Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 03:25:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:13:29
Alternatieven voor servo's door roadster36
Vandaag om 02:41:21
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:39:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
07 November 2025, 22:27:04
Raadplaatje door R1954
07 November 2025, 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
07 November 2025, 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
07 November 2025, 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
07 November 2025, 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 November 2025, 16:33:03
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
07 November 2025, 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
07 November 2025, 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
07 November 2025, 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 November 2025, 15:29:00
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking  (gelezen 105009 keer)

Marcel Kirkels

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #150 Gepost op: 02 October 2020, 20:14:56 »
Er zit iet wat hoogte verschil in maar niet dusdanig veel dat het problemen oplevert.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 08:06:02 door Marcel Kirkels »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6778
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #151 Gepost op: 02 October 2020, 20:59:44 »
De wieldiameter van de eerdere versie van de Plan E rijtuigen is 11mm  ;)

Oorspronkelijk met die RP25 (lage flensen) wielen 11mm. maar die waren niet helemaal RP25 ofzo en veroorzaakten ontsporingen dus zijn ze overgestapt op NEM wielen maar omdat deze hogere flensen hebben en anders niet in de draaistellen pasten zijn ze naar 10,3mm. gegaan.
Hierdoor kwam de bak lager maar omdat de aslengte bij de 11mm. wielen 24,7mm. is en bij de 10,3mm wielen 24,4mm. zakten de wielen verder in de draaistellen waardoor de bak nóg lager kwam te liggen.

Veel hebben de wielen vervangen voor Roco NEM wielen met de juiste aslengte van 24,7 en wieldiameter van 11mm. en bij de draaistellen er een stukje uitgesneden om de grotere wielen ruimte te geven.

Benieuwd wat er nu onder zit.

Stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22646
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #152 Gepost op: 03 October 2020, 08:33:29 »
Het model heeft nieuw ontwikkelde draaistellen. Wielstellen hebbenn 10,4 mm wielen en een aslengte van 24 mm. Dat is een Fleischmann aslengte dus Fleischmann 11 mm wielen geprobeerd en dat gaat goed. Gekoppeld met LSM ICR ziet het er dan zo uit.
De schacht hangt nog steeds naar beneden, maar na koppelen blijft hij min of meer op de goede hoogte. Dat was bij mijn modellen overigens al zo. Nogmaals, ik heb geen problemen bij het rijden ervaren en dat heb ik sowieso nog van niemand gelezen.



Mijn grootste bezwaar is eigenlijk de kleurstelling. Op foto’s is te zien dat de df gewoon n NS-geel en IC-blauw werd geschilderd. Ik ‘denk’ dat het model eerst Berlijns blauw is gespoten net als de postrijtuigen met daarna het geel er overheen. De blauwe kleur is dan te donker en schemert bovendien door het geel heen. Met wat fantasie kan je het een stoflaag noemen.  :-\
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 12:44:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #153 Gepost op: 03 October 2020, 10:19:48 »
Mijn ervaring met het rijden is wisselend. Het ene moment loopt alles prima, het andere moment ontspoort er meerdere keren achter elkaar een rijtuig (met name de 1e klasse) bij het uitkomen van een bocht. Opduwen door een wisselstraat is een drama. Het is mij nog niet gelukt dit zonder ontsporen te doen. Ik heb de reden nog niet kunnen vinden maar de speling in het kortkoppelmechaniek lijkt wel mee te spelen. Vandaag verder met uitproberen.
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #154 Gepost op: 03 October 2020, 10:33:22 »
Ik heb vier nieuwe plan E: 1 x A, 1 x restauratie en 2 x B.

Beide B rijtuigen ontsporen bij het berijden van bogen.

Wat doet zich voor:
Bij het ingaan van de boog komen de wielen van het vooroplopende draaistel van het getrokken rijtuig omhoog. Het koppelmechanisme komt onder spanning en wipt het rijtuig uit de rails. Er is geen sprake van overbufferen. De radius van de boog loopt van 920 geleidelijk naar 545.

Mijn analyse tot nu is dat de ‘dissel’ (zwarte onderdeel met NEM schacht waar de koppeling in gedrukt wordt) blijft haken in de boog in het grijze onderstel.

Als ik de rijtuigen individueel door een boog duw rijden ze er netjes doorheen. Het probleem ontstaat wanneer er enige trekkracht op de koppeling komt.

Dit fenomeen doet zich voor met flm profi koppeling en met roco kortkoppeling.

Ik ben met mijn rijtuigen gistermiddag terug naar mijn winkelier gegaan. Die heeft uitgebreid de tijd genomen om een en ander te onderzoeken en komt ook tot de conclusie dat er met deze rijtuigen iets aan de hand is.

De winkelier heeft twee andere rijtuigen genomen ( zelfde artikelnummers) en daar deed zich het fenomeen ook voor. Ik heb de rijtuigen achter gelaten en heb een bonnetje. Nu even afwachten.

Overigens, bij de winkelier ontspoorden de rijtuigen soms ook wanneer de originele koppelingen gemonteerd waren.

Herkent iemand dit? Of ben ik de enige?

Groet Juroen

« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 11:42:30 door Juroen »

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #155 Gepost op: 03 October 2020, 10:39:50 »
Erg vervelend allemaal voor de mensen die al een nieuwe plan E aangeschaft hebben.
Bedrukking niet helemaal juist.
Koppelboom niet helemaal in orde.
En nu ook nog ontsporingen ?  :-\
 
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 10:44:49 door Spoor010 »
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4667
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #156 Gepost op: 03 October 2020, 10:41:36 »
@Juroen: dat klinkt als misschien een klein braampje op de "dissel" of in de grijze boog.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 11:01:45 door VAM65. Reden: misschien »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22646
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #157 Gepost op: 03 October 2020, 10:45:30 »
Ik denk dat het goed kan kloppen Juroen. Ik heb maar één exemplaar in een trein. Dan worden de koppelbomen/dissels in het gareel gehouden door rijtuigen met een minder wispelturige koppelboom. Maar koppel twee plan E, dan heb je twee koppelbomen die te veel bewegingsruimte hebben. Kan heel gemakkelijk mis gaan.
Tot zover mijn diagnose.  :)

Maar iedereen met een model kan constateren wat er aan de hand is. Verwijder een draaistel voor goed zicht. Beweeg de koppelboom en je merkt onmiddelijk hoe vrij de boom verticaal kan bewegen. Sterker, het kost nauwelijks moeite om de koppelboom compleet uit positie te duwen en even weinig moeite om hem terug in de juiste positie te krijgen. Mijn conclusie is dan dat koppelboom niet goed genoeg zit ingesloten.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 11:27:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #158 Gepost op: 03 October 2020, 11:13:45 »
Met andere woorden, het product voldoet niet aan de verwachtingen; dus retour fabrikant

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #159 Gepost op: 03 October 2020, 11:33:39 »
gaat lekker zo, nog even dan liggen ze in de ramsj... :-\
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #160 Gepost op: 03 October 2020, 12:03:23 »
Nou

Dat zal wel meevallen. Er zijn genoeg mensen die niet zo 'precies'  zijn en gewoon het rijtuig kopen. Als je naar de vorige run kijkt dan was ook hier, zelfs na alle opmerkingen, de roep om een rerun groot. Dus men kan heel goed over dingen heenstappen. En dus zie ook de gewildheid van de eerste run.

Ik heb er genoeg (denk ik), dus ik ga denk ik niet overstag.

Wat ik zelf alleen typisch vindt, is dat in de advertenties specifiek staat dat er een vernieuwd kortkoppelingsmechanisme is toegepast.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22646
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #161 Gepost op: 03 October 2020, 12:15:54 »
Dat is ook zo. Zou ook kunnen dat de geleiding in de bak is aangepast. De oude problemen zijn opgelost, maar nu lijkt er een nieuw probleem.  :-\
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26908
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #162 Gepost op: 03 October 2020, 12:25:42 »
Wielstellen hebbenn 10,4 mm wielen en een speermaat van 24 mm.
Het woord speermaat is hier niet correct gebruikt. De speermaat bij een wielstel is de afstand tussen de binnenkanten van de wielen, de maat B in NEM310.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22646
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #163 Gepost op: 03 October 2020, 12:42:54 »
Okay, dan bedoell ik de aslengte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6880
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #164 Gepost op: 03 October 2020, 14:12:47 »

Met andere woorden, het product voldoet niet aan de verwachtingen; dus retour fabrikant


Da's wat stevig uitgedrukt.  :) Maar ik zou ieder geval je winkelier op de hoogte brengen want dat is de geëigende weg. Als er geen klachten zijn is er ook geen probleem is wat je vaak hoort.

Gr, Ben.