De besturing wordt analoog en handbediend, hoewel ik het idee van Dinamo nog niet geheel heb afgeschreven.
Ik ben steeds van lossporen langs beide zijden van de goederenloods uitgegaan. Ik heb dat in voorbeelden gezien, maar ik heb ook voorbeelden gezien, waar er maar aan een kant spoor is en aan de andere kant laden en lossen voor (vracht-)auto's. Hoe werkt het rond zo'n goederenloods? De goederen die door het spoor worden afgeleverd, moeten toch ook ergens heen. Kan iemand helderheid verschaffen?
Hallo Peter,Zelf ballast aanbrengen is echt niet moeilijk.Nu moet je straks tussen de sporen toch weer een opvulling gaan maken. En die ballast moet dan weer op de roco bedding gaan lijken.
LET OP: Fleischmann Profi wordt niet meer gemaakt.
Helemaal mee eens. Ballasten is niet moeilijk*.Vooral bij dubbelspoor haal je je met RocoLine een lastige klus op de hals. Je mag de ruimte tussen de sporen mooi opvullen, en kleuren. De grijze rocobedding is wel erg onnatuurlijk grijs en bovendien veel te hoog. Fleischman Profi is al een stuk makkelijker en mooier. Realiseer je ook dat rails met bedding een stuk lastiger te zagen is, tenminste als je de sporen wilt laten aansluiten. Een spoor wat verkorten of wissels in elkaar schuiven gast dan niet lukken. En al die andere handige dingen, zoals flexrail, zijn ook buiten beeld.Voor een schaduwstation zijn hogere beddingen sowieso een crime, want dat kost hoogte. En waarom zou je buiten beeld bedding gebruiken? Een plekje zacht plastic tegen de geluidshinder is genoeg._______* Probeer het eens op een plankje...
[...] En als laatste opmerking op je baanplan: ik zou de dubbelsporige hoofdlijnlus andersom leggen. Dus vanaf uitrit station parallel aan de linkerzijde naar beneden en al dalend naar een tunnel/verdwijnpunt onderin. De nevenlijn zou ik dan parallel aan de hoofdlijn -kan aan de binnenzijde, maar ook aan de buitenzijde of op de plek van de hoofdlijn- laten stijgen en dan via een lus vanaf de andere kant in Duindorp laten uitkomen dus vanaf de onderkant inrijden. Reden hiervoor is dat je in de hoofdlijn nu tegen een buitenboog zit aan te kijken en dat ziet er bij deze boogstralen -vind ik- niet uit ivm de afstand tussen rijtuigen. En je creëert een optische afstand tussen Duindorp en Zandvoort.
Ik heb nog wat van Fm Profi liggen van vroeger. Maar dat spreekt me niet zo aan. Het voordeel van Roco vindt ik, dat de bedding tevens als geluidsdemper fungeert. En dat je de rails er vanaf kan halen om het balast wat te kunnen vervuilen. En natuurlijk dat het verkrijgbaar is
[...]Ik heb daarvoor mijn Dremel verlengstuk vastgemaakt op lade geleiders zodat net als bij een afkortzaag de rails uiterst nauwkeurig op maat kunnen worden gemaakt.