen beweging in zit).
-
Toevallig vandaag nog even in de digitale materieelagenda gekeken en daar gezien dat zowel de 1843 als de 1847 keurig hun 24 uurs controle krijgen. 8) Die lopen dus nog. (y)
Grt,
Ger.
-
Als ik het goed heb, staan de 1830, 1831 en 1834 in Maastricht. De Plan T die er bij staat is de 512.
-
De Plan T is inderdaad de 512 ;D
Bij de andere locs in Mt zijn nu ook al de DB Schenker/Railion 1601 en 1603 bij gezet. Allemaal onder de draad vandaan, op een kopspoortje ongeveer 2 meter van de weg. Het enige wat ertussen staat een een 1.5 meter hek.
-
Houben te Hasselt of HKS?
Zoals alle tot nu toe afgevoerde 1800-en zijn ook de 1826 en 1852 naar European Metal Recycling (EMR) in de Botlek gegaan.
-
De Plan T is inderdaad de 512 ;D
Bij de andere locs in Mt zijn nu ook al de DB Schenker/Railion 1601 en 1603 bij gezet. Allemaal onder de draad vandaan, op een kopspoortje ongeveer 2 meter van de weg. Het enige wat ertussen staat een een 1.5 meter hek.
:o Wordt de 1601 ook gesloopt ? :-\
Groetjes,
Salvador.
-
blijkbaar
-
blijkbaar
Erg jammer ... :-\
toch hoop ik dat het NSM de 1601 gereserveerd heeft ???
Weet iemand waar deze loks gesloopt gaan worden en wanneer ?
Groetjes,
Salvador
-
Je ziet ze glans in de lak in de railhobby van 1981 en nu staan ze op het punt allemaal gesloopt te worden ,helaas!
Groet Bruce
-
Terzijde en gesloopt is nog lang niet hetzelfde. Zeker de 1601 en 1603 komen vers uit de dienst en gaan n.a.w. nog niet meteen naar de sloop. Ooit wel natuurlijk... maar dat kan een week tot tien jaar duren.
-
Ik zie in de nieuwe railmagazine (273) dat de 1606 nu van ACTS is.
Het Railion teken is eraf en der is nu gewoon een geel vlak.
Gr Bruce
-
Ik ben benieuwd hoeveel 1600en (misschien ooit wel 1800en) ACTS gaat redden van de sloophamer.
Gr. Iven
-
Ik ben benieuwd hoeveel 1600en (misschien ooit wel 1800en) ACTS gaat redden van de sloophamer.
Gr. Iven
Dat vond ik met de 1200'en zo mooi zijn gegaan ;D
Het zou wel mooi zijn...
Gr Bruce
-
Ik zie in de nieuwe railmagazine (273) dat de 1606 nu van ACTS is.
Nou, dat is 'ie al vanaf 18 augustus 2008 hoor...
ACTS (of eigenlijk: Railmotion) heeft de 1606-1610 en 1618-1622. Daarvan zijn de 1606, 1609, 1619 en 1621 in de rijdende dienst bij ACTS. De 1618 en 1620 staan bij Shunter in Rotterdam, daarvan wordt er één of allebei opgeknapt. De andere vier staan (al sinds hun Railion-tijd) terzijde in Maastricht.
Bron: het onvolprezen www.rolandrail.net
-
Aha dat klopt , dat stond al eerder vermeld.(helemaal vergeten)
Maar kan ze nu pas echt herkennen dat ze echt van ACTS/Railmotion zijn.
Gr Bruce
-
De logo's zijn er ook al erg lang vanaf, durf alleen niet te zeggen hoe lang.
-
Volgens mij gebeurde dat vrij snel na de overgang van Railion naar Railmotion. Op een gegeven moment kon Railion gewoon lezen, omdat ze de letters uit g******* hadden gesneden :-\
-
In de winter van 2009/2010 zijn er een aantal ICL stammen terug in dienst gegaan i.v.m. veel defecte treinen. We zijn nu alweer een tijdje verder. Nu vraag ik me af of de ICL nog steeds rijdt of is deze veer richting opstelterrein gegaan?
Gr. Iven
-
Allang! ;)
-
Sterker nog op 3 rijtuigen na zijn ze allemaal het land al uit.
-
Volgens mij is de ICL alweer terug naar Duitsland.
Jos.
-
Dat werd hierboven ook al gezegd. De Avmz(spel ik dat goed?) zijn ook weg. De 3 rijtuigen die hier nog zijn, zijn schadegevallen.
-
Avmz
-
Er is gisteren beweging geweest in de 1830, 1831, 1834 en 1850. Ingeklemd tussen de 703 + 4 BDs'n + 711 zijn ze op en neer geweest van Maastricht naar de grens op het baanvak naar Lanaken om de beveiliging te testen. De combinatie is 6 keer heen en weer geweest en de beveiliging werkte naar volle tevredenheid. Ook de brug deed wat het moest doen.
-
De datum is bekend wanneer het DDM-1 materieel terzijde gaat.
Dit gaat gebeuren in september 2010.
Waarschijnlijk zullen daardoor een heel groot deel van de 1800'en terzijde gaan :-\
Gr. Iven
-
Ik heb de laatste berichten verplaats naar een nieuwe topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28090.msg431114.html) kunnen we hier weer verder gaan over het lot van de 16,17,1800'en in Maastricht (y)
-
De datum is bekend wanneer het DDM-1 materieel terzijde gaat.
Dit gaat gebeuren in september 2010.
Bron?
-
Bron?
diepe zucht
-
Waarom Daan? Het is toch heel logisch dat iemand even naar een bron vraagt. En een opmerking als deze is al helemaal niet op zijn plaats.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Het is algemeen bekend dat DDM na de zomer verdwijnt. Ik weet dat Laurent ook op OHIH zit. Daar, maar ook op somda staat het al een tijdje. Het komt heel arrogant over op mij. Net of je iemand niet gelooft. Daar moet ik dan heel diep om zuchten.
-
Dat zal wel maar dan moet je niet z'on opmerking daartegenover zetten. Zeg dan direct wat je nu net zegt.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Bron?
Somda ;) Net zo makkelijk om 't even te zeggen
Gr. Iven
-
Op Somda (en op sommige plekken ook op dit forum) Wordt er gesproken over een reservepot van Locomotieven om ervoor te zorgen dat de NS geld kan besparen.
Dit zijn onder andere de 1729, 1734, 1748, 1755, 1762, 1770, 1771 en de 1775.
Waarscijnlijk zal deze reservepot steeds meer loc's gaan bevatten omdat er twee ICRm stammen die nu tussen Venlo en Den Haag rijden omgebouwd gaan worden tot ICRm's voor NS HighSpeed.
Gr. Iven
-
Steeds meer railion 1600'en beginnen weer hun echte kleur terug te krijgen. zo is bijvoorbeeld de 1613 ''Roermond" weer brandschoon. Verder is bij de 1602 ook weer zichtbaar dat deze geel is geweest. Ik vind het toch knap dat ze de loc's nog schoon kunnen krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=ldho1FPaa6Q
Ik weet het dit is geen staaltrein. Vergissingkje ;D
Gr. Iven
-
Ik zag laats ook een 1600 rijden die brandschoon was ,Ik weet niet meer welke nummer was ,maar reed wel voor ACTS.
Groetjes Bruce
-
Ik vind het toch knap dat ze de loc's nog schoon kunnen krijgen.
Gewoon met Venish!!!
:-)
-
Ohjee als dat maar goed gaat als de schilder langskomt bij de NS of een ander spoorbedrijf dan gaan ze meestal iets later naar de sloop. :P
-
Shunter doet tegenwoordig het onderhoud aan de DBSRN 1600'en. Tijdens het onderhoud krijgen ze ook een wasbeurt. Volgens mij zijn alle inzetbare 1600'en bij DBSRN nu gewassen. Als de 1601 en 1603 weer in dienst komen, dan worden deze ongetwijfeld ook gewassen.
-
Komen die dan weer in dienst?? DBSRN heeft toch locs genoeg? Ik dacht dat het pluklocs waren geworden...
-
Ik haal 2 dingen door elkaar :o Dat de 1601+1603 weer in dienst zouden komen las ik hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28949.msg451439.html#new"). Of dit een feit of een aanname is weet ik ook niet...
-
De 1601, 1603 en 1618 zijn terzijde gestelde lokken die in principe weer ingezet zouden kunnen worden
-
Van de 1601 was weer n spotmelding begreep ik...
Die loc was trouwens eerst aardig geplukt.
-
Van de 1601 was weer n spotmelding begreep ik...
Die loc was trouwens eerst aardig geplukt.
Deze rijdt niet! Staat nog altijd aan de kant op de Whz. Komt ook niet meer in dienst denk ik!
-
Deze rijdt niet! Staat nog altijd aan de kant op de Whz. Komt ook niet meer in dienst denk ik!
Lok is alleen terzijde gesteld en zou het als het goed is gewoon moeten doen (mits compleet en met opgeladen batterijen)
Maar de toekomst zal het leren. Gesloopt wordt deze in ieder geval niet
-
Tja, en de 1607 staat ook op de Waalhaven, en daar is ook niks meer van vernomen.
Zal wel in de stilte naar de eeuwige jachtvelden gaan vrees ik.
Jos.
-
De 1607 zal niet meer rijden :(
-
Daar was ik al bang voor. :'(
Maar dat kan ook niet anders, als die bak bijna 10 jaar tussen het onkruid geen vin meer verroerd heeft.
Die zal wel hartstikke rot zijn geweest van de onderkant ?
Jos.
-
De 1618 en andere 1600 'ers die in de planning stonden voor her-indienststelling ook niet meer?
Gr. Rick
-
voor zover ik weet zit er nog niks in de planning om weer in te zetten, er zijn er 3 die er eventueel wel voor in aanmerking komen ;D
-
Kan je ook vertellen welke mogelijk in aanmerking komen? Of is dat beroepsgeheim? ;D
Gr. Rick
-
Zie 1 pagina terug voor welke het mogelijk is. Of ze in de toekomst ingezet worden weet volgens mij geen mens ???
-
Alleen zijn de 1601 en de 1603 van DB Schenker en de 1618 van ACTS. Die laatste zou in behandeling zijn.
-
...en de 1618 van ACTS. Die laatste zou in behandeling zijn.
Dat is alweer een poosje geleden hoor ;D
-
Daar was ik al bang voor. :'(
Maar dat kan ook niet anders, als die bak bijna 10 jaar tussen het onkruid geen vin meer verroerd heeft.
Die zal wel hartstikke rot zijn geweest van de onderkant ?
Jos.
10 jaar is een kunst van overdrijven Jos...
En van stilstand wordt een lok niet beter, maar de onderkant rot echt niet ineens weg omdat die stilstaat hoor ::)
-
Ach, een tijdje terug zouden de bodemplaten (...) van de 1600'en in Mt ook al weg geroest zijn...
-
Ach, een tijdje terug zouden de bodemplaten (...) van de 1600'en in Mt ook al weg geroest zijn...
Welke bodemplaten? daar ben ik wel benieuwd naar ???
-
Ach, een tijdje terug zouden de bodemplaten (...) van de 1600'en in Mt ook al weg geroest zijn...
Dat is nooit beweerd geweest, wel dat ze erg slecht waren. (is lezen nu zo moeilijk ;) )
Jos.
-
Kennelijk wel, die locs hebben geen bodemplaat.
-
Precies!(is geen onzin uitkramen nu zo moeilijk?)
-
Kennelijk wel, die locs hebben geen bodemplaat.
Ik dacht al... ligt dat nu aan mij?
-
Zie je wel, volledig weggeroest.... ;D