Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:12:33
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 16:23:28
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
  

Auteur Topic: Eerste baanplan, US oriented  (gelezen 14670 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #90 Gepost op: 11 August 2021, 16:03:18 »
Het volgende punt waar ik aan denk.
Die grote amerikaanse steam locs gebruiken ongeveer 1 A.
Dat wil zeggen dat er maximum 3 te gelijk kunnen rijden.
Indien ik er meer wil moet ik dus met booesters beginnen werken.
Dat wil zeggen dat ik mijn baan van in begin moet splitsen per boester?

Stijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #91 Gepost op: 11 August 2021, 17:06:48 »
Dat is het beste, anders ga later moeten slijpen in een afgewerkt spoor en dat is altijd een beetje knoeien.
In eerste instantie kan je alles aansluiten op de centrale en later dan stelselmatig overgaan naar boosters.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #92 Gepost op: 12 August 2021, 11:11:52 »
Beste Allen,

Ik ben begonnen met de baan digitaal te bekijken. Het was vanaf in het begin de bedoeling om software gestuurd te rijden. De centrale is een Digikeijs 5000!
Ondertussen hebben we daar wat testen met gedaan betreffende stroomingange en zones en tot hiertoe doet het wat het moet doen.
Nu we een iets of wat definitief baanplan hebben heb ik het eens ingedeeld in verschillende sections zodat automatisch rijden mogelijk zal zijn.

Ik heb de screenscaptures terug in lagen gedaan omdat er toch wat sporen over elkaar liggen. In het station zijn de secties korter voor moest ik toch 2 locs zonder wagons op het zelfde spoor in het station wil plaatsen. Ik hou geen rekening met een vast bepaalde rijrichting aangezien ik geen copy doe van iets dat in het echt bestaat en het zou best kunnen dat er ooit ook een loc uit europa op zal rijden.

Hier de 2 screenshots betreffende opdeling sections waar groen en paars sections zijn, lichtblauw zijn de keerlussen en geel wordt aangesloten op de global detect.

Enkel laag gedeelte section indeling



Volledig layout section indeling



Vervolgens heeft de digikeijs centrale een vermogen van 3 Ampere wat wil zeggen dat ik ongeveer 3 grote treinen te gelijk kan laten rijden ( groete locs met wagons verbruiken blijkbaar ronde de 1 Ampere ). Als ik er dus meer dan 3 te gelijk wil laten rijden zal ik de baan dus moeten splitsen met boesters.
Hier de screencaptures hoe ik dat denk te doen. Aangezien mijn baan toch in sections is opgedeeld denk ik dat het vrij eenvoudig is om dit achteraf een beetje te veranderen zondere aan de spoiren te moeten komen.

Booster split laag gedeelte



Booster split volledige layout



Alvast bedankt voor de opmerkingen.
Stijn


VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #93 Gepost op: 12 August 2021, 11:23:01 »
Ik zou de achterste keerlus, nu op de booster paars, aan de groene aansluiten.  Reden:  de paarse bedient de spiraal, waar de belasting zwaar is.  Daar zou ik niet een extra belasting aan leggen, maar die aan het groene deel aansluiten, wat minder zwaar belast is.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #94 Gepost op: 12 August 2021, 11:46:31 »
De reden dat ik de split booster zo had opgedeeld:

Stel dat ik 2 treinen heb rijden in de lage grote lus langs de rivier.
Als er dan nog 1 trein begint te stijgen en 1 trein naar benden komt zit ik snel aan 4.
Op het paarse gedeelte zoals het nu is zie ik er niet direct 4 rijden? Maar wel 3.

Vandaar maar ik hou wel rekening met je opmerking en een keerlus is natuurlijk gemakkelijk te verplaatsen van booster!

Stijn


Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #95 Gepost op: 17 August 2021, 14:47:39 »
Ik wil graag even terug naar spoorafstanden.

De locs en wagons kunnen nog al groot zijn en heb betreffende de spoorafstanden naar de NMRA gekeken.
Ik kom op een afstand van 7.4 cm die ik zeker zal moeten aanhouden in de bochten.
Ik heb dat hier zo eens naast elkaar geplaatst en ik vind dat nog al ver uit elkaar.
Ik vermoed dat ik ze dichter bij elkaar kan leggen op rechte stukken.

Is dit correct en hoe dicht mogen ze dan bij elkaar en vanaf welke radius moet ik dat terug over gaan naar 7,4 cm?

Stijn

JohnRobertGrunn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
    • Hersenwerk voor honden
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #96 Gepost op: 17 August 2021, 16:44:30 »
Heb dubbelspoor van Kato wat hart 33mm is.
Mvg Rob

MiddenGroningen is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA N baan.