Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MOVisser
Vandaag om 11:39:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
  

Auteur Topic: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)  (gelezen 7301 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #15 Gepost op: 16 December 2020, 00:51:05 »
Die verantwoordingen zijn per land verschillend, heb je kennis van de regelgeving in Duitsland? Leg het uit.  Als bijv. de snelheid in beide of meerdere rijwegen hetzelfde is, hoe had hij dat kunnen zien? Dan moet je meer gegevens hebben.
Ik ken een aantal Duitse machinisten...

Goed, het is in Hergatz gebeurt. Daar moet de trein naar het linkerspoor wisselen om vervolgens linksaf de eensporige lijn op te gaan richting Wangen. Arlberg omleiders rijden rechtdoor, maar naar München ga je tegenwoordig rechtsaflinksaf. Op dit deeltraject mag je naar verluid 130 km/h. De wissels zijn echter voor 80 km/h geschikt. Er zou dus een snelheidsbeperking moeten volgen uit het laatste seinbeeld, alhoewel mij niet duidelijk is of dat hier dan een HP2 zou zijn of een HP1 met cijferbak.

Voor wie het interesseert: https://twitter.com/ChuculatiPicchu/status/1338086924339322881
« Laatst bewerkt op: 17 December 2020, 00:12:14 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #16 Gepost op: 16 December 2020, 20:38:25 »
Linksaf, rechtdoor, rechtsaf - een plaatje van boven zegt in zo'n geval meer dan woorden  ;)
https://www.google.nl/maps/@47.6478042,9.8303947,753m/data=!3m1!1e3

Linksaf is inderdaad richting Wangen, de pas geëlektrificeerde lijn. Om daar te komen vanuit Lindau moet bijtijds "voorgesorteerd" worden; vanaf spoor 1 van het station kun je niet naar Wangen.
Daarom heeft het ook niet zoveel zin, zo dacht men, om het hele emplacement van Hergatz te voorzien van bovenleiding... als doorgaande elektrische treinen van spoor 1 gebruik willen maken, moeten er eerst ook extra wissels gelegd worden.

Richting München kan via beide aftakkingen - via Wangen - Memmingen - Buchloe en via Immenstadt - Kempten - Buchloe.
De EC's reden t/m zaterdag met diesellocs via Kempten, vanaf zondag met elektrische treinstellen via Memmingen.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #17 Gepost op: 17 December 2020, 00:02:48 »
Ik zie het. Ik schrijf ook al rechtsaf waar ik linksaf bedoel... Ondertussen kreeg ik deze "grap" binnen, perfect in lijn met mijn verhaal hierboven:

Dat is dus een HP1 tegen een HP1 met ZS3. Een klassieke Nederlandse koeienkop zou hier dus wonderen doen. :D ;D Of een ZS6 bij je HP1, maar ik vraag mij af of dat kan. En ZS6 en ZS3 op dezelfde HP1. En HP1... Het plaatje heeft meer weg van een KS1. :-\ :-\
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #18 Gepost op: 18 December 2020, 13:36:22 »
KS1 en Hp1 zien er hetzelfde uit, allebei 1 groene lamp. ;)

En een Zs6 en een Zs3 op het zelfde Hp1/Ks1 kan prima, bv om door een wissel met een lagere snelheid dan Buchfahrplangeschwindigkeit door te wisselen naar het Gegengleis.

In het geval van Laurent beschreven plaatje, is een ander seinbeeld dan Ks/Hp1 voldoende om de machinist kenbaar te maken dat hij in een bepaalde richting gestuurd word, en daar komt dan weer een stukje wegbekendheid bij kijken.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #19 Gepost op: 18 December 2020, 16:41:36 »
En daar zijn ze in Duitsland, bij mijn weten, wat strenger in dan in Nederland. :)

Ik zie overigens rechtsonderin nu net een bron staan... KS1: en dan de bron.  ;D ;D De groene lamp zit bij een KS sein anders dan bij een HP sein. Nou zitten ze bij HP seinen al anders tussen de verschillende soorten seinen...  Links, rechts, boven, onder. :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de