Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:58:27
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 44425 keer)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #60 Gepost op: 20 March 2021, 13:49:03 »
Mixed Content: The page at 'https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97664.msg3222207600;topicseen#msg3222207600' was
loaded over HTTPS, but requested an insecure element 'http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/MTM.gif'. This request was
automatically upgraded to HTTPS, For more information see https://blog.chromium.org/2019/10/no-more-mixed-messages-about-https.html

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
png??: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #61 Gepost op: 20 March 2021, 14:28:23 »
Heren, (dames ook)
ik zie dat er verschillende versies van "het probleem" van de zichtbaarheid van mijn plaatje zijn.
     Ik wist niet dat er een probleem was. Op mijn pc, tablet en telefoon kan ik het gewoon zien. Het lijkt dus aan uw eigen browser te liggen.
     Het plaatje is overigens niet geüpload naar beneluxspoor.nl, maar staat gewoon in mijn eigen subdomein op een server in Diemen. Deeplinken laat ik toe.

     Om iedereen toch terwille te zijn, heb ik het plaatje nu als .gif neergezet. Meer kan ik niet doen. En nu maar hopen dat het heeft geholpen.
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #62 Gepost op: 21 March 2021, 00:05:55 »
Hallo Hennik,
Ik weet niet of het de bedoeling is dat we hier allerlei infotechnische problemen bespreken, maar die foutmelding is een gevolg van de filosofie van Chrome, die ik absoluut niet deel. Zoals ze zelf zeggen
"HTTPS pages commonly suffer from a problem called mixed content".  In dat "suffer" zit het probleem. Ik ga echt mijn sites niet ombouwen naar https, omdat zij dat nou zo leuk vinden. Dan zou ik ook al m'n plaatjes kunnen uploaden naar Beneluxspoor.nl, maar ja, die zijn de eigenaar van de plaatjes  niet, dus dat gaat niet gebeuren. Levert ook veel zinloos werk op.   
Tot zover even off topic.
Wilt u hierop desnoods reageren, dan beter per p.b.
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #63 Gepost op: 21 March 2021, 13:32:23 »
Hoi Frans
bedoel je het plaatje boven de tekst "Dit zijn de meest voor de hand liggende plaatsen voor de tussensectie:
P_Q     of     R_S,   maar bij voorbeeld  P_S kan oo"  ?
Wellicht kan jouw browser alleen .jpg en .gif tonen ? Want dit is een .png   
Test: Je kunt hem hier rechtstreeks bekijken..
Maar als ik morgen tijd heb, zal ik kijken of ik hem kan converteren.

Die zijn het wel degelijk, bovendien geeft mijn browser (Chrome) nu aan dat het een .gif is en geen .png maar dat zou ook geen probleem mogen zijn.
De oorzaak ligt dus wel degelijk bij het feit dat je geen HTTPS server gebruikt. Zonde.
Of je dan Chrome gelijk moet afschieten omdat zij kiezen voor een veiliger protocol, laat ik in het midden.
Ik roep de plaatjes dan wel op in een ander scherm.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #64 Gepost op: 21 March 2021, 14:35:39 »
Hoe gaat het met de planning van de Pendelbaan ?   ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #65 Gepost op: 21 March 2021, 17:14:40 »
Hoe gaat het met de planning van de Pendelbaan ?   ;D
Peter

waarschijnlijk vanavond weer een update. Zit nog op wat te broeden - ook n.a.v. jouw opmerking -  en ondertussen ook de zolder aan het opruimen, zodat ik überhaupt kan beginnen  :angel:

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Bouw Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #66 Gepost op: 22 March 2021, 16:02:54 »
(...) Zit nog op wat te broeden
(...)
Peter
Hoi Peter J K,
Als je toch nog aan het broeden bent heb je hier wellicht wat aan.   Er liggen nu wel erg veel rails op de tafels, vergeleken met je eerste ideeen. Het wordt zo wat meer een treinbaan dan een modelbaan. daarom heb ik even wat geschetst, met meer ruimte voor duinen huizen etc.   
Ik heb Ovdd (Overveen alias Duindorp) er eens tussengeplakt en je opstelschaduwstation omgekeerd. Heb je ook meer "rijlengte", al vind ik dat minder belangrijk.

  Links het  schaduwstation,  rechts het zichtbare deel
Je kun hier op verder breien en bijv. je zijtafel gebruiken voor een raccordement bij Overveen (was: de kolenhandel) .
En er past zelfs nog een brug tussen Zaz en Ovdd, waarvan je de geschiedenis waarschijnlijk al kent.
Ovdd is wat lager gepland dan Zaz, al ligt in het echt Zvt 7 meter lager dan Ovv.  (Zvt ongeveer 6 en Ovv  13 meter boven NAP)

Opruimen is een goed idee ! Per slot kun je Zaz gewoon gaan bouwen met een tijdelijke eindlus op een platte tafel, totdat je weet wat het links  wordt. In de ( in elk geval in mijn) praktijk ga je daar in de loop van de tijd anders over denken.   En als je niet begint, komt het ook nooit van de grond.

PS is het Noorden niet rechtsonder ?

« Laatst bewerkt op: 22 March 2021, 16:41:37 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
Re: Bouw Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #67 Gepost op: 22 March 2021, 17:36:25 »

Als je toch nog aan het broeden bent heb je hier wellicht wat aan.  [...]

Per slot kun je Zaz gewoon gaan bouwen met een tijdelijke eindlus op een platte tafel, totdat je weet wat het links  wordt. In de ( in elk geval in mijn) praktijk ga je daar in de loop van de tijd anders over denken.   En als je niet begint, komt het ook nooit van de grond.

PS is het Noorden niet rechtsonder ?

Hoi Marco,

dat is een interessant idee. Dat ga ik ook eens uitwerken. Een belangrijke reden voor mijn verder broeden is de opmerking van Peter Kleton over de bereikbaarheid. Daar had ik ook al wat buikpijn over, zeker gezien mijn onervarenheid met het bouwen (plannen lukt een stuk beter  ;D).
Daarom heb ik een schets gemaakt zonder keerlus, waardoor openingen mogelijk worden. En een technische uitdaging minder, alhoewel ik besef, dat daar beproefde oplossingen voor zijn; jij hebt ook het e.e.a. aangereikt. Zie het bericht hieronder voor die schets. Vanavond met jouw suggestie aan de gang.
Want het is inderdaad zo, dat ik liever niet teveel door elkaar lopend spoor zie. Dat is in mijn laatste ontwerp al op het randje.

Ik weet dat er ergens een brug is - heb foto's gezien -, maar de geschiedenis ken ik niet. Daar ga ik ook naar op zoek. Overigens wil ik wel een realistische baan, maar hij hoeft niet waarheidsgetrouw te zijn. Kan ik ook mijn interesse voor architectuur nog een beetje uitleven!

Voor wat betreft dat opruimen: dat is bij mij niet triviaal. De zolder heeft 20 jaar als werkkamer gediend annex opslagplaats voor de rest van het huis. Daarbij: waar dadelijk station Zandvoort ligt, staat nu nog een kast, waarvan ik de bovenste helft af moet halen (zagen). Dus ik ben nog wel even bezig. Geeft mij wel tijd om goed te plannen. En ja, in de praktijk pakken de plannen toch altijd anders uit dan je eerst dacht. Het lijkt wel werk  :) Maar jouw suggestie om eerst SaZ te bouwen met een tijdelijke keerlus of zo is precies wat ik gedachten had. Zoals gezegd ben ik qua echt modelbouwen een beginner, dus ik wil niet te hoog grijpen in het begin.

Over het noorden: ik had een windroos in het ontwerp geplaatst voor gemakkelijke referentie. Maar die kan ik idd. beter omdraaien, zodat de windrichtingen beter kloppen.

Wordt vervolgd.

Peter

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #68 Gepost op: 22 March 2021, 18:03:58 »
[...]
Hoe kan je bij de inrij wissels komen van het schaduwstaion bij storing of ontsporing daar ?
Hoe kom je bij het splitsingswissel van Duindorp en het raccordement ?
Hoe  wordt het duinlandschap ?

Daar maak ik me ook zorgen over. Nu ik besloten heb dat extra stuk erbij te nemen, werd dat helemaal lastig. Ik heb daarom een nieuwe schets gemaakt van vooral het schaduwstation. De keerlus is nu weg. Dat betekent wel dat ik linksboven een extra opstelspoortje nodig heb, omdat ik nu ook in het schaduwstation kop moet maken.
Er zijn twee openingen in de tafel. De ovaal linksmidden is 30x50. Is krap, maar naar mijn idee zou ik me daar doorheen moeten kunnen wurmen. Graag hoor ik hoe anderen dat bemeten.
De eindstukken van het schaduwstation zijn niet afgedekt door het niveau +5 én hebben ook een extra opening. Dat stuk wordt door een achtergrondwandje aan het oog onttrokken.

Graag weer jullie mening. Ik ga ook nog met de suggestie van Marc aan de gang; dat komt later.

Peter

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #69 Gepost op: 22 March 2021, 19:31:16 »
Alleen op de 3 langste sporen kun je kop maken met een andere loc.  De andere sporen lopen in een bocht, dus die zouden alleen voor treinstellen kunnen dienen.
Al met al vind ik dit baanplan geen verbetering en gevoelig voor storingen in ontkoppelen / koppelen.  Zou ik niet blij mee zijn.  Maar misschien wel nodig ivm andere eisen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #70 Gepost op: 22 March 2021, 19:50:27 »
Ik ben het eens met Veroniek, het is geen verbetering.
Koppelen en ontkoppelen in een bocht gaat niet goed en vraagt veel aandacht.
 De keerlus moest je  maar terug doen .
 De werkopenig zou ik maar wat groter maken ,je moet je wel rond kunnen draaien ,tenzij je erg smal en dun zou zijn.
50x40cm   of 50 x50cm  zou ik   doen .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #71 Gepost op: 22 March 2021, 19:59:07 »
Op grond van de tekening met keerlus kun je nog wat extra ruimte maken.
Op de eerste plaats: het spoor +5 cm loopt links onder langs het dak.  Dat betekent, dat het toegangsspoor naar het schaduwstation en het schaduwstation zelf (die op -5 cm liggen)  verder naar links onder het dak kunnen liggen.
Ten tweede kun je meer ruimte voor een gat maken door de keerlus aan de rechterkant veel verder door te laten lopen naar boven, dus de wissel opschuiven.  Daarbij helpt ook het "terugrijspoor" voor de treinstellen (doodlopende sporen) zo ver mogelijk links te leggen, dus de wissel van schaduwstation spoor 2 te vervangen door een Engelse wissel.   Goed uitmeten ivm hoogtes en kijken waar het op uit draait.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #72 Gepost op: 22 March 2021, 20:03:09 »
Denk wel aan het schuine dak ,kan je daar staan  in zo'n werkopening zonder bukken?
Want anders stoot je je ko*** ,ik bedoel hoofd. ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #73 Gepost op: 22 March 2021, 20:19:05 »
Alleen op de 3 langste sporen kun je kop maken met een andere loc.  De andere sporen lopen in een bocht, dus die zouden alleen voor treinstellen kunnen dienen.
[...]

Dat is ook de bedoeling. Bij de keerlus had ik ook 3 sporen voor getrokken treinen en 3 voor treinstellen.

Ik begrijp, dat het onder de tafel koppelen van treinen ook niet zo handig is. Ik ga weer verder met de suggesties. Ook die van Marco over het omkeren van de keerlus.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #74 Gepost op: 22 March 2021, 20:20:58 »
Denk wel aan het schuine dak ,kan je daar staan  in zo'n werkopening zonder bukken?
Want anders stoot je je ko*** ,ik bedoel hoofd. ;D
Peter

Een heel herkenbaar probleem. Bouwhelm aanschaffen?

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB