Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:09:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 09:05:55
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 09:05:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:48:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 08:17:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
Alternatieven voor servo's door Olav
Vandaag om 07:42:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:29
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
Raadplaatje door R1954
07 November 2025, 21:54:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
07 November 2025, 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
07 November 2025, 16:15:37
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 7608 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26908
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #75 Gepost op: 25 July 2021, 21:58:28 »
Als je van rechtsonder links afslaat naar boven , wordt de kruising automatisch met het bedienen van het wissel, op de juiste polarisatie gebracht.
Dat klopt op zich wel, maar alleen als dat wissel als laatste bediend is.
Als beide wissels naar de kruising staan geschakeld, dan zal de polarisatie van de kruising overeenkomen met de laatste wisselbediening. Maar als je dan de trein over het eerder bediende wissel laat rijden, dan krijg je alsnog kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 579
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #76 Gepost op: 25 July 2021, 22:08:24 »
Klaas , daarvoor moet er boven , vóór de kruising dan ook op een of ander manier een schakelcontact zijn om het rechtse wissel in de rechtdoor stand te plaatsen ( digitaal of met een schakelrail, fotocel  of iets dergelijke ) en best een trein-beïnvloeding juist vóór de kruising , langs de bovenzijde,  zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26908
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #77 Gepost op: 25 July 2021, 22:19:22 »
Saskia, ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Ik noemde het bedieningsdiscipline, maar dat kun je op verschillende manieren invullen. Of je doet het handmatig, of je laat het door een detectie doen.
Wat ook mogelijk is, als je een wissel naar de kruising toe schakelt, dan stuur je het andere wissel juist in de andere stand, van de kruising af. Dat zou simpel kunnen met diodes, maar dan moet je wel met gelijkstroom bedienen.

Ik ben wel benieuwd wat Frank met alle adviezen doet en welke oplossing hij kiest.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #78 Gepost op: 25 July 2021, 22:49:33 »
En ten slotte: hoe realiseer je, als digitale rijder, de suggesties van Martin Hornis over de rijwegen
Als je alleen via een centrale digitaal rijdt dan hangt het van de keuze- en/of instelmogelijkheden van de decoder af. Zelf pas ik de OC32 toe. Daar kun je bij elke wisselopdracht een tweede opdracht of een sprong naar een tweede opdracht maken. Dat kan per wisselstand.

Als je een treinbesturingsprogramma (b.v. iTrain) gebruikt dan kun je in een tweede Uitgangskolom nog een opdracht plaatsen. Je moet het wissel dan twee adressen geven. Het eerste adres voor zichtzelf. Het tweede adres is van de buurman. Dan is elke eenvoudige wisseldecoder bruikbaar.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #79 Gepost op: 26 July 2021, 11:16:57 »
Met drukknoppen is het vrij makkelijk om rijwegen in te stellen.
Eerst even benoemen:  wissel A leidt naar spoor 1 (recht) en spoor 3 (afbuigend).   Wissel B ontvangt van spoor 2 (recht) en spoor 4 (afbuigend)

Nu plaats ik drukknoppen in de sporen 1 tm 4.  De drukknoppen hebben de volgende betekenis:
1 = A recht    (B mag in beide standen staan)
2 = B recht  +  A recht
3 = A afbuigend (B mag in beide standen staan)
4 = B afbuigend (A mag in beide standen staan)

Conflict ontstaat uit 2 A recht en B recht, want dat zou ook betekenen dat 1 = A recht ook B = recht zou zijn, terwijl daar best een trein vanuit 4 zou mogen komen.
Als je dus knop 2 met 2 galvanisch gescheiden contacten neemt, dan ben je van de galvanische koppeling van A recht en B recht af.

En deze gegevens laat je los op het relais dat de polarisatie van de kruising bedient.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #80 Gepost op: 26 July 2021, 12:58:43 »
3 = A afbuigend (B mag in beide standen staan)
Vanwege flankdekking zou ik daar wat anders van maken:

3 = A afbuigend + B afbuigend
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #81 Gepost op: 26 July 2021, 13:23:48 »
Als B afbuigend is, dan mag A op rechtdoor of op afbuigen staan.  Dus dan zou bij jouw voorstel (zinvol, maar niet noodzakelijk) er wel weer een galvanische scheiding tussen de 2 wisselbedieningen moeten zijn.   Let er wel op, dat de bediening van de wissels één punt is, maar dat het feitelijk gaat om de stand van het relais, dat de polarisatie regelt.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 579
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #82 Gepost op: 27 July 2021, 11:39:11 »
ik zou wel eens een reactie willen lezen van de vragensteller wat hij hiermee gaat doen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18347
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #83 Gepost op: 27 July 2021, 11:47:19 »
25 juli, reactie 57, 2 bladzijden terug......

Ik ga eens proberen die kruising te isoleren (dat is niet zo moeilijk) en dan opnieuw aansluiten en kijken of ik de boel kan ompolen volgens de diverse adviezen.
Mooi klussie voor de zondagmiddag.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie bijdrages en adviezen.

Groet Frank
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frank Boeree

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #84 Gepost op: 27 July 2021, 12:28:58 »
Goeiemiddag,
Klussie van zondagmiddag uitgelopen tot deze middag.
Roco kruising is overleden, teveel rigoureuze ingrepen en slijperijen.
Uiteindelijk gekozen voor de makkelijkst oplossing en dat is de geïsoleerde kruising van Piko.
Zelfde aantal graden, lengte van een spoor iets ingekort en aangepaste raillassen voor code 83 naar 100.
En er wordt probleemloos overheen gereden en ik heb gewoon aangesloten als ik voor ogen had.
Ik houd mezelf ook altijd voor om het zo simpel mogelijk te houden.
Toch allen bedankt voor deze adviezen, ik heb er heel veel van geleerd.

Groet Frank.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26908
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #85 Gepost op: 27 July 2021, 12:40:09 »
En jij bedankt voor de terugmelding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #86 Gepost op: 27 July 2021, 15:45:15 »
Goede oplossing Frank !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 579
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #87 Gepost op: 27 July 2021, 15:53:43 »
ben blij dat het toch in orde is gekomen :) :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18347
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #88 Gepost op: 27 July 2021, 18:38:28 »
Kijk, mooi dat het is opgelost (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule