Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS jubileum door ca.gorter
Vandaag om 08:42:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:40:15
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 07:52:08
LS Models 2025 door Cegielski
Vandaag om 06:36:20
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door GerardH
Vandaag om 02:43:43
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 02:38:53
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 7725 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #75 Gepost op: 25 July 2021, 21:58:28 »
Als je van rechtsonder links afslaat naar boven , wordt de kruising automatisch met het bedienen van het wissel, op de juiste polarisatie gebracht.
Dat klopt op zich wel, maar alleen als dat wissel als laatste bediend is.
Als beide wissels naar de kruising staan geschakeld, dan zal de polarisatie van de kruising overeenkomen met de laatste wisselbediening. Maar als je dan de trein over het eerder bediende wissel laat rijden, dan krijg je alsnog kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #76 Gepost op: 25 July 2021, 22:08:24 »
Klaas , daarvoor moet er boven , vóór de kruising dan ook op een of ander manier een schakelcontact zijn om het rechtse wissel in de rechtdoor stand te plaatsen ( digitaal of met een schakelrail, fotocel  of iets dergelijke ) en best een trein-beïnvloeding juist vóór de kruising , langs de bovenzijde,  zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #77 Gepost op: 25 July 2021, 22:19:22 »
Saskia, ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Ik noemde het bedieningsdiscipline, maar dat kun je op verschillende manieren invullen. Of je doet het handmatig, of je laat het door een detectie doen.
Wat ook mogelijk is, als je een wissel naar de kruising toe schakelt, dan stuur je het andere wissel juist in de andere stand, van de kruising af. Dat zou simpel kunnen met diodes, maar dan moet je wel met gelijkstroom bedienen.

Ik ben wel benieuwd wat Frank met alle adviezen doet en welke oplossing hij kiest.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #78 Gepost op: 25 July 2021, 22:49:33 »
En ten slotte: hoe realiseer je, als digitale rijder, de suggesties van Martin Hornis over de rijwegen
Als je alleen via een centrale digitaal rijdt dan hangt het van de keuze- en/of instelmogelijkheden van de decoder af. Zelf pas ik de OC32 toe. Daar kun je bij elke wisselopdracht een tweede opdracht of een sprong naar een tweede opdracht maken. Dat kan per wisselstand.

Als je een treinbesturingsprogramma (b.v. iTrain) gebruikt dan kun je in een tweede Uitgangskolom nog een opdracht plaatsen. Je moet het wissel dan twee adressen geven. Het eerste adres voor zichtzelf. Het tweede adres is van de buurman. Dan is elke eenvoudige wisseldecoder bruikbaar.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #79 Gepost op: 26 July 2021, 11:16:57 »
Met drukknoppen is het vrij makkelijk om rijwegen in te stellen.
Eerst even benoemen:  wissel A leidt naar spoor 1 (recht) en spoor 3 (afbuigend).   Wissel B ontvangt van spoor 2 (recht) en spoor 4 (afbuigend)

Nu plaats ik drukknoppen in de sporen 1 tm 4.  De drukknoppen hebben de volgende betekenis:
1 = A recht    (B mag in beide standen staan)
2 = B recht  +  A recht
3 = A afbuigend (B mag in beide standen staan)
4 = B afbuigend (A mag in beide standen staan)

Conflict ontstaat uit 2 A recht en B recht, want dat zou ook betekenen dat 1 = A recht ook B = recht zou zijn, terwijl daar best een trein vanuit 4 zou mogen komen.
Als je dus knop 2 met 2 galvanisch gescheiden contacten neemt, dan ben je van de galvanische koppeling van A recht en B recht af.

En deze gegevens laat je los op het relais dat de polarisatie van de kruising bedient.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #80 Gepost op: 26 July 2021, 12:58:43 »
3 = A afbuigend (B mag in beide standen staan)
Vanwege flankdekking zou ik daar wat anders van maken:

3 = A afbuigend + B afbuigend
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #81 Gepost op: 26 July 2021, 13:23:48 »
Als B afbuigend is, dan mag A op rechtdoor of op afbuigen staan.  Dus dan zou bij jouw voorstel (zinvol, maar niet noodzakelijk) er wel weer een galvanische scheiding tussen de 2 wisselbedieningen moeten zijn.   Let er wel op, dat de bediening van de wissels één punt is, maar dat het feitelijk gaat om de stand van het relais, dat de polarisatie regelt.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #82 Gepost op: 27 July 2021, 11:39:11 »
ik zou wel eens een reactie willen lezen van de vragensteller wat hij hiermee gaat doen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #83 Gepost op: 27 July 2021, 11:47:19 »
25 juli, reactie 57, 2 bladzijden terug......

Ik ga eens proberen die kruising te isoleren (dat is niet zo moeilijk) en dan opnieuw aansluiten en kijken of ik de boel kan ompolen volgens de diverse adviezen.
Mooi klussie voor de zondagmiddag.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie bijdrages en adviezen.

Groet Frank
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frank Boeree

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #84 Gepost op: 27 July 2021, 12:28:58 »
Goeiemiddag,
Klussie van zondagmiddag uitgelopen tot deze middag.
Roco kruising is overleden, teveel rigoureuze ingrepen en slijperijen.
Uiteindelijk gekozen voor de makkelijkst oplossing en dat is de geïsoleerde kruising van Piko.
Zelfde aantal graden, lengte van een spoor iets ingekort en aangepaste raillassen voor code 83 naar 100.
En er wordt probleemloos overheen gereden en ik heb gewoon aangesloten als ik voor ogen had.
Ik houd mezelf ook altijd voor om het zo simpel mogelijk te houden.
Toch allen bedankt voor deze adviezen, ik heb er heel veel van geleerd.

Groet Frank.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #85 Gepost op: 27 July 2021, 12:40:09 »
En jij bedankt voor de terugmelding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #86 Gepost op: 27 July 2021, 15:45:15 »
Goede oplossing Frank !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #87 Gepost op: 27 July 2021, 15:53:43 »
ben blij dat het toch in orde is gekomen :) :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #88 Gepost op: 27 July 2021, 18:38:28 »
Kijk, mooi dat het is opgelost (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule