Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Nederlandse" modellen door basjuh1981
Vandaag om 17:24:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Eerste baanplan, US oriented  (gelezen 12795 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #75 Gepost op: 08 augustus 2021, 17:44:36 »
Hallo,

Keerlus 1 beneden licht blauw is 604cm, violet keerlus is 287 cm, keerlus boven is 880 cm.
Het onderste stuk in het station tussen de 2 wissels is 208 cm en bepaald in deze layout dus ook de langste trein.

Stijn

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #76 Gepost op: 08 augustus 2021, 19:31:07 »
Mooi, ben ik helemaal gerustgesteld (als dat al nodig was  ;) ).
Heb ik nog wel een opmerking:  als je toch met wat langere treinen, vooral goederentreinen, zou willen rijden, dan kun je de 2 wissels aan de linkerkant van het station verder naar links plaatsen in de groene en lichtblauwe baan.  Die liggen op nagenoeg gelijke hoogte en daar zou je met 2 slanke meegebogen wissels een mooie overgang kunnen maken.  Daarmee heb je dan extra stations lengte gemaakt, ook al zal het perron er mogelijk niet veel langer door worden.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #77 Gepost op: 09 augustus 2021, 09:12:41 »
Hallo,

Betreffende de wissels meer naar links te verplaatsen in het groen lichtblauw gedeelte. Daar had ik inderdaad ook al over nagedacht.
Ik kreeg ze daar niet mooi gelegd en met gebogen wissels kom ik onder de 24 inch. Zelf vind ik langer dan 2m niet nodig aangezien mijn baan maar 5,56 m breed is en dan krijg ik snel het gevoel dat er meer trein dan baan is dus die 208 cm maximum treinlengte vind ik ok.

Vervolgens ben ik nog wel aan het nadenken over industrie en dorpjes. Aan het station komt een dorpje. Ik dacht eerst op het hoog gedeelte waar de paarse brug is een ontginning industrie of hout verwerking te doen maar dat is wel mijn enige plaats waar ik steam emplacement kan doen ???????
Dat industrietje kan ik dan wel verhuizen naar het rechtse hoge gedeelte in de bocht ofwel links beneden in de kom binnen de blauwe keerlus???
Ik denk dan toch rechts boven en zou dan toch opteren voor in de kom links beneden een 2de cozy dorpje te maken.

Wat denken jullie en enige hints voor steamemplacement centraal boven???

Stijn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #78 Gepost op: 09 augustus 2021, 13:23:25 »
Als je toch nog aan het plannen bent zou ik zeggen dat "stoom emplacement" ( ik neem aan verzorging voor stoomlocs incl draaischijf etc ? ) kijk is of je dat rechts onder een plek kan geven.
Meest logisch is dat zoiets zich bevind vlak bij je/het station,net als in het echt.
Dan is de afstand voor de locs van einde/begin dienst ,richting station/ri verzorging zo kort mogelijk  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #79 Gepost op: 09 augustus 2021, 13:36:18 »
@ Floris,

Ik was niet van plan om een draaischijf te gebruiken.
Ik vind het belangrijk om treinen door een moi landschap te kunnen laten rijden en ik denk dat het dan wegens de te beperkte ruimte te druk wordt eb daarom dus geen draaischijf.

Stijn

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #80 Gepost op: 09 augustus 2021, 13:59:46 »
Voordat je aan een "steam emplacement" begint zou ik me eerst iets afvragen.  Ik zelf ga er van uit dat je een plaats bedoelt waar wat stoomlocs geparkeerd kunnen staan en eventueel bekoling, bezanding en water innemen kan plaatsvinden. Met als belangrijkste functie:  even parkeren voor een nieuwe inzet.

Als je dan naar het sporenplan kijkt en het aan de rechterkant zou willen hebben, kan dat alleen vanaf het achterste stations spoor.  Of je dan de bocht voor de berg nog haalt weet ik niet.  Maar hoe dan ook:  zonder verder rangeren is maar 1 spoor bereikbaar.
Aan de linkerkant kun je vanuit het lichtblauwe spoor zowel stations spoor 1 als 2 bedienen. Als je dan ook nog een extra wisselverbinding maakt tussen spoor 2 en spoor 3, in de bocht van spoor 2, dan zijn vanaf links alle 3 sporen bereikbaar.   Dat maakt het een stuk logischer dan rechts.
Praktisch gezien leg je een wissel in het begin van het lichtblauwe spoor, nog in de tunnel, en met een bocht kom je op het "binnenterrein van de keerlus.


VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #81 Gepost op: 09 augustus 2021, 14:14:52 »
Nog even over het landschap.  Het water stroomt van berg naar berg.  Niet geheel logisch.  Beide kant vanaf de berg kan, maar dan zou het ergens in het midden naar de voorkant (onder het station door ?) weg moeten stromen.  Dan zou ik aan de linkerkant het groene spoor zo lang mogelijk op 7,5 cm. houden en het lichtblauwe helemaal op 7,5 cm.  Aan de achterkant krijg je dan het groene spoor aan de linkerkant dalend naar 3 cm, samen met de rivier.  Rechts kan de rivier dan ook naar het verzamelpunt dalen, terwijl groen in de tunnel verdwijnt.  Zo ongeveer.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #82 Gepost op: 09 augustus 2021, 14:30:15 »
@Veroniek,

Het is inderdaad zo dat de "steam emplacement" die ik graag op mijn baan wil hebben redelijk klein mag zijn ( voor weinig locs ). Het is dus correct dat dit kan gebruikt worden voor het parkeren van locs, bekoling, bezanding en water innemen. ( geen draaischijf )

Centraal boven ver van station is misschien niet logisch maar lijkt mij wel de best plaats waar ik de nodige wissels kan leggen en het baanplan nog kan veranderen zonder dat de rest teveel aangepast moet worden. Beneden aan het station lijkt mij dat niet eenvoudig???

Betreffende het water moet ik inderdaad een properdere oplossing vinden om het rechts af te werken maar daar ben ik nog niet uit.

Stijn



VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #83 Gepost op: 09 augustus 2021, 16:03:25 »
Dan zou ik het niet zichtbaar maken.  R achter, waar de gele baan nu uit de tunnel komt, in de bocht in de tunnel een wissel leggen en een aantal opstelsporen tegn de achterkant onder de rose sporen maken.
Een zichtbare oplossing rechts doet geen eer aan de rest van de opzet, verstoort alleen maar.
Een zichtbare oplossing zie ik alleen links gebeuren, zoals aangegeven.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #84 Gepost op: 11 augustus 2021, 11:38:02 »
Betreffende de "steam emplacement" , daar zal ik nog eens goed moeten over nadenken.

Ik heb wel nog een vraag betreffende stijginspercentages.
Ik zit zo ongeveer overal aan 2,5%, soms een beetje minder maar dus meestal die 2,5%
Meestal zie ik dat je onder de 3% moet zitten dus ik dacht wel safe te zitten met 2,5%.

Ik lees nu ook dat je in bochten best naar 2% gaat!!!???!!. Ik begrijp dat er in bochten meer weerstand is dus daar zal het dan wel van komen.
Is dat toch iets waar ik rekening met moet gaan houden wetende dat mijn treinen niet langer dan 2m gaan zijn en het toch over nieuwe locs gaat?

Stijn

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15373
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #85 Gepost op: 11 augustus 2021, 11:48:19 »
Je rijdt Amerikaans schrijf je? Die rijden toch het meest met meerdere locs dus dan is 2,5% ook in bochten geen probleem. Met 1 ook niet trouwens ;) Als je dan maar geen R1 gebruikt maar dat doe je niet zo te zien.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #86 Gepost op: 11 augustus 2021, 11:58:08 »
Ik ga idd voor amerikaans maar wel enkele locs ( grote steamers ) die minimum radius 24 inch hebben en dat zijn dan ook de sterkste bochten in mijn plan!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15373
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #87 Gepost op: 11 augustus 2021, 13:13:30 »
Dan is 2,5% max geen probleem ;)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #88 Gepost op: 11 augustus 2021, 13:15:31 »
Bedankt Ronald

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15373
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #89 Gepost op: 11 augustus 2021, 13:16:19 »
Graag gedaan :)