Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m  (gelezen 10794 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #45 Gepost op: 05 oktober 2020, 08:45:51 »
Er zijn nog meer mogelijkheden.

Heb je geen bezwaar tegen een keerlus (daar zijn oplossingen voor) dan zou dit ook kunnen.
Wel moet je een en ander verder uitwerken ivm de helling naar beneden.



Als je de optimale verdeling van lengtes kan vinden is het mogelijk spoor H te gebruiken om te rangeren en je rengeerterrein te verlaten. Ook kun je in de onderste sporen een speelser traject leggen.


Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #46 Gepost op: 05 oktober 2020, 09:30:32 »
Hoi Juroen,

je bent wel van de creatieve ideeen (y)

Zolang H gebruikt wordt om het rangeergebied te verlaten zie ik geen probleem met de helling, of mis ik iets.
Of bedoel dat er een extra bochtwissel in komt.
Deze zou dan in een dalend spoor komen, maar dat is vragen om problemen???

Eens dat er een keerlus ontstaat, maar tussen welke sporen zou je hem dan om moeten gooien?

Als je van het rangeerterrein via H verder gaat krijg je of een duwende loc of moet er op het rangeerterrein er een andere loc voorkomen. Deze rijdt dan echter achteruit.
Dat geeft geen rij problemen? Geen ervaring mee.

Gevolg is wel dat het wat speelser wordt.


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #47 Gepost op: 05 oktober 2020, 10:25:24 »
Ik heb op mijn baan wissels in een helling, maar geen meegebogen wissels. Volgens mij kan het best. Dat zou je moeten proberen. Ik streef ernaar om ter plaatse van wissels het hellingspercentage laag te houden. Gezien het extra wissel wat van de dalende helling afsnoept heeft dat gevolgen. Ik denk niet dat dat ernstig is, maar iets om rekening mee te houden.

Ik ging er vanuit dat je van het meegebogen wissel achteruit je rangeerterrein op rijdt  en daar je goederentrein ophaalt, een andere loc dan die de trein er  heen trok. Je kan dat doen en nog steeds via het onderste spoor je rangeerterrein verlaten.

Ik zou de keerlus in de tunnel maken.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #48 Gepost op: 05 oktober 2020, 10:38:17 »
Keerlus in de tunnel?

Je hebt het probleem toch al tussen het rangeerterrein en de bochtwissel?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #49 Gepost op: 05 oktober 2020, 11:33:18 »
En de wissel links van H vervangen door een kruiswissel? De drieweg kan dan een tweeweg worden die naar E gaat en vanaf de kruiswissel kan je naar de wissel van F.

Je bereikt er niet heel veel mee verder, maar het leek me wat natuurlijker. En het spoor naar F wordt een paar cm langer.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #50 Gepost op: 05 oktober 2020, 11:38:16 »
Over de keerlus,

Je hebt gelijk. Ik moet het nog 'ns nader bekijken maar ik denk dat er twee keerlussen zijn.
Nou ja, is ook oplosbaar.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #51 Gepost op: 05 oktober 2020, 11:49:41 »
@Bas,

goede tip.
Waarschijnlijk iets rustiger + rail lengte meer naar F

@Juroen
Ik zit niet zo in de keerlussen, maar het lijkt mij er 1

Vanavond maar weer eens terug naar de teken tafel.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #52 Gepost op: 06 oktober 2020, 22:24:10 »
Zo, daar ben ik weer met 3 opties obv jullie input:

Optie 1:




Optie 2:




Optie 3:




Voordeel optie 1:
Door bochten in onderste spoor speelser dan 2 rechte parallelle banen.
Alle rangeersporen vanuit 1 spoor

Voordeel optie 2:
Rechter doodlopend spoor om terug te komen op het hoofdspoor zonder hoofdspoor te blokkeren.
Geen keerlus

Voordeel optie 3:
Extra mogelijkheid om rechts naast het station gelijk naar beneden te gaan.
Hierdoor meer variatie.

Wel geeft deze laatste optie door de extra bochtwissel een extra steile daling.
Optie is het hele station licht af te laten lopen.
Of is dat heel erg raar?

Welke van de drie?

Alvast bedankt,

Remko
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2020, 22:26:59 door Remko_H0 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #53 Gepost op: 07 oktober 2020, 08:09:44 »
#3
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #54 Gepost op: 07 oktober 2020, 19:56:31 »
Optie drie lijkt me het meest rijplezier geven.

Mogelijk kun je links het aantal opstelsporen terugbrengen naar drie om zo ruimte voor aankleding te creƫren. Als je nog wat wegen, huizen, bedrijfsgebouwen in je baanplan tekent krijg je inzicht hoe je de ruimte zou kunnen benutten. Uiteindelijk kan je altijd een wissel extra leggen.

Nou, bouwen maar!

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #55 Gepost op: 07 oktober 2020, 21:27:57 »
Heren,

ik neig ook steeds meer naar optie 3.
Meeste variatie.
Tevens ook een extra leermoment, want ik zal iets met die keerlus moeten.

Ik ben nog maar een beginneling.
Ik ben begonnen met de Aelderbaan om koploper te leren kennen.
Daarna was ik begonnen met een baan op 1 niveau, maar ging verhuizen en heb hem dus af moeten breken.
Deze baan heeft dus een (mini) schaduwstation, wat rangeermogelijkheden etc. en kan gaan oefenen met scenery, weatheren etc.

De werkelijke invulling van het stukje industrie zal ik nog eens verder over nadenken, maar misschien ook pas als het zo ver is en dan gewoon eens de verschillende mogelijkheden neerleggen.

Ik ben vanavond begonnen met het zagen van de sporen van het schaduwstation.
Begin (en het eerste foutje) is er.

bedankt voor jullie input

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #56 Gepost op: 19 januari 2021, 17:16:03 »
Remko,

Gewoon even benieuwd: is er een vervolg te melden?

Groet, Juroen

jfve

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #57 Gepost op: 29 augustus 2021, 11:06:33 »
Hallo Remco,
Ben onder de indruk van het ontwerp en ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is.
Groeten
Jan