Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 5173 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #45 Gepost op: 24 juli 2021, 22:17:00 »
Treinen keren wel in tegengestelde richting over hetzelfde spoor terug. In het plaatje van DBCargo is het wissel één helft van de kruising.
Volg de sporen dan nog eens een keer en vergeet de niet kloppende tekening van DBCargo.   DBCargo geeft inderdaad een perfecte keerlus weer.  Maar die is in het geboden sporenplan absoluut niet terug te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #46 Gepost op: 24 juli 2021, 22:21:47 »
... Kun je uitleggen waarom het geen keerlus is?

Dat is door VvKan al duidelijk uitgelegd. Blijkbaar struikelen we over de definitie van wat nou een keerlus is en ik sta wat dat betreft aan de kant van VvKan en Marijn (en de encyclopedie);

Er is ook geen keerlus in de zin dat een trein in tegenovergestelde rijrichting terecht kan komen op het zelfde spoor waar het van vertrok ...

Citaat van: encyclopedie
Er sprake van een keerlus als een modeltrein van een spoor vertrekt en op hetzelfde spoor terugkomt maar in omgekeerde richting. In een tweerail keerlus ontstaat er kortsluiting omdat de linker en rechter rails op elkaar worden aangesloten

« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 22:26:16 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #47 Gepost op: 24 juli 2021, 22:22:34 »
Het wordt intussen een typische BNLS-discussie hier. Als de TS de draad inmiddels kwijt is, dit is de simpelste oplossing:

Om de laatste vraag van Ferdinand te beantwoorden: Je kunt inderdaad de kruising ompolen met een keerlusmodule. Je moet dan wel een type gebruiken dat werkt op basis van kortsluitdetectie. Dat is in deze situatie het eenvoudigst.

Dus gewoon die Roco-kruising gebruiken, die geïsoleerd in de baan leggen (dus met plastic railverbinders in alle aansluitingen) en aansluiten op een keerlusmodule die werkt op basis van kortsluitdetectie.

Reinier

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #48 Gepost op: 24 juli 2021, 22:26:10 »
Of simpelweg omschakelen met een relais of schakelaar.  Relais koppelen aan stand van de wissel(s) of aan de gewenste rijweg. Handmatig een dubbelpolige schakelaar.
Scheelt je een hoop in je portemonee tov een keerlusmodule.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #49 Gepost op: 24 juli 2021, 22:54:37 »
DBCargo:  spoor bijster ?  Kijk nog eens goed naar het sporenplan !

Wellicht is het handig dat je zelf even opnieuw kijkt naar het sporenplan. Alleen maar zeggen, het klopt niet, zonder motivatie of uitleg, lijkt me een beetje kort door de bocht.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #50 Gepost op: 24 juli 2021, 22:55:07 »
Om Frank nog even te helpen,

De suggestie van Veroniek iets verder uitgewerkt: je zou dus de twee wissels tegelijk kunnen schakelen, met een relais erbij voor de kruising. Beide wissels staan altijd afbuigend of altijd rechtdoor. Bij afbuigende standen wordt de kruising gepolariseerd zoals spoor 3, bij rechtdoor zoals spoor 2.

De combinatie van het wissel naar spoor 3 afbuigend, het wissel naar spoor 2 rechtdoor wil je niet vanwege botsingsgevaar.
De combinatie die overblijft is het wissel naar spoor 4 afbuigend, het wissel naar spoor 1 rechtdoor. De polariteit van de kruising doet er dan niet toe, omdat treinen die dan niet mogen oversteken.
Ik rijd niet digitaal; als je de wissels apart wilt aansturen om ook de laatste combinatie mogelijk te maken, hoe los je dat op? door rijweginstelling?
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 23:23:50 door Ferdinand Bogman. Reden: Eén spoornummer aangepast ter verduidelijking »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #51 Gepost op: 24 juli 2021, 23:05:01 »
Schakel met elk wissel een relais mee. Met de contacten voed je de kruising.
Het wissel dat naar de kruising leidt bepaalt de polariteit. Door de contacten van de relais achter elkaar te schakelen zorg je er voor dat de kruising helemaal geen voeding krijgt als beide wissels naar de kruising leiden.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #52 Gepost op: 25 juli 2021, 09:31:30 »
Of de andere optie, die net iets anders is

Door de kruizing volledig te isoleren van de wissels eromheen is deze denk ik wel mee te schakelen met een dpdt relais  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #53 Gepost op: 25 juli 2021, 10:32:03 »
Wellicht is het handig dat je zelf even opnieuw kijkt naar het sporenplan. Alleen maar zeggen, het klopt niet, zonder motivatie of uitleg, lijkt me een beetje kort door de bocht.
Uitleg aan DBCargo:
Frank Boeree  reactie 17
Frank Boeree  reactie 21  (baanplan waarin geen keerlus voorkomt)
72sonett         reactie 23
Marijn              reactie 24
72sonett         reactie 29
ikzelf               reactie 30
Marijn              reactie 32
ikzelf               reactie 33
Bogman          reactie 34
ikzelf               reactie 35
ikzelf               reactie 37
Zondervan      reactie 38
ikzelf               reactie 39
Zondervan      reactie 40
ikzelf               reactie 45
72sonett         reactie 46

Had je dus allemaal zelf kunnen terugzien en dan had je geen foutieve tekening hoeven plaatsen, laat staan om nadere uitleg te vragen.  Dus nogmaals het advies:  kijk nog eens goed naar het baanplan van Frank Boeree (reactie 21)  en volg de sporen van 1 naar 4 en van 3 naar 2.  Waar zit de door jou getekende keerlus ?  Nergens.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #54 Gepost op: 25 juli 2021, 11:30:15 »
Beide wissels staan altijd afbuigend of altijd rechtdoor. Bij afbuigende standen wordt de kruising gepolariseerd zoals spoor 3, bij rechtdoor zoals spoor 2.
Dan beperk je de rijwegmogelijkheden. Het beste kun je de polariteit van de kruising koppelen aan de stand van het wissel in spoor 1. Daarnaast moet je bij de bediening van het wissel in spoor 4 er voor zorgen dat als dat wissel (in spoor 4) op rechtuit gezet wordt dan tevens het wissel in spoor 1 ook op rechtuit gezet wordt.

Dat zal bij een handmatige bediening met gescheiden (puls)contacten moeten gebeuren. Want als het wissel in spoor 1 op rechtuit gezet wordt dan behoort het wissel in spoor 4 niet aangestuurd te worden. Want dan kan er ook een trein vanaf spoor 4 naar de rails aan de onderkant op de tekening rijden.

In feite zou je er ook voor moeten zorgen dan als het wissel in spoor 1 op afbuigend gezet wordt dan ook het wissel in spoor 4 op afbuigend gezet wordt. Op die manier heb je dan tevens flankdekking.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 11:32:54 door Martin Hornis. Reden: andere wissel -> wissel in spoor 4 »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ido Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #55 Gepost op: 25 juli 2021, 11:32:47 »
Volgens de definitie van een keerlus is het inderdaad geen keerlus, omdat je niet kunt 'keren' in de zin dat je vanuit tegengestelde richting op hetzelfde spoor kunt terugkeren.

Op het moment dat je de kruising vervangt door een engels wissel, is het wel een keerlus geworden volgens de definitie.

Wat betreft de electrische aansluiting is die situtatie identiek, doordat de kruising electrisch is doorverbonden. Dus dat het wordt gezien als een soort van oneigenlijk keerlusprobleem is wel begrijpelijk denk ik, je keert weliswaar niet op hetzelfde spoor terug, maar wel op dezelfde plek, en zelfs op hetzelfde railstuk.

Gelukkig is het probleem op zich al opgelost: kruising isoleren en polariteit omschakelen op basis van de gebruikte rijweg.

Peter




Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #56 Gepost op: 25 juli 2021, 12:02:22 »
Misschien hebben we nog wat hulp van Frank zelf nodig. De eerste vraag is: heeft hij inmiddels voldoende informatie om verder te kunnen?

Uit zijn verhaal is mij niet duidelijk of hij alles nog aan het ontwerpen is of dat er al van alles onwrikbaar is vastgelijmd. In dat geval zit hij vast ( ;)) aan deze kruising. Kan er nog iets geïsoleerd worden zonder met een dremel (of plasmasnijder) aan de slag te gaan?

En ten slotte: hoe realiseer je, als digitale rijder, de suggesties van Martin Hornis over de rijwegen, of die van Klaas over de twee relais? Dan hangt het er misschien ook vanaf hoe Frank zijn baan/wissels aanstuurt en bedient? Ik ben, zoals eerder vermeld, geen digitale rijder, maar vind het wel interessant.



Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Frank Boeree

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #57 Gepost op: 25 juli 2021, 12:06:04 »
Ik ga eens proberen die kruising te isoleren (dat is niet zo moeilijk) en dan opnieuw aansluiten en kijken of ik de boel kan ompolen volgens de diverse adviezen.
Mooi klussie voor de zondagmiddag.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie bijdrages en adviezen.

Groet Frank

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #58 Gepost op: 25 juli 2021, 13:37:46 »
Ik zou de kruising weggooien en er een viaduct van maken  ;D
Groet Frits

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #59 Gepost op: 25 juli 2021, 14:04:51 »
Héél goeie tip, had 4 bladzijden gescheeld.
Dat we daar nou niet op gekomen zijn ! (y)