Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 20:31:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 45259 keer)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #150 Gepost op: 04 June 2021, 11:07:49 »
4% is misschien toch net teveel.
Ook als dat alleen naar beneden bereden wordt?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5032
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #151 Gepost op: 04 June 2021, 11:29:18 »
omlaag gaat prima, zwaartekracht werkt altijd  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #152 Gepost op: 05 June 2021, 16:09:41 »
Peter, bijgaand een aangepast plaatje. In jouw 'Zandvoort' komt een goederentrein binnen op een kopspoor zonder omloopmogelijkheid. Dat is niet logisch. Ook in 'Duindorp' ontbrak een dergelijke mogelijkheid. Ik heb geprobeerd dat te corrigeren. Om goederenvervoer naar Duindorp logisch te laten lijken, heb ik de silo van Walthers toegevoegd. Zo ontstaat een beetje de situatie in Barneveld Centrum. Ook daar hele korte sporen en alleen nog graanvervoer. Daarvoor kun je de bekende vierassige wagens van bijvoorbeeld B-models gebruiken, maar ook tweeassige wagens van het type Tds, die nog korter zijn (waardoor de trein langer lijkt). Het goederenvervoer in Zandvoort bestaat dan uit VAM-wagens (maar dan heb je een vuilstortgebouw nodig) of je schaft enkele vuilcontainerwagens van MTE aan, dan heb je alleen een losweg nodig. Het goederenemplacement van Zandvoort heb ik slechts aangeduid, maar kan inhoud krijgen met een sloperij, goederenloods, een oliedepot of iets dergelijks. Voorbeelden te over. Als de diesel van de goederentrein in Zandvoort is uitgerangeerd, kan hij via het korte kopje rechts op het omloopspoor komen, rijdt dan naar het bekende loc wachtspoor (waar dus in theorie twee locs moeten passen, ook de e-loc van de Intercity) en rijdt dan weer terug naar het aankomst- en vertrekspoor voor goederen. Ik heb ook vast de seinen erin gezet. Enkele van de dwergseinen moeten seinen met vrijgave rangerenlamp zijn: de twee die de toegang van en naar de goederensporen in Zandvoort dekken en de twee dwergseinen die je passeert als je van en naar de silo wilt. Dergelijke dwergseinen leveren de mannen van NSSP (NS Seinen en Printen).


 
« Laatst bewerkt op: 05 June 2021, 16:12:50 door spoorzeven »
Groet, Frank

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #153 Gepost op: 29 June 2021, 00:55:45 »

Frank, bedankt voor het meedenken. Door andere besognes heeft het even geduurd, maar nu dan toch een reactie. Ik heb jouw voorstellen even goed op me laten inwerken. Wat je voorstelt klinkt logisch en zou goed kunnen werken. Toch houd ik vast aan de laatste versie van mijn plan. Ten eerste: ik heb het ontworpen met als idee, dat op beide goederenemplacementen een rangeerlok (ik heb twee sikjes) aanwezig is. Op die manier compenseer ik in Duindorp voor het ontbreken van een omloopspoor. En ik heb interessante rangeeracties om wagons bij de drie losplaatsen te krijgen. Een graanoverslag is me te grootschalig. Ik heb nu voor ogen een goederenloods met stukgoed, een vishandel (we zijn tenslotte aan zee) en een oliehandel. Kan ik ook een ketelwagen kwijt. Alles kleinschalig, dus een of twee wagons per losplaats. (Bedenk, dat de baan rond 1980 gesitueerd is - uiteraard met vrijheden.)
In Zandvoort heb ik m.i. wel degelijk een omloopspoor. Alleen moet een binnenkomende trein daar eerst op teruggeduwd worden. En ik wil proberen de vuilstort van Zandvoort na te bouwen, of iets wat daar op lijkt; die staat ook ingetekend. Verder ook hier wat stukgoed; een sloperij is inderdaad ook een goede optie. Daar ben ik nog niet uit. Ik heb de mogelijkheid om een extra laad-/losspoor te leggen. Maar ik wil het ook niet helemaal met rails vol leggen.

De aanduiding van de seinen is heel welkom; dat moest ik nog uitwerken.

Peter
« Laatst bewerkt op: 28 August 2021, 20:16:56 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #154 Gepost op: 29 June 2021, 08:47:17 »
Ook als dat alleen naar beneden bereden wordt?

Sorry Peter, zag nu pas je reactie ;) Naar mijn mening moet een helix in beide richtingen bereden kunnen worden, alleen dan is hij goed geconstrueerd. Alleen als afdaling zou ik het niet doen. Dan kun je beter kijken of het op een betere of andere manier kan.

Dus zeker niet boven de 3%.

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #155 Gepost op: 29 June 2021, 09:23:05 »
Volgens mij wordt een plank misgeslagen, overigens over iets van 4 juni (!).
A/  Het is geen helix
B/  alleen het naar beneden gaand spoor (mag alleen in die richting bereden worden) heeft een helling van meer dan de gewenste 3%.

Dus waar hebben we het over.  Over iets wat al doordacht en afgehandeld is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #156 Gepost op: 29 June 2021, 09:43:03 »
He gadverdamme.... wat een misser van mij. Gelukkig hebben we jou om te corrigeren 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #157 Gepost op: 29 June 2021, 10:17:27 »
Graag gedaan.   Als ik eens een misser maak hoop ik ook op een goede manier een correctie te krijgen  ;)

secondhansnl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #158 Gepost op: 28 August 2021, 17:18:46 »
Hallo Peter,

Ik heb je vandaag gesproken op Houten tijdens de lunch en was even benieuwd naar jouw baan plan.
Dat ziet er goed uit.
Wat ik zelf leuk vond vroeger als ik naar Zandvoort ging is de lok wissel (NS1200) Daar bleef ik op wachten en ging daarna pas naar het strand.
Die moet je erin houden vind ik.
Verder zijn er genoeg mogelijkheden om je baan aan te vullen zoals de zijlijn die je erbij maakt.
Zo kan je alles bij elkaar met veel verschillend materieel rijden.

Ga zo door, ik blijf je volgen (y)

Groet
Hans

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #159 Gepost op: 28 August 2021, 17:38:56 »
Inderdaad, de locwissel was een attractie. Dat vind ik ook een van de mooie aspecten aan dit baanplan.
Er komt binnenkort een apart draadje over de bouw.

Groet, Peter.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #160 Gepost op: 29 August 2021, 13:10:33 »
Waarom niet gewoon in dit draadje verder gaan,als je gaat beginnen,draadje laten verhuizen en evt naam aanpassen.
Dan blijft wel elk aspect op 1 plek te vinden,ook voor jezelf wellicht handig  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #161 Gepost op: 29 August 2021, 14:18:18 »
Ik ben het eens met Floris ,gewoon  verder gaan met dit draadje van mij mag de naam zo blijven om hem te kunnen  vinden.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe het verder gaat. :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

secondhansnl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #162 Gepost op: 05 September 2021, 14:51:38 »
Peter,

Doe maar geen apart draadje.
Anders zijn we straks allemaal de draad kwijt

 :D

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #163 Gepost op: 06 September 2021, 00:00:15 »
Vooruit, dan ga ik hier verder. Uiteraard wel op mijn tempo  :angel:

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #164 Gepost op: 27 September 2021, 01:00:18 »
Afgelopen zaterdag in Rijswijk weer veel inspiratie opgedaan. Nu ook de Zandvoort-module van Erwrin in levende lijve kunnen aanschouwen. We houden contact, want er zit wellicht nog wat in de pijplijn, waar ik ook dankbaar gebruik van zou kunnen maken. En verder veel moois gezien, wat ik op mijn baan zou kunnen proberen te benaderen.
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het bouwen van de treintafel. Deze is nu ongeveer af, dus de aanleg van de baan kan beginnen. De rails en de electronica voor het schaduwstation met de keerlus zijn binnen. Dat wordt fase 1. Verder ga ik ook een los diorama maken, soort van spoordijkje zoals elders hier beschreven, om wat technieken uit te proberen.

Een probleem dat ik zag bij mijn baan was, dat ik geen opties had voor het inrijden en proefrijden van materieel. De baan bevat immers geen doorgaande ovaal. Daarom heb ik boven de baan, aan het schuine dak, een uitklapbaantje gemaakt. Een eenvoudige ovaal met zowel digitale als analoge voeding. En een schakelaartje om tussen beide te kunnen wisselen. Een indruk, eerst met de testbaan opgeklapt:

En neergelaten ziet het er zo uit:

Het witte zakje in het midden is een waszakje, waarin ik de losse onderdelen (voedingen en handregelaar) stop als de baan opgeklapt is. Alles is met tweezijdige tapijtkleefband bevestigd.

Vandaag de baan gebruikt om mijn aanwinst van gisteren, de gele hondekop van Piko, in te rijden. Helaas heeft deze een raar defect. In één rijrichting brandt de bovenste lamp van het A-sein rood i.p.v. geel. Morgen maar eens bellen met de leverancier voordat ik deze openmaak. Dat is overigens wel de bedoeling, want er moet een decoder in.


Wordt vervolgd.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB