Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)  (gelezen 7095 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
« Laatst bewerkt op: 13 December 2020, 21:18:26 door Arjen52 »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2570
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2020, 21:44:21 »
 ;D ;D (y)

zwitserse precisie en duitse degelijkheid.. oeps hahaha
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2020, 22:59:11 »
Snap ik niet hoor. Op modelspoorbanen rijdt zo'n trein zonder bovenleiding gewoon door. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2020, 00:26:34 »
;D ;D (y)

zwitserse precisie en duitse degelijkheid.. oeps hahaha
Het is nog erger bij deze, zo vernam ik via de tamtam. Het is een in Italië gebouwd treinstel van een Zwitserse spoorwegmaatschappij, gereden door een Oostenrijker in Duitsland. ;D ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2020, 03:01:43 »
De fout ligt niet aan het treinstel, noch bij de machinist. Het probleem is ontstaan bij/door de treindienstleider. Hij heeft een foutieve rijweg ingesteld/laten instellen.

F.Q. (den Hollander) zag dat soort problemen al in de 50-er jaren aankomen. En liet daarom dieseltreinstellen bouwen: DE4/RAm.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2020, 03:18:58 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2020, 07:41:00 »
Nouja, de machinist had het moeten zien aan de ingestelde rijweg en bijbehorende snelheidsbeperking. Maar na maanden van omleiders via deze routes zal dat niet direct opgevallen zijn.

Feit is dat er weer een lijn onder de draad is gebracht. Voor de reistijd snap ik het helemaal, maar voor hobbyisten is het spijtig. Er blijft nu nog een groot Duits dieseleiland over en dat is rondom Sylt. Maar deze was toch spectaculairder, zeker met bijvoorbeeld Arlberg omleiders.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2020, 13:12:32 »
Is iemand toch vergeten de boutjes vast te draaien van de pantograaf  ;)
Best lullig geen trap bij,panto in de sneeuw gevallen,daar sta je dan  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2020, 14:20:20 »
Volgens mij zijn wij Hollanders de (zo goed als) enige met stroomafnemers voorzien van stuitnok en daarmee een hoogte begrenzing.
Zonder stuitnok klapt het ding helemaal open en achterover als er zich geen draad boven bevindt.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2020, 15:01:53 »
Maar als ik het dus goed begrijp is hij een stuk spoor opgereden waar geen bovenleiding hangt, en vervolgens verder gereden tot waar er weer wel bovenleiding hing. Daar is de pantograaf vervolgens blijven hangen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2020, 16:25:55 »
Volgens mij zijn wij Hollanders de (zo goed als) enige met stroomafnemers voorzien van stuitnok en daarmee een hoogte begrenzing.
Andere landen hebben ook een hoogtebegrenzing, maar die ligt veel hoger.
In Nederland is de max. hoogte minder om bruggen zonder bovenleiding te kunnen passeren zonder de stroomafnemer te strijken. Voor zover ik weet hebben andere landen niet zo'n systeem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2020, 20:28:08 »
Nouja, de machinist had het moeten zien aan de ingestelde rijweg en bijbehorende snelheidsbeperking
Die verantwoordingen zijn per land verschillend, heb je kennis van de regelgeving in Duitsland? Leg het uit.  Als bijv. de snelheid in beide of meerdere rijwegen hetzelfde is, hoe had hij dat kunnen zien? Dan moet je meer gegevens hebben.
Is iemand toch vergeten de boutjes vast te draaien van de pantograaf  ;)
En dat is nu precies de bedoeling; dat bij verhaken de bouten knappen om de schade te beperken.
Volgens mij zijn wij Hollanders de (zo goed als) enige met stroomafnemers voorzien van stuitnok en daarmee een hoogte begrenzing.
Alle materieel in NL voorzien van de oudere generatie Faively stra's hebben geen stuit. Bij oplopende bvl gaat de panto zich gewoon strekken tot het eind van zijn constructieve grenzen, zoals dit hoort. De gegevens van bijv. de nieuwere  stra's van Schunk op de SNG zijn mij niet bekend, zoals ook de SLT met de Stemmann DSA's.
De enigen zijn wij zeker niet, een voorbeeld: alle TGV hebben op de LGV's een hoogte stuit die de panto's in een positie "vast zet". De rijdraden hangen zoveel mogelijk recht en strak dat de resterende kleine hoogte verschillen opgevangen worden door de ''archet" / schuitjes, denk maar eens aan de Faively AMDE's  (eerste generatie) waarbij je dit goed kunt zien.
Citaat
Zonder stuitnok klapt het ding [ vakterm ? ]helemaal open en achterover als er zich geen draad boven bevindt.
Onzin, alleeen bij verhaken knikken ze achterover.
Andere landen hebben ook een hoogtebegrenzing, maar die ligt veel hoger.
In Nederland is de max. hoogte minder om bruggen zonder bovenleiding te kunnen passeren zonder de stroomafnemer te strijken. Voor zover ik weet hebben andere landen niet zo'n systeem.
In grote lijnen juist. In Nederland is de 'standaardhoogte', zeg maar laagte rond de 5.10mtr en max 5.50 á 5.95mtr. Daarom heeft buitenlandsmaterieel wel (verplicht) een stuit. Moderne panto's kunnen diverse add on's hebben die bijv. ook het strekken van de panto beveiligen (bijv. TRAXX'en in Polen), het doorslijten van de schuitje (TGV's / Thalys stellen / ICE's) e.d.
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2020, 21:52:15 »
Alle materieel in NL voorzien van de oudere generatie Faively stra's hebben geen stuit. Bij oplopende bvl gaat de panto zich gewoon strekken tot het eind van zijn constructieve grenzen, zoals dit hoort.
Ik werk regelmatig met oude stroomafnemers, maar ook oude Faiveley en BBC stroomafnemers hebben allemaal wel degelijk een eindstuit hoor ???

Zoveel stelt het ook niet voor, een dubbele set moeren met een veer op 1 van de assen die ervoor zorgt dat als de bovenleiding de stroomafnemer niet begrenst de veer tegen een doorgang in het frame aanloopt en een verdere omhoog gang belemmerd.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2020, 23:40:49 »
...ik neem het allemaal graag aan van de duidelijk ter zake kundigen. Dank voor de toelichting  (y)

Het stuitnok verhaal op NL materieel heb ik in de opleiding zo meegekregen.
Het volledig openklappen en niet begrensd zijn heb ik ooit op een materieel show van een NMBS machinist vernomen.
Deze gaf tekst en uitleg bij ik meen een HLE27 op een spoor zonder bovenleiding.
Hij kan natuurlijk bedoeld hebben dat als hij de stroomafnemers zou opzetten zonder rijdraad, dat ze dan mss niet meer willen zakken ?

Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2020, 00:05:19 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2020, 23:49:57 »
Gevalletje karma. Het is doodzonde dat de mooie Allgaü strecke nu geëlektrificeerd is. Moge er nog een hoop panto's sneuvelen  ;D
Groeten,
Richard

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2020, 23:58:20 »
Kan de beste overkomen. In Zutphen is er ooit een Mat '54 een lijn zonder bovenleiding opgestuurd. Is toen weer onder de draad getrokken door een DE2. Foto's volgens mij in een oude Railhobby.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.