Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:12:33
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 16:23:28
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
  

Auteur Topic: Eerste baanplan, US oriented  (gelezen 14668 keer)

NandDRR

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #30 Gepost op: 26 March 2021, 11:10:03 »
Stijn,

een paar suggesties:
1. Het groen Engelse wissel levert naar mijn idee weinig toegevoegde waarde. Zo een ding geeft vaak ellende en ligt op een lastig bereikbare plaats.. Op onze baan hadden we er ook een onder het station. Deze hebben we vervangen door een gewone kruising. Scheelt veel problemen.
2. De baan wordt bij alle suggesties tot nu toe van bovenaf bekeken. Kijk ook eens hoe de baan er uit gaat zien vanaf ooghoogte. Hoe krijg je de scenery kloppend, waar zie je rails , wat zijn de doorkijkjes via de rivier etc.
3. De suggestie van de groene lijn van Jeronimus levert dat niet een te steile helling op (8%?)?

Met vriendelijke groet,
Carel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #31 Gepost op: 26 March 2021, 11:33:10 »
Nee, want je blijft op niveau 0 (van blauw naar blauw)
Jeroen

NandDRR

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #32 Gepost op: 26 March 2021, 11:47:08 »
Jeronimos,

Klopt. Ik interpreteerde het als van blauw naar rood.

MvG,
Carel

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #33 Gepost op: 26 March 2021, 12:13:21 »
Hallo,

Als je op een trapje/verhoging  voor de baan staat kom je ws wel verder maar dat zou je even moeten proberen. Ee en ander hangt ook van je lenigheid af.
Maar ideaal is het allemaal niet

succes jandcargo

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #34 Gepost op: 26 March 2021, 14:30:55 »
@NandDDR

Ik neem je opmerkingen zeer ernstig ivbm de engelse wissel.
Wetende dat ik veel hulp heb van een collega ( we zitten samen in de industriele automatisatie ) waar we veel plezier hebben met het uitzoeken van DCC aansturingen.
Van een vriend heb ik veel hulp betreffende scenry want die doet al meer dan 30 jaar diorama`bouw voor klasieke modelbouw.
Ik heb echter geen kenissen die een spoorbaan hebben dus voor spoorleggen baanplannen staan we op niveau -7.

Vandaar ik jou opmerking ernstig neem dus kan je mij even toelichten wat zoal de problemen zijn met dat type wissel?
Er liggen er zo 3 in mijn baan wetende dat er lange locs ( big boy 46 cm etc ) gaan over rijden / afslaan.

Als dat te complex of niet stabiel genoeg is kan ik dat veranderen maar zie wel een uitdaging in het onderste blauw gedeelte want daar komt een station en dat wil ik dus niet veel korter maken.....

Stijn

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #35 Gepost op: 26 March 2021, 14:34:19 »
Het groen Engelse wissel levert naar mijn idee weinig toegevoegde waarde. Zo een ding geeft vaak ellende en ligt op een lastig bereikbare plaats.. Op onze baan hadden we er ook een onder het station. Deze hebben we vervangen door een gewone kruising. Scheelt veel problemen.
Als Stijn de ruimte heeft (en die is er volgens mij in die sectie) dan zou ik inderdaad deze Engelse wissel vervangen door 2 rechtse en 1 linkse wissel. Ik heb niet veel ruimte in mijn eigen baanplan en daarom 2 (Peco) driewegwissels gebruikt. Heel precies aanleggen; en inregelen is ook een kunstje.

En inderdaad Stijn, de onderste twee Engelse wissels maken die baanvakken wel mooier.

Rian
« Laatst bewerkt op: 26 March 2021, 14:37:42 door RBlok »

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #36 Gepost op: 26 March 2021, 18:04:17 »
Ik heb even de tip van Jeronimos toegevoegd en heb even de layers afgezet zodat enkel fase 1 zichtbaar is.
De rechter keerlus stijgt van 0 naar 3 cm. Vanuit de meest rechtse wissel naar boven is van 3 cm naar 6 cm en zo blijf ik beneden de 2% stijgingspercentage.
Maar over die keerlus heb ik dus een vraagje.

Kan er binnen een keerlus een wissel zijn waardoor je de keerlus verlaat zonder langs de normale exit detecties van de keerlus te gaan?
Zo niet heb ik daar maar de helft van de keerlus om de omkering te doen. Ik heb daar 1m90 en met detectiesporen is dat een beetje kort.
Volgens mij moet het echter wel mogelijk zijn om in een keerlus een extra wissel te hebben en dan heb ik 3m80 en dat is ruim voldoende.

Hier heb ik de layers uitgeze zodat enkel fase 1 zichtbaar is.



Hier de volledige baan zonde scenery




Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #37 Gepost op: 26 March 2021, 19:41:38 »
Even "out of the box" denken:
Het detectiestuk ontdubbelen - dus na de wissel op de afstand die je denkt nodig te hebben in beide sporen het detectiestuk zetten en die samen op dezelfde klemmen aansluiten.
Je hebt dan wel de beperking dat je moet zorgen dat van de andere kant geen trein je detectiestuk inrijdt, want dat gaat niet goed komen.
Dus voorbij de detectiestukken een stuk spoor stroomloos zetten ifv de polarisatie van je puntstuk.
En dat bewaak je met een mooi sein.

Klinkt onorthodox, maar geloof zit tussen je oren :)

De groene lus is lang genoeg naar ik vermoed.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

NandDRR

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #38 Gepost op: 26 March 2021, 20:38:18 »
Stijn,

Een Engels wissel is kwetsbaar, omdat er veel bewegende delen inzitten. Niet goed aansluitende tongen veroorzaken ontsporingen. Dit kan door van alles komen, slijtage, stof of losrakend ballast, dat tussen de tongen komt. aan de andere kant zijn de wielen van de locomotieven en wagens ook niet allemaal ideaal en exact gelijk. zeker niet door de tijd heen.
Daarom is een Engels wissel kwetsbaar en niet handig op lastig bereikbare en te inspecteren plaatsen.
Bij een gewone kruising heb je hier veel minder last van, omdat er geen beweegbare delen zijn.

Met vriendelijke groet,
Carel

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #39 Gepost op: 26 March 2021, 23:11:38 »
Groene keerlus.   Vraag:  rij je rechts of links ?
Stel rechts en je komt uit het station. Dan neem je de rechtse wissel de groene keerlus in.  Aan het eind wil je weer rechts rijden, dus oversteken, dus een kruising.
Stel links en je komt uit het station.  Dan neem je de wissel en steekt de andere baan over, de keerlus in.  Dus ook hier een kruising.
Kortom:  als je geen andere functie nodig hebt kan de Engelse wissel vervangen worden door een kruising.

Keerlusproblematiek met detectiestukken:  gewoon een LK200 van Lenz toepassen en weg zijn je problemen

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #40 Gepost op: 27 March 2021, 16:00:44 »
Allen bedankt voor de keerlusreacties, daar kan ik met verder.

Ik kom even terug o[p de engelse wissel en heb u aanbeveling uitgevoerd!
Ik heb daarvoor de 2* Tillig 85353 gekozen en 1* 84354. Deze zijn 12 graden, radius 1350 en 284 mm lang!
Als ik ze direct aan elkaar plaats zoals bij A geeft dit dan problemen?

Ik verder ook zoveel mogelijk de wissels vervangen naar dit type omdat deze wissel een grote radius heeft.
Behalve bij het station want daar nemen ze teveel plaats in.

Over B heb ik ook nog een vraagje. Ik heb daar maar een recht stuk van 11 cm tussen de links / recht bocht.
Links bochtheeft radius 103 cm en rechts heeft radius 61 cm. Is dit een probleem?

Stijn








VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #41 Gepost op: 27 March 2021, 17:30:27 »
A/  Prachtig.  Geen probleem, vooral niet omdat je vanuit een wissel in afgebogen stand overgaat naar een wissel op het rechtdoorgaande spoor, dus bocht aan recht.

B/ Lijkt mij van niet.  Van een scherpe (nou ja) bocht in een stukje recht en dan de wijde tegengestelde boog in.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #42 Gepost op: 28 March 2021, 20:05:36 »
Beste allen, nu ik denk mijn baanplan te hebben waar ik mee verder ga kijk ik natuurlijk meer in detail betreffende technieken.
Als ik dat in een ander topic moet gooien zeg het mij dan maar aangezien het toch over dit baanplan gaat stel ik even mijn vragen hier verder.
Ik focus me voorlopig enkel op fase 1

Vraag 1 bezetmelders
Ik heb de baan in blokken gedaan en heb elke keer de lichtere kleur aangegeven als zijnde de bezetmelder.
Aangezien mijn langse loc 46 cm is begrijp ik dat de bezetmelders best die lengte hebben
Dat is volgens mij in orde voor blokken 1,2,3,4,5 en 6.
Voor het zwarte stuk heb ik een probleem. Dat is maar 91 cm lang en bijgevolg korter dan mijn droomtreinen???
Of kan de wissel en het zwarte stuk toch tot blok 6 behoren?
Ik lees toch overal dat wissels buiten de blokken staan dus wat doe ik daar aan?
Ook heb ik nog niet veel gelezen ivbm seinen. Horen die bij blokken of moet daar toch appart rekening met gehouden worden als je de baan in blokken gaat verdelen?

Vraag 2 keerlussen.
Hier heb ik al veel over gelezen en voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de Digikeijs DR5013 omdat je hier weet in welke richting de trein door de keerlus gaat.
Ik heb nog geen andere module gezien die deze functionaliteit heeft maar ik kan ze natuurlijk gemist hebben.
Als we het over keerlus 1 hebben heb ik de 2 wissels in de keerlus gelaten wat kon volgens jullie.
Indien toch niet moet ik S0 en S1 verplaatsten en zit ik terug met een te kort stuk om een bezetmelding op te doen???

Ik kijk uit naar de antwoorden want dan kan ik weer verder uitzoeken.
Stijn








VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #43 Gepost op: 29 March 2021, 20:55:27 »
S0 en S1 liggen niet op de juiste plaats, lees maar mee.
Stel dat je over S3 en S2 de keerlus binnen rijdt. Dan is de keerlus, dus het hele donkergroene stuk, gepolariseerd op A(buitenste rail) en B (binnenliggende rail).
Bij het uitrijden over de 2 wissels naar blok 4 (rechts rijden) komt A-B in contact op de grijze wissel met B-A.  Kortsluiting.
Alleen als je over "verkeerd spoor" terug wilt, dus over S1 en S0, dan kan dat goed gaan.  Maar dan zijn de groene en de grijze wissel overbodig
S0 en S1 dienen dus binnen de keerlus te liggen voordat de 2 nu donkergroene wissels bereikt worden.

Als je over S0 en S1 de keerlus binnen rijdt kom je aan het eind bij S2 enS3. De keerlus werkt, maar je rijdt dan weer op verkeerd spoor.

Vraag blijft dus:  wat wil je ?  Rechts rijden of links rijden of allebei de mogelijkheden ?   Of er liggen overbodige wissels of S0 en S1 liggen verkeerd.

VvKan

  • Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #44 Gepost op: 29 March 2021, 22:41:56 »
Heb ik nog een vraagje.  Wat bedoel je op je station met BM1.1 en BM1.2 ?