Doel:€250.00
Donaties:€248.05

Per saldo:€-1.95

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen? door rjr
Vandaag om 09:05:26
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door JaJo
Vandaag om 09:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 09:00:22
Tafel loep lamp door Jan-Peter
Vandaag om 08:34:02
Twee-assige rongenwagens door ES44C4
Vandaag om 07:27:08
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 07:16:42
Ook geen Preisers meer in de VS door Pauldg
Vandaag om 07:11:52
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:17:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 04:59:11
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Freek Heite
Vandaag om 00:43:11
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
24 oktober 2021, 23:59:36
Normaalspoor op zijn smalst in schaal 0 door T.Spat
24 oktober 2021, 23:42:08
Trix Koploper 22355, onderdeel op printplaat gebarsten door Biesje
24 oktober 2021, 23:31:28
Rondom Charlois door Alewijn
24 oktober 2021, 22:50:55
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door Edde
24 oktober 2021, 21:48:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
24 oktober 2021, 21:37:28
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
24 oktober 2021, 21:27:12
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
24 oktober 2021, 21:15:36
Modules van Kees Gorter door Anton Maris
24 oktober 2021, 21:04:00
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
24 oktober 2021, 20:55:29
Museumdepot Beekbergen in H0 door bosje77
24 oktober 2021, 20:50:26
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 oktober 2021, 20:39:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 oktober 2021, 20:39:08
Station Veenwouden tussen 1975-1984 door Jeroenproj
24 oktober 2021, 20:38:19
Artitec Koelhuis, aanpassen van de buitenverlichting door ruudns
24 oktober 2021, 20:38:03
Kleur Simplon Orient Express periode 2 door sncf231e
24 oktober 2021, 20:28:45
Birney GETA 78-80, schaal 0 door jjg koopmans
24 oktober 2021, 20:25:03
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Daan!
24 oktober 2021, 19:53:00
Eurospoor 2021, 29 t/m 31 oktober 2021. Voor- en nabeschouwing. door Jan-Peter
24 oktober 2021, 19:42:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
24 oktober 2021, 19:42:21
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 2750 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21551
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #60 Gepost op: 25 juli 2021, 14:23:34 »
Dat lijkt mij ook een aardig idee, een fly-over er van maken. Aan het sporenplan te zien is er genoeg lengte voor de hellingen en het maakt het landschappelijk ook interessant.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #61 Gepost op: 25 juli 2021, 15:20:27 »
Even een vraagje, bij mij moest ik ook een "denk" overstap maken van analoog naar digitaal met de polariteit van de sporen. Kan eigenlijk niet eenvoudiger , om het simpel te zeggen bij je wisselstraten overal de onderste rail de min en de bovenste de plus. (ok, benaming klopt niet helemaal). Is het hier dan niet goedkoper en beter voor het inzicht van de baan dat hier ook te doen? Is wel draden omsolderen maar geen keerlusschakeling meer en eenvoudiger storingzoeken in de toekomst, of zie ik wat over het hoofd?

René

Edit: Flyover is idd nog mooier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21551
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #62 Gepost op: 25 juli 2021, 15:31:52 »
Bij dit plan zit er nergens een wisselverbinding tussen parallelle sporen. Je kunt hier dus "analoog" blijven denken als het om de polariteit gaat. Als je de parallelle sporen gelijk poolt ontstaat juist de noodzaak voor keerlusmodules.
De enige bottleneck in dit plan is de kruising waarvan de sporen niet van elkaar zijn geïsoleerd. Dus daar moet de oplossing op gericht zijn.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1000
    • Onze site
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #63 Gepost op: 25 juli 2021, 15:42:34 »
google schakeling kruising sporen :
 of zelfs op dit forum

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91061.15

http://train.delcour.org/baanplan/
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #64 Gepost op: 25 juli 2021, 18:11:52 »
Hallo bellejt,
beide voorbeelden zijn voor dit geval niet 1 op 1 geldig gezien een andere polariteit van de sporen.  Mogelijk dat er wel een andere opzet/aansluiting mogelijk is, maar dat is in alle voorgaande berichten ook al aan de orde geweest.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #65 Gepost op: 25 juli 2021, 19:34:53 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21551
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #66 Gepost op: 25 juli 2021, 19:37:26 »
Frits, bij de meeste kruisingen zijn de sporen ook volledig van elkaar geïsoleerd. De kruising waar het hier over gaat is dan ook een uitzondering.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #67 Gepost op: 25 juli 2021, 19:41:01 »
Dus de dremel er in of een andere kruising. probleem opgelost. Maar we hebben wel lekker met z'n allen gediscussieerd dit weekend!  ;D ;D

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #68 Gepost op: 25 juli 2021, 20:27:37 »
volgens mij is dit simpeler te doen , zie tekening

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 20:30:15 door saskia »

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2001
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #69 Gepost op: 25 juli 2021, 20:45:47 »
Top idee Saskia  (y) ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21551
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #70 Gepost op: 25 juli 2021, 20:54:58 »
Dit idee is simpeler dan wat ik in gedachten had. Maar het vereist wel wat discipline bij de bediening. Het bistabiel relais kiest altijd de stand van het laatst bediende wissel. Als je dan een trein laat rijden  over het eerder bediende wissel dan gaat het fout. Je zou dus elke keer als een trein over de kruising is gereden het wissel terug moeten zetten zodat je voor de volgende passage altijd de juiste uitgangspositie hebt.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12503
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #71 Gepost op: 25 juli 2021, 21:07:19 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)

En ook daar geven ze op www.wiringfordcc.com speciale oplossingen voor ;)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Southern....de oude dan
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #72 Gepost op: 25 juli 2021, 21:42:56 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)



Die maakt Peco heus wel hoor ;D



En zijn in meer gewone railplannen prima toepasbaar

Grtz Gerard

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #73 Gepost op: 25 juli 2021, 21:47:38 »
Klaas ,
ook dat is simpel , als je van rechts boven naar onder komt, moet het linkse wissel op rechtdoor geplaatst worden , en dan schakelt de kruising automatisch in de goede polarisatie.  tenzij dat je met open-gereden wissel werkt , dan moet je boven natuurlijk een schakel-detectie plaatsen , maar daar gaan we niet vanuit.
Kom je van links boven , maakt het niet ui hoe de polarisatie van de kruising is.
Als je van rechts onder naar boven gaat , gebeurt er ook niets.
Als je van rechtsonder links afslaat naar boven , wordt de kruising automatisch met het bedienen van het wissel, op de juiste polarisatie gebracht.

Saskia

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #74 Gepost op: 25 juli 2021, 21:49:14 »
Brightonbelle,
daar zit je dan met stroomloze gedeelten , die problemen kunnen geven bij korte 2-assige lokjes.