Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 23:19:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:25
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
Vandaag om 22:31:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:30:50
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
Vandaag om 22:29:52
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
Vandaag om 21:58:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:48:47
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
Vandaag om 18:15:13
20 jaar BNLS door puntenglijder
Vandaag om 18:08:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
Vandaag om 09:13:55
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 43531 keer)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #165 Gepost op: 27 September 2021, 07:15:46 »
Lekker bezig Peter! We gaan ongeveer gelijk op  ;)
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #166 Gepost op: 27 September 2021, 11:17:53 »
Hoi Peter ,
Ik heb een vreemd verschijnsel.ik wil jou antwoorden met de opmerking dat ik alleen maar lege kaders zie.
Nu ik ga reageren ,zie ik in het deel onder de tekst die ik nu intik wel (!) jouw foto's !

Geen idee of het aan mijn PC o.i.d.ligt of wat anders.
Ik hem mijn 0 baan zover dat ik weer kan rijden ,met werkende licht seinen incluis. Deze week wil ik ook aan de ondergrond beginnen. Ik hoop nog inspriratie op te doen door jouw draadje.
Sukses er mee,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #167 Gepost op: 27 September 2021, 11:22:45 »
dat idee van die testbaan ga ik ff gebruiken.Heb hier nog een groot ovaal c rails op overschot en dan kan ik de locs regelmatig inrijden zowel op zolder als in de woonkamer
Greetings,salutations,groetjes,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17729
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #168 Gepost op: 27 September 2021, 11:42:47 »
Peter, leuk om even met je gesproken te hebben in Rijswijk. Het is altijd fijn om een gezicht en persoon te kennen achter een bouwdraad :) ;)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #169 Gepost op: 27 September 2021, 13:11:33 »
Ronald, dat vind ik ook. En bij zo eens even praten is toch rijker, hoe prettig informatief en behulpzaam dit forum ook is. 
Het was een leerzame dag voor me.  :)
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #170 Gepost op: 27 September 2021, 13:25:55 »
[…] een vreemd verschijnsel.ik wil jou antwoorden met de opmerking dat ik alleen maar lege kaders zie.
Nu ik ga reageren ,zie ik in het deel onder de tekst die ik nu intik wel (!) jouw foto's !

Geen idee of het aan mijn PC o.i.d.ligt of wat anders.
Hoi Peter,
Ik heb dat zelf ook soms. Als ik dan op de ververs-knop druk, komen ze alsnog tevoorschijn.


Groet, Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
    • Echaztalbahn 2.0
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #171 Gepost op: 27 September 2021, 13:31:47 »
Hier niet anders. Alleen door te verversen of de afbeelding opnieuw laden zijn deze te zien.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #172 Gepost op: 27 September 2021, 14:16:34 »
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, maar we overleven het wel.  :D
  @  Peter J K  :
je schrijft over een Zandvoort module van ene Erwin, waar kan ik die zien,? ik heb  hem  niet kunnen vinden ,er zijn zoooveel Erwins !
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #173 Gepost op: 27 September 2021, 14:45:18 »
Peter, de module vind je in dit draadje.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #174 Gepost op: 17 November 2021, 18:03:24 »
En weer een stapje verder. Nu de treintafel in de basis staat en grotendeels van kurk is voorzien, ontdek ik met het uitleggen van de rails meteen, dat ik plek heb voor 2 extra opstelsporen. Ook maar even getekend en dan ziet het er zo uit. De grijze stukjes zijn flexrail om e.e.a. aan elkaar te passen. Ben ik gelijk het grote aantal passtukjes kwijt.

Bij de toegang tot het opstelsporen voor treinstellen heb ik een engelse wissel toegepast om wat extra ruimte te krijgen. Ik weet niet of dat verstandig is in een verborgen gedeelte, maar ik heb wel vertrouwen in de techniek van Roco. En bovendien loopt er geen spoor boven. Ik ben van plan het landschap boven de wisselstraat uitneembaar te maken. Maar eerst natuurlijk alles feilloos laten werken voordat er überhaupt iets overheen gaat.

Wel grappig natuurlijk, dat je, hoewel alles precies is uitgemeten en op maat getekend is met Anyrail, toch nog extra ruimte blijkt te hebben. Nu ja, beter dat het meevalt dan dat het tegenvalt. :)

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #175 Gepost op: 17 November 2021, 19:06:00 »
Dat  heb ik ook.  ;)
Je tekent zo nauwkeurig   mogelijk je sporenplan. De ondergrond wordt gelegd en dan zie je opeens dat er meer plaats dan je  tekende. Dat zal wel kloppen .maar blijkbaar  is er dan teveel reserve ruimte aangehouden. bij het tekenen .
Anders kan ik het niet verklaren.
Ik blijk een klein beetje meer ruimte te hebben na de kopsporen in Zvt (Bij jou richting vuiloverslag plaats  om precies te zijn.)   :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, U-vorm, 5,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #176 Gepost op: 22 November 2021, 00:41:30 »
Eerst even nog een openstaand puntje wegwerken. Ik had het station aan de nevenlijn voorlopig Duindorp genoemd, maar was daar nooit tevreden mee. Ik bedacht, dat het leuk zou zijn de naam met een 'A' te laten beginnen. Een spoorlijn van A tot Z  :D. Na veel mogelijkheden verworpen te hebben, heb ik gekozen voor Achterveen. Past wel een beetje in de streek met Overveen in de buurt. Maar het is dus beslist niet Overveen, maar een denkbeeldig dorp in de kustgebieden bij Zandvoort, met wat kleine industrie, visserij en landbouw en toch ook wat toeristen, die tezamen de spoorlijn rechtvaardigen.

Dan het volgende. Zoals gezegd heb ik bij het uitleggen van de rails in het schaduwstation gemerkt, dat ik iets meer ruimte heb en daarmee twee extra opstelsporen kon verwezenlijken. Zie mijn vorige bijdrage. Goed, alles bekeken en de extra rails bij mijn spoorwinkel opgehaald. Bleek ik toch nog een boogstukje over het hoofd gezien te hebben. En toen was het zondag.... Les: alles eerst weer uittekenen en de materiaallijst genereren in Anyrail. En nu ik toch bezig was, ben  ik ook het zichtbare deel opnieuw gaan tekenen, omdat ik daar de rails met bedding ga gebruiken. Kwa geometrie identiek, maar met andere nummers dan de rails zonder bedding. Daarbij heb ik nog eens kritisch naar de wisselstraat voor Zandvoort gekeken. Die wat toch wel ingewikkeld en voldeed ook niet helemaal aan de geometrievoorschriften van Roco Line. Onderstaand een plaatje van de uitkomst. De belangrijkste verschillen: door versimpeling ben ik een halve engelsman kwijt. Door het opstelspoor voor de wisselloc tussen de hoofdsporen uit te halen kan ik de bogen van het hoofdspoor mooier parallel leggen. Een extra optie - ingetekend, maar ik ben er nog niet zeker over - is het opstelspoor niet dood te laten lopen maar op de nevenlijn te laten aansluiten. Dit creëert tevens een bescheiden omloopmogelijkheid. En ook is daardoor nu spoor 1 bereikbaar vanaf de nevenlijn en v.v. In de regel maak ik daar geen gebruik van, maar dit voldoet wel aan het principe, dat alle perronsporen bereikbaar zijn van alle binnenkomende sporen.

Peter

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, U-vorm, 5,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #177 Gepost op: 22 November 2021, 09:05:53 »
Een extra optie - ingetekend, maar ik ben er nog niet zeker over - is het opstelspoor niet dood te laten lopen maar op de nevenlijn te laten aansluiten. Dit creëert tevens een bescheiden omloopmogelijkheid. En ook is daardoor nu spoor 1 bereikbaar vanaf de nevenlijn en v.v. In de regel maak ik daar geen gebruik van, maar dit voldoet wel aan het principe, dat alle perronsporen bereikbaar zijn van alle binnenkomende sporen.
Je zegt het eigenlijk zelf al.  Opstelspoor ?  Dat wordt dus opgeheven door die verbinding te maken.
Omloopmogelijkheid ? Ja, maar ga je geen gebruik van maken.
Principe ?  Van wie, waar staat dat ?

Ik zou het een beetje zoeken in de praktijk.  Wat is de dienstregeling ?  Is daarvoor die wissel nodig om op andere sporen te kunnen komen?  (jouw eigen antwoord is: nee)  En dat spoor niet meer altijd beschikbaar te hebben als opstelspoor, want dan staat er een loc in de weg ?   Worden die vragen in het echt met nee beantwoord, dan zal men nooit zo'n dure wissel aanleggen.
Dat "dure" geldt ook voor jou.  Niet alleen in de wissel, maar ook in de bediening en beveiliging.
Toegevoegde waarde van die optie ?   Wederom, zeg je zelf al:  ga ik niet gebruiken.

En nog een argument om het niet te doen, maar dan uit eigen plezier:  mocht er toch iets in de dienstregeling " fout " gaan, door vertragingen of ingelaste treinen, dan heb je ook nog leuk wat te rangeren/bewegingen te maken.

Kleine motivatie van mijn kant.  Als ik iets ontwierp, ging ik altijd uit van zoveel mogelijk mogelijkheden.  Dat ontwerp werd dan vaak nog uitgebouwd, totdat zelfs het "onmogelijke" mogelijk was geworden.  Een gedrocht, maar leuk om uit te puzzelen.   Als ik het dan een tijdje aangekeken had, werd het ontwerp in fases teruggebracht tot de essentie en verdwenen er vaak de helft van de onzin-mogelijkheden (vooral om gelijktijdig van alles te kunnen doen), en dat scheelde de helft of meer van de wissels.

Overigens wat betreft ontwerpen met Roco Line:  ooit van een zaagje gehoord ?  Doet wonderen, waar geen enkel ontwerpprogramma aan kan tippen.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2021, 09:08:13 door VvKan. Reden: toevoeging »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17729
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #178 Gepost op: 22 November 2021, 16:27:57 »
Peter, je foto in reactie #176 is niet te zien ;) EDIT nu wel... duurt even in Chrome :)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #179 Gepost op: 22 November 2021, 18:18:14 »
Ronald, dat heb ik ook af en toe, in Safari. De verversknop gebruiken helpt dan doorgaans.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB