Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
mDDM, waarom 3 draaistellen? door TonM
Vandaag om 17:29:43
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 17:24:04
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 16:50:09
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)  (gelezen 7304 keer)

Arjen52

  • Online Online
  • Berichten: 2330
  • Oude meuk in h0
« Laatst bewerkt op: 13 December 2020, 21:18:26 door Arjen52 »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2020, 21:44:21 »
 ;D ;D (y)

zwitserse precisie en duitse degelijkheid.. oeps hahaha
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2020, 22:59:11 »
Snap ik niet hoor. Op modelspoorbanen rijdt zo'n trein zonder bovenleiding gewoon door. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2020, 00:26:34 »
;D ;D (y)

zwitserse precisie en duitse degelijkheid.. oeps hahaha
Het is nog erger bij deze, zo vernam ik via de tamtam. Het is een in Italië gebouwd treinstel van een Zwitserse spoorwegmaatschappij, gereden door een Oostenrijker in Duitsland. ;D ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2020, 03:01:43 »
De fout ligt niet aan het treinstel, noch bij de machinist. Het probleem is ontstaan bij/door de treindienstleider. Hij heeft een foutieve rijweg ingesteld/laten instellen.

F.Q. (den Hollander) zag dat soort problemen al in de 50-er jaren aankomen. En liet daarom dieseltreinstellen bouwen: DE4/RAm.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2020, 03:18:58 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2020, 07:41:00 »
Nouja, de machinist had het moeten zien aan de ingestelde rijweg en bijbehorende snelheidsbeperking. Maar na maanden van omleiders via deze routes zal dat niet direct opgevallen zijn.

Feit is dat er weer een lijn onder de draad is gebracht. Voor de reistijd snap ik het helemaal, maar voor hobbyisten is het spijtig. Er blijft nu nog een groot Duits dieseleiland over en dat is rondom Sylt. Maar deze was toch spectaculairder, zeker met bijvoorbeeld Arlberg omleiders.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2020, 13:12:32 »
Is iemand toch vergeten de boutjes vast te draaien van de pantograaf  ;)
Best lullig geen trap bij,panto in de sneeuw gevallen,daar sta je dan  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2020, 14:20:20 »
Volgens mij zijn wij Hollanders de (zo goed als) enige met stroomafnemers voorzien van stuitnok en daarmee een hoogte begrenzing.
Zonder stuitnok klapt het ding helemaal open en achterover als er zich geen draad boven bevindt.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2020, 15:01:53 »
Maar als ik het dus goed begrijp is hij een stuk spoor opgereden waar geen bovenleiding hangt, en vervolgens verder gereden tot waar er weer wel bovenleiding hing. Daar is de pantograaf vervolgens blijven hangen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2020, 16:25:55 »
Volgens mij zijn wij Hollanders de (zo goed als) enige met stroomafnemers voorzien van stuitnok en daarmee een hoogte begrenzing.
Andere landen hebben ook een hoogtebegrenzing, maar die ligt veel hoger.
In Nederland is de max. hoogte minder om bruggen zonder bovenleiding te kunnen passeren zonder de stroomafnemer te strijken. Voor zover ik weet hebben andere landen niet zo'n systeem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2020, 20:28:08 »
Nouja, de machinist had het moeten zien aan de ingestelde rijweg en bijbehorende snelheidsbeperking
Die verantwoordingen zijn per land verschillend, heb je kennis van de regelgeving in Duitsland? Leg het uit.  Als bijv. de snelheid in beide of meerdere rijwegen hetzelfde is, hoe had hij dat kunnen zien? Dan moet je meer gegevens hebben.
Is iemand toch vergeten de boutjes vast te draaien van de pantograaf  ;)
En dat is nu precies de bedoeling; dat bij verhaken de bouten knappen om de schade te beperken.
Volgens mij zijn wij Hollanders de (zo goed als) enige met stroomafnemers voorzien van stuitnok en daarmee een hoogte begrenzing.
Alle materieel in NL voorzien van de oudere generatie Faively stra's hebben geen stuit. Bij oplopende bvl gaat de panto zich gewoon strekken tot het eind van zijn constructieve grenzen, zoals dit hoort. De gegevens van bijv. de nieuwere  stra's van Schunk op de SNG zijn mij niet bekend, zoals ook de SLT met de Stemmann DSA's.
De enigen zijn wij zeker niet, een voorbeeld: alle TGV hebben op de LGV's een hoogte stuit die de panto's in een positie "vast zet". De rijdraden hangen zoveel mogelijk recht en strak dat de resterende kleine hoogte verschillen opgevangen worden door de ''archet" / schuitjes, denk maar eens aan de Faively AMDE's  (eerste generatie) waarbij je dit goed kunt zien.
Citaat
Zonder stuitnok klapt het ding [ vakterm ? ]helemaal open en achterover als er zich geen draad boven bevindt.
Onzin, alleeen bij verhaken knikken ze achterover.
Andere landen hebben ook een hoogtebegrenzing, maar die ligt veel hoger.
In Nederland is de max. hoogte minder om bruggen zonder bovenleiding te kunnen passeren zonder de stroomafnemer te strijken. Voor zover ik weet hebben andere landen niet zo'n systeem.
In grote lijnen juist. In Nederland is de 'standaardhoogte', zeg maar laagte rond de 5.10mtr en max 5.50 á 5.95mtr. Daarom heeft buitenlandsmaterieel wel (verplicht) een stuit. Moderne panto's kunnen diverse add on's hebben die bijv. ook het strekken van de panto beveiligen (bijv. TRAXX'en in Polen), het doorslijten van de schuitje (TGV's / Thalys stellen / ICE's) e.d.
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2020, 21:52:15 »
Alle materieel in NL voorzien van de oudere generatie Faively stra's hebben geen stuit. Bij oplopende bvl gaat de panto zich gewoon strekken tot het eind van zijn constructieve grenzen, zoals dit hoort.
Ik werk regelmatig met oude stroomafnemers, maar ook oude Faiveley en BBC stroomafnemers hebben allemaal wel degelijk een eindstuit hoor ???

Zoveel stelt het ook niet voor, een dubbele set moeren met een veer op 1 van de assen die ervoor zorgt dat als de bovenleiding de stroomafnemer niet begrenst de veer tegen een doorgang in het frame aanloopt en een verdere omhoog gang belemmerd.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2020, 23:40:49 »
...ik neem het allemaal graag aan van de duidelijk ter zake kundigen. Dank voor de toelichting  (y)

Het stuitnok verhaal op NL materieel heb ik in de opleiding zo meegekregen.
Het volledig openklappen en niet begrensd zijn heb ik ooit op een materieel show van een NMBS machinist vernomen.
Deze gaf tekst en uitleg bij ik meen een HLE27 op een spoor zonder bovenleiding.
Hij kan natuurlijk bedoeld hebben dat als hij de stroomafnemers zou opzetten zonder rijdraad, dat ze dan mss niet meer willen zakken ?

Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2020, 00:05:19 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2020, 23:49:57 »
Gevalletje karma. Het is doodzonde dat de mooie Allgaü strecke nu geëlektrificeerd is. Moge er nog een hoop panto's sneuvelen  ;D
Groeten,
Richard

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Eerste Intercity SBB naar München mist bovenleiding (13.12.2020)
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2020, 23:58:20 »
Kan de beste overkomen. In Zutphen is er ooit een Mat '54 een lijn zonder bovenleiding opgestuurd. Is toen weer onder de draad getrokken door een DE2. Foto's volgens mij in een oude Railhobby.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.