Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
Vandaag om 18:09:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:05:15
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 18:01:08
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 43643 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #135 Gepost op: 19 April 2021, 23:15:23 »
Citaat
De tweede overweging, het kunnen terugzetten van een trein op spoor P, roept wel een vraag op. Nu is dat stuk in principe eenrichtingsverkeer. De keerlusoplossing wordt daar ook op ingericht. Geeft dat nog een probleem als een lange trein YZ inrijdt en (zonder Y te passeren) terugrijdt naar P en daarbij Z weer passeert?

Met de oplossing met een lichtsluis zoals ik die heb niet. De lichtsluis detecteert de trein voordat de scheiding gepasseerd wordt en er kortsluiting zou kunnen ontstaan. Het relais wat door de lichtsluis wordt aangestuurd zorgt ervoor dat de polariteit aan weerszijden van de scheiding hetzelfde is en daarbij maakt het niet uit van welke kant de trein komt. Bij mij is dat baanvak YZ om het zo maar even te noemen tweerichtingsverkeer en dat gaat prima. Met de andere systemen heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Groeten,
Bert

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #136 Gepost op: 19 April 2021, 23:29:51 »
[...]Het relais wat door de lichtsluis wordt aangestuurd zorgt ervoor dat de polariteit aan weerszijden van de scheiding hetzelfde is en daarbij maakt het niet uit van welke kant de trein komt. [...]
Hoe is dan verder bij jou de bediening van de keerlus? Is het relais van de lichtsluis aan een keerlusmodule gekoppeld en zo ja, welke?

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #137 Gepost op: 20 April 2021, 00:36:14 »
Het terugrijden naar P is bij gebruik van de LK200 geen enkel probleem.  De polariteit van de  keerlusmodule staat immers correct voor de overgang van T1-3 naar de keerlus.

Dat is ook het geval bij modules met een andere detectie.  Het passeren van welke detectie dan ook zorgt alleen voor het correct instellen van de polariteit.  Wanneer die detectie nogmaals plaatsvindt treedt er dus geen verandering op.

Let er wel op, dat je voldoende bloklengte overhoudt in de keerlus, als je werkt met detectiesecties in de baan.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #138 Gepost op: 20 April 2021, 13:13:53 »
Citaat
Is het relais van de lichtsluis aan een keerlusmodule gekoppeld ....

Hallo Peter,

Nee hoor, de lichtsluis met het relais (zit samen op één printje) ís zelf al de "keerlusmodule". Het relais is een monostabiel relais. Als iets in de lichtsluis gedetecteerd wordt, wordt het relais bekrachtigd en dat kun je zo aansluiten dat dan de polariteit aan weerszijden van de scheiding gelijk is. Bevindt zich niets meer in de lichtsluis dan valt het relais weer af en staat de polariteit weer andersom. Kijk anders even op de website van Huib Maaskant, die legt het heel helder uit met plaatjes erbij: https://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm 

Voor mij werkt het prima, geen kortsluiting, geen uitgebreide detectiesecties e.d. Als je handmatig rijdt moet je wel opletten dat er echt maar één trein tegelijk in dat gedeelte YZ zit. Bij mij loopt dat via een bezetmelder en de computer en die zorgt ervoor dat er geen andere trein in die sectie kan komen, maar dat geldt uiteindelijk voor alle soorten van ompoling.

Groeten,
Bert

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #139 Gepost op: 20 April 2021, 14:35:57 »
de lichtsluis met het relais (zit samen op één printje) ís zelf al de "keerlusmodule".
Hallo Bert,

dat klinkt erg interessant en ga ik zeker verkennen.

Groet, Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #140 Gepost op: 03 June 2021, 14:32:38 »
Vooral bezig geweest met het ontginnen van de zolder en de eerste aanzetten tot de treintafel. Genoeg tijd dus voor voortschrijdend inzicht. Ik heb nog eens kritisch naar de wisselstraat bij ZaZ gekeken. De gebogen wissels zinden me toch niet helemaal. Dus een nieuwe inrichting daar met in principe dezelfde rijmogelijkheden, maar dan naar mijn idee wat rationeler. En een langere vrije baan. Alleen de passeermogelijkheid voor de vertrekkende nevenlijn is vervallen, gestimuleerd door de opmerking van Veroniek daarover.
Ik heb gekozen voor slanke wissels, zodat zo natuurlijk mogelijke rijwegen voor de reizigerstreinen ontstonden.

Ook heb ik het uithaalspoor van het goederenterrein naar de voorkant van de tafel verplaatst. Dat geeft wat meer ruimte voor scenery; met als bonus, dat het omloopspoor wat langer is geworden.

Ben benieuwd wat jullie van deze verandering vinden.

Peter

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #141 Gepost op: 03 June 2021, 18:47:40 »
Hoi Peter ,
Ja ,de veranderingen bij punt W zijn idd een verbetering .
 Ik vind het een mooi plan!
Kijk hier eens naar :
https://nieuws.ns.nl/station-zandvoort-viert-140e-verjaardag/
groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #142 Gepost op: 03 June 2021, 18:54:33 »
 (y)

EDIT:
 Toch nog 1 puntje van kritiek  :police:. Van wat ik met het oog zie, heb je onderin vanaf 0cm tot -10cm niet genoeg lengte. Wat voor hellingspercentage heb je aangehouden daar? Normaliter bij korte treintjes kan je stiekem wel iets stijler dan normaal, maar als je dat doet in een half krappe boog, kan je gaan ervaren dat niet elke trein boven komt.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 03 June 2021, 18:59:04 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #143 Gepost op: 03 June 2021, 19:27:17 »
Citaat
Vooral bezig geweest met het ontginnen van de zolder.....

 ;D ;D (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #144 Gepost op: 03 June 2021, 19:44:30 »
 Dat  zeker 5 %  , 10cm over 2 meter. zie ik.
Wel een beetje veel .
 
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #145 Gepost op: 03 June 2021, 21:59:45 »
[...]
Kijk hier eens naar :
https://nieuws.ns.nl/station-zandvoort-viert-140e-verjaardag/
[..]
Hoi Peter, dat is wel een leuk toeval! Ik had dit nog niet gezien. Hopelijk is mijn baan klaar bij de 150e verjaardag  ;D

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #146 Gepost op: 03 June 2021, 22:05:36 »
[...]Van wat ik met het oog zie, heb je onderin vanaf 0cm tot -10cm niet genoeg lengte. Wat voor hellingspercentage heb je aangehouden daar? [...]

In principe hou ik 3% aan. Dat was hier idd niet helemaal mogelijk, maar het gaat denk ik wel goed. Omdat de twee sporen elk maar in een richting bereden worden, en de binnenboog dus naar beneden, heb ik op de binnenboog 4% aangehouden. De buitenboog loopt met 3,2% omhoog. Bij de bouw heb ik nog wat speling, omdat ik de daling nu pas vanaf de brug over het kanaal inzet. Ik zou al wat eerder kunnen beginnen, namelijk nadat de lijn het schaduwstation gekruist heeft.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #147 Gepost op: 03 June 2021, 23:51:51 »
Dan moet het goed komen  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17804
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #148 Gepost op: 04 June 2021, 09:40:31 »
4% is misschien toch net teveel.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #149 Gepost op: 04 June 2021, 10:35:52 »
 Kan je de doorrij hoogte niet verkleinen naar b.v 8 cm ?
 Komt er  werkende  bovenleiding of rijden de el. treinen met de stroomafn. naar beneden ,want dan kan de doorrij hoogte nog kleiner worden. Mss kan je de dikte van  de ondergrond voor de sporen er boven nog minderen?
Een plaatje metaal is stevig genoeg.
Peter
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen