Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 07:31:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:07:16
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52

Auteur Topic: Proxxon, Dremel of Lidl roterende multitool  (gelezen 9954 keer)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: Proxxon, Dremel of Lidl roterende multitool
« Reactie #30 Gepost op: 20 December 2020, 17:08:52 »
Ik gebruik een kleine Proxxon voor het meeste werk, en een oer dremel (een van de eerste modellen dacht ik) voor het grove werk. Mijn ervaring is dat juist de dremel een giga toerental heeft en de Proxxon ook rustiger kan. Ik heb ook nog een Dremel Stylus op accu. Maar dat is meer voor mobiele klusjes waar een snoer lastig is. Ik pak meestal de Proxxon.

Mvg,

Robert

VvKan

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 20 December 2020, 20:31:11 »
ik kan je vertellen dat de parkside produkten van lidl prima produkten zijn .Ik heb er velen van. Met het prijsverschil kun je vele leuke dingen doen zeg ik maar. Bij de bouwmarkten zijn vele eigen produkten vele malen slechter dan het LIDL produkt.
Om op "kawaad" te reageren:  als ik ergens kwaad over ben, dan is het over een Parkside product.  Wat een goedkope, ik vermoed Chinese, troep en daardoor weggegooid geld. Dat zal waarschijnlijk niet voor alles gelden, maar voor mij genoeg reden om nooit meer iets van dat merk te kopen.

erikkral

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2020, 19:37:59 »
Na gisteren alle adviezen doorgenomen te hebben, heb ik een Dremel 4000 met flexibele as en andere accessoires gekocht.
Deze was gisteren bij de Praxis in de aanbieding en met een cashback actie van Dremel kost de set ongeveer €40. Leek me mooi om mee te beginnen.

VvKan

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 21 December 2020, 21:21:58 »
Dat is bijna voor niks, daar heb ik een stuk meer voor betaald. Maar dus ook al jaren gebruikt, dat heeft ook zijn prijs. Gefeliciteerd.
Als ik jou was zou ik ook nog naar een haakse kop kijken, vind ik zelf erg handig.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #34 Gepost op: 21 December 2020, 22:52:38 »
Ik weet dat de beslissing al gevallen is, maar toch nog wat van mijn kant.
Bij onregelmatig gebruik altijd zorgen dat de accu helemaal vol is. De Lithiumaccu's kan je dan zonder zorgen een jaar of nog langer ongebruikt laren liggen.
Fout. Lithium-accu's sloop je juist op die manier. De chemische processen in die cellen tasten de diverse lagen waar de cel uit bestaat sterker aan dan bij nominale spanning.
Jammer genoeg is er bijna geen accu-leverancier die een lader levert met een 'opberg-stand'. 3,7 Volt is voor de gemiddelde lithium-cel (3,3 Volt is leeg, 4,2 Volt is vol) de waarde waarbij je de cel op wil slaan. Leg een lege lithium-accu NOOIT zonder op te laden weg, want dan kun je 'm bijna gegarandeerd weggooien als je 'm een half jaar of zo daarna weer wil gebruiken.
Bij loodaccu's is dat veel zorgelijker door de veel sterker zelfontlading. Als die onder 40 a 50% van hun nominale spanning komen zijn ze (vrijwel) dood.
Zeg maar gerust heel erg dood. -10% van de nominale spanning is voor een standaard loodaccu de absolute ondergrens: daaronder gaat het al snel fout en dat komt vaak niet meer goed.
Wat ik nog mis is de spantangen. Vaak zijn het 4 lip spantangen bij kleine diameter is de kans op slingeren erg groot.
Bij 3 lip spantang span je aktijd slingervrij in.
Uit mijn hoofd heeft Proxxon 3lip spantangen als ik het goed heb.
Ik gebruik zelf nooit spantangen maar altijd een universeel-boorkop ;)
Mijn ervaring is dat juist de dremel een giga toerental heeft en de Proxxon ook rustiger kan.
Dat is mijn ervaring ook. Toch draait m'n Proxxon nog altijd te hard. Die tem ik dan ook met de variac van m'n weerstands-soldeer-apparaat dat (toevallig  ;D ) een aansluiting naar de buitenwereld heeft voor het aansluiten van andere zaken dan de interne trafo.

@ erikkral: dat is inderdaad geen geld. Volgens mij heb ik ook een 4000-machine gehad. Bijna 100 euro voor betaald. Maar ik denk dat ik ook de 80 euro wel betaald zou hebben. Ik ben geen fan van de geld-retour acties in ruil voor je privégegevens.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 22 December 2020, 06:32:12 »
Even correctie inzake toerental Dremel: als je de juiste koopt dan heeft Dremel ook een traploos instelbaar toerental....

hans1958

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 22 December 2020, 12:50:45 »
koop die van de lidl niet dat is echt een onding heb er hier een maar echt waardeloos over gestapt naar dremel deze werkt perfect

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 22 December 2020, 15:02:36 »
Ik lees hier regelmatig dat die van de LIDL een onding is. Nu heb ik er ook 1 en wilde wel een weten wat er aan de hand was. Dus heel het topic door gespit en in jouw openings post een LIDL ding gevonden. Maar das dus niet degene die ik heb ;) ik heb een draadloze en die bevalt mij prima! Het grote nadeel aan de bedrade exemplaren is het gezeul ermee.. Met de draadloze loop ik van de baan naar mijn kantoor en weer naar de garage om iets te slijpen.. Zonder me druk te hoeven maken of er ergens stroom zit. En dan zal ik het aantal keren dat ik met de bedrade variant vrolijk mijn werkstuk van tafel trok doordat ik achter het snoer bleef hangen maar niet mee tellen  ;D
Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat ik de bedrade variant (geen lidl) niet meer heb gebruikt sinds ik de draadloze heb. Ik ben er erg blij mee, hij draait netjes, is traploos regelbaar en heeft genoeg kracht. Het nadeel is wel dat hij een stuk groter is dan bijvoorbeeld de kop van zo'n flexibele as, maar met mijn kaaiwerkers handen maakt dat niet veel uit  ;D maar het formaat heeft wel een nadeel. Probeer maar eens een spoorstaaf door te slijpen.. om dat netjes haaks te doen moet de tool dus eigenlijk in de rails liggen. maar de enige die ik gezien heb die dat netjes doet is de proxxon die we op de club gebruiken. dit komt omdat deze een haakse kop heeft!

Iemand melde dat de kop niet recht zou zijn en dat kan ik niet beamen! ik gebruik er bijvoorbeeld van die half mm dikke zaagblaadjes in en bij een wiebel kop zou je dat meteen merken, maar die van mij draait netjes recht!
al met al een hoop voors en tegens in dit topic, hopelijk kun je er nog wijs uit  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 December 2020, 15:07:54 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #38 Gepost op: 22 December 2020, 17:07:13 »
Even correctie inzake toerental Dremel: als je de juiste koopt dan heeft Dremel ook een traploos instelbaar toerental....
Klopt,die van mij heeft t ook.
Op de site van dremel staat het ook bij bijna elk model vermeld in de omschrijving: Het toerental is volledig variabel

Hoe dan ook,ik ben benieuwd hoe de TS dit stuk gereedschap zal bevallen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

borotof

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 22 December 2020, 19:52:36 »
maar het formaat heeft wel een nadeel. Probeer maar eens een spoorstaaf door te slijpen.. om dat netjes haaks te doen moet de tool dus eigenlijk in de rails liggen. maar de enige die ik gezien heb die dat netjes doet is de proxxon die we op de club gebruiken. dit komt omdat deze een haakse kop heeft!

Iemand melde dat de kop niet recht zou zijn en dat kan ik niet beamen! ik gebruik er bijvoorbeeld van die half mm dikke zaagblaadjes in en bij een wiebel kop zou je dat meteen merken, maar die van mij draait netjes recht!
al met al een hoop voors en tegens in dit topic, hopelijk kun je er nog wijs uit  ;D

Waarom moet die railstaaf eigenlijk haaks doorgeslepen worden, een beetje schuin maakt toch niets uit ? Voorkomt kedengkedeng geluid...(wat ik dan wel weer leuk vind overigens)