Doel:€250.00
Donaties:€248.05

Per saldo:€-1.95

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tafel loep lamp door Jan-Peter
Vandaag om 08:34:02
Twee-assige rongenwagens door ES44C4
Vandaag om 07:27:08
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 07:16:42
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Basilicum
Vandaag om 07:12:52
Ook geen Preisers meer in de VS door Pauldg
Vandaag om 07:11:52
R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 07:01:14
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:17:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 04:59:11
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Freek Heite
Vandaag om 00:43:11
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
24 oktober 2021, 23:59:36
Normaalspoor op zijn smalst in schaal 0 door T.Spat
24 oktober 2021, 23:42:08
Trix Koploper 22355, onderdeel op printplaat gebarsten door Biesje
24 oktober 2021, 23:31:28
Rondom Charlois door Alewijn
24 oktober 2021, 22:50:55
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door Edde
24 oktober 2021, 21:48:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
24 oktober 2021, 21:37:28
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
24 oktober 2021, 21:27:12
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
24 oktober 2021, 21:15:36
Modules van Kees Gorter door Anton Maris
24 oktober 2021, 21:04:00
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
24 oktober 2021, 20:55:29
Museumdepot Beekbergen in H0 door bosje77
24 oktober 2021, 20:50:26
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 oktober 2021, 20:39:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 oktober 2021, 20:39:08
Station Veenwouden tussen 1975-1984 door Jeroenproj
24 oktober 2021, 20:38:19
Artitec Koelhuis, aanpassen van de buitenverlichting door ruudns
24 oktober 2021, 20:38:03
Kleur Simplon Orient Express periode 2 door sncf231e
24 oktober 2021, 20:28:45
Birney GETA 78-80, schaal 0 door jjg koopmans
24 oktober 2021, 20:25:03
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Daan!
24 oktober 2021, 19:53:00
Eurospoor 2021, 29 t/m 31 oktober 2021. Voor- en nabeschouwing. door Jan-Peter
24 oktober 2021, 19:42:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
24 oktober 2021, 19:42:21
Werkplaats - (Baanplan H0) door AB 7216
24 oktober 2021, 19:21:34
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 2749 keer)

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #45 Gepost op: 24 juli 2021, 22:17:00 »
Treinen keren wel in tegengestelde richting over hetzelfde spoor terug. In het plaatje van DBCargo is het wissel één helft van de kruising.
Volg de sporen dan nog eens een keer en vergeet de niet kloppende tekening van DBCargo.   DBCargo geeft inderdaad een perfecte keerlus weer.  Maar die is in het geboden sporenplan absoluut niet terug te vinden.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1937
    • El Carrilet
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #46 Gepost op: 24 juli 2021, 22:21:47 »
... Kun je uitleggen waarom het geen keerlus is?

Dat is door VvKan al duidelijk uitgelegd. Blijkbaar struikelen we over de definitie van wat nou een keerlus is en ik sta wat dat betreft aan de kant van VvKan en Marijn (en de encyclopedie);

Er is ook geen keerlus in de zin dat een trein in tegenovergestelde rijrichting terecht kan komen op het zelfde spoor waar het van vertrok ...

Citaat van: encyclopedie
Er sprake van een keerlus als een modeltrein van een spoor vertrekt en op hetzelfde spoor terugkomt maar in omgekeerde richting. In een tweerail keerlus ontstaat er kortsluiting omdat de linker en rechter rails op elkaar worden aangesloten

« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 22:26:16 door 72sonett »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3240
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #47 Gepost op: 24 juli 2021, 22:22:34 »
Het wordt intussen een typische BNLS-discussie hier. Als de TS de draad inmiddels kwijt is, dit is de simpelste oplossing:

Om de laatste vraag van Ferdinand te beantwoorden: Je kunt inderdaad de kruising ompolen met een keerlusmodule. Je moet dan wel een type gebruiken dat werkt op basis van kortsluitdetectie. Dat is in deze situatie het eenvoudigst.

Dus gewoon die Roco-kruising gebruiken, die geïsoleerd in de baan leggen (dus met plastic railverbinders in alle aansluitingen) en aansluiten op een keerlusmodule die werkt op basis van kortsluitdetectie.

Reinier

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #48 Gepost op: 24 juli 2021, 22:26:10 »
Of simpelweg omschakelen met een relais of schakelaar.  Relais koppelen aan stand van de wissel(s) of aan de gewenste rijweg. Handmatig een dubbelpolige schakelaar.
Scheelt je een hoop in je portemonee tov een keerlusmodule.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #49 Gepost op: 24 juli 2021, 22:54:37 »
DBCargo:  spoor bijster ?  Kijk nog eens goed naar het sporenplan !

Wellicht is het handig dat je zelf even opnieuw kijkt naar het sporenplan. Alleen maar zeggen, het klopt niet, zonder motivatie of uitleg, lijkt me een beetje kort door de bocht.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #50 Gepost op: 24 juli 2021, 22:55:07 »
Om Frank nog even te helpen,

De suggestie van Veroniek iets verder uitgewerkt: je zou dus de twee wissels tegelijk kunnen schakelen, met een relais erbij voor de kruising. Beide wissels staan altijd afbuigend of altijd rechtdoor. Bij afbuigende standen wordt de kruising gepolariseerd zoals spoor 3, bij rechtdoor zoals spoor 2.

De combinatie van het wissel naar spoor 3 afbuigend, het wissel naar spoor 2 rechtdoor wil je niet vanwege botsingsgevaar.
De combinatie die overblijft is het wissel naar spoor 4 afbuigend, het wissel naar spoor 1 rechtdoor. De polariteit van de kruising doet er dan niet toe, omdat treinen die dan niet mogen oversteken.
Ik rijd niet digitaal; als je de wissels apart wilt aansturen om ook de laatste combinatie mogelijk te maken, hoe los je dat op? door rijweginstelling?
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 23:23:50 door Ferdinand Bogman. Reden: Eén spoornummer aangepast ter verduidelijking »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21551
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #51 Gepost op: 24 juli 2021, 23:05:01 »
Schakel met elk wissel een relais mee. Met de contacten voed je de kruising.
Het wissel dat naar de kruising leidt bepaalt de polariteit. Door de contacten van de relais achter elkaar te schakelen zorg je er voor dat de kruising helemaal geen voeding krijgt als beide wissels naar de kruising leiden.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2001
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #52 Gepost op: 25 juli 2021, 09:31:30 »
Of de andere optie, die net iets anders is

Door de kruizing volledig te isoleren van de wissels eromheen is deze denk ik wel mee te schakelen met een dpdt relais  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #53 Gepost op: 25 juli 2021, 10:32:03 »
Wellicht is het handig dat je zelf even opnieuw kijkt naar het sporenplan. Alleen maar zeggen, het klopt niet, zonder motivatie of uitleg, lijkt me een beetje kort door de bocht.
Uitleg aan DBCargo:
Frank Boeree  reactie 17
Frank Boeree  reactie 21  (baanplan waarin geen keerlus voorkomt)
72sonett         reactie 23
Marijn              reactie 24
72sonett         reactie 29
ikzelf               reactie 30
Marijn              reactie 32
ikzelf               reactie 33
Bogman          reactie 34
ikzelf               reactie 35
ikzelf               reactie 37
Zondervan      reactie 38
ikzelf               reactie 39
Zondervan      reactie 40
ikzelf               reactie 45
72sonett         reactie 46

Had je dus allemaal zelf kunnen terugzien en dan had je geen foutieve tekening hoeven plaatsen, laat staan om nadere uitleg te vragen.  Dus nogmaals het advies:  kijk nog eens goed naar het baanplan van Frank Boeree (reactie 21)  en volg de sporen van 1 naar 4 en van 3 naar 2.  Waar zit de door jou getekende keerlus ?  Nergens.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1292
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #54 Gepost op: 25 juli 2021, 11:30:15 »
Beide wissels staan altijd afbuigend of altijd rechtdoor. Bij afbuigende standen wordt de kruising gepolariseerd zoals spoor 3, bij rechtdoor zoals spoor 2.
Dan beperk je de rijwegmogelijkheden. Het beste kun je de polariteit van de kruising koppelen aan de stand van het wissel in spoor 1. Daarnaast moet je bij de bediening van het wissel in spoor 4 er voor zorgen dat als dat wissel (in spoor 4) op rechtuit gezet wordt dan tevens het wissel in spoor 1 ook op rechtuit gezet wordt.

Dat zal bij een handmatige bediening met gescheiden (puls)contacten moeten gebeuren. Want als het wissel in spoor 1 op rechtuit gezet wordt dan behoort het wissel in spoor 4 niet aangestuurd te worden. Want dan kan er ook een trein vanaf spoor 4 naar de rails aan de onderkant op de tekening rijden.

In feite zou je er ook voor moeten zorgen dan als het wissel in spoor 1 op afbuigend gezet wordt dan ook het wissel in spoor 4 op afbuigend gezet wordt. Op die manier heb je dan tevens flankdekking.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 11:32:54 door Martin Hornis. Reden: andere wissel -> wissel in spoor 4 »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ido Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #55 Gepost op: 25 juli 2021, 11:32:47 »
Volgens de definitie van een keerlus is het inderdaad geen keerlus, omdat je niet kunt 'keren' in de zin dat je vanuit tegengestelde richting op hetzelfde spoor kunt terugkeren.

Op het moment dat je de kruising vervangt door een engels wissel, is het wel een keerlus geworden volgens de definitie.

Wat betreft de electrische aansluiting is die situtatie identiek, doordat de kruising electrisch is doorverbonden. Dus dat het wordt gezien als een soort van oneigenlijk keerlusprobleem is wel begrijpelijk denk ik, je keert weliswaar niet op hetzelfde spoor terug, maar wel op dezelfde plek, en zelfs op hetzelfde railstuk.

Gelukkig is het probleem op zich al opgelost: kruising isoleren en polariteit omschakelen op basis van de gebruikte rijweg.

Peter




Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #56 Gepost op: 25 juli 2021, 12:02:22 »
Misschien hebben we nog wat hulp van Frank zelf nodig. De eerste vraag is: heeft hij inmiddels voldoende informatie om verder te kunnen?

Uit zijn verhaal is mij niet duidelijk of hij alles nog aan het ontwerpen is of dat er al van alles onwrikbaar is vastgelijmd. In dat geval zit hij vast ( ;)) aan deze kruising. Kan er nog iets geïsoleerd worden zonder met een dremel (of plasmasnijder) aan de slag te gaan?

En ten slotte: hoe realiseer je, als digitale rijder, de suggesties van Martin Hornis over de rijwegen, of die van Klaas over de twee relais? Dan hangt het er misschien ook vanaf hoe Frank zijn baan/wissels aanstuurt en bedient? Ik ben, zoals eerder vermeld, geen digitale rijder, maar vind het wel interessant.



Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Frank Boeree

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #57 Gepost op: 25 juli 2021, 12:06:04 »
Ik ga eens proberen die kruising te isoleren (dat is niet zo moeilijk) en dan opnieuw aansluiten en kijken of ik de boel kan ompolen volgens de diverse adviezen.
Mooi klussie voor de zondagmiddag.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie bijdrages en adviezen.

Groet Frank

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #58 Gepost op: 25 juli 2021, 13:37:46 »
Ik zou de kruising weggooien en er een viaduct van maken  ;D

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #59 Gepost op: 25 juli 2021, 14:04:51 »
Héél goeie tip, had 4 bladzijden gescheeld.
Dat we daar nou niet op gekomen zijn ! (y)
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ