Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 35722 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #180 Gepost op: 22 november 2021, 20:18:03 »
Ik vind Achterveen een passende naam.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, U-vorm, 5,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #181 Gepost op: 25 november 2021, 15:03:04 »
Als ik iets ontwierp, ging ik altijd uit van zoveel mogelijk mogelijkheden.  Dat ontwerp werd dan vaak nog uitgebouwd, totdat zelfs het "onmogelijke" mogelijk was geworden.  Een gedrocht, maar leuk om uit te puzzelen.   Als ik het dan een tijdje aangekeken had, werd het ontwerp in fases teruggebracht tot de essentie en verdwenen er vaak de helft van de onzin-mogelijkheden (vooral om gelijktijdig van alles te kunnen doen), en dat scheelde de helft of meer van de wissels.

Dat herken ik helemaal. Ik ben zelf ook meermalen na het beklimmen van de berg der complexiteit weer in het dal der realiteit afgedaald. Doe ik nu ook weer. Zoals je merkte, twijfelde ik al aan de extra omloopmogelijkheid. Die is er dus weer uit. Kan ik de wissel bij de ingang van Achterveen ook weer door een standaardwissel vervangen.

En ja, het zaagje ken ik. Heb ik volop in gebruik bij de aanleg van het schaduwstation. Bij de rails met bedding is het m.i. meer gepruts, dus daar probeer ik de geometriestandaard zoveel mogelijk te volgen. Dat lukt overigens vrij aardig, zeker als ik het simpel houd.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #182 Gepost op: 26 november 2021, 18:11:29 »
De engelse wissel voor het schaduwstation van aandrijvingen voorzien en getest met lokje dat bekend staat om slechte stroomafname: een Roco 600, zonder kap want in onderhoud en digitalisering. Dat loopt gesmeerd, dus verder op de ingeslagen weg.
Zie filmpje. In eerste stukje draai ik aan de regelaar, waardoor hij wat langzamer gaat rijden. Komt dus niet vanwege de wissel.

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #183 Gepost op: 07 juli 2022, 00:09:12 »
Zo, alweer meer dan een half jaar geleden dat ik hier iets over de voortgang gemeld heb. Maar weer eens afstoffen dus, net als ik op zolder regelmatig mag doen, want ik heb niet stilgezeten (maar wel met tussenpozen, dat had ik ook beloofd). Waar sta ik nu? Het schaduwstation is klaar qua rails. De keerlus werkt naar behoren. De laatste tijd ben ik vooral bezig met het aansturen van de wisselstraat en de detectie van treinen in het schaduwstation. Zoals gezegd ga ik alles handmatig bedienen, d.w.z. niet via de computer met RocRail o.i.d. Dus veel uitzoekwerk over de elektronica, die voor mij allemaal nieuw is. Inmiddels al veel opgestoken.
Voor de wisselstraat heb ik een diodematrix gemaakt. Nu ben ik nog aan het uitzoeken, hoe ik van deze matrix het beste naar de wissels ga. De bedoeling is per spoel een CDU in te zetten. Het precieze schema ben ik nog niet uit. Vooral heb ik nog de vraag of ik moet zorgen, dat na de schakeling de stroom er weer af is (dus met iets van impulsschakelaar werken) of dat ik op de eindafschakeling kan vertrouwen. Ik heb al wat schema's gevonden, maar ben er nog niet helemaal uit.

Bijgaand alvast weer een plaatje van de diodematrix. Nog niet vastgesoldeerd, morgen alles nog een keer controleren of alles op de goede plek zit.



« Laatst bewerkt op: 07 juli 2022, 00:11:15 door Peter J K »
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #184 Gepost op: 07 juli 2022, 08:37:21 »
De bedoeling is per spoel een CDU in te zetten.
Een CDU per wissel is of duur (kopen) of veel werk (zelf maken) en sws overbodig. Met voldoende capaciteit redt je het waarschijnlijk ook om 1 CDU te gebruiken voor een wisselstraat. Lijkt mij in ieder geval wel een leuk experiment  :laugh:

Maar waarom pak je niet simpelweg een losse 12v voeding er bij? Je kan een van je rails draden gebruiken als common ground, dan hoef je maar 1 extra draad te draden om de wisselspoelen van spanning te voorzien.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #185 Gepost op: 07 juli 2022, 08:57:12 »
wellicht mosterd na de maaltijd, maar toch je even opmerkzaam gemaakt op: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16994.msg201645.html#msg201645

Of dat Klaas Zondervan je nog tips kan geven
Groet,

Gerard

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #186 Gepost op: 07 juli 2022, 10:31:56 »
Dat topic had ik nog niet gezien, zal ik ook bekijken. Geen mosterd na de maaltijd, want behalve de diodematrix bestaat alles nog op papier. (Helaas blijken de plaatjes niet meer te zien. Wel een verwijzing naar een artikel in Railhobby, dat wellicht handig kan zijn.)
Uit de bijdragen van Klaas heb ik al het een en ander opgepikt, ook de CDU-schakeling op zijn site. Het zijn bouwsteentjes; ik puzzel vooral op de samenhang tot een werkend geheel.

Een CDU per wissel is of duur (kopen) of veel werk (zelf maken) en sws overbodig. Met voldoende capaciteit redt je het waarschijnlijk ook om 1 CDU te gebruiken voor een wisselstraat. Lijkt mij in ieder geval wel een leuk experiment  :laugh:

Maar waarom pak je niet simpelweg een losse 12v voeding er bij? Je kan een van je rails draden gebruiken als common ground, dan hoef je maar 1 extra draad te draden om de wisselspoelen van spanning te voorzien.

In mijn geval dus veel werk, want ik wil ze zelf maken. De optie met één CDU heb ik ook al ergens gezien. Zal nog eens beter kijken hoe dat zou kunnen werken.
Ik heb al een eigen voeding voor de wissels aangelegd. Een 15V Meanwell, met aftakkingen naar de plekken waar wissels komen. In de proefopstelling bleek 12 V te weinig; daarmee schakelde de wissel niet betrouwbaar. In de proefopstelling (met één wissel) gebruikte ik een elco van 1000µF. Dat voldeed.
Ik ga verder met het experimenteren.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2022, 10:36:45 door Peter J K »
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #187 Gepost op: 07 juli 2022, 10:40:15 »
In de proefopstelling bleek 12 V te weinig; daarmee schakelde de wissel niet betrouwbaar.
Focus niet te veel op de spanning. Bij een wisselspoel is het de stroom die het werk moet doen. Het kan zijn dat je 12V voeding inkakte omdat die niet genoeg stroom kon leveren.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #188 Gepost op: 07 juli 2022, 10:56:12 »
De 12V werd geleverd door een Meanwell van 4,2A. Dat zou toch voldoende qua stroom moeten kunnen leveren. Door te wisselen naar de 15V (levert 3A) werkte het wel goed. De rest van de opstelling bleef gelijk.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #189 Gepost op: 07 juli 2022, 14:03:02 »
Focus niet te veel op de spanning. Bij een wisselspoel is het de stroom die het werk moet doen. Het kan zijn dat je 12V voeding inkakte omdat die niet genoeg stroom kon leveren.

Dat was ook altijd mijn elektrotechnische insteek... Ik ben ook al meerdere keren stomverbaasd geweest over het verschijnsel dat hier beschreven wordt:

Vette DC voeding met voldoende Amperes aan boord ==> Niet schakelen :o --> Vette DC voeding met ook voldoende Amperes aan boord maar een, iets, hogere spanning ==> Werkt wel  ??? ::)

Ik heb er veel aan gemeten in verband met een aantal nieuwe decoders, speciaal voor spoelaandrijvingen, die ik aan het ontwikkelen ben. En het is eigenlijk zonder uitzondering dat de regel van de hogere spanning opgaat.

Voor zover ik heb kunnen meten/nagaan, gaat het om de ohmse-weerstand van de totale spoel. Die bepaalt uiteindelijk de stroom. En zal dus navenant hoger zijn bij een hogere aangelegde spanning.
En voor wat betreft de stroom..... dat kan zo maar richting 10 Amp gaan bij b.v. een SEEP of oude PECO aandrijving, Gaugemaster kan er ook wat van. Dat is de reden waarom ik die decoders heb uitgerust met een forse CDU-bank aan low-esr elko's. Als je dat allemaal slim aanpakt en door een microcontroller laat regelen en bewaken, kom je met max. 450mA bij 15 - 19V aan voeding uit  8) ( in plaats van "las-trafo's" van 10A of meer :o )

Oh... en je zult versteld staan hoe kort de bekrachtigingspuls maar hoeft te zijn :D

Grtzz,
Karst

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #190 Gepost op: 07 juli 2022, 15:08:18 »
Ik gebruik de wisselaandrijvingen van Roco; die geven in de handleiding een spanning van 14-16 V aan. Vandaar dat ik voor de 15 V gekozen heb.
De CDU's wil ik gebruiken om de wissels tegelijk te kunnen schakelen. Ik kan nergens vinden hoeveel stroom de spoelen gebruiken, maar wel ergens de algemene vuistregel van 1A. En dat dan 1000µF per spoel/wissel genoeg is.
Als ik dan een CDU voor de wissels gezamenlijk maak, moet ik als ik het goed begrijp even zovele van die elco's parallel zetten als er wissels zijn (en een extra voor de reserve).
Karst: ik had geen weet van low-esr, maar de elco's die ik gekocht heb, zijn dat wel (blijkbaar ben ik onbewust bekwaam ;)). Klopt het, dat dat heeft te maken met de snelheid waarmee opgeladen wordt en waarmee de lading wordt afgegeven?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #191 Gepost op: 07 juli 2022, 15:09:37 »
En het is eigenlijk zonder uitzondering dat de regel van de hogere spanning opgaat.
Logisch, meer spanning betekent meer stroom.
Ik heb zelf die spoelenaandrijvingen al lang geleden in de ban gedaan. Als curiositeit heb ik er nog 1 in een doosje liggen, van Roco. Daar heb ik net nog even mee zitten spelen. Schakelt vlot op 12V, gestabiliseerde gelijkspanning.
Spoelweerstand is 17 ohm.

Citaat
En voor wat betreft de stroom..... dat kan zo maar richting 10 Amp gaan bij b.v. een SEEP of oude PECO aandrijving, Gaugemaster kan er ook wat van.
Gaugemaster ken ik niet. Maar die SEEP en Peco zijn ondingen, vanwege de idioot hoge stroom. Zelfs de nieuwe van Peco, die speciaal bedoeld zijn voor aansturing met een decoder, trekken nog te veel stroom.

Citaat
Oh... en je zult versteld staan hoe kort de bekrachtigingspuls maar hoeft te zijn :D
Daar heb ik ook eens aan gemeten. De spanning op de spoel meten met een scoop. Die wordt door de eindafschakeling vanzelf gestopt. Preciese tijd weet ik niet meer, maar was minder dan 0,1 seconde.

Indertijd had ik ook de beschikking over een z.g. veerweger, dat is een instrumentje om kleine krachten te meten. Diezelfde Roco aandrijving leverde een kracht van 5 gram. Benodigde kracht om het wissel om te leggen was 4 gram. Verdraaid weinig reserve dus. Er hoeft maar een vliegenpoepje in de weg te zitten en hij doet het niet meer.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #192 Gepost op: 07 juli 2022, 15:13:20 »
Ik kan nergens vinden hoeveel stroom de spoelen gebruiken, maar wel ergens de algemene vuistregel van 1A. En dat dan 1000µF per spoel/wissel genoeg is.
In mijn vorige bericht staat dat ik een spoelweerstand van 17 ohm heb gemeten. Bij 15V is de stroom dus iets minder dan 1A.

Elco's met low ESR is niet verkeerd, maar in deze toepassing is dat niet van belang.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #193 Gepost op: 07 juli 2022, 15:46:24 »
Klaas, nog even een vraagje voordat ik alles vastsoldeer. Op basis van beschrijvingen van een diodematrix heb ik de alleen de verbindingen naar wisselspoelen die in meer dan een rijweg voorkomen van een diode voorzien. De spoelen die maar in één rijweg worden geactiveerd hebben gewoon een draadje. Zie ook mijn foto hierboven.
Is dat zoals het moet, of is het toch verstandig om ook de spoelen die maar in een rijweg voorkomen via een diode te laten lopen? In de plaatjes van anderen zie ik die 'kale' verbindingen nl. niet.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #194 Gepost op: 07 juli 2022, 17:01:55 »
De suggestie van Bas om het met één CDU te proberen kwam ik ook tegen in een artikel in de Railhobby, waar de tip van Gerard (met een sik) mij naar geleid heeft. Ik heb dat in een schets uitgewerkt. Zie ik dit zo goed?



Het voordeel is, dat deze schakeling een stuk eenvoudiger is dan waar ik aan zat te denken. Ik zie wel een paar nadelen:
  • de afstand tussen de CDU en de wissels is groot, terwijl ik altijd lees, dat een CDU dicht bij de wissels moet liggen.
  • het circuit wordt bekrachtigd door de momentschakelaar. Dat betekent, dat ik in het circuit geen signalering met leds kan maken. De enige info is dan stand van de draaischakelaar. Doenbaar, maar geen mooie lichtjes  :(
  • de stroompuls gaat door de diodematrix. Is dat niet wat veel? Mijn oorspronkelijke idee is de uitgangen van de diodematrix naar relais te sturen en de stroom voor de wissels door het geschakelde circuit van de relais (heeft dat ook een aparte naam?) te laten lopen. Daar in de buurt zouden dan de CDU's zitten.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB