Beste Peter,Het wordt jou baan, en jij mag de beslissingen nemen.In elk geval, ben ik wel nieuwsgierig hoe het wordt.Veel plezier met bouwen.
Bij digitale beuring en analoge besturing heb je toch een blok indeling nodig. Want bij handbesturing op een analoge baan moet je locomotiven / treinen stroomloos kunnen wegzetten ,daar kom je niet onderuit. En voor digitale besturing kan je minder secties nemen, maar als je toch een min of meer automatische regeling wil hebben (Terwijl je zelf elders aan het rangeren ben) moet de centrale weten waar de treinen rijden,ook als je detectie met lichtsluizen zou doen in plaats van op stroom verbruik gebaseerde melders. Later kan je zulke klusjes in een bijna afgebouwde baan heel slecht nog doen of het nou lichtsluizen zijn of geisoleerde lassen. Peter
En hoe mix je de beveiliging van digitaal en analoog?
In ieder geval wil ik handbestuurd, niet automatisch. En hoe mix je de beveiliging van digitaal en analoog?
Ofwel zonder computerbaan gaat dit waarschijnlijk problemen geven.
De trein kan dan probleemloos verder rijden. Als de trein geheel uit de sectie is (dat kan door een detectie op voldoende afstand van Y) wordt de sectie weer naar de beginsituatie teruggezet.
[...]Dit zou ik doen door een detectie voor Z te maken.Een trein die dan de keerlus in wil rijden, zet het zelf goed. Je zou dan op het zelfde moment een trein van T1-T3 weg kunnen laten rijden zonder dat die zich met de stand van de keerlus bemoeit.Net voor binnenrijden wordt de stand goed gezet, en net voor uitrijden ook. Zit je altijd goed.
[...]Ik weet niet hoe lang het gedeelte YZ is maar je zou kunnen overwegen om dit in 2 blokken op te splitsen en Z dus wat dichter bij Y te plaatsen uiteraard wel zodanig dat de langste trein gemakkelijk in dit gedeelte past. Omdat in elk blok maar 1 trein mag heb je op deze manier wat meer capaciteit en kun je sneller treinen via de keerlus weer op de baan krijgen. Daarnaast heb je dan meer lengte om komend vanaf G3 achteruit je spoor P te bereiken zonder dat er met de polariteit geschakeld gaat worden.
Als ik het goed bekijk, komt de keerlus met schaduwstation, in grote delen overeen met het schaduwstation 1 op mijn modelbaan. Deze keerlus wordt bediend met een keerlusmodule van LDT (Littfinski Daten Technik.[...]