Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door PlanU
Vandaag om 11:23:21
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Eerste baanplan, US oriented  (gelezen 12707 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #45 Gepost op: 29 maart 2021, 23:58:55 »
@Veroniek,

Bedankt voor je reactie.
Deze avond veel gelezen en opgezocht over de digikeijs DR5013 en samen uitgezocht met een collega.
Wetende dat we alle twee geen ervaring hebben met heel de modeltrein wereld en we ook niet niet aangesloten zijn bij een club en ook nog niets hebben. Dus de enige vriend die we hebben is het internet!!!!

We zien wel wat uitdagingen in de keerlussen maar hebben ons geconcentreerd op keerlus 2.
De keerlus hier is enkel in het bovenste gedeelte tussen de grijze wissel en de lichtblauwe wissel van het station.
Maar dat is een probleem omdat dat stuk niet lang genoeg is. Het is 2m en met de sensortracks is dat een beetje nipt.
We zijn vervolgens begonnen met te zoeken hoe lang die sensor track moet zijn. We hebben dat niet gevonden dus zijn we gaan uitpluizen hoe dat ding werkt. Als je op de keerlus 2 binnen komt via S0 en S0 iets detecteert dan gaat de keerlus zich juist polariseren. Volgens ons detecteert S0 iets van zodra er stroom verbruikt wordt in dat deel.
Dus moet de lengte zolang zijn vanaf het stuk van je Loc waar hij de stroom opneemt tot de afstand met het voorste wiel + een minimale afstand. Klopt dit?
Aangezien ik grote locs ga gebruiken ( 46 cm big boy ) of nog langer met een combo diesel trein dan heb ik een probleem op dat stuk. Dat is 216 cm in totaal en als je met bv een F7 El capitan gaat rijden is dat moeilijk.
Daarom zoeken we een oplossing voor keerlus 2 waar we de grijze wissel in de keerlus opnemen.
Volgens ons moet dit lukken als we de wissel met isolatoren verbinden met blok 6 en de wissel ook mee ompolen met het track van de keerlus.
Een heel belangrijke vraag hier is als de keerlus vrij is en er komt een trein van blok 6 naar de keerlus. Kan ik dan de keerlus remote ( via centrale unit ) juist polariseren indien nodig.
Ik zie dat er een knop is op de DR5013 maar kan dit dus software matig.

Als ik dat opgelost heb zal ik eens over keerlus 1 beginnen denken.
BM1 en BM2 staat voor Bezetmelder 1 en bezetmelder 2 die volgens mij nodig is in elk blok?

Laatste vraag voor deze post.
Ik zie mixed reviews betreffende Digikeijs 5000. Enige comment?

Stijn
 
 

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #46 Gepost op: 30 maart 2021, 06:17:02 »
Stijn,

Voor de keerlus(sen) kun je ook de Xtreme module van Rosoft overwegen. De detectiestukken A  B, D en E hoeven volgens de fabrikant ieder maar 5 cm lang te zijn. Je trein moet wel in zijn geheel in het stuk C passen anders krijg je problemen. De indeling van de secties kun je zien in de documentatie.

Rian

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #47 Gepost op: 30 maart 2021, 11:43:20 »
Ik zie mixed reviews betreffende Digikeijs 5000. Enige comment?
Ik zal de rest nog bekijken, maar alvast een opmerking:  je tekst komt niet overeen met het plaatje.  Dus graag een plaatje met wissels met wisselnummers, want met (foutieve) kleuren gaat het niet werken.  Dus W1 W2 etc.

Belangrijke vraag:  wordt blok 6 in beide richtingen bereden of alleen tegen de klok in, dus vanuit het station naar rechts ?

En dan mijn commentaar op de DR5000 ? Zie Beneluxspoor zelf, oftewel:  daar blijf je dus voor jaren van afhankelijk.  Er zijn weinig apparaten waar (blijkbaar) zoveel vragen over gesteld moeten worden, commentaar op geleverd moet worden en zelfs wekelijks opmerkingen over de handleiding gemaakt worden.

Trek daaruit je eigen conclusie, op grond van jouw kennis of wil om kennis te vergaren:  ga ik daar aan meedoen of niet ?

Voor mij:  ik heb vanaf begin jaren 80 vorige eeuw te maken met digitaal en dit apparaat zou mijn keuze niet zijn.  Wat ik wel van kenners heb begrepen is dat hun vroegere uitgaven (veel) beter waren.  Zelfs met de uitspraak:  zeer tevreden over die ik heb, maar als ik er nu een zou moeten kopen zou ik deze niet meer kiezen.

Advies: hou het simpel en betrouwbaar.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #48 Gepost op: 30 maart 2021, 12:54:32 »
Wat is simpel? Wat voor de een eenvoudig is kan voor de ander overgecompliceerd zijn..... de DR5000 is een mooie maar technisch wel wat gecompliceerde centrale. Als je echter het ding beheerst heb je denk ik een fijne centrale die veel mogelijkheden biedt voor relatief weinig geld. Ik heb hem overigens niet hoor  ;D Ben te gehecht aan mijn lenz spullen en dat al heel lang (21 jaar ;) ) en zie een overstap daarin niet zitten.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #49 Gepost op: 30 maart 2021, 13:29:28 »
@ Veroniek.

Hier de uitleg ( denkpieste ) in iets meer detail.

Het gaat hier over de keerlus en blok 6 waar de treinen in alle richtingen kunnen over rijden.
Normaal is het stuk tussen wissel 1 en wissel 2 over S1 en S0 te kort.
Ik probeer dus het onderst gedeelte ( tussen wissel 1 en wissel 3 over S2 en S3 ) mee tenemen in de keerlus.

Ik redeneer even op basis van de DR5013 keerlusmodule ( nog niet beslist dat het die gaat worden ). Ik ben niet voor het principe kortsluiting vandaar even voor deze module gekozen.
Laat ons even van de situatie uitgaan dat de + voeding aan de buitenkant ligt en de minvoeding aan de binnen kant.

Situatie 1: De trein komt via wissel 2 de keerlus in. Van zodra hij op S3 komt gaat de DR5013 S1, Track en S2 polariseren naar S3. ergebeurt niets want overal ligt de plus aan de buitenkant. Wissel 1 behoort tot de keerlus ( ik begrijp dat deze speciaal zal moeten worden aangesloten en de verbindingen naar Blok 6 bezetmelder volledig moeten geisoleerd worden ). Wissel 1 staat in buigstand en ik ga verder de keerlus op. Van zodra de trein in S1 komt zal de DR5013 S2 Track en S1 naar S0 polariseren. ( dus omschakelen en de trein kan via S0 en wissel 3 de keerlus verlaten. Dit is volgens mij de standard werking van deze keerlusmodule.
De keerlus is nu dus geschakeld. Als er nu een trein van Blok 6 via Blok 6 bezetmelder 2 de keerlus in gaat hebben we daar een probleem omdat de keerlus verkeert staat.
Ik wil  dus dat als er keerlus volledig vrij is remute ( via centrale unit ) de keerlus in de normale stand ( niet geschkeld ) plaatsen zodat de plus terug overal langs buiten ligt en bijgevolg de trein van Blok6 via Blok 6 bezetmelder 2 de keerlus op kan rijden.



Betreffende de centrale. Ik wens alles via PC te doen dus display is niet nodig.
Ik kwam bij Digikeijs uit omdat omdat ik ( ik ben leek ) niet echt zoveel verschil zie met de Z21 behalve de prijs.
Het moet natuurlijk wel aangenaam blijven ( dus het ding moet stabiel werken ) maar enige complexiteit schrikt me niet af.
Wat zijn hier alternatieven naast de Z21?

Stijn




Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #50 Gepost op: 30 maart 2021, 13:34:57 »
Stijn; z21 is de goedkope vergelijkbaar met DR, Z21 is de zwarte duurdere bijna 400 euro kostende centrale. Misschien haal je beide door elkaar ;)

De witte z21 is erg goed qua prijs, voor een wat complexere baan zoals die van jou is de DR een prima centrale. De zwarte Z21 is ook een goed alternatief, die kan iets meer dan de z21. Er zijn genoeg andere geschikte centrales maar dat vergt toch een aparte studie naar wat jij wilt en wat jou budget is.

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #51 Gepost op: 30 maart 2021, 15:47:47 »
Het gaat hier over de keerlus en blok 6 waar de treinen in alle richtingen kunnen over rijden.
Normaal is het stuk tussen wissel 1 en wissel 2 over S1 en S0 te kort.
Ik probeer dus het onderst gedeelte ( tussen wissel 1 en wissel 3 over S2 en S3 ) mee tenemen in de keerlus.
Op de eerste plaats:  omdat blok 6 alleen vanuit het station naar links over blok 4 bereikbaar is, wil dit zeggen, dat hier op "verkeerd" spoor gereden wordt.  U rijdt dus niet rechts en niet links maar allebei.  Dat is mooi, dus geen commentaar, maar wel essentieel om te weten voor het bieden van sommige oplossingen. Ik ga er in het vervolg dus van uit, dat in principe elk spoor in beide richtingen bereden kan worden.

Over de keerlus, of wat u er van zegt:  foute aanname.  De keerlus bevat de complete baan vanaf S0 tm S3.  U hoeft dus niks "mee te nemen" , dat zit er al in.  Potentieel probleem is de aftakkende wissel 1 naar baanvak 6.    Ik neem aan, gezien de plaatjes, dat baanvak 6 lang genoeg is.

Nu zijn er 4 situaties mogelijk.
1/ U rijdt over wissel 2 de keerlus binnen (eventueel ook vanaf wissel 3).  Wissel 1 staat op rechtdoor, dus de keerlus uit.  De loc komt over S3 en S2 waardoor hoe dan ook de polarisatie in orde is.  Aangezien de keerlus verlaten wordt en baanvak 6 met de rest van de baan een ovaal vormt, is er geen probleem.
2/ U rijdt over wissel 2 de keerlus binnen (eventueel ook vanaf wissel 3).  Wissel 1 staat op afbuigend, dus de keerlus in. De loc komt over S3 en S2 waardoor de polarisatie in orde is. De loc komt over S1 en S0 waardoor de polarisatie van de keerlus omgekeerd wordt. De trein verlaat de keerlus.
3/ U rijdt over wissel 3 de keerlus van de andere kant binnen .  De loc komt over S0 en S1 waardoor de polarisatie in orde is, maar dus eigenlijk "verkeerd om" is. De loc komt over S2 en S3 waardoor de polarisatie van de keerlus omgekeerd wordt. De trein verlaat de keerlus.
4/ Een trein heeft volgens procedure 2 de keerlus verlaten.  Polarisatie staat dus eigenlijk "verkeerd om". Nu wil u van bovenaf baanvak 6 binnenrijden naar wissel 1.  Maar baanvak 6 staat "gewoon" en de keerlus staat "verkeerd". Dat geeft dus kortsluiting bij het overschrijden van de isolatie bij wissel 1.

Alleen in geval 4 is er dus een probleem.  Mijn eerste oplossing:  gebruik een andere keerlusmodule.  Mijn tweede oplossing, maar onder voorbehoud omdat ik geen kennis heb van de finesses van de door u voorgestane oplossing (handleiding) :   plaats in blok 6, en dat mag vlak voor wissel 1 zijn, nog een S3 en S2, die alleen werkzaam kunnen zijn als wissel 1 op rechtdoor gaat.

Wat ik niet kan overzien is, of er bij het gelijktijdig rijden van een trein in de keerlus en het naderen van een trein in blok 6 naar wissel 1 geen conflicterende opdrachten kunnen ontstaan.  Dit heeft meer te maken met dienstregeling en lengtes van treinen.  Denk bijvoorbeeld aan een losse loc die in de keerlus wissel 1 al gepasseerd is, dus wissel 1 kan op rechtdoor, waardoor een trein baanvak 6 kan verlaten. De polarisatie voor de keerlus is dan gewoon terwijl de losse loc het weer op "verkeerd" zet.  Gebeurt dit gelijktijdig moet u mogelijk nieuwe apparatuur aanschaffen.  Conclusie:  hier dient u extra beveiliging toe te passen, hardware matig of via software.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2021, 15:51:57 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #52 Gepost op: 30 maart 2021, 15:55:03 »
Wat zijn hier alternatieven naast de Z21?
Lenz, ESU, BiDiB
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2021, 16:16:43 door VvKan. Reden: correctie »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #53 Gepost op: 30 maart 2021, 16:07:56 »
Stijn,

Als centrale gebruik ik de ESU Ecos. Stand-alone, zonder achterliggend computerprogramma. Voor mij meer dan voldoende mogelijkheden. Een intuitief touch-screen kleurenschermpje met o.a. een in te voeren baanplan en 2 rijknoppen. Wel duurder maar je hebt dan verder geen (laptop) scherm meer nodig.

Rian
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2021, 16:11:17 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #54 Gepost op: 30 maart 2021, 16:16:23 »
Gezien mijn opmerkingen bij de baan van RBlok kan ik de keuze voor een Esu Ecos van harte ondersteunen,  ook al heb ik zelf alles van Lenz. 
Als ik nu opnieuw moest kiezen ging ik voor BiDiB.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #55 Gepost op: 30 maart 2021, 18:06:09 »
@ Veroniek.

Weeral bedankt voor je opmerkingen
Het klopt dat ik de baan design dat alle blokken in alle richtingen kunnen bereden worden.
Niet dat ik dat ga doen maar ik wil niet wanneer alles ligt ik dingen 100 keer moet afbreken omdat ik in de design nergens aan gedacht heb.
Dat het eens voor valt OK maar ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen en dat zorgt ervoor dat je kan blijven configureren en programeren.
Vandaar!

Stijn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #56 Gepost op: 30 maart 2021, 18:32:04 »
Ik vind die rosoft extreme keerlus module een beetje overgecompliceerd en overpriced ding voor wat het is. Je moet 8 snedes in je spoor maken. En dat ding kost €30,-

Ik heb zelf ook een keerlus ding gemaakt die zonder kortsluiting werkt. Dan hoef je maar 4x in je spoor te zagen. En je hoeft alleen DCC aan te sluiten en verder 2 draadjes naar de ompool sectie. Ik heb alleen geen keerlus thuis om hem uit te testen. Maar de print zelf werkt.

Ik zal hem uitleggen in plaatjes. De print, ik zei het al. Je sluit DCC aan en de ompool sectie. En je sluit de 2 LDRs aan en je bent klaar. En alles zit op dezelfde plek. Met de potmeter kan je de gevoeligheid instellen. Voor een vast baan met half constante verlichting werkt dit prima.



Standaard is de onderkant van de groene sectie gelijk gepoold met de blauwe sectie. Dus als de wissel rechtdoor staat, staat groen al goed gepoold. Zodra de trein een van de LDRs bereikt (maakt dus niet uit welke), wordt groen omgepoold en net zolang tot de laatste wagon er weer vanaf rijdt. Je kan dit ook met een schuin geplaatste lichtsluis, zelfde idee.

Als je interesse heb om hem uit te proberen, mag je hem zo van me hebben.

Mvg

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #57 Gepost op: 30 maart 2021, 21:17:15 »
Als je dus consequent digitaal gaat denken en zorgt dat je geen (polariteits)problemen krijgt aan de overloopwissels, heb je in je baanplan 3 lussen zitten:
1. in de rode loop
2. in de groene loop
3. het spoor van de blauwe bundel naar links afbuigend (ter hoogte van 'B')



1 en 2 zijn waarschijnlijk lang genoeg.
3 is mogelijk problematisch. Om dat op te lossen zou je de inkomst-sensor die je ter hoogte van 'B' plaatst kunnen ontdubbelen aan de plak waar de grote oranje boog aansluit op het dubbel groene spoor. De andere sensor zet je dan voorbij de wissel waar de oranje boog terug aansluit bij de blauwe bundel. Enige zaak waar je moet op letten is dat er geen treinen gelijktijdig van 'B' en het groene spoor in de lus draaien. Kom je van de andere kant, dan moet je die lus ook volledig bezet houden. Maar dat is te regelen in je stuursoftware.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #58 Gepost op: 30 maart 2021, 23:16:18 »
Ik zie de derde keerlus niet als problematisch en je kunt er makkelijk met 2 treinen in rijden, omdat er een passeer / kruisings spoor in zit.

In 1 van  de 2 groene banen, die overgaan in oranje, kun je een stuk pakken dat lang genoeg is en daar een keerlusmodule inbouwen.  Dus ergens rijdt de loc via S0 en S1 dit baanvak in, en verlaat het met S2 en S3.  Of omgekeerd.

En ook hier weer:  waarom zo moeilijk doen.

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #59 Gepost op: 30 maart 2021, 23:23:02 »
Standaard is de onderkant van de groene sectie gelijk gepoold met de blauwe sectie. Dus als de wissel rechtdoor staat, staat groen al goed gepoold.
Die oplossing werd inderdaad gezocht !  Een keerlus die terugspringt naar een begininstelling.  Ik blijf nog een beetje aanhikken tegen gelijktijdigheid van bewegingen, maar dat is met de programmering mogelijk te voorkomen.