Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models / Models World 2021 door André82
Vandaag om 21:31:57
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door André82
Vandaag om 21:30:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:30:15
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 21:27:51
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 21:21:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 21:20:19
Roco sik toplicht en detaillering door Priegelman
Vandaag om 21:17:05
Strooisel, hoe kun je het vastlijmen? door Frans Peeters
Vandaag om 21:14:26
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door Eric v C
Vandaag om 21:11:47
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door Bob R.
Vandaag om 21:08:30
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door laurent
Vandaag om 21:00:11
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Chris
Vandaag om 20:59:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:57:42
NS-stations krijgen nieuwe stem door zuylen
Vandaag om 20:56:18
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 20:50:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 20:37:15
Welk merk rails aanschaffen? HO. door DaStig
Vandaag om 20:36:05
Anicubic advies nodig door Aford
Vandaag om 20:16:24
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:01:15
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 19:54:55
Line-up foto's van modellen door Groefrail
Vandaag om 19:22:21
Update: baan in de tropen door Rolando
Vandaag om 19:14:43
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 19:06:16
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 19:03:52
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 19:02:54
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door roco
Vandaag om 18:42:51
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Fritsprt
Vandaag om 18:20:51
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 17:23:55
Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m door eriks1805
Vandaag om 17:00:05
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door jerrytrein
Vandaag om 16:39:07
  

Auteur Topic: Eerste baanplan, US oriented  (gelezen 4225 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #60 Gepost op: 30 maart 2021, 23:35:13 »
Goed,

Ik begrijp dat er vele oplossingen zijn. De reden dat ik naar de digikeijss DR5013 kijk is omdat die kortsluitvrij kan schakelen en dat je de richting van de trein in de keerlus kent en dat die kan communiceren via de bus.
De meeste andere modules waar ik in de doc van heb gekeken schakelen enkel op kortsluiting ( niet mijn voorkeur ) of communiceren niet ( of ik begrijp er niets van ).

Nu ga ik mij concentreren op de moeilijke vraag. Welke centrale unit. Ik verwacht mijn eerste trein eind Mei. Tegen dan wil ik het onderstel van de tafel in elkaar hebben en de eerste testen doen met bezetmelders en keerlus maar dus nu eerst centrale unit kiezen.
Ik vind dat moeilijk omdat ik alleen kan afgaan op het internet.....

Stijn

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
  • Veroniek
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #61 Gepost op: 31 maart 2021, 09:31:20 »
Ik heb begrepen uit je weergegeven bedoeling, dat je programma gestuurd gaat rijden.  Waarom zou je dan een richting moeten weten in een keerlus ? Zijn die programma's dan zo dom ?  Of, en hierbij gebruik ik jouw woorden, begrijp ik er niets van ?  Dat laatste is wel waarschijnlijk, want ik rijdt zonder programma.  Heb er vele voorbij zien komen, maar ben (voor mij gelukkig) nooit die richting ingeslagen.   Overigens zou ik dat nu wel doen als ik opnieuw zou beginnen, maar meer om overzicht redenen dan om stuur redenen.  En omdat de techniek en software niet stil hebben gestaan.

Over kortsluiting en kortsluitvrij schakelen is al genoeg discussie gevoerd.  Wat ik nog wel mee wil geven is, dat er geen sprake is van kortsluiting (graag geen discussie hierover) maar van kortsluitdetectie.
En dan nog:  nou en ? of op zijn goed Nederlands: so what ?   Heb je daar last van dan ?   Zelfs de door jou voorlopig gekozen keerlusmodule biedt die mogelijkheid.  Als dat per definitie zo slecht zou zijn, dan zou zo'n "hoogstaand anti kortsluitdetectie merk" dit toch niet doen ?   En dan wil ik jouw keuze voor dit merk zeker niet afvallen, blijkbaar maken ze een goed functionerende module met meerdere mogelijkheden.
En als dat om andere redenen (totaalconcept, bezetmeldingen etc.) beter uitkomt, dan vooral ook doen.   Ik wil alleen laten zien, dat er puur om een keerlus te schakelen ook veel simpeler, goed functionerende methodes/modules bestaan.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #62 Gepost op: 31 maart 2021, 10:17:49 »
Die witte z21 is populair tegenwoordig. Ik zou daar naar kijken.

Bas

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12089
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #63 Gepost op: 31 maart 2021, 10:23:20 »
Die optie was al eens voorbijgekomen maar daar heeft Stijn nog niet echt op gereageert ;)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #64 Gepost op: 31 maart 2021, 14:35:58 »
@Vernoniek,

Ten eerste ben ik je dankbaar en blij met al je reacties en zeker met het voorstellen van andere oplossingen/opties die ik zeker bekijk en overweeg.
Soms lees ik in je reacties dat mijn keuzes wat vreemd zijn maar dat is meer dan OK en vooral blijven doen.

Ik kan u alleen vertellen hoe ik er naar kijk.
Ik ken niets van modeltreinen en al helemaal niets van treinregelingen en en hoe ze moeten rijden. Ik ken ook niets van de techniek vandaag in de modeltreinwereld.
Echter ken ik wel voldoende van eletriciteit en elektronica omdat ik dat gestudeerd heb en vandaag ivbm mijn werk niets anders doe dan met elektronica en software sturingen bezig zijn.
Dus betreffende mijn baan vind ik US steamers het mooist maar zeker ook enkele EU modellen. Ik teken dan een baan met de beperkingen van radiussen en mijn ruimte.
Ik wil later als ze er staat absoluut geen beperkingen. Dit wil zeggen dat wat vandaag links over de baan gaat en ik vind dat morgen niet meer goed. Dan wil ik het software matig aanpassen zodat her rechts over de baan gaat. Zelfs verder, als een trein van A naar B moet wil ik misschien dat hij de route zelf uitzoekt hoe hij er geraakt afhankelijk van welke stukken al dan niet bezet zijn.

Daarvoor wil ik graag mijn baan in blokken indelen en weten van elke trein waar hij is en in welke richting. Ik zeg niet dat het logisch is maar dat ben ik die naar mijn mooie treintjes wil kijken in mijn drommdiorame waar ik lekker met digitale techniek wil spelen.

Dus vandaag nu ik denk mijn layout te kennen zoek ik naar technische oplossingen. Ik kan alleen maar afgaan wat ik vind op het internet en in documentatie, forum en videos want ik heb geen besturingssoftware of niets dus ik ben vooral blij met u opmerkingen en blijf dat aub doen!

Verder ga ik nu verder info zoeken over central units en digitale modules zoals ik al eerder heb vermeld.
Ik was op de hoogte dat z21 en Z21 iets totaal anders is!

Stijn

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #65 Gepost op: 31 maart 2021, 15:47:47 »
Stijn,

Ook ik ben reusachtig op weg geholpen in dit forum en door een goede detaillist (AnW treinen in Medemblik). Een jaar geleden gestart (zonder elektronica achtergrond ;) in DCC en inmiddels veel wijzer geworden. Ik raad je aan om ook met een (ruimdenkende) detaillist verder te praten over een gewenst besturingssysteem en verder digitale mogelijkheden. En inderdaad: veel lezen!

Aangaande de aanleg van rails en bezet/terugmelders sta ik ook op het standpunt om daar nu zoveel mogelijk van aan te leggen/aan te sluiten. Baat het niet; het schaadt ook niet. Latere aanleg betekent beschadiging en vervolgens weer herstel van ballast en scenery.
Iets waar je mogelijk iets aan hebt zijn zogenaamde ABC remsecties. Het langzaam afremmen van een trein (met een daarvoor geschikte decoder) op een bepaald baandeel, gebaseerd op een diodeschakeling. Onder andere Veroniek weet hier meer van. Ik gebruik het ook als beveiliging bij wissels. Je kunt dit natuurgetrouw afremmen dacht ik ook alternatief softwarematig realiseren met twee of meer terugmelders.

Rian

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
  • Veroniek
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #66 Gepost op: 31 maart 2021, 17:59:27 »
Rian, dank voor het compliment.  Maar voor Stijn is wel belangrijk te weten, dat als je kiest voor een stuurprogramma, zoals gemeld, dat dan het gebruik van ABC secties juist verstorend kan werken, omdat je een mengeling krijgt van hardware (ABC) en software (afremmen en stoppen op commando van de centrale/het stuurprogramma.
Dus mijn advies is:  kijk zeker eens naar ABC maar gebruik het niet in combinatie met een stuurprogramma.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #67 Gepost op: 31 maart 2021, 18:30:48 »
Citaat
Echter ken ik wel voldoende van eletriciteit en elektronica omdat ik dat gestudeerd
Vind je het dan niet veel leuker om zelf een analoge beveiliging te ontwerpen? Leuk om te ontwerpen hoor  ;)
Mijn vaste baan is nu ook digitaal, maar de volgende wordt misschien wel analoog.

Bas

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #68 Gepost op: 31 maart 2021, 19:43:26 »
Mogelijk een kwestie van definiëren?
Ik gebruik ABC in combinatie met de puntstukschakeling in de wisselmotor: stand van wissel 'verkeerd' voor inrijden vanaf een ABC sectie = ABC module actief = trein stopt voor wissel. Maar er zijn ook ABC secties die ik (binnen de Ecos) actief laat schakelen door een bezetmelder of status van een sein/andere wissel/rijweg. Dat is volgens mij dan een hybride gebruik (combi van software en hardware gebruik).

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Eerste baanplan, US oriented
« Reactie #69 Gepost op: 11 april 2021, 20:26:52 »
Kan er mij aub iemand een link geven naar layout voorbeelden ivbm stoom emplacement?

Stijn