BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Dr_Hippo op 02 maart 2021, 20:36:16

Titel: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 02 maart 2021, 20:36:16
Beste allen,

Ik ga aan mijn eerste treinbaan beginnen en hier mijn eerste baanplan.
Hoe en waarom kan je lezen in
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97011.0

Enkele opmerkingen
Afmetingen lengte max 5,6 m
Breedte 1,6 m
Breder stuk aan einde 2.5 m

De baan is dus een L en staat volledig tegen de muur.
Hoe ik dan overal aan moet geraken weet ik niet.
Het grote probleem is dat voor de grote steamlocs ( US brand ) een minimum radius van 22 inch moet hebben.
Aangezien er ook bestaan die minimum 24 inch ( 61 cm ) nodig hebben heb ik dat dus als minimum genomen en dat komt in mijn ogen met enorm veel beperkingen.
Graag veel opmerkingen aangezien dit mijn eerste ontwerp is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch.jpg)

Stijn


Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 04 maart 2021, 14:39:01
Iemand commentaar?

Als het superslecht / trekt op niets is,...... laat het aub ook weten.
Ik wil gewoon leren en zo weinig mogelijk fouten maken!

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: BartvD op 04 maart 2021, 15:12:31
Heb je al eens "model railroad layout plans" of "model railroad track plans" gegoogeld?

Veelal zie je dat USA banen minder strak zijn ingericht dan wij in Europa dat doen. Natuurlijk hangt het af wat je wil uitbeelden.

Je zal zien dat op "pinterest.com" een heleboel voorbeelden zijn te vinden.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Jeronimos op 04 maart 2021, 15:24:38
Hoi Stijn,

Het gaat hier om een h0-baanplan?

Je schrijft dat je grote stoomloks gaat gebruiken. Wat gaan die dan trekken? Het treinverkeer in de VS is voornamelijk goederen. Er is wel wat personenverkeer maar het is dus vnl goederen. Stoomloks hebben onderhoud nodig, dat laat je weg (Kolen, water, enz)?

Het eerste dat mij opvalt is dat er veel rijlengte in zit. Ik zag dat toen ik de baan volgde. Ik kan niet zeggen of dat gunstig is voor jou of niet.

Ik zou jouw General Station links gelijk maken met rechts dus ook daar een engels wissel en wissel leggen, zie plaatje.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-alt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-alt.jpg)

Verder heb ik wat extra sporen langs van de rivier gelegd. Zodat hier wat goederen geladen/gelost kunnen worden.

Verder heb ik rechtsonder ervoor gezorgd dat je meer gevuld blijft.  ;)
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 04 maart 2021, 20:00:24
@Bart, natuurlijk heb ik het internet al ruim afgezocht naar voorbeelden. Ik ben de layout wwarvan ik achterover val voor mezelf nog niet tegengekmen rekening houdend met de grote radius en ruimte die ik beschikbaar heb. Wat ik het leukste vond tot hier toe is de double folded bohne en daarop heb ik het gebouwd.

@Jeronimos, kan je veduidelijken waarom de lange rit een probleem zou zijn? Het was mij ook al opgevallen dat het gele en rode stuk een lange tocht is en heb er al veel over nagedacht maar kom er zelf ook niet helemaal uit. Langs de andere kant rijden de treintjes dan wat langer dus misschien toch ok.
Ik begrijp je opmerking helemaal betreffende het onderhoud van de treinen maar het was een principe plan en het staat er nog niet op.
Betreffende je opmerking over de wissels daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Wel een leuk idee om aan de andere kant van de rivier nog een extra stop plaats te voorzien. Die ga ik zeker meenemen.

Bart & Jerominos, bedankt voor de reacties.

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Mark D. op 04 maart 2021, 20:33:49
keren kost je een cirkel van 1,20. Ongeveer 1,5m2  In de getekende baan heb je drie van die dingen.  Ik zou die groene onder die rode schuiven.  Dan kan je dat lake door een river vervangen, is best handig als je iets op de rails moet zetten. Armen van anderhalve meter heeft niemand.
De baan is een lang enkel spoor. Goed idee, maar een zeer lang passeer gedeelte zou ik toevoegen.
Meeste loks kunnen makkelijk door krappe bogen. De bochten een beetje knijpen op gedeeltes die je niet ziet kan best, zolang het maar vloeiend gaat.. .
Ik zie 1 keerlus, ik zou waar het rood ophoud ook twee wissels plaatsen.  Kan je twee kanten op keren.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 04 maart 2021, 20:54:16
@ Mark, bedankt voor je reactie.
Ik had zelf ook gedacht op die dubbele lichtblauwe lus onder de rode te leggen.
Weet dat het grijze gedeelte op 17 CM ho0ogte is en dat het lichtgrijze gedeelte een berg is.
Op het donker grijze gedeelte waar station 2 staat geschreven komt een dorp.
het gedeelte naar 0 m is een steil en ik heb een droombeeld van de trein die door die bocht gaat tussen het azuurblauwe meer en de steile rotswand.
Daarom ligt die daar zichtbaar.
Ik ben wel nog op zoek om een tunnel te creeeren maar zie dat nergens op dit plan waar het een meerwaarde geeft???
Verder vind ik het rode gedeelte niet voldoende maar heb op moment geen idee hoe dit beter te maken.

Stijn 
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 23 maart 2021, 23:03:40
Beste Allen,

Hier een alternative layout. Ik was niet helemaal tevreden over mijn vorige.
Ik heb iets geprobeerd maar weet niet of dit beter is.
Volgens mij heeft het meer mogelijkheden om industries, rangeren, stations toe te voegen.
Zeker het modulair lijkt me beter omdat ik het eerst klein wil starten.
Met deze layout kan ik eerst met het blauwe gedeelte beginnen wat op niveau 0 is.
het rode is op 18 cm. de gele zijn de stijgingen / dalingen.
De bruine vlakken stellen bergen voor.
Afmetingen 570 op 140 / 250 cm min radius 61 cm



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout-2-605a64ad8ed2f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout-2-605a64ad8ed2f.png)
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 24 maart 2021, 08:47:38
Stijn,

Ook ik heb een L layout maar kleiner van afmeting. Vorig jaar begonnen met het ontwerp van een Canadese baan ( veel uren in Anyrail) en nu 70% van het spoor aangelegd. Ik opteer voor een maximum aan rijplezier, met twee keerlussen en een beetje rangeren.
Dit is mijn definitieve baan geworden
https://images.beneluxspoor.net/bnls/210109-wissels-ABC.jpg
Ik raad je wel aan om bij jouw baanbreedte 1.60 m) een uitneembaar deel te maken zodat je overal goed bij kunt. Of een soort plank die ze gebruiken bij Miniworld
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 24 maart 2021, 09:33:38
Stijn, biedt de linkerkant van de kamer nog mogelijkheden? Kun je dat eens schetsen hoe die ruimte eruit ziet? Een diepte zoals je nu gemaakt hebt gaat je tegenwerken bij de bouw en naderhand.... veel te diep zonder inspectieluiken.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: NandDRR op 24 maart 2021, 11:08:44
Dag Stijn,

Abusievelijk heb ik op je andere draadje ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97011.msg3222202375#msg3222202375) al enige tijd geleden gereageerd. Ik weet niet of je dat gezien hebt. Wellicht heb je er wat aan.

Met vriendelijke groet,
Carel
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: BartvD op 24 maart 2021, 11:34:40
Dit ziet er beter uit als ontwerp 1 maar net als Ronald, hoe ziet je kamer eruit. Als hij rechthoekig is dan zou je namelijk kunnen overwegen om het blauwe spoor naar de andere kant van de kamer te brengen. Dan heb je daar ook wat ruimte voor industrie en de treinen bewegen om je heen in plaats van voor je langs.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 24 maart 2021, 11:38:35
Ja, zoiets. Misschien is in zijn ruimte (deels) langs de muren een betere optie. Maar we horen het graag :)
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 24 maart 2021, 13:05:09
Aan Allen bedankt voor jullie reacties.

Betreffende de ruimte. De treintafel komt op de obberzolder waar ik de hele breedte van de zolder heb van 5,70 m aan de kant tegen de muur.
Vandaar de max lengte van de treintafel 5,710m
Ik heb daar ongeveer 2 m breed maar dat is inclusief ruimte om te staan of zitten. Aan 1 kant kan ik wel tot 2,50 m gaan.
Ik sukkel echt met mijn minimum radius van 24 inch ( 61 cm ). Ik heb het gevoel dat dit enorm veel beperkingen met zich meebrengt.
ook de breedte van de baan 150 cm baart me zorgen omdat hij tegen de buur staat.....
Ik dacht met die afmetingen redelijk veel vrijheid te hebben maar die 24 inch doet mij de das om!

Er zijn nog enkele zaken waar ik aan denk betreffende deze layout.
1) Geeft het een meerwaarde om de blauwe keerlus rond het lake dubbel uit te voeren?
2) Geeft het een meerwaarde om de rode keerlus dubbel uit te voeren ? ik denk het wel
3) Het achterste blauw gele rechte stuk is niet zichtbaar. Ik denk er over om dit voor een stuk voor het rode te brengen dat dit een stuk zichtbaar kan zijn maar daarvoor zal ik stevig moeten puzzelen?
4) een alternatief is de rechtste blauwe keerlus onder de berg groot te maken en die naast de rode keerlus wel op hooghte 0 terug naar beneden te brengen maar dan moet ik de keerlus rond het lak weg doen???

@NandDRR ik had het filmpje gezien en heb het ook bij gehouden want daar zitten goede dingen in.
@RBlok, wat is je minimum radius?? 

Hier alvast een kleine update.
Stijn


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Second-layout-605b1759e99e4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Second-layout-605b1759e99e4.jpg)



Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 24 maart 2021, 14:41:52
Minimum radius is 51 cm (iets meer dan 20 inch). Dat gaat net goed met lange (US/Can) coaches. Maar bijv. een Big Boy zal wel gaan protesteren...

Rian
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 24 maart 2021, 23:13:39
Alles met 6 assen (locs) en lange wagons min radius 60 cm......
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 25 maart 2021, 08:21:30
Documentie geeft een minimum radius van 18 inch aan. Maar ik betwijfel of dat goed gaat. Mijn baan heeft 1 bocht van 20 inch; een compromis. En 22 inch is voor het mooie (bij meerdere lange wagons) eigenlijk wel het minimum. En Stijn heeft die ruimte.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 25 maart 2021, 09:23:11
Een BB kan zeker door 45cm radius... maar wil je dat? Het ziet er niet uit en is een groot compromis. Ik heb een tentoonstellingsbaan en daar het compromis op min 50 gezet. En eigenlijk is dat voor veel US materieel gewoon krap. Vandaar mijn advies; als je 60 cm radius ofwel 24 inch kunt halen, doe het :)
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 25 maart 2021, 10:35:57
Correct Ronald. Als de coaches door de 50 cm bocht gaan kijk ik even de andere kant op 😉
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: jandcargo op 25 maart 2021, 11:20:28
Hallo,

Een US-baan is vaak erg mooi. Toch maak ik mij zorgen over de afmetingen van je baan. Eigenlijk is je maximale reikwijdte 1 meter. Anders moet je daar een werkbare voorziening voor regelen.
je krijgt namelijk altijd problemen daar waar je net niet bij kunt.

succes jandcargo
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 25 maart 2021, 11:46:33
@ Jandcargo

Daar maak ik me al van begin zorgen over en ik zoek naar oplossingen. De baan smaller maken gaat niet met de minimum radius van 24 inch. Ze van de muur schuiven ook niet. Dus er zijn maar 2 oplossingen:
Met eens soort van wegneembare scenery ( zie ik niet zitten )
Of ik moet zien dat ik er op 1 of andere manier boven kan gaan liggen met een stevig profiel tegen de muur te plaatsen waar ik dan een soort ligplaat op kan bevestigen en dat moet in mijn zolder wel lukken ( klinkt gek maar ik wil niet inboeten op kwaliteit van mijn baan )

Algemene vraag. Kan iemand opmerkingen maken over de wissels. Er zitten er een paar dicht tegen de bocht maar die zijn mee draaiend.
Enkel de wissel rechts onder naar de verborgen keerlus. De keerlus gaat de andere kant op met diameter 61 cm. Is die wissel een probleem?

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: tijgernootje op 25 maart 2021, 16:41:39
gek voorstel en niet aangaande je wissel vraag.
Je poten van de baan/de module bakken voorzien van wieltjes,dan kan je het geheel verplaatsen zodat je aan de andere kant van je baan kan komen als er een probleem opdoemt  ???
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 25 maart 2021, 17:20:25
Enkel de wissel rechts onder naar de verborgen keerlus. De keerlus gaat de andere kant op met diameter 61 cm. Is die wissel een probleem?
Dat denk ik wel, want dan maakt de trein een dubbele S-bocht.  Dus uit de bocht komend meteen een tegenbocht (wissel) en weer meteen een tegenbocht (andere wissel).  En andersom idem dito.  2 mogelijkheden:  de beide wissels wat naar links opschuiven, of, wat mijn voorkeur zou hebben, juist naar rechts opschuiven.   In de boog van de keerlus een meegebogen wissel leggen en aan laten sluiten op de rechtse wissel die er al ligt (maar die is dan wel naar rechts verschoven).
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 25 maart 2021, 17:53:36
Daar maak ik me al van begin zorgen over en ik zoek naar oplossingen. De baan smaller maken gaat niet met de minimum radius van 24 inch. Ze van de muur schuiven ook niet. Dus er zijn maar 2 oplossingen:
Met eens soort van wegneembare scenery ( zie ik niet zitten )
Of ik moet zien dat ik er op 1 of andere manier boven kan gaan liggen met een stevig profiel tegen de muur te plaatsen waar ik dan een soort ligplaat op kan bevestigen en dat moet in mijn zolder wel lukken ( klinkt gek maar ik wil niet inboeten op kwaliteit van mijn baan )
Mijn mening: een diepere baan is mooier.
Ik heb de mogelijkheid gemaakt voor een ligplank. Inderdaad, op een profiel aan de muur. Zoals al eerder genoemd: zoiets wordt ook in Miniworld Rotterdam gebruikt.
Ook gebruik ik uitneembare delen, waar geen rails liggen. Dus eerst alle rails, wissels en aansluitingen maken en de uitneembare 'scenery' delen pas op het laatst plaatsen.

Rian
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 25 maart 2021, 19:03:06
Aan allen weer bedankt voor de reacties.

Ondertussen denk ik verder en pas ik het nodige aan waar ik denk dat ik dat moet doen.
Het probleem van alles te kunnen bereiken los ik later op maar ik blijf me aan de huidige afmetingen houden.
Ik los dat op via wegneembare scenery, profielen aan de muur of tafel op wielen.

@VvKan, bedankt voor je opmerking ivbm wissel. Deze heb ik ook aangepast. Ben wel bij een rechte wissel gebleven omdat anders mijn afstand van 6,5 niet behouden blijft
maar ik denkt dat het ook kan werken zoals ik het nu aangepast heb. Indien niet hoor ik het graag.

Verder terug een aangepast plan waar je kan zien dat de achterkant een beetje aangepast is. De hoogste sporen zijn helemaal tot aan de achterkant verplaatst. Ik denk dat dit beter is en meer variatie in de baan brengt. Stijgingen heb ik ook aangepast. Dit gebeurt nu in 2 stukken ( oragne ) eerst links in de berg waar ik van 0 naar 6 cm ga en vervolgens rechts waar ik van 6 cm naar  20 cm ga. deze hebben een maximun stijgingspercentage van 2,3 %. Ik had eeb filmpje gezien waar iemand teste doet met 3 % en dat toch niet altijd succes vol blijkt te zijn.
Sporenplan is gedaan met Tillig elite 83 en heb voor de grootste Engelse wissel gekozen. Ik stel mij wel de vraag als ik daar de S combinatie doe met een lange loc ( bv big Boy 46 cm ) of die daar goed gaat doorkomen??

Verder heb ik boven het lake ook nog een engelse wissel geplaatst omdat het blauwe en linkse oragne deel het eerst is wat gaat liggen en ik daar de technieken volledig ga op uittesten ( bezetmelders, keerlussen ) alvorens de klim en het hoge gedeelte er bij te plaatsen.

Stijn

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605cd02009f6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605cd02009f6c.jpg)




Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 26 maart 2021, 00:27:27
Stuk beter.  Maar let wel op:  de Tillig Engelse wissels met grote radius zijn van het Baeseler type.  Ik weet niet of die in de VS wel bestaan hebben.  Verder moet je de functie van de Engelse wissels nog eens bekijken:  vanaf welk spoor wil ik waar naar toe.   Dat heeft ook te maken met of je rechts of links rijdt: hoe zit dat in de VS ?  Afhankelijk daarvan zou misschien ook een gewone kruising kunnen volstaan op een bepaalde plaats.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 26 maart 2021, 09:09:17
@VVKan,

Met Us oriented bedoel ik dat er voornamelijk US stoomlocs en inmindere maten US diesels op gaan rijden.
Echter zijn er ook enkele stoomlocs uit europa die mooi zijn en die mogen er zeker ook op.
Ik hou wel van de lange slingers in berg achtig gebied en omdat die US modellen enkel op een grote radius kunnen rijden is dit baanplan het idee waar ik op uit kom.
Het is puur mijn eigen fantasie en is totaal geen copy van iets wat in het echt bestaat.  Ik vind dat ook niet belangrijk. Vandaar dat die engelse wissel er mag liggen en is voor deze baan denk ik de beste oplossing. Dus ook daar vind ik het niet belangrijk dat die wissel nergens in de US in het echt ligt maar dat kon jij niet weten natuurlijk.

In ieder geval bedankt om naar het plan te kijken en je opmerkingen te geven.

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Jeronimos op 26 maart 2021, 09:24:21
Volgens mij worden je hellingen te steil in het groen omkaderde gebied.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-omkaderd-605d99eec77a9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-omkaderd-605d99eec77a9.jpg)


Dit geldt voor de gele lijn. Daar zou je nog even naar moeten kijken.


Aanvulling. Hoe vindt je dit idee? De groene lijn die onder de andere sporen ligt.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-groene-lijn-605d9bb8ccab0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-groene-lijn-605d9bb8ccab0.jpg)

Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 26 maart 2021, 10:15:01
@ Jeronimos,

Als de groene lijn die je tekende van de blauwe keerlus in de berg naar het blauwe gedeelt gaat vind ik dat een geweldig idee. Merci Daarvoor.
Ik pas het later deze dag aan om te zien hoe het uitkomt en ik denk dat het een meerwaarde is voor fase 1!

Betreffende je opmerkingen over te stein in de groene kader zal ik even verder toelichten.
De kleuren in schem waren misschine niet helemaal duidelijk.
Ik heb het plaatje even aangepast en hoogtes + percentages zichtbaar gelaten.

Blauw = 0 cm
Oragne = zijn stijgingen / dalingen
Groen = 6 cm
Rood = 20 cm

Bijgevolg maximum stijgingspercentage van 2,3 procent
Op de rechter kant gaat oragne op 9 cm boven blauw die in de berg ligt.
Ik heb het express van 3% naar 2,3% doen zakken om hepenlijk geen problemen te hebben.
Is dat voldoende?

Merk verder op dat ik de rivier verplaats hen in het canion gedeelte. Lijkt mij mooier niet?


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605da46ca3dfc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605da46ca3dfc.jpg)


Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Jeronimos op 26 maart 2021, 10:23:35
Voor mij duidelijk en beter zo mbt de hellingen.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: NandDRR op 26 maart 2021, 11:10:03
Stijn,

een paar suggesties:
1. Het groen Engelse wissel levert naar mijn idee weinig toegevoegde waarde. Zo een ding geeft vaak ellende en ligt op een lastig bereikbare plaats.. Op onze baan hadden we er ook een onder het station. Deze hebben we vervangen door een gewone kruising. Scheelt veel problemen.
2. De baan wordt bij alle suggesties tot nu toe van bovenaf bekeken. Kijk ook eens hoe de baan er uit gaat zien vanaf ooghoogte. Hoe krijg je de scenery kloppend, waar zie je rails , wat zijn de doorkijkjes via de rivier etc.
3. De suggestie van de groene lijn van Jeronimus levert dat niet een te steile helling op (8%?)?

Met vriendelijke groet,
Carel
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Jeronimos op 26 maart 2021, 11:33:10
Nee, want je blijft op niveau 0 (van blauw naar blauw)
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: NandDRR op 26 maart 2021, 11:47:08
Jeronimos,

Klopt. Ik interpreteerde het als van blauw naar rood.

MvG,
Carel
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: jandcargo op 26 maart 2021, 12:13:21
Hallo,

Als je op een trapje/verhoging  voor de baan staat kom je ws wel verder maar dat zou je even moeten proberen. Ee en ander hangt ook van je lenigheid af.
Maar ideaal is het allemaal niet

succes jandcargo
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 26 maart 2021, 14:30:55
@NandDDR

Ik neem je opmerkingen zeer ernstig ivbm de engelse wissel.
Wetende dat ik veel hulp heb van een collega ( we zitten samen in de industriele automatisatie ) waar we veel plezier hebben met het uitzoeken van DCC aansturingen.
Van een vriend heb ik veel hulp betreffende scenry want die doet al meer dan 30 jaar diorama`bouw voor klasieke modelbouw.
Ik heb echter geen kenissen die een spoorbaan hebben dus voor spoorleggen baanplannen staan we op niveau -7.

Vandaar ik jou opmerking ernstig neem dus kan je mij even toelichten wat zoal de problemen zijn met dat type wissel?
Er liggen er zo 3 in mijn baan wetende dat er lange locs ( big boy 46 cm etc ) gaan over rijden / afslaan.

Als dat te complex of niet stabiel genoeg is kan ik dat veranderen maar zie wel een uitdaging in het onderste blauw gedeelte want daar komt een station en dat wil ik dus niet veel korter maken.....

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 26 maart 2021, 14:34:19
Het groen Engelse wissel levert naar mijn idee weinig toegevoegde waarde. Zo een ding geeft vaak ellende en ligt op een lastig bereikbare plaats.. Op onze baan hadden we er ook een onder het station. Deze hebben we vervangen door een gewone kruising. Scheelt veel problemen.
Als Stijn de ruimte heeft (en die is er volgens mij in die sectie) dan zou ik inderdaad deze Engelse wissel vervangen door 2 rechtse en 1 linkse wissel. Ik heb niet veel ruimte in mijn eigen baanplan en daarom 2 (Peco) driewegwissels gebruikt. Heel precies aanleggen; en inregelen is ook een kunstje.

En inderdaad Stijn, de onderste twee Engelse wissels maken die baanvakken wel mooier.

Rian
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 26 maart 2021, 18:04:17
Ik heb even de tip van Jeronimos toegevoegd en heb even de layers afgezet zodat enkel fase 1 zichtbaar is.
De rechter keerlus stijgt van 0 naar 3 cm. Vanuit de meest rechtse wissel naar boven is van 3 cm naar 6 cm en zo blijf ik beneden de 2% stijgingspercentage.
Maar over die keerlus heb ik dus een vraagje.

Kan er binnen een keerlus een wissel zijn waardoor je de keerlus verlaat zonder langs de normale exit detecties van de keerlus te gaan?
Zo niet heb ik daar maar de helft van de keerlus om de omkering te doen. Ik heb daar 1m90 en met detectiesporen is dat een beetje kort.
Volgens mij moet het echter wel mogelijk zijn om in een keerlus een extra wissel te hebben en dan heb ik 3m80 en dat is ruim voldoende.

Hier heb ik de layers uitgeze zodat enkel fase 1 zichtbaar is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-fase-1-605e128e9c111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-fase-1-605e128e9c111.jpg)

Hier de volledige baan zonde scenery

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605e13ee04ae2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605e13ee04ae2.jpg)

Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Frans Peeters op 26 maart 2021, 19:41:38
Even "out of the box" denken:
Het detectiestuk ontdubbelen - dus na de wissel op de afstand die je denkt nodig te hebben in beide sporen het detectiestuk zetten en die samen op dezelfde klemmen aansluiten.
Je hebt dan wel de beperking dat je moet zorgen dat van de andere kant geen trein je detectiestuk inrijdt, want dat gaat niet goed komen.
Dus voorbij de detectiestukken een stuk spoor stroomloos zetten ifv de polarisatie van je puntstuk.
En dat bewaak je met een mooi sein.

Klinkt onorthodox, maar geloof zit tussen je oren :)

De groene lus is lang genoeg naar ik vermoed.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: NandDRR op 26 maart 2021, 20:38:18
Stijn,

Een Engels wissel is kwetsbaar, omdat er veel bewegende delen inzitten. Niet goed aansluitende tongen veroorzaken ontsporingen. Dit kan door van alles komen, slijtage, stof of losrakend ballast, dat tussen de tongen komt. aan de andere kant zijn de wielen van de locomotieven en wagens ook niet allemaal ideaal en exact gelijk. zeker niet door de tijd heen.
Daarom is een Engels wissel kwetsbaar en niet handig op lastig bereikbare en te inspecteren plaatsen.
Bij een gewone kruising heb je hier veel minder last van, omdat er geen beweegbare delen zijn.

Met vriendelijke groet,
Carel
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 26 maart 2021, 23:11:38
Groene keerlus.   Vraag:  rij je rechts of links ?
Stel rechts en je komt uit het station. Dan neem je de rechtse wissel de groene keerlus in.  Aan het eind wil je weer rechts rijden, dus oversteken, dus een kruising.
Stel links en je komt uit het station.  Dan neem je de wissel en steekt de andere baan over, de keerlus in.  Dus ook hier een kruising.
Kortom:  als je geen andere functie nodig hebt kan de Engelse wissel vervangen worden door een kruising.

Keerlusproblematiek met detectiestukken:  gewoon een LK200 van Lenz toepassen en weg zijn je problemen
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 27 maart 2021, 16:00:44
Allen bedankt voor de keerlusreacties, daar kan ik met verder.

Ik kom even terug o[p de engelse wissel en heb u aanbeveling uitgevoerd!
Ik heb daarvoor de 2* Tillig 85353 gekozen en 1* 84354. Deze zijn 12 graden, radius 1350 en 284 mm lang!
Als ik ze direct aan elkaar plaats zoals bij A geeft dit dan problemen?

Ik verder ook zoveel mogelijk de wissels vervangen naar dit type omdat deze wissel een grote radius heeft.
Behalve bij het station want daar nemen ze teveel plaats in.

Over B heb ik ook nog een vraagje. Ik heb daar maar een recht stuk van 11 cm tussen de links / recht bocht.
Links bochtheeft radius 103 cm en rechts heeft radius 61 cm. Is dit een probleem?

Stijn


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605f488dc28bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605f488dc28bb.jpg)




Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 27 maart 2021, 17:30:27
A/  Prachtig.  Geen probleem, vooral niet omdat je vanuit een wissel in afgebogen stand overgaat naar een wissel op het rechtdoorgaande spoor, dus bocht aan recht.

B/ Lijkt mij van niet.  Van een scherpe (nou ja) bocht in een stukje recht en dan de wijde tegengestelde boog in.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 28 maart 2021, 20:05:36
Beste allen, nu ik denk mijn baanplan te hebben waar ik mee verder ga kijk ik natuurlijk meer in detail betreffende technieken.
Als ik dat in een ander topic moet gooien zeg het mij dan maar aangezien het toch over dit baanplan gaat stel ik even mijn vragen hier verder.
Ik focus me voorlopig enkel op fase 1

Vraag 1 bezetmelders
Ik heb de baan in blokken gedaan en heb elke keer de lichtere kleur aangegeven als zijnde de bezetmelder.
Aangezien mijn langse loc 46 cm is begrijp ik dat de bezetmelders best die lengte hebben
Dat is volgens mij in orde voor blokken 1,2,3,4,5 en 6.
Voor het zwarte stuk heb ik een probleem. Dat is maar 91 cm lang en bijgevolg korter dan mijn droomtreinen???
Of kan de wissel en het zwarte stuk toch tot blok 6 behoren?
Ik lees toch overal dat wissels buiten de blokken staan dus wat doe ik daar aan?
Ook heb ik nog niet veel gelezen ivbm seinen. Horen die bij blokken of moet daar toch appart rekening met gehouden worden als je de baan in blokken gaat verdelen?

Vraag 2 keerlussen.
Hier heb ik al veel over gelezen en voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de Digikeijs DR5013 omdat je hier weet in welke richting de trein door de keerlus gaat.
Ik heb nog geen andere module gezien die deze functionaliteit heeft maar ik kan ze natuurlijk gemist hebben.
Als we het over keerlus 1 hebben heb ik de 2 wissels in de keerlus gelaten wat kon volgens jullie.
Indien toch niet moet ik S0 en S1 verplaatsten en zit ik terug met een te kort stuk om een bezetmelding op te doen???

Ik kijk uit naar de antwoorden want dan kan ik weer verder uitzoeken.
Stijn


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fase-1-blokken-en-keerlussen-6060c4802cecd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fase-1-blokken-en-keerlussen-6060c4802cecd.jpg)




Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 29 maart 2021, 20:55:27
S0 en S1 liggen niet op de juiste plaats, lees maar mee.
Stel dat je over S3 en S2 de keerlus binnen rijdt. Dan is de keerlus, dus het hele donkergroene stuk, gepolariseerd op A(buitenste rail) en B (binnenliggende rail).
Bij het uitrijden over de 2 wissels naar blok 4 (rechts rijden) komt A-B in contact op de grijze wissel met B-A.  Kortsluiting.
Alleen als je over "verkeerd spoor" terug wilt, dus over S1 en S0, dan kan dat goed gaan.  Maar dan zijn de groene en de grijze wissel overbodig
S0 en S1 dienen dus binnen de keerlus te liggen voordat de 2 nu donkergroene wissels bereikt worden.

Als je over S0 en S1 de keerlus binnen rijdt kom je aan het eind bij S2 enS3. De keerlus werkt, maar je rijdt dan weer op verkeerd spoor.

Vraag blijft dus:  wat wil je ?  Rechts rijden of links rijden of allebei de mogelijkheden ?   Of er liggen overbodige wissels of S0 en S1 liggen verkeerd.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 29 maart 2021, 22:41:56
Heb ik nog een vraagje.  Wat bedoel je op je station met BM1.1 en BM1.2 ?
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 29 maart 2021, 23:58:55
@Veroniek,

Bedankt voor je reactie.
Deze avond veel gelezen en opgezocht over de digikeijs DR5013 en samen uitgezocht met een collega.
Wetende dat we alle twee geen ervaring hebben met heel de modeltrein wereld en we ook niet niet aangesloten zijn bij een club en ook nog niets hebben. Dus de enige vriend die we hebben is het internet!!!!

We zien wel wat uitdagingen in de keerlussen maar hebben ons geconcentreerd op keerlus 2.
De keerlus hier is enkel in het bovenste gedeelte tussen de grijze wissel en de lichtblauwe wissel van het station.
Maar dat is een probleem omdat dat stuk niet lang genoeg is. Het is 2m en met de sensortracks is dat een beetje nipt.
We zijn vervolgens begonnen met te zoeken hoe lang die sensor track moet zijn. We hebben dat niet gevonden dus zijn we gaan uitpluizen hoe dat ding werkt. Als je op de keerlus 2 binnen komt via S0 en S0 iets detecteert dan gaat de keerlus zich juist polariseren. Volgens ons detecteert S0 iets van zodra er stroom verbruikt wordt in dat deel.
Dus moet de lengte zolang zijn vanaf het stuk van je Loc waar hij de stroom opneemt tot de afstand met het voorste wiel + een minimale afstand. Klopt dit?
Aangezien ik grote locs ga gebruiken ( 46 cm big boy ) of nog langer met een combo diesel trein dan heb ik een probleem op dat stuk. Dat is 216 cm in totaal en als je met bv een F7 El capitan gaat rijden is dat moeilijk.
Daarom zoeken we een oplossing voor keerlus 2 waar we de grijze wissel in de keerlus opnemen.
Volgens ons moet dit lukken als we de wissel met isolatoren verbinden met blok 6 en de wissel ook mee ompolen met het track van de keerlus.
Een heel belangrijke vraag hier is als de keerlus vrij is en er komt een trein van blok 6 naar de keerlus. Kan ik dan de keerlus remote ( via centrale unit ) juist polariseren indien nodig.
Ik zie dat er een knop is op de DR5013 maar kan dit dus software matig.

Als ik dat opgelost heb zal ik eens over keerlus 1 beginnen denken.
BM1 en BM2 staat voor Bezetmelder 1 en bezetmelder 2 die volgens mij nodig is in elk blok?

Laatste vraag voor deze post.
Ik zie mixed reviews betreffende Digikeijs 5000. Enige comment?

Stijn
 
 
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 30 maart 2021, 06:17:02
Stijn,

Voor de keerlus(sen) kun je ook de Xtreme module van Rosoft overwegen. De detectiestukken A  B, D en E hoeven volgens de fabrikant ieder maar 5 cm lang te zijn. Je trein moet wel in zijn geheel in het stuk C passen anders krijg je problemen. De indeling van de secties kun je zien in de documentatie.

Rian
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 30 maart 2021, 11:43:20
Ik zie mixed reviews betreffende Digikeijs 5000. Enige comment?
Ik zal de rest nog bekijken, maar alvast een opmerking:  je tekst komt niet overeen met het plaatje.  Dus graag een plaatje met wissels met wisselnummers, want met (foutieve) kleuren gaat het niet werken.  Dus W1 W2 etc.

Belangrijke vraag:  wordt blok 6 in beide richtingen bereden of alleen tegen de klok in, dus vanuit het station naar rechts ?

En dan mijn commentaar op de DR5000 ? Zie Beneluxspoor zelf, oftewel:  daar blijf je dus voor jaren van afhankelijk.  Er zijn weinig apparaten waar (blijkbaar) zoveel vragen over gesteld moeten worden, commentaar op geleverd moet worden en zelfs wekelijks opmerkingen over de handleiding gemaakt worden.

Trek daaruit je eigen conclusie, op grond van jouw kennis of wil om kennis te vergaren:  ga ik daar aan meedoen of niet ?

Voor mij:  ik heb vanaf begin jaren 80 vorige eeuw te maken met digitaal en dit apparaat zou mijn keuze niet zijn.  Wat ik wel van kenners heb begrepen is dat hun vroegere uitgaven (veel) beter waren.  Zelfs met de uitspraak:  zeer tevreden over die ik heb, maar als ik er nu een zou moeten kopen zou ik deze niet meer kiezen.

Advies: hou het simpel en betrouwbaar.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 30 maart 2021, 12:54:32
Wat is simpel? Wat voor de een eenvoudig is kan voor de ander overgecompliceerd zijn..... de DR5000 is een mooie maar technisch wel wat gecompliceerde centrale. Als je echter het ding beheerst heb je denk ik een fijne centrale die veel mogelijkheden biedt voor relatief weinig geld. Ik heb hem overigens niet hoor  ;D Ben te gehecht aan mijn lenz spullen en dat al heel lang (21 jaar ;) ) en zie een overstap daarin niet zitten.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 30 maart 2021, 13:29:28
@ Veroniek.

Hier de uitleg ( denkpieste ) in iets meer detail.

Het gaat hier over de keerlus en blok 6 waar de treinen in alle richtingen kunnen over rijden.
Normaal is het stuk tussen wissel 1 en wissel 2 over S1 en S0 te kort.
Ik probeer dus het onderst gedeelte ( tussen wissel 1 en wissel 3 over S2 en S3 ) mee tenemen in de keerlus.

Ik redeneer even op basis van de DR5013 keerlusmodule ( nog niet beslist dat het die gaat worden ). Ik ben niet voor het principe kortsluiting vandaar even voor deze module gekozen.
Laat ons even van de situatie uitgaan dat de + voeding aan de buitenkant ligt en de minvoeding aan de binnen kant.

Situatie 1: De trein komt via wissel 2 de keerlus in. Van zodra hij op S3 komt gaat de DR5013 S1, Track en S2 polariseren naar S3. ergebeurt niets want overal ligt de plus aan de buitenkant. Wissel 1 behoort tot de keerlus ( ik begrijp dat deze speciaal zal moeten worden aangesloten en de verbindingen naar Blok 6 bezetmelder volledig moeten geisoleerd worden ). Wissel 1 staat in buigstand en ik ga verder de keerlus op. Van zodra de trein in S1 komt zal de DR5013 S2 Track en S1 naar S0 polariseren. ( dus omschakelen en de trein kan via S0 en wissel 3 de keerlus verlaten. Dit is volgens mij de standard werking van deze keerlusmodule.
De keerlus is nu dus geschakeld. Als er nu een trein van Blok 6 via Blok 6 bezetmelder 2 de keerlus in gaat hebben we daar een probleem omdat de keerlus verkeert staat.
Ik wil  dus dat als er keerlus volledig vrij is remute ( via centrale unit ) de keerlus in de normale stand ( niet geschkeld ) plaatsen zodat de plus terug overal langs buiten ligt en bijgevolg de trein van Blok6 via Blok 6 bezetmelder 2 de keerlus op kan rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus-60630ab89134a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus-60630ab89134a.jpg)

Betreffende de centrale. Ik wens alles via PC te doen dus display is niet nodig.
Ik kwam bij Digikeijs uit omdat omdat ik ( ik ben leek ) niet echt zoveel verschil zie met de Z21 behalve de prijs.
Het moet natuurlijk wel aangenaam blijven ( dus het ding moet stabiel werken ) maar enige complexiteit schrikt me niet af.
Wat zijn hier alternatieven naast de Z21?

Stijn



Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 30 maart 2021, 13:34:57
Stijn; z21 is de goedkope vergelijkbaar met DR, Z21 is de zwarte duurdere bijna 400 euro kostende centrale. Misschien haal je beide door elkaar ;)

De witte z21 is erg goed qua prijs, voor een wat complexere baan zoals die van jou is de DR een prima centrale. De zwarte Z21 is ook een goed alternatief, die kan iets meer dan de z21. Er zijn genoeg andere geschikte centrales maar dat vergt toch een aparte studie naar wat jij wilt en wat jou budget is.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 30 maart 2021, 15:47:47
Het gaat hier over de keerlus en blok 6 waar de treinen in alle richtingen kunnen over rijden.
Normaal is het stuk tussen wissel 1 en wissel 2 over S1 en S0 te kort.
Ik probeer dus het onderst gedeelte ( tussen wissel 1 en wissel 3 over S2 en S3 ) mee tenemen in de keerlus.
Op de eerste plaats:  omdat blok 6 alleen vanuit het station naar links over blok 4 bereikbaar is, wil dit zeggen, dat hier op "verkeerd" spoor gereden wordt.  U rijdt dus niet rechts en niet links maar allebei.  Dat is mooi, dus geen commentaar, maar wel essentieel om te weten voor het bieden van sommige oplossingen. Ik ga er in het vervolg dus van uit, dat in principe elk spoor in beide richtingen bereden kan worden.

Over de keerlus, of wat u er van zegt:  foute aanname.  De keerlus bevat de complete baan vanaf S0 tm S3.  U hoeft dus niks "mee te nemen" , dat zit er al in.  Potentieel probleem is de aftakkende wissel 1 naar baanvak 6.    Ik neem aan, gezien de plaatjes, dat baanvak 6 lang genoeg is.

Nu zijn er 4 situaties mogelijk.
1/ U rijdt over wissel 2 de keerlus binnen (eventueel ook vanaf wissel 3).  Wissel 1 staat op rechtdoor, dus de keerlus uit.  De loc komt over S3 en S2 waardoor hoe dan ook de polarisatie in orde is.  Aangezien de keerlus verlaten wordt en baanvak 6 met de rest van de baan een ovaal vormt, is er geen probleem.
2/ U rijdt over wissel 2 de keerlus binnen (eventueel ook vanaf wissel 3).  Wissel 1 staat op afbuigend, dus de keerlus in. De loc komt over S3 en S2 waardoor de polarisatie in orde is. De loc komt over S1 en S0 waardoor de polarisatie van de keerlus omgekeerd wordt. De trein verlaat de keerlus.
3/ U rijdt over wissel 3 de keerlus van de andere kant binnen .  De loc komt over S0 en S1 waardoor de polarisatie in orde is, maar dus eigenlijk "verkeerd om" is. De loc komt over S2 en S3 waardoor de polarisatie van de keerlus omgekeerd wordt. De trein verlaat de keerlus.
4/ Een trein heeft volgens procedure 2 de keerlus verlaten.  Polarisatie staat dus eigenlijk "verkeerd om". Nu wil u van bovenaf baanvak 6 binnenrijden naar wissel 1.  Maar baanvak 6 staat "gewoon" en de keerlus staat "verkeerd". Dat geeft dus kortsluiting bij het overschrijden van de isolatie bij wissel 1.

Alleen in geval 4 is er dus een probleem.  Mijn eerste oplossing:  gebruik een andere keerlusmodule.  Mijn tweede oplossing, maar onder voorbehoud omdat ik geen kennis heb van de finesses van de door u voorgestane oplossing (handleiding) :   plaats in blok 6, en dat mag vlak voor wissel 1 zijn, nog een S3 en S2, die alleen werkzaam kunnen zijn als wissel 1 op rechtdoor gaat.

Wat ik niet kan overzien is, of er bij het gelijktijdig rijden van een trein in de keerlus en het naderen van een trein in blok 6 naar wissel 1 geen conflicterende opdrachten kunnen ontstaan.  Dit heeft meer te maken met dienstregeling en lengtes van treinen.  Denk bijvoorbeeld aan een losse loc die in de keerlus wissel 1 al gepasseerd is, dus wissel 1 kan op rechtdoor, waardoor een trein baanvak 6 kan verlaten. De polarisatie voor de keerlus is dan gewoon terwijl de losse loc het weer op "verkeerd" zet.  Gebeurt dit gelijktijdig moet u mogelijk nieuwe apparatuur aanschaffen.  Conclusie:  hier dient u extra beveiliging toe te passen, hardware matig of via software.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 30 maart 2021, 15:55:03
Wat zijn hier alternatieven naast de Z21?
Lenz, ESU, BiDiB
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 30 maart 2021, 16:07:56
Stijn,

Als centrale gebruik ik de ESU Ecos. Stand-alone, zonder achterliggend computerprogramma. Voor mij meer dan voldoende mogelijkheden. Een intuitief touch-screen kleurenschermpje met o.a. een in te voeren baanplan en 2 rijknoppen. Wel duurder maar je hebt dan verder geen (laptop) scherm meer nodig.

Rian
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 30 maart 2021, 16:16:23
Gezien mijn opmerkingen bij de baan van RBlok kan ik de keuze voor een Esu Ecos van harte ondersteunen,  ook al heb ik zelf alles van Lenz. 
Als ik nu opnieuw moest kiezen ging ik voor BiDiB.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 30 maart 2021, 18:06:09
@ Veroniek.

Weeral bedankt voor je opmerkingen
Het klopt dat ik de baan design dat alle blokken in alle richtingen kunnen bereden worden.
Niet dat ik dat ga doen maar ik wil niet wanneer alles ligt ik dingen 100 keer moet afbreken omdat ik in de design nergens aan gedacht heb.
Dat het eens voor valt OK maar ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen en dat zorgt ervoor dat je kan blijven configureren en programeren.
Vandaar!

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: bask185 op 30 maart 2021, 18:32:04
Ik vind die rosoft extreme keerlus module een beetje overgecompliceerd en overpriced ding voor wat het is. Je moet 8 snedes in je spoor maken. En dat ding kost €30,-

Ik heb zelf ook een keerlus ding gemaakt die zonder kortsluiting werkt. Dan hoef je maar 4x in je spoor te zagen. En je hoeft alleen DCC aan te sluiten en verder 2 draadjes naar de ompool sectie. Ik heb alleen geen keerlus thuis om hem uit te testen. Maar de print zelf werkt.

Ik zal hem uitleggen in plaatjes. De print, ik zei het al. Je sluit DCC aan en de ompool sectie. En je sluit de 2 LDRs aan en je bent klaar. En alles zit op dezelfde plek. Met de potmeter kan je de gevoeligheid instellen. Voor een vast baan met half constante verlichting werkt dit prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme_33.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme2_19.png)
Standaard is de onderkant van de groene sectie gelijk gepoold met de blauwe sectie. Dus als de wissel rechtdoor staat, staat groen al goed gepoold. Zodra de trein een van de LDRs bereikt (maakt dus niet uit welke), wordt groen omgepoold en net zolang tot de laatste wagon er weer vanaf rijdt. Je kan dit ook met een schuin geplaatste lichtsluis, zelfde idee.

Als je interesse heb om hem uit te proberen, mag je hem zo van me hebben.

Mvg

Bas
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Frans Peeters op 30 maart 2021, 21:17:15
Als je dus consequent digitaal gaat denken en zorgt dat je geen (polariteits)problemen krijgt aan de overloopwissels, heb je in je baanplan 3 lussen zitten:
1. in de rode loop
2. in de groene loop
3. het spoor van de blauwe bundel naar links afbuigend (ter hoogte van 'B')

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605f488dc28bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/US-double-folded-bone-24inch-605f488dc28bb.jpg)

1 en 2 zijn waarschijnlijk lang genoeg.
3 is mogelijk problematisch. Om dat op te lossen zou je de inkomst-sensor die je ter hoogte van 'B' plaatst kunnen ontdubbelen aan de plak waar de grote oranje boog aansluit op het dubbel groene spoor. De andere sensor zet je dan voorbij de wissel waar de oranje boog terug aansluit bij de blauwe bundel. Enige zaak waar je moet op letten is dat er geen treinen gelijktijdig van 'B' en het groene spoor in de lus draaien. Kom je van de andere kant, dan moet je die lus ook volledig bezet houden. Maar dat is te regelen in je stuursoftware.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 30 maart 2021, 23:16:18
Ik zie de derde keerlus niet als problematisch en je kunt er makkelijk met 2 treinen in rijden, omdat er een passeer / kruisings spoor in zit.

In 1 van  de 2 groene banen, die overgaan in oranje, kun je een stuk pakken dat lang genoeg is en daar een keerlusmodule inbouwen.  Dus ergens rijdt de loc via S0 en S1 dit baanvak in, en verlaat het met S2 en S3.  Of omgekeerd.

En ook hier weer:  waarom zo moeilijk doen.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 30 maart 2021, 23:23:02
Standaard is de onderkant van de groene sectie gelijk gepoold met de blauwe sectie. Dus als de wissel rechtdoor staat, staat groen al goed gepoold.
Die oplossing werd inderdaad gezocht !  Een keerlus die terugspringt naar een begininstelling.  Ik blijf nog een beetje aanhikken tegen gelijktijdigheid van bewegingen, maar dat is met de programmering mogelijk te voorkomen.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 30 maart 2021, 23:35:13
Goed,

Ik begrijp dat er vele oplossingen zijn. De reden dat ik naar de digikeijss DR5013 kijk is omdat die kortsluitvrij kan schakelen en dat je de richting van de trein in de keerlus kent en dat die kan communiceren via de bus.
De meeste andere modules waar ik in de doc van heb gekeken schakelen enkel op kortsluiting ( niet mijn voorkeur ) of communiceren niet ( of ik begrijp er niets van ).

Nu ga ik mij concentreren op de moeilijke vraag. Welke centrale unit. Ik verwacht mijn eerste trein eind Mei. Tegen dan wil ik het onderstel van de tafel in elkaar hebben en de eerste testen doen met bezetmelders en keerlus maar dus nu eerst centrale unit kiezen.
Ik vind dat moeilijk omdat ik alleen kan afgaan op het internet.....

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 31 maart 2021, 09:31:20
Ik heb begrepen uit je weergegeven bedoeling, dat je programma gestuurd gaat rijden.  Waarom zou je dan een richting moeten weten in een keerlus ? Zijn die programma's dan zo dom ?  Of, en hierbij gebruik ik jouw woorden, begrijp ik er niets van ?  Dat laatste is wel waarschijnlijk, want ik rijdt zonder programma.  Heb er vele voorbij zien komen, maar ben (voor mij gelukkig) nooit die richting ingeslagen.   Overigens zou ik dat nu wel doen als ik opnieuw zou beginnen, maar meer om overzicht redenen dan om stuur redenen.  En omdat de techniek en software niet stil hebben gestaan.

Over kortsluiting en kortsluitvrij schakelen is al genoeg discussie gevoerd.  Wat ik nog wel mee wil geven is, dat er geen sprake is van kortsluiting (graag geen discussie hierover) maar van kortsluitdetectie.
En dan nog:  nou en ? of op zijn goed Nederlands: so what ?   Heb je daar last van dan ?   Zelfs de door jou voorlopig gekozen keerlusmodule biedt die mogelijkheid.  Als dat per definitie zo slecht zou zijn, dan zou zo'n "hoogstaand anti kortsluitdetectie merk" dit toch niet doen ?   En dan wil ik jouw keuze voor dit merk zeker niet afvallen, blijkbaar maken ze een goed functionerende module met meerdere mogelijkheden.
En als dat om andere redenen (totaalconcept, bezetmeldingen etc.) beter uitkomt, dan vooral ook doen.   Ik wil alleen laten zien, dat er puur om een keerlus te schakelen ook veel simpeler, goed functionerende methodes/modules bestaan.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: bask185 op 31 maart 2021, 10:17:49
Die witte z21 is populair tegenwoordig. Ik zou daar naar kijken.

Bas
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 31 maart 2021, 10:23:20
Die optie was al eens voorbijgekomen maar daar heeft Stijn nog niet echt op gereageert ;)
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 31 maart 2021, 14:35:58
@Vernoniek,

Ten eerste ben ik je dankbaar en blij met al je reacties en zeker met het voorstellen van andere oplossingen/opties die ik zeker bekijk en overweeg.
Soms lees ik in je reacties dat mijn keuzes wat vreemd zijn maar dat is meer dan OK en vooral blijven doen.

Ik kan u alleen vertellen hoe ik er naar kijk.
Ik ken niets van modeltreinen en al helemaal niets van treinregelingen en en hoe ze moeten rijden. Ik ken ook niets van de techniek vandaag in de modeltreinwereld.
Echter ken ik wel voldoende van eletriciteit en elektronica omdat ik dat gestudeerd heb en vandaag ivbm mijn werk niets anders doe dan met elektronica en software sturingen bezig zijn.
Dus betreffende mijn baan vind ik US steamers het mooist maar zeker ook enkele EU modellen. Ik teken dan een baan met de beperkingen van radiussen en mijn ruimte.
Ik wil later als ze er staat absoluut geen beperkingen. Dit wil zeggen dat wat vandaag links over de baan gaat en ik vind dat morgen niet meer goed. Dan wil ik het software matig aanpassen zodat her rechts over de baan gaat. Zelfs verder, als een trein van A naar B moet wil ik misschien dat hij de route zelf uitzoekt hoe hij er geraakt afhankelijk van welke stukken al dan niet bezet zijn.

Daarvoor wil ik graag mijn baan in blokken indelen en weten van elke trein waar hij is en in welke richting. Ik zeg niet dat het logisch is maar dat ben ik die naar mijn mooie treintjes wil kijken in mijn drommdiorame waar ik lekker met digitale techniek wil spelen.

Dus vandaag nu ik denk mijn layout te kennen zoek ik naar technische oplossingen. Ik kan alleen maar afgaan wat ik vind op het internet en in documentatie, forum en videos want ik heb geen besturingssoftware of niets dus ik ben vooral blij met u opmerkingen en blijf dat aub doen!

Verder ga ik nu verder info zoeken over central units en digitale modules zoals ik al eerder heb vermeld.
Ik was op de hoogte dat z21 en Z21 iets totaal anders is!

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 31 maart 2021, 15:47:47
Stijn,

Ook ik ben reusachtig op weg geholpen in dit forum en door een goede detaillist (AnW treinen in Medemblik). Een jaar geleden gestart (zonder elektronica achtergrond ;) in DCC en inmiddels veel wijzer geworden. Ik raad je aan om ook met een (ruimdenkende) detaillist verder te praten over een gewenst besturingssysteem en verder digitale mogelijkheden. En inderdaad: veel lezen!

Aangaande de aanleg van rails en bezet/terugmelders sta ik ook op het standpunt om daar nu zoveel mogelijk van aan te leggen/aan te sluiten. Baat het niet; het schaadt ook niet. Latere aanleg betekent beschadiging en vervolgens weer herstel van ballast en scenery.
Iets waar je mogelijk iets aan hebt zijn zogenaamde ABC remsecties. Het langzaam afremmen van een trein (met een daarvoor geschikte decoder) op een bepaald baandeel, gebaseerd op een diodeschakeling. Onder andere Veroniek weet hier meer van. Ik gebruik het ook als beveiliging bij wissels. Je kunt dit natuurgetrouw afremmen dacht ik ook alternatief softwarematig realiseren met twee of meer terugmelders.

Rian
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 31 maart 2021, 17:59:27
Rian, dank voor het compliment.  Maar voor Stijn is wel belangrijk te weten, dat als je kiest voor een stuurprogramma, zoals gemeld, dat dan het gebruik van ABC secties juist verstorend kan werken, omdat je een mengeling krijgt van hardware (ABC) en software (afremmen en stoppen op commando van de centrale/het stuurprogramma.
Dus mijn advies is:  kijk zeker eens naar ABC maar gebruik het niet in combinatie met een stuurprogramma.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: bask185 op 31 maart 2021, 18:30:48
Citaat
Echter ken ik wel voldoende van eletriciteit en elektronica omdat ik dat gestudeerd
Vind je het dan niet veel leuker om zelf een analoge beveiliging te ontwerpen? Leuk om te ontwerpen hoor  ;)
Mijn vaste baan is nu ook digitaal, maar de volgende wordt misschien wel analoog.

Bas
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: RBlok op 31 maart 2021, 19:43:26
Mogelijk een kwestie van definiëren?
Ik gebruik ABC in combinatie met de puntstukschakeling in de wisselmotor: stand van wissel 'verkeerd' voor inrijden vanaf een ABC sectie = ABC module actief = trein stopt voor wissel. Maar er zijn ook ABC secties die ik (binnen de Ecos) actief laat schakelen door een bezetmelder of status van een sein/andere wissel/rijweg. Dat is volgens mij dan een hybride gebruik (combi van software en hardware gebruik).
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 11 april 2021, 20:26:52
Kan er mij aub iemand een link geven naar layout voorbeelden ivbm stoom emplacement?

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 04 augustus 2021, 15:37:44
Beste allen,

Het is al een tijdje geleden maar dat komt omdat ik aan voorbereidings werken bezig was.
Ondertussen is de zolder voorzien van gyproc en laminaat, ( heeft even geduurd !!! ) maar nu kunnen we verder.

Ik ben er wel achter gekomen dat ik mijn treinbaan in de uitstulping wel 50 cm moet krimpen!!!!
Gevolg dus een redesign van het baanplan en dat heeft ook wel even tijd gekost alvorens ik terug tevreden was.
Hier het baanplan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Train-layout-610a965669b3b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Train-layout-610a965669b3b.jpg)

Nog steeds minimum 61 cm diameter, spoorafstand 7.4 cm. ( maximum stijging 2,5 % ). De hoogtes kan je aflezen in het plan.
Er is ook nog een helix met 1 cirkel en 1 wissel in de helix die niet zichtbaar is waar de keerlus vertrekt.
Het zal een lage tafel zijn waar het nulpunt op 60 cm ligt aangezien ik een hellend dak heb dat op 110 begint maar daar zie ik nu helemaal geen andere oplossing.

Graag opmerking, tips, enz...
Met vriendelijke groeten
Stijn


Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 07 augustus 2021, 20:01:16
Doordat, vooral aan de linkerkant, alle sporen boven elkaar liggen raak ik in de tekening het spoor bijster.  Zou je een niet-precieze tekening kunnen maken, waarop het sporenverloop duidelijker te zien is ?  Dus waar sporen boven elkaar liggen deze naar een andere plaats verschuiven zodat ze allemaal zichtbaar/traceerbaar worden ?
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: MOVisser op 07 augustus 2021, 20:19:50
VV:
 ;)
Niet moeilijk hoor:
van blauw naar rose en van rose weer naar geel.
Daartussenin heb je nog een stuk grijs.
Het lijkt of deze elkaar kruisen, maar dat komt omdat er ook nog een deel groen in verwerkt is.
Het lichte blauw stelt water voor. Dan is er nog geel en licht geel
Paars duikt, onder het middel blauw door, een soort tunnel in en komt er als licht paars weer uit (of is het rose?).

Even zonder gein:
er duiken 3 sporen onder de 2 blauwe (meest linkse sporen) en komen er als geel weer uit.
Waar geel zich afsplitst, op de tek, duiken de 2 hogere sporen naar beneden;
idem rechts de licht gele duiken onder de rose en komen er als geel weer onder vandaan.
een groot deel van de sporen ligt hoog.

zoiets.... :-X

Ronald Visser


Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 08 augustus 2021, 16:43:01
Bedankt voor de reacties,

Hier wat extra uitleg!
De eerste image is met het bovenste stuk van de helix en het hoge gedeelte uitgeshakeld.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trainlayout-low-610feb5e217cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trainlayout-low-610feb5e217cf.jpg)

Vertrekkende vanuit station ( Licht geel hoogte 7 cm ) naar links is er de lichtblauwe keerlus. Verder gaat fell groen helemaal rond op ongeveer hoogte 3 cm.
Aan de rechterkant van het station kan je op oragne beginnen stijgen. Via de brug over het water kom je dan in het onderste stuk van de helix waar je aan de buitenkant via de wissel en keerlus terug kan zakken.

Je kan ook verder naar boven via het bovenste gedeelte van de helix licht blauw

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trainlayout-full-610fec6b706dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trainlayout-full-610fec6b706dc.jpg)

Eenmaal boven ( Lichtroze ben je op een hoogte van 45 cm.
Maximaal helling is 2,5% maar mijn treinen kunnen niet langer dan 2m zijn betreffende automatisch rijden ( keerlussen en sections ) maar dat is voor mij geen probleem

Het felle blauwe vlak in het midden is een meer. Links boven is een waterval. Rechts bovemn zoek in nog een propere manier om het water weg te doen.
Graag commentaar, aanmerkingen, verbeteringen, je mag ook zegggen dat je het maar niks vindt maar wel liefst waarom?

Met vriendelijke groeten
Stijn




Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 08 augustus 2021, 17:24:34
Met dank, is nu helder,  Mooi bedacht.
Vraag:
Via de brug over het water kom je dan in het onderste stuk van de helix waar je aan de buitenkant via de wissel en keerlus terug kan zakken.
Dat is dus de violette baan in de eerste tekening.  Dat is dus ook een keerlus.  Is dat baanvak tussen de 2 wissels lang genoeg voor complete treinen of moet je andere maatregelen nemen ?
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 08 augustus 2021, 17:44:36
Hallo,

Keerlus 1 beneden licht blauw is 604cm, violet keerlus is 287 cm, keerlus boven is 880 cm.
Het onderste stuk in het station tussen de 2 wissels is 208 cm en bepaald in deze layout dus ook de langste trein.

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 08 augustus 2021, 19:31:07
Mooi, ben ik helemaal gerustgesteld (als dat al nodig was  ;) ).
Heb ik nog wel een opmerking:  als je toch met wat langere treinen, vooral goederentreinen, zou willen rijden, dan kun je de 2 wissels aan de linkerkant van het station verder naar links plaatsen in de groene en lichtblauwe baan.  Die liggen op nagenoeg gelijke hoogte en daar zou je met 2 slanke meegebogen wissels een mooie overgang kunnen maken.  Daarmee heb je dan extra stations lengte gemaakt, ook al zal het perron er mogelijk niet veel langer door worden.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 09 augustus 2021, 09:12:41
Hallo,

Betreffende de wissels meer naar links te verplaatsen in het groen lichtblauw gedeelte. Daar had ik inderdaad ook al over nagedacht.
Ik kreeg ze daar niet mooi gelegd en met gebogen wissels kom ik onder de 24 inch. Zelf vind ik langer dan 2m niet nodig aangezien mijn baan maar 5,56 m breed is en dan krijg ik snel het gevoel dat er meer trein dan baan is dus die 208 cm maximum treinlengte vind ik ok.

Vervolgens ben ik nog wel aan het nadenken over industrie en dorpjes. Aan het station komt een dorpje. Ik dacht eerst op het hoog gedeelte waar de paarse brug is een ontginning industrie of hout verwerking te doen maar dat is wel mijn enige plaats waar ik steam emplacement kan doen ???????
Dat industrietje kan ik dan wel verhuizen naar het rechtse hoge gedeelte in de bocht ofwel links beneden in de kom binnen de blauwe keerlus???
Ik denk dan toch rechts boven en zou dan toch opteren voor in de kom links beneden een 2de cozy dorpje te maken.

Wat denken jullie en enige hints voor steamemplacement centraal boven???

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: tijgernootje op 09 augustus 2021, 13:23:25
Als je toch nog aan het plannen bent zou ik zeggen dat "stoom emplacement" ( ik neem aan verzorging voor stoomlocs incl draaischijf etc ? ) kijk is of je dat rechts onder een plek kan geven.
Meest logisch is dat zoiets zich bevind vlak bij je/het station,net als in het echt.
Dan is de afstand voor de locs van einde/begin dienst ,richting station/ri verzorging zo kort mogelijk  ;)
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 09 augustus 2021, 13:36:18
@ Floris,

Ik was niet van plan om een draaischijf te gebruiken.
Ik vind het belangrijk om treinen door een moi landschap te kunnen laten rijden en ik denk dat het dan wegens de te beperkte ruimte te druk wordt eb daarom dus geen draaischijf.

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 09 augustus 2021, 13:59:46
Voordat je aan een "steam emplacement" begint zou ik me eerst iets afvragen.  Ik zelf ga er van uit dat je een plaats bedoelt waar wat stoomlocs geparkeerd kunnen staan en eventueel bekoling, bezanding en water innemen kan plaatsvinden. Met als belangrijkste functie:  even parkeren voor een nieuwe inzet.

Als je dan naar het sporenplan kijkt en het aan de rechterkant zou willen hebben, kan dat alleen vanaf het achterste stations spoor.  Of je dan de bocht voor de berg nog haalt weet ik niet.  Maar hoe dan ook:  zonder verder rangeren is maar 1 spoor bereikbaar.
Aan de linkerkant kun je vanuit het lichtblauwe spoor zowel stations spoor 1 als 2 bedienen. Als je dan ook nog een extra wisselverbinding maakt tussen spoor 2 en spoor 3, in de bocht van spoor 2, dan zijn vanaf links alle 3 sporen bereikbaar.   Dat maakt het een stuk logischer dan rechts.
Praktisch gezien leg je een wissel in het begin van het lichtblauwe spoor, nog in de tunnel, en met een bocht kom je op het "binnenterrein van de keerlus.

Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 09 augustus 2021, 14:14:52
Nog even over het landschap.  Het water stroomt van berg naar berg.  Niet geheel logisch.  Beide kant vanaf de berg kan, maar dan zou het ergens in het midden naar de voorkant (onder het station door ?) weg moeten stromen.  Dan zou ik aan de linkerkant het groene spoor zo lang mogelijk op 7,5 cm. houden en het lichtblauwe helemaal op 7,5 cm.  Aan de achterkant krijg je dan het groene spoor aan de linkerkant dalend naar 3 cm, samen met de rivier.  Rechts kan de rivier dan ook naar het verzamelpunt dalen, terwijl groen in de tunnel verdwijnt.  Zo ongeveer.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 09 augustus 2021, 14:30:15
@Veroniek,

Het is inderdaad zo dat de "steam emplacement" die ik graag op mijn baan wil hebben redelijk klein mag zijn ( voor weinig locs ). Het is dus correct dat dit kan gebruikt worden voor het parkeren van locs, bekoling, bezanding en water innemen. ( geen draaischijf )

Centraal boven ver van station is misschien niet logisch maar lijkt mij wel de best plaats waar ik de nodige wissels kan leggen en het baanplan nog kan veranderen zonder dat de rest teveel aangepast moet worden. Beneden aan het station lijkt mij dat niet eenvoudig???

Betreffende het water moet ik inderdaad een properdere oplossing vinden om het rechts af te werken maar daar ben ik nog niet uit.

Stijn


Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 09 augustus 2021, 16:03:25
Dan zou ik het niet zichtbaar maken.  R achter, waar de gele baan nu uit de tunnel komt, in de bocht in de tunnel een wissel leggen en een aantal opstelsporen tegn de achterkant onder de rose sporen maken.
Een zichtbare oplossing rechts doet geen eer aan de rest van de opzet, verstoort alleen maar.
Een zichtbare oplossing zie ik alleen links gebeuren, zoals aangegeven.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 11 augustus 2021, 11:38:02
Betreffende de "steam emplacement" , daar zal ik nog eens goed moeten over nadenken.

Ik heb wel nog een vraag betreffende stijginspercentages.
Ik zit zo ongeveer overal aan 2,5%, soms een beetje minder maar dus meestal die 2,5%
Meestal zie ik dat je onder de 3% moet zitten dus ik dacht wel safe te zitten met 2,5%.

Ik lees nu ook dat je in bochten best naar 2% gaat!!!???!!. Ik begrijp dat er in bochten meer weerstand is dus daar zal het dan wel van komen.
Is dat toch iets waar ik rekening met moet gaan houden wetende dat mijn treinen niet langer dan 2m gaan zijn en het toch over nieuwe locs gaat?

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 11 augustus 2021, 11:48:19
Je rijdt Amerikaans schrijf je? Die rijden toch het meest met meerdere locs dus dan is 2,5% ook in bochten geen probleem. Met 1 ook niet trouwens ;) Als je dan maar geen R1 gebruikt maar dat doe je niet zo te zien.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 11 augustus 2021, 11:58:08
Ik ga idd voor amerikaans maar wel enkele locs ( grote steamers ) die minimum radius 24 inch hebben en dat zijn dan ook de sterkste bochten in mijn plan!
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 11 augustus 2021, 13:13:30
Dan is 2,5% max geen probleem ;)
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 11 augustus 2021, 13:15:31
Bedankt Ronald
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Ronald Halma op 11 augustus 2021, 13:16:19
Graag gedaan :)
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 11 augustus 2021, 16:03:18
Het volgende punt waar ik aan denk.
Die grote amerikaanse steam locs gebruiken ongeveer 1 A.
Dat wil zeggen dat er maximum 3 te gelijk kunnen rijden.
Indien ik er meer wil moet ik dus met booesters beginnen werken.
Dat wil zeggen dat ik mijn baan van in begin moet splitsen per boester?

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Frans Peeters op 11 augustus 2021, 17:06:48
Dat is het beste, anders ga later moeten slijpen in een afgewerkt spoor en dat is altijd een beetje knoeien.
In eerste instantie kan je alles aansluiten op de centrale en later dan stelselmatig overgaan naar boosters.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 12 augustus 2021, 11:11:52
Beste Allen,

Ik ben begonnen met de baan digitaal te bekijken. Het was vanaf in het begin de bedoeling om software gestuurd te rijden. De centrale is een Digikeijs 5000!
Ondertussen hebben we daar wat testen met gedaan betreffende stroomingange en zones en tot hiertoe doet het wat het moet doen.
Nu we een iets of wat definitief baanplan hebben heb ik het eens ingedeeld in verschillende sections zodat automatisch rijden mogelijk zal zijn.

Ik heb de screenscaptures terug in lagen gedaan omdat er toch wat sporen over elkaar liggen. In het station zijn de secties korter voor moest ik toch 2 locs zonder wagons op het zelfde spoor in het station wil plaatsen. Ik hou geen rekening met een vast bepaalde rijrichting aangezien ik geen copy doe van iets dat in het echt bestaat en het zou best kunnen dat er ooit ook een loc uit europa op zal rijden.

Hier de 2 screenshots betreffende opdeling sections waar groen en paars sections zijn, lichtblauw zijn de keerlussen en geel wordt aangesloten op de global detect.

Enkel laag gedeelte section indeling

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/section-low-6114e449b8716.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/section-low-6114e449b8716.jpg)

Volledig layout section indeling

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/section-full-6114e47b73ce5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/section-full-6114e47b73ce5.jpg)

Vervolgens heeft de digikeijs centrale een vermogen van 3 Ampere wat wil zeggen dat ik ongeveer 3 grote treinen te gelijk kan laten rijden ( groete locs met wagons verbruiken blijkbaar ronde de 1 Ampere ). Als ik er dus meer dan 3 te gelijk wil laten rijden zal ik de baan dus moeten splitsen met boesters.
Hier de screencaptures hoe ik dat denk te doen. Aangezien mijn baan toch in sections is opgedeeld denk ik dat het vrij eenvoudig is om dit achteraf een beetje te veranderen zondere aan de spoiren te moeten komen.

Booster split laag gedeelte

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/booste-low-6114e4ccc15cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/booste-low-6114e4ccc15cb.jpg)

Booster split volledige layout

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/booster-full-6114e4ef8413a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/booster-full-6114e4ef8413a.jpg)

Alvast bedankt voor de opmerkingen.
Stijn

Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: VvKan op 12 augustus 2021, 11:23:01
Ik zou de achterste keerlus, nu op de booster paars, aan de groene aansluiten.  Reden:  de paarse bedient de spiraal, waar de belasting zwaar is.  Daar zou ik niet een extra belasting aan leggen, maar die aan het groene deel aansluiten, wat minder zwaar belast is.
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 12 augustus 2021, 11:46:31
De reden dat ik de split booster zo had opgedeeld:

Stel dat ik 2 treinen heb rijden in de lage grote lus langs de rivier.
Als er dan nog 1 trein begint te stijgen en 1 trein naar benden komt zit ik snel aan 4.
Op het paarse gedeelte zoals het nu is zie ik er niet direct 4 rijden? Maar wel 3.

Vandaar maar ik hou wel rekening met je opmerking en een keerlus is natuurlijk gemakkelijk te verplaatsen van booster!

Stijn

Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: Dr_Hippo op 17 augustus 2021, 14:47:39
Ik wil graag even terug naar spoorafstanden.

De locs en wagons kunnen nog al groot zijn en heb betreffende de spoorafstanden naar de NMRA gekeken.
Ik kom op een afstand van 7.4 cm die ik zeker zal moeten aanhouden in de bochten.
Ik heb dat hier zo eens naast elkaar geplaatst en ik vind dat nog al ver uit elkaar.
Ik vermoed dat ik ze dichter bij elkaar kan leggen op rechte stukken.

Is dit correct en hoe dicht mogen ze dan bij elkaar en vanaf welke radius moet ik dat terug over gaan naar 7,4 cm?

Stijn
Titel: Re: Eerste baanplan, US oriented
Bericht door: JohnRobertGrunn op 17 augustus 2021, 16:44:30
Heb dubbelspoor van Kato wat hart 33mm is.