Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 35718 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #90 Gepost op: 24 maart 2021, 17:39:39 »
Ik doe een wild voorstel.
Bij G heb je een engelsman in t spoor liggen.
DE verbinding eronder kan voor de flexibiliteit ook nog een engelsman hebben.
Dan kan je ook het 2e en 3 spoor van die doodlopende sporen bundel rechts,nog apart bedienen/gebruiken indien nodig.
Zomaar een idee  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #91 Gepost op: 27 maart 2021, 01:52:09 »
De planning is iets veranderd. In plaats van met Zandvoort ga ik nu met Duindorp beginnen. Zoals ik al zei, ben ik een beginnende bouwer, waardoor het mij raadzaam lijkt, niet meteen teveel te willen. Duindorp is een aardig stukje, niet geëlektrificeerde baan. Daar kan ik de komende tijd wel mee bezig zijn en kijken wat ik allemaal tegenkom.
De planning is dan wel anders, het plan blijft bijna zoals de laatste versie. Ik heb nog wel een paar opmerkingen en vragen.
  • Ik heb het plan getekend met Roco Line. Ik ben van plan Roco Line met bedding voor in ieder geval de zichtbare sporen te gaan gebruiken. Zelf met ballast in de weer gaan is me wat te ingewikkeld; ik heb uitdagingen genoeg. Ik ben wel van plan om de bedding wat te verouderen
  • Ik heb het advies gekregen om geen flexrails in te zetten, omdat dat bij de variant met bedding erg lastig mooi te krijgen is. Ik ben het plan nu zonder flex aan het tekenen (volgt binnenkort). Dat lijkt aardig te lukken.
  • Ik kan de grondplaat bij Duindorp nog 30 cm naar rechts uitbreiden, dat geeft iets meer lucht voor het goederendeel. Zo kan de driewegwissel er uit.
  • Ik ben steeds van lossporen langs beide zijden van de goederenloods uitgegaan. Ik heb dat in voorbeelden gezien, maar ik heb ook voorbeelden gezien, waar er maar aan een kant spoor is en aan de andere kant laden en lossen voor (vracht-)auto's. Hoe werkt het rond zo'n goederenloods? De goederen die door het spoor worden afgeleverd, moeten toch ook ergens heen. Kan iemand helderheid verschaffen?
  • De besturing wordt analoog en handbediend, hoewel ik het idee van Dinamo nog niet geheel heb afgeschreven. Alleen bedienen via de computer lijkt me echter niet zo leuk, temeer daar ik bij het rangeren toch regelmatig handmatig zal moeten ontkoppelen. En ook wil zien, wat er gebeurt. Het lijkt me ondoenlijk om het hele raccordement voor met ontkoppelrails te leggen.
  • De wissels worden wel elektrisch, hoewel handbediende wissels bij het rangeren ook zouden kunnen.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #92 Gepost op: 27 maart 2021, 07:22:15 »
Mooi baanplan. Ben benieuwd naar de bouw.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #93 Gepost op: 27 maart 2021, 08:10:22 »
Als je kiest voor een analoge bediening, zou ik bij het aanleggen van je baan een indeling in blokken en bezetmelders in je achterhoofd houden. Dus sectiescheidingen op de juiste plekken en daarbij behorende bedrading. Is bij de aanleg een kleine moeite en als je besluit toch naar digitaal over te stappen (wat ik zou aanraden) dan is het ombouwen een koud kunstje.

Overigens, digitaal is niet hetzelfde als computer. Je kan ook prima handbediend digitaal rijden. En als laatste opmerking op je baanplan: ik zou de dubbelsporige hoofdlijnlus andersom leggen. Dus vanaf uitrit station parallel aan de linkerzijde naar beneden en al dalend naar een tunnel/verdwijnpunt onderin. De nevenlijn zou ik dan parallel aan de hoofdlijn -kan aan de binnenzijde, maar ook aan de buitenzijde of op de plek van de hoofdlijn- laten stijgen en dan via een lus vanaf de andere kant in Duindorp laten uitkomen dus vanaf de onderkant inrijden. Reden hiervoor is dat je in de hoofdlijn nu tegen een buitenboog zit aan te kijken en dat ziet er bij deze boogstralen -vind ik-  niet uit ivm de afstand tussen rijtuigen. En je creëert een optische afstand tussen Duindorp en Zandvoort.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #94 Gepost op: 27 maart 2021, 09:59:14 »
De besturing wordt analoog en handbediend, hoewel ik het idee van Dinamo nog niet geheel heb afgeschreven.
Dan stel je je als beginner voor een bijna godsonmogelijke opgave zo gauw je aan de rest van de baan begint met de keerlus.
Naar mijn, in dit geval, onbescheiden mening.
Maar je kunt dus wel al met Duindorp beginnen. Als je later toch voor digitaal zou gaan kiezen hoef je in principe daaraan niks te veranderen, tenzij je met automatisering gaat werken.

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #95 Gepost op: 27 maart 2021, 10:13:34 »
Hallo Peter,

Zelf ballast aanbrengen is echt niet moeilijk.
Nu moet je straks tussen de sporen toch weer een opvulling gaan maken. En die ballast moet dan weer op de roco bedding gaan lijken.  :-\
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #96 Gepost op: 27 maart 2021, 10:56:26 »
Ik zou op deze schaal computersturing niet eens overwegen. (nu zou ik dat persoonlijk nooit overwegen omdat ik computerbanen saai vind, maar dat terzijde).

Dat dinamo systeem is voor zover ik weet niet compatibel met handregelaars. Alles moet dan computer gestuurd zijn. Dan rijd je computer en analoog. Je moet dan rangeren door een lokje op het scherm van plaats A naar plaats B te slepen en dan maar hopen dat het goed gaat. Als je bijvoorbeeld niet goed aankoppelt met poging 1, kan je niet even opnieuw 'bumpen' maar dan moet je met je hand koppelen.

Je zou dan nog het gedeelde stukje hoofdspoor galvanisch kunnen scheiden met een relais, zodat je van Duindorp naar Zandvoort kan rijden met een analoge regelaar ofzo. Maar ik zou hier gewoon niet aan beginnen. Het is vragen om zowel problemen als limitaties.

Het enige wat je eigenlijk wilt automatiseren is het hoofdspoor en bepaalde elementen in het schaduw station. Een trein analoog af te laten remmen voor een rood sein en om het langzaam op te laten trekken is allemaal prima mogelijk. Kopspoortjes beveiligen in het schaduwstation geen probleem. Wissels blokkeren wanneer er een trein over heen rijdt, is ook geen probleem.

Analoog = feest  (y)

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #97 Gepost op: 27 maart 2021, 12:02:22 »
  • Ik ben steeds van lossporen langs beide zijden van de goederenloods uitgegaan. Ik heb dat in voorbeelden gezien, maar ik heb ook voorbeelden gezien, waar er maar aan een kant spoor is en aan de andere kant laden en lossen voor (vracht-)auto's. Hoe werkt het rond zo'n goederenloods? De goederen die door het spoor worden afgeleverd, moeten toch ook ergens heen. Kan iemand helderheid verschaffen?
Kijk maar naar voorbeelden 1:1 hier:
https://www.google.nl/search?q=guterschuppen&tbm=isch
Daar zie je wel wat goede voorbeelden tussen zitten en zie je wat er allemaal kan/kon.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #98 Gepost op: 27 maart 2021, 13:29:35 »
Hallo Peter,

Zelf ballast aanbrengen is echt niet moeilijk.
Nu moet je straks tussen de sporen toch weer een opvulling gaan maken. En die ballast moet dan weer op de roco bedding gaan lijken.  :-\

Helemaal mee eens. Ballasten is niet moeilijk*.
Vooral bij dubbelspoor haal je je met RocoLine een lastige klus op de hals. Je mag de ruimte tussen de sporen mooi opvullen, en kleuren.  De grijze rocobedding is wel erg onnatuurlijk grijs en bovendien veel te hoog.
Fleischman Profi is al een stuk makkelijker en mooier.
Realiseer je ook dat rails met bedding een stuk lastiger te zagen is, tenminste als je de sporen wilt laten aansluiten. Een spoor wat verkorten of wissels in elkaar schuiven gast dan niet lukken. En al die andere handige dingen, zoals flexrail, zijn ook buiten beeld.

Voor een schaduwstation zijn hogere beddingen sowieso een crime, want dat kost hoogte. En waarom zou je buiten beeld bedding gebruiken? Een plekje zacht plastic tegen de geluidshinder is genoeg.


_______
* Probeer het eens op een plankje...
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #99 Gepost op: 27 maart 2021, 13:33:42 »
LET OP:   Fleischmann Profi wordt niet meer gemaakt.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #100 Gepost op: 27 maart 2021, 13:43:09 »
LET OP:   Fleischmann Profi wordt niet meer gemaakt.
Ik heb nog wat van Fm Profi liggen van vroeger. Maar dat spreekt me niet zo aan. Het voordeel van Roco vindt ik, dat de bedding tevens als geluidsdemper fungeert. En dat je de rails er vanaf kan halen om het balast wat te kunnen vervuilen.
En natuurlijk dat het verkrijgbaar is  ;D
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #101 Gepost op: 27 maart 2021, 13:57:02 »
Helemaal mee eens. Ballasten is niet moeilijk*.
Vooral bij dubbelspoor haal je je met RocoLine een lastige klus op de hals. Je mag de ruimte tussen de sporen mooi opvullen, en kleuren.  De grijze rocobedding is wel erg onnatuurlijk grijs en bovendien veel te hoog.
Fleischman Profi is al een stuk makkelijker en mooier.
Realiseer je ook dat rails met bedding een stuk lastiger te zagen is, tenminste als je de sporen wilt laten aansluiten. Een spoor wat verkorten of wissels in elkaar schuiven gast dan niet lukken. En al die andere handige dingen, zoals flexrail, zijn ook buiten beeld.

Voor een schaduwstation zijn hogere beddingen sowieso een crime, want dat kost hoogte. En waarom zou je buiten beeld bedding gebruiken? Een plekje zacht plastic tegen de geluidshinder is genoeg.


_______
* Probeer het eens op een plankje...
Tja, dat zijn wel de puzzels waar ik mee zit. Kwa kleur ben ik het helemaal met je eens, vandaar dat ik het zou willen vervuilen.
Een pre voor de rails met bedding zou zijn, dat het gemakkelijker is. Ik heb zoals gezegd al voldoende uitdagingen. Maar zoals jij het beschrijft, wordt het juist lastiger. Ik merk al, dat het toch lastig wordt om de wisselstraat voor ZaZ met alleen standaardstukken goed te krijgen.
Ik heb al heel wat filmpjes over ballasten bekeken, maat het valt me op, dat die steeds ‘gemakkelijke’ rechte stukken tonen, geen wissels en kruisingen. Ik hou me aanbevolen!
En wat is dan de beste ondergrond? Kurk, isolatieplaten uit de bouwmarkt?
Ook om dit soort vragen vind ik het verstandiger eerst met het kleinere station te beginnen.

Overigens zou ik de bedding alleen op het zichtbare deel gebruiken, niet in het schaduwstation.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #102 Gepost op: 27 maart 2021, 16:43:16 »
[...] En als laatste opmerking op je baanplan: ik zou de dubbelsporige hoofdlijnlus andersom leggen. Dus vanaf uitrit station parallel aan de linkerzijde naar beneden en al dalend naar een tunnel/verdwijnpunt onderin. De nevenlijn zou ik dan parallel aan de hoofdlijn -kan aan de binnenzijde, maar ook aan de buitenzijde of op de plek van de hoofdlijn- laten stijgen en dan via een lus vanaf de andere kant in Duindorp laten uitkomen dus vanaf de onderkant inrijden. Reden hiervoor is dat je in de hoofdlijn nu tegen een buitenboog zit aan te kijken en dat ziet er bij deze boogstralen -vind ik-  niet uit ivm de afstand tussen rijtuigen. En je creëert een optische afstand tussen Duindorp en Zandvoort.
Dit zou een terugkeer naar de eerste versie betekenen, die minder handig was voor de constructie en het onderhoud van het schaduwstation. Bovendien snap ik je redenering niet. Zoals het nu is, kijk je juist vooral tegen de binnenbogen aan. En de visuele scheiding tussen Zandvoort en Duindorp is m.i. optimaal. Als je naar de ene kijkt, heb je de andere in de rug. En de nevenlijn gaat twee hoeken om, voordat deze bij Duindorp aankomt.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #103 Gepost op: 27 maart 2021, 19:38:27 »
Ik heb nog wat van Fm Profi liggen van vroeger. Maar dat spreekt me niet zo aan. Het voordeel van Roco vindt ik, dat de bedding tevens als geluidsdemper fungeert. En dat je de rails er vanaf kan halen om het balast wat te kunnen vervuilen.
En natuurlijk dat het verkrijgbaar is  ;D
Hoi Peter, zelf heb ik vorig jaar een hele partij profi gekocht ter vervanging van mijn oude Trix drierail systeem. Na het leggen en vastlijmen van de rails de ruimte tussen de sporen met een dun laagje ballast van Fleischmann bedekt en alles in één werkgang vervuild. De rails zijn op elke plek met een dunne slijpschijf af te slijpen. Ik heb daarvoor mijn Dremel verlengstuk vastgemaakt op lade geleiders zodat net als bij een afkortzaag de rails uiterst nauwkeurig op maat kunnen worden gemaakt.
Groet, Anton

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #104 Gepost op: 02 april 2021, 00:38:21 »
[...]Ik heb daarvoor mijn Dremel verlengstuk vastgemaakt op lade geleiders zodat net als bij een afkortzaag de rails uiterst nauwkeurig op maat kunnen worden gemaakt.
Hoi Anton, heb je daar ook een plaatje van? Dat klinkt heel handig, maar ik kan me niet precies voorstellen hoe je dat gemaakt hebt.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB