Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:01:06
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 19:50:24
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:36:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:32:03
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:04:26
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Keska
Vandaag om 18:33:03
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 18:30:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 17:51:26
Roco AC modellen door 1200blauw
Vandaag om 17:39:43
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking  (gelezen 107963 keer)

Marcel Kirkels

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #150 Gepost op: 02 October 2020, 20:14:56 »
Er zit iet wat hoogte verschil in maar niet dusdanig veel dat het problemen oplevert.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 08:06:02 door Marcel Kirkels »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6808
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #151 Gepost op: 02 October 2020, 20:59:44 »
De wieldiameter van de eerdere versie van de Plan E rijtuigen is 11mm  ;)

Oorspronkelijk met die RP25 (lage flensen) wielen 11mm. maar die waren niet helemaal RP25 ofzo en veroorzaakten ontsporingen dus zijn ze overgestapt op NEM wielen maar omdat deze hogere flensen hebben en anders niet in de draaistellen pasten zijn ze naar 10,3mm. gegaan.
Hierdoor kwam de bak lager maar omdat de aslengte bij de 11mm. wielen 24,7mm. is en bij de 10,3mm wielen 24,4mm. zakten de wielen verder in de draaistellen waardoor de bak nóg lager kwam te liggen.

Veel hebben de wielen vervangen voor Roco NEM wielen met de juiste aslengte van 24,7 en wieldiameter van 11mm. en bij de draaistellen er een stukje uitgesneden om de grotere wielen ruimte te geven.

Benieuwd wat er nu onder zit.

Stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22736
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #152 Gepost op: 03 October 2020, 08:33:29 »
Het model heeft nieuw ontwikkelde draaistellen. Wielstellen hebbenn 10,4 mm wielen en een aslengte van 24 mm. Dat is een Fleischmann aslengte dus Fleischmann 11 mm wielen geprobeerd en dat gaat goed. Gekoppeld met LSM ICR ziet het er dan zo uit.
De schacht hangt nog steeds naar beneden, maar na koppelen blijft hij min of meer op de goede hoogte. Dat was bij mijn modellen overigens al zo. Nogmaals, ik heb geen problemen bij het rijden ervaren en dat heb ik sowieso nog van niemand gelezen.



Mijn grootste bezwaar is eigenlijk de kleurstelling. Op foto’s is te zien dat de df gewoon n NS-geel en IC-blauw werd geschilderd. Ik ‘denk’ dat het model eerst Berlijns blauw is gespoten net als de postrijtuigen met daarna het geel er overheen. De blauwe kleur is dan te donker en schemert bovendien door het geel heen. Met wat fantasie kan je het een stoflaag noemen.  :-\
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 12:44:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #153 Gepost op: 03 October 2020, 10:19:48 »
Mijn ervaring met het rijden is wisselend. Het ene moment loopt alles prima, het andere moment ontspoort er meerdere keren achter elkaar een rijtuig (met name de 1e klasse) bij het uitkomen van een bocht. Opduwen door een wisselstraat is een drama. Het is mij nog niet gelukt dit zonder ontsporen te doen. Ik heb de reden nog niet kunnen vinden maar de speling in het kortkoppelmechaniek lijkt wel mee te spelen. Vandaag verder met uitproberen.
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #154 Gepost op: 03 October 2020, 10:33:22 »
Ik heb vier nieuwe plan E: 1 x A, 1 x restauratie en 2 x B.

Beide B rijtuigen ontsporen bij het berijden van bogen.

Wat doet zich voor:
Bij het ingaan van de boog komen de wielen van het vooroplopende draaistel van het getrokken rijtuig omhoog. Het koppelmechanisme komt onder spanning en wipt het rijtuig uit de rails. Er is geen sprake van overbufferen. De radius van de boog loopt van 920 geleidelijk naar 545.

Mijn analyse tot nu is dat de ‘dissel’ (zwarte onderdeel met NEM schacht waar de koppeling in gedrukt wordt) blijft haken in de boog in het grijze onderstel.

Als ik de rijtuigen individueel door een boog duw rijden ze er netjes doorheen. Het probleem ontstaat wanneer er enige trekkracht op de koppeling komt.

Dit fenomeen doet zich voor met flm profi koppeling en met roco kortkoppeling.

Ik ben met mijn rijtuigen gistermiddag terug naar mijn winkelier gegaan. Die heeft uitgebreid de tijd genomen om een en ander te onderzoeken en komt ook tot de conclusie dat er met deze rijtuigen iets aan de hand is.

De winkelier heeft twee andere rijtuigen genomen ( zelfde artikelnummers) en daar deed zich het fenomeen ook voor. Ik heb de rijtuigen achter gelaten en heb een bonnetje. Nu even afwachten.

Overigens, bij de winkelier ontspoorden de rijtuigen soms ook wanneer de originele koppelingen gemonteerd waren.

Herkent iemand dit? Of ben ik de enige?

Groet Juroen

« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 11:42:30 door Juroen »

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #155 Gepost op: 03 October 2020, 10:39:50 »
Erg vervelend allemaal voor de mensen die al een nieuwe plan E aangeschaft hebben.
Bedrukking niet helemaal juist.
Koppelboom niet helemaal in orde.
En nu ook nog ontsporingen ?  :-\
 
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 10:44:49 door Spoor010 »
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4705
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #156 Gepost op: 03 October 2020, 10:41:36 »
@Juroen: dat klinkt als misschien een klein braampje op de "dissel" of in de grijze boog.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 11:01:45 door VAM65. Reden: misschien »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22736
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #157 Gepost op: 03 October 2020, 10:45:30 »
Ik denk dat het goed kan kloppen Juroen. Ik heb maar één exemplaar in een trein. Dan worden de koppelbomen/dissels in het gareel gehouden door rijtuigen met een minder wispelturige koppelboom. Maar koppel twee plan E, dan heb je twee koppelbomen die te veel bewegingsruimte hebben. Kan heel gemakkelijk mis gaan.
Tot zover mijn diagnose.  :)

Maar iedereen met een model kan constateren wat er aan de hand is. Verwijder een draaistel voor goed zicht. Beweeg de koppelboom en je merkt onmiddelijk hoe vrij de boom verticaal kan bewegen. Sterker, het kost nauwelijks moeite om de koppelboom compleet uit positie te duwen en even weinig moeite om hem terug in de juiste positie te krijgen. Mijn conclusie is dan dat koppelboom niet goed genoeg zit ingesloten.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2020, 11:27:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #158 Gepost op: 03 October 2020, 11:13:45 »
Met andere woorden, het product voldoet niet aan de verwachtingen; dus retour fabrikant

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #159 Gepost op: 03 October 2020, 11:33:39 »
gaat lekker zo, nog even dan liggen ze in de ramsj... :-\
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4312
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #160 Gepost op: 03 October 2020, 12:03:23 »
Nou

Dat zal wel meevallen. Er zijn genoeg mensen die niet zo 'precies'  zijn en gewoon het rijtuig kopen. Als je naar de vorige run kijkt dan was ook hier, zelfs na alle opmerkingen, de roep om een rerun groot. Dus men kan heel goed over dingen heenstappen. En dus zie ook de gewildheid van de eerste run.

Ik heb er genoeg (denk ik), dus ik ga denk ik niet overstag.

Wat ik zelf alleen typisch vindt, is dat in de advertenties specifiek staat dat er een vernieuwd kortkoppelingsmechanisme is toegepast.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22736
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #161 Gepost op: 03 October 2020, 12:15:54 »
Dat is ook zo. Zou ook kunnen dat de geleiding in de bak is aangepast. De oude problemen zijn opgelost, maar nu lijkt er een nieuw probleem.  :-\
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #162 Gepost op: 03 October 2020, 12:25:42 »
Wielstellen hebbenn 10,4 mm wielen en een speermaat van 24 mm.
Het woord speermaat is hier niet correct gebruikt. De speermaat bij een wielstel is de afstand tussen de binnenkanten van de wielen, de maat B in NEM310.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22736
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #163 Gepost op: 03 October 2020, 12:42:54 »
Okay, dan bedoell ik de aslengte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6963
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #164 Gepost op: 03 October 2020, 14:12:47 »

Met andere woorden, het product voldoet niet aan de verwachtingen; dus retour fabrikant


Da's wat stevig uitgedrukt.  :) Maar ik zou ieder geval je winkelier op de hoogte brengen want dat is de geëigende weg. Als er geen klachten zijn is er ook geen probleem is wat je vaak hoort.

Gr, Ben.