Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Rob Ellerman
Vandaag om 23:38:53
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
Vandaag om 23:26:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 23:21:18
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door GerardvV
Vandaag om 22:34:47
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Marc tramt
Vandaag om 22:23:09
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 22:04:21
LS Models / Models World 2021 door Bert van Gelder
Vandaag om 21:34:17
Treinverkeer NL grotendeels plat door telefoonstoring verkeersleiding. 16-09-202 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:42
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 21:26:33
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Met een sik
Vandaag om 21:23:11
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 21:16:04
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:15:54
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door EricZmS
Vandaag om 21:15:17
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 20:57:53
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Rondje_HO
Vandaag om 20:51:29
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:49:51
Noord Korea, en raketten vanaf een trein afvuren. door Rondje_HO
Vandaag om 20:41:14
Film-stoomtrein (Murder Orient Express) gered? door Sven
Vandaag om 20:36:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:36:31
Werkplaats - (Baanplan H0) door basjuh1981
Vandaag om 20:24:01
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door basjuh1981
Vandaag om 20:22:14
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Rondje_HO
Vandaag om 19:03:37
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Duikeend
Vandaag om 17:53:34
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:34:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:31:08
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door Noordernet
Vandaag om 17:02:40
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 16:01:17
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
Vandaag om 15:55:06
Den Bosch onder stoom 2021 door ronaldvd2000
Vandaag om 15:41:34
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door tijgernootje
Vandaag om 15:01:32
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 2518 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #75 Gepost op: 25 juli 2021, 21:58:28 »
Als je van rechtsonder links afslaat naar boven , wordt de kruising automatisch met het bedienen van het wissel, op de juiste polarisatie gebracht.
Dat klopt op zich wel, maar alleen als dat wissel als laatste bediend is.
Als beide wissels naar de kruising staan geschakeld, dan zal de polarisatie van de kruising overeenkomen met de laatste wisselbediening. Maar als je dan de trein over het eerder bediende wissel laat rijden, dan krijg je alsnog kortsluiting.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #76 Gepost op: 25 juli 2021, 22:08:24 »
Klaas , daarvoor moet er boven , vóór de kruising dan ook op een of ander manier een schakelcontact zijn om het rechtse wissel in de rechtdoor stand te plaatsen ( digitaal of met een schakelrail, fotocel  of iets dergelijke ) en best een trein-beïnvloeding juist vóór de kruising , langs de bovenzijde,  zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #77 Gepost op: 25 juli 2021, 22:19:22 »
Saskia, ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Ik noemde het bedieningsdiscipline, maar dat kun je op verschillende manieren invullen. Of je doet het handmatig, of je laat het door een detectie doen.
Wat ook mogelijk is, als je een wissel naar de kruising toe schakelt, dan stuur je het andere wissel juist in de andere stand, van de kruising af. Dat zou simpel kunnen met diodes, maar dan moet je wel met gelijkstroom bedienen.

Ik ben wel benieuwd wat Frank met alle adviezen doet en welke oplossing hij kiest.


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #78 Gepost op: 25 juli 2021, 22:49:33 »
En ten slotte: hoe realiseer je, als digitale rijder, de suggesties van Martin Hornis over de rijwegen
Als je alleen via een centrale digitaal rijdt dan hangt het van de keuze- en/of instelmogelijkheden van de decoder af. Zelf pas ik de OC32 toe. Daar kun je bij elke wisselopdracht een tweede opdracht of een sprong naar een tweede opdracht maken. Dat kan per wisselstand.

Als je een treinbesturingsprogramma (b.v. iTrain) gebruikt dan kun je in een tweede Uitgangskolom nog een opdracht plaatsen. Je moet het wissel dan twee adressen geven. Het eerste adres voor zichtzelf. Het tweede adres is van de buurman. Dan is elke eenvoudige wisseldecoder bruikbaar.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #79 Gepost op: 26 juli 2021, 11:16:57 »
Met drukknoppen is het vrij makkelijk om rijwegen in te stellen.
Eerst even benoemen:  wissel A leidt naar spoor 1 (recht) en spoor 3 (afbuigend).   Wissel B ontvangt van spoor 2 (recht) en spoor 4 (afbuigend)

Nu plaats ik drukknoppen in de sporen 1 tm 4.  De drukknoppen hebben de volgende betekenis:
1 = A recht    (B mag in beide standen staan)
2 = B recht  +  A recht
3 = A afbuigend (B mag in beide standen staan)
4 = B afbuigend (A mag in beide standen staan)

Conflict ontstaat uit 2 A recht en B recht, want dat zou ook betekenen dat 1 = A recht ook B = recht zou zijn, terwijl daar best een trein vanuit 4 zou mogen komen.
Als je dus knop 2 met 2 galvanisch gescheiden contacten neemt, dan ben je van de galvanische koppeling van A recht en B recht af.

En deze gegevens laat je los op het relais dat de polarisatie van de kruising bedient.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #80 Gepost op: 26 juli 2021, 12:58:43 »
3 = A afbuigend (B mag in beide standen staan)
Vanwege flankdekking zou ik daar wat anders van maken:

3 = A afbuigend + B afbuigend
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #81 Gepost op: 26 juli 2021, 13:23:48 »
Als B afbuigend is, dan mag A op rechtdoor of op afbuigen staan.  Dus dan zou bij jouw voorstel (zinvol, maar niet noodzakelijk) er wel weer een galvanische scheiding tussen de 2 wisselbedieningen moeten zijn.   Let er wel op, dat de bediening van de wissels één punt is, maar dat het feitelijk gaat om de stand van het relais, dat de polarisatie regelt.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #82 Gepost op: 27 juli 2021, 11:39:11 »
ik zou wel eens een reactie willen lezen van de vragensteller wat hij hiermee gaat doen.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12427
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #83 Gepost op: 27 juli 2021, 11:47:19 »
25 juli, reactie 57, 2 bladzijden terug......

Ik ga eens proberen die kruising te isoleren (dat is niet zo moeilijk) en dan opnieuw aansluiten en kijken of ik de boel kan ompolen volgens de diverse adviezen.
Mooi klussie voor de zondagmiddag.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie bijdrages en adviezen.

Groet Frank

Frank Boeree

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #84 Gepost op: 27 juli 2021, 12:28:58 »
Goeiemiddag,
Klussie van zondagmiddag uitgelopen tot deze middag.
Roco kruising is overleden, teveel rigoureuze ingrepen en slijperijen.
Uiteindelijk gekozen voor de makkelijkst oplossing en dat is de geïsoleerde kruising van Piko.
Zelfde aantal graden, lengte van een spoor iets ingekort en aangepaste raillassen voor code 83 naar 100.
En er wordt probleemloos overheen gereden en ik heb gewoon aangesloten als ik voor ogen had.
Ik houd mezelf ook altijd voor om het zo simpel mogelijk te houden.
Toch allen bedankt voor deze adviezen, ik heb er heel veel van geleerd.

Groet Frank.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21397
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #85 Gepost op: 27 juli 2021, 12:40:09 »
En jij bedankt voor de terugmelding.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1995
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #86 Gepost op: 27 juli 2021, 15:45:15 »
Goede oplossing Frank !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #87 Gepost op: 27 juli 2021, 15:53:43 »
ben blij dat het toch in orde is gekomen :) :)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12427
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #88 Gepost op: 27 juli 2021, 18:38:28 »
Kijk, mooi dat het is opgelost (y)