Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Eerste baanplan, US oriented  (gelezen 12699 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #60 Gepost op: 30 maart 2021, 23:35:13 »
Goed,

Ik begrijp dat er vele oplossingen zijn. De reden dat ik naar de digikeijss DR5013 kijk is omdat die kortsluitvrij kan schakelen en dat je de richting van de trein in de keerlus kent en dat die kan communiceren via de bus.
De meeste andere modules waar ik in de doc van heb gekeken schakelen enkel op kortsluiting ( niet mijn voorkeur ) of communiceren niet ( of ik begrijp er niets van ).

Nu ga ik mij concentreren op de moeilijke vraag. Welke centrale unit. Ik verwacht mijn eerste trein eind Mei. Tegen dan wil ik het onderstel van de tafel in elkaar hebben en de eerste testen doen met bezetmelders en keerlus maar dus nu eerst centrale unit kiezen.
Ik vind dat moeilijk omdat ik alleen kan afgaan op het internet.....

Stijn

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #61 Gepost op: 31 maart 2021, 09:31:20 »
Ik heb begrepen uit je weergegeven bedoeling, dat je programma gestuurd gaat rijden.  Waarom zou je dan een richting moeten weten in een keerlus ? Zijn die programma's dan zo dom ?  Of, en hierbij gebruik ik jouw woorden, begrijp ik er niets van ?  Dat laatste is wel waarschijnlijk, want ik rijdt zonder programma.  Heb er vele voorbij zien komen, maar ben (voor mij gelukkig) nooit die richting ingeslagen.   Overigens zou ik dat nu wel doen als ik opnieuw zou beginnen, maar meer om overzicht redenen dan om stuur redenen.  En omdat de techniek en software niet stil hebben gestaan.

Over kortsluiting en kortsluitvrij schakelen is al genoeg discussie gevoerd.  Wat ik nog wel mee wil geven is, dat er geen sprake is van kortsluiting (graag geen discussie hierover) maar van kortsluitdetectie.
En dan nog:  nou en ? of op zijn goed Nederlands: so what ?   Heb je daar last van dan ?   Zelfs de door jou voorlopig gekozen keerlusmodule biedt die mogelijkheid.  Als dat per definitie zo slecht zou zijn, dan zou zo'n "hoogstaand anti kortsluitdetectie merk" dit toch niet doen ?   En dan wil ik jouw keuze voor dit merk zeker niet afvallen, blijkbaar maken ze een goed functionerende module met meerdere mogelijkheden.
En als dat om andere redenen (totaalconcept, bezetmeldingen etc.) beter uitkomt, dan vooral ook doen.   Ik wil alleen laten zien, dat er puur om een keerlus te schakelen ook veel simpeler, goed functionerende methodes/modules bestaan.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #62 Gepost op: 31 maart 2021, 10:17:49 »
Die witte z21 is populair tegenwoordig. Ik zou daar naar kijken.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #63 Gepost op: 31 maart 2021, 10:23:20 »
Die optie was al eens voorbijgekomen maar daar heeft Stijn nog niet echt op gereageert ;)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #64 Gepost op: 31 maart 2021, 14:35:58 »
@Vernoniek,

Ten eerste ben ik je dankbaar en blij met al je reacties en zeker met het voorstellen van andere oplossingen/opties die ik zeker bekijk en overweeg.
Soms lees ik in je reacties dat mijn keuzes wat vreemd zijn maar dat is meer dan OK en vooral blijven doen.

Ik kan u alleen vertellen hoe ik er naar kijk.
Ik ken niets van modeltreinen en al helemaal niets van treinregelingen en en hoe ze moeten rijden. Ik ken ook niets van de techniek vandaag in de modeltreinwereld.
Echter ken ik wel voldoende van eletriciteit en elektronica omdat ik dat gestudeerd heb en vandaag ivbm mijn werk niets anders doe dan met elektronica en software sturingen bezig zijn.
Dus betreffende mijn baan vind ik US steamers het mooist maar zeker ook enkele EU modellen. Ik teken dan een baan met de beperkingen van radiussen en mijn ruimte.
Ik wil later als ze er staat absoluut geen beperkingen. Dit wil zeggen dat wat vandaag links over de baan gaat en ik vind dat morgen niet meer goed. Dan wil ik het software matig aanpassen zodat her rechts over de baan gaat. Zelfs verder, als een trein van A naar B moet wil ik misschien dat hij de route zelf uitzoekt hoe hij er geraakt afhankelijk van welke stukken al dan niet bezet zijn.

Daarvoor wil ik graag mijn baan in blokken indelen en weten van elke trein waar hij is en in welke richting. Ik zeg niet dat het logisch is maar dat ben ik die naar mijn mooie treintjes wil kijken in mijn drommdiorame waar ik lekker met digitale techniek wil spelen.

Dus vandaag nu ik denk mijn layout te kennen zoek ik naar technische oplossingen. Ik kan alleen maar afgaan wat ik vind op het internet en in documentatie, forum en videos want ik heb geen besturingssoftware of niets dus ik ben vooral blij met u opmerkingen en blijf dat aub doen!

Verder ga ik nu verder info zoeken over central units en digitale modules zoals ik al eerder heb vermeld.
Ik was op de hoogte dat z21 en Z21 iets totaal anders is!

Stijn

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #65 Gepost op: 31 maart 2021, 15:47:47 »
Stijn,

Ook ik ben reusachtig op weg geholpen in dit forum en door een goede detaillist (AnW treinen in Medemblik). Een jaar geleden gestart (zonder elektronica achtergrond ;) in DCC en inmiddels veel wijzer geworden. Ik raad je aan om ook met een (ruimdenkende) detaillist verder te praten over een gewenst besturingssysteem en verder digitale mogelijkheden. En inderdaad: veel lezen!

Aangaande de aanleg van rails en bezet/terugmelders sta ik ook op het standpunt om daar nu zoveel mogelijk van aan te leggen/aan te sluiten. Baat het niet; het schaadt ook niet. Latere aanleg betekent beschadiging en vervolgens weer herstel van ballast en scenery.
Iets waar je mogelijk iets aan hebt zijn zogenaamde ABC remsecties. Het langzaam afremmen van een trein (met een daarvoor geschikte decoder) op een bepaald baandeel, gebaseerd op een diodeschakeling. Onder andere Veroniek weet hier meer van. Ik gebruik het ook als beveiliging bij wissels. Je kunt dit natuurgetrouw afremmen dacht ik ook alternatief softwarematig realiseren met twee of meer terugmelders.

Rian

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #66 Gepost op: 31 maart 2021, 17:59:27 »
Rian, dank voor het compliment.  Maar voor Stijn is wel belangrijk te weten, dat als je kiest voor een stuurprogramma, zoals gemeld, dat dan het gebruik van ABC secties juist verstorend kan werken, omdat je een mengeling krijgt van hardware (ABC) en software (afremmen en stoppen op commando van de centrale/het stuurprogramma.
Dus mijn advies is:  kijk zeker eens naar ABC maar gebruik het niet in combinatie met een stuurprogramma.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #67 Gepost op: 31 maart 2021, 18:30:48 »
Citaat
Echter ken ik wel voldoende van eletriciteit en elektronica omdat ik dat gestudeerd
Vind je het dan niet veel leuker om zelf een analoge beveiliging te ontwerpen? Leuk om te ontwerpen hoor  ;)
Mijn vaste baan is nu ook digitaal, maar de volgende wordt misschien wel analoog.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #68 Gepost op: 31 maart 2021, 19:43:26 »
Mogelijk een kwestie van definiëren?
Ik gebruik ABC in combinatie met de puntstukschakeling in de wisselmotor: stand van wissel 'verkeerd' voor inrijden vanaf een ABC sectie = ABC module actief = trein stopt voor wissel. Maar er zijn ook ABC secties die ik (binnen de Ecos) actief laat schakelen door een bezetmelder of status van een sein/andere wissel/rijweg. Dat is volgens mij dan een hybride gebruik (combi van software en hardware gebruik).

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #69 Gepost op: 11 april 2021, 20:26:52 »
Kan er mij aub iemand een link geven naar layout voorbeelden ivbm stoom emplacement?

Stijn

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #70 Gepost op: 04 augustus 2021, 15:37:44 »
Beste allen,

Het is al een tijdje geleden maar dat komt omdat ik aan voorbereidings werken bezig was.
Ondertussen is de zolder voorzien van gyproc en laminaat, ( heeft even geduurd !!! ) maar nu kunnen we verder.

Ik ben er wel achter gekomen dat ik mijn treinbaan in de uitstulping wel 50 cm moet krimpen!!!!
Gevolg dus een redesign van het baanplan en dat heeft ook wel even tijd gekost alvorens ik terug tevreden was.
Hier het baanplan.



Nog steeds minimum 61 cm diameter, spoorafstand 7.4 cm. ( maximum stijging 2,5 % ). De hoogtes kan je aflezen in het plan.
Er is ook nog een helix met 1 cirkel en 1 wissel in de helix die niet zichtbaar is waar de keerlus vertrekt.
Het zal een lage tafel zijn waar het nulpunt op 60 cm ligt aangezien ik een hellend dak heb dat op 110 begint maar daar zie ik nu helemaal geen andere oplossing.

Graag opmerking, tips, enz...
Met vriendelijke groeten
Stijn



VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #71 Gepost op: 07 augustus 2021, 20:01:16 »
Doordat, vooral aan de linkerkant, alle sporen boven elkaar liggen raak ik in de tekening het spoor bijster.  Zou je een niet-precieze tekening kunnen maken, waarop het sporenverloop duidelijker te zien is ?  Dus waar sporen boven elkaar liggen deze naar een andere plaats verschuiven zodat ze allemaal zichtbaar/traceerbaar worden ?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #72 Gepost op: 07 augustus 2021, 20:19:50 »
VV:
 ;)
Niet moeilijk hoor:
van blauw naar rose en van rose weer naar geel.
Daartussenin heb je nog een stuk grijs.
Het lijkt of deze elkaar kruisen, maar dat komt omdat er ook nog een deel groen in verwerkt is.
Het lichte blauw stelt water voor. Dan is er nog geel en licht geel
Paars duikt, onder het middel blauw door, een soort tunnel in en komt er als licht paars weer uit (of is het rose?).

Even zonder gein:
er duiken 3 sporen onder de 2 blauwe (meest linkse sporen) en komen er als geel weer uit.
Waar geel zich afsplitst, op de tek, duiken de 2 hogere sporen naar beneden;
idem rechts de licht gele duiken onder de rose en komen er als geel weer onder vandaan.
een groot deel van de sporen ligt hoog.

zoiets.... :-X

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #73 Gepost op: 08 augustus 2021, 16:43:01 »
Bedankt voor de reacties,

Hier wat extra uitleg!
De eerste image is met het bovenste stuk van de helix en het hoge gedeelte uitgeshakeld.




Vertrekkende vanuit station ( Licht geel hoogte 7 cm ) naar links is er de lichtblauwe keerlus. Verder gaat fell groen helemaal rond op ongeveer hoogte 3 cm.
Aan de rechterkant van het station kan je op oragne beginnen stijgen. Via de brug over het water kom je dan in het onderste stuk van de helix waar je aan de buitenkant via de wissel en keerlus terug kan zakken.

Je kan ook verder naar boven via het bovenste gedeelte van de helix licht blauw



Eenmaal boven ( Lichtroze ben je op een hoogte van 45 cm.
Maximaal helling is 2,5% maar mijn treinen kunnen niet langer dan 2m zijn betreffende automatisch rijden ( keerlussen en sections ) maar dat is voor mij geen probleem

Het felle blauwe vlak in het midden is een meer. Links boven is een waterval. Rechts bovemn zoek in nog een propere manier om het water weg te doen.
Graag commentaar, aanmerkingen, verbeteringen, je mag ook zegggen dat je het maar niks vindt maar wel liefst waarom?

Met vriendelijke groeten
Stijn





VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #74 Gepost op: 08 augustus 2021, 17:24:34 »
Met dank, is nu helder,  Mooi bedacht.
Vraag:
Via de brug over het water kom je dan in het onderste stuk van de helix waar je aan de buitenkant via de wissel en keerlus terug kan zakken.
Dat is dus de violette baan in de eerste tekening.  Dat is dus ook een keerlus.  Is dat baanvak tussen de 2 wissels lang genoeg voor complete treinen of moet je andere maatregelen nemen ?