Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

functiemappen decoder Doehler & Haass door saskia
Vandaag om 00:11:55
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:07:35
De Hoekse Lijn open door Joop_L
22 mei 2022, 23:55:18
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
22 mei 2022, 23:49:21
"Gordijnen" in ligrijtuigen/couchetterijtuigen. door Modellbahnwagen
22 mei 2022, 23:41:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
22 mei 2022, 23:28:09
Nieuwe baan 30/4 door Sikko
22 mei 2022, 23:18:14
Rondom Charlois door Alewijn
22 mei 2022, 23:12:10
Raadplaatje door DJV
22 mei 2022, 23:07:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
22 mei 2022, 23:06:30
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door Fritsprt
22 mei 2022, 22:49:45
Piko 59482 NS 6495 hoe gaat het draaistel open? door Klaas Zondervan
22 mei 2022, 22:49:08
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door D_Loc
22 mei 2022, 22:43:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 mei 2022, 22:35:01
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Huup
22 mei 2022, 22:30:37
Cranicher Altbahn door Arjen52
22 mei 2022, 22:17:35
Rijtuigen CIWL groot en klein door mDDM
22 mei 2022, 22:02:47
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
22 mei 2022, 21:44:45
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door RICROO
22 mei 2022, 21:41:47
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 mei 2022, 21:17:27
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris
22 mei 2022, 20:54:56
waar ik mee bezig ben en gemaakt heb door H0ppakee
22 mei 2022, 20:40:03
VSM van een tijdelijke Romneyloods naar een vast onderkomen door ArjanB
22 mei 2022, 20:38:43
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door tijgernootje
22 mei 2022, 20:37:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 mei 2022, 20:25:52
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
22 mei 2022, 20:23:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
22 mei 2022, 19:58:14
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
22 mei 2022, 19:27:47
treinongeluk duitsland donderdag 19.05.2022 door Falcon10
22 mei 2022, 17:52:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
22 mei 2022, 17:51:53
  

Auteur Topic: Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking  (gelezen 53308 keer)

Marcel Kirkels

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #150 Gepost op: 02 oktober 2020, 20:14:56 »
Er zit iet wat hoogte verschil in maar niet dusdanig veel dat het problemen oplevert.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 08:06:02 door Marcel Kirkels »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6267
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec 2020, Plan E
« Reactie #151 Gepost op: 02 oktober 2020, 20:59:44 »
De wieldiameter van de eerdere versie van de Plan E rijtuigen is 11mm  ;)

Oorspronkelijk met die RP25 (lage flensen) wielen 11mm. maar die waren niet helemaal RP25 ofzo en veroorzaakten ontsporingen dus zijn ze overgestapt op NEM wielen maar omdat deze hogere flensen hebben en anders niet in de draaistellen pasten zijn ze naar 10,3mm. gegaan.
Hierdoor kwam de bak lager maar omdat de aslengte bij de 11mm. wielen 24,7mm. is en bij de 10,3mm wielen 24,4mm. zakten de wielen verder in de draaistellen waardoor de bak nóg lager kwam te liggen.

Veel hebben de wielen vervangen voor Roco NEM wielen met de juiste aslengte van 24,7 en wieldiameter van 11mm. en bij de draaistellen er een stukje uitgesneden om de grotere wielen ruimte te geven.

Benieuwd wat er nu onder zit.

Stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20437
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #152 Gepost op: 03 oktober 2020, 08:33:29 »
Het model heeft nieuw ontwikkelde draaistellen. Wielstellen hebbenn 10,4 mm wielen en een aslengte van 24 mm. Dat is een Fleischmann aslengte dus Fleischmann 11 mm wielen geprobeerd en dat gaat goed. Gekoppeld met LSM ICR ziet het er dan zo uit.
De schacht hangt nog steeds naar beneden, maar na koppelen blijft hij min of meer op de goede hoogte. Dat was bij mijn modellen overigens al zo. Nogmaals, ik heb geen problemen bij het rijden ervaren en dat heb ik sowieso nog van niemand gelezen.



Mijn grootste bezwaar is eigenlijk de kleurstelling. Op foto’s is te zien dat de df gewoon n NS-geel en IC-blauw werd geschilderd. Ik ‘denk’ dat het model eerst Berlijns blauw is gespoten net als de postrijtuigen met daarna het geel er overheen. De blauwe kleur is dan te donker en schemert bovendien door het geel heen. Met wat fantasie kan je het een stoflaag noemen.  :-\
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 12:44:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #153 Gepost op: 03 oktober 2020, 10:19:48 »
Mijn ervaring met het rijden is wisselend. Het ene moment loopt alles prima, het andere moment ontspoort er meerdere keren achter elkaar een rijtuig (met name de 1e klasse) bij het uitkomen van een bocht. Opduwen door een wisselstraat is een drama. Het is mij nog niet gelukt dit zonder ontsporen te doen. Ik heb de reden nog niet kunnen vinden maar de speling in het kortkoppelmechaniek lijkt wel mee te spelen. Vandaag verder met uitproberen.
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, z21 start en iTrain

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #154 Gepost op: 03 oktober 2020, 10:33:22 »
Ik heb vier nieuwe plan E: 1 x A, 1 x restauratie en 2 x B.

Beide B rijtuigen ontsporen bij het berijden van bogen.

Wat doet zich voor:
Bij het ingaan van de boog komen de wielen van het vooroplopende draaistel van het getrokken rijtuig omhoog. Het koppelmechanisme komt onder spanning en wipt het rijtuig uit de rails. Er is geen sprake van overbufferen. De radius van de boog loopt van 920 geleidelijk naar 545.

Mijn analyse tot nu is dat de ‘dissel’ (zwarte onderdeel met NEM schacht waar de koppeling in gedrukt wordt) blijft haken in de boog in het grijze onderstel.

Als ik de rijtuigen individueel door een boog duw rijden ze er netjes doorheen. Het probleem ontstaat wanneer er enige trekkracht op de koppeling komt.

Dit fenomeen doet zich voor met flm profi koppeling en met roco kortkoppeling.

Ik ben met mijn rijtuigen gistermiddag terug naar mijn winkelier gegaan. Die heeft uitgebreid de tijd genomen om een en ander te onderzoeken en komt ook tot de conclusie dat er met deze rijtuigen iets aan de hand is.

De winkelier heeft twee andere rijtuigen genomen ( zelfde artikelnummers) en daar deed zich het fenomeen ook voor. Ik heb de rijtuigen achter gelaten en heb een bonnetje. Nu even afwachten.

Overigens, bij de winkelier ontspoorden de rijtuigen soms ook wanneer de originele koppelingen gemonteerd waren.

Herkent iemand dit? Of ben ik de enige?

Groet Juroen

« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 11:42:30 door Juroen »

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #155 Gepost op: 03 oktober 2020, 10:39:50 »
Erg vervelend allemaal voor de mensen die al een nieuwe plan E aangeschaft hebben.
Bedrukking niet helemaal juist.
Koppelboom niet helemaal in orde.
En nu ook nog ontsporingen ?  :-\
 
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 10:44:49 door Spoor010 »
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3391
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #156 Gepost op: 03 oktober 2020, 10:41:36 »
@Juroen: dat klinkt als misschien een klein braampje op de "dissel" of in de grijze boog.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 11:01:45 door VAM65. Reden: misschien »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20437
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #157 Gepost op: 03 oktober 2020, 10:45:30 »
Ik denk dat het goed kan kloppen Juroen. Ik heb maar één exemplaar in een trein. Dan worden de koppelbomen/dissels in het gareel gehouden door rijtuigen met een minder wispelturige koppelboom. Maar koppel twee plan E, dan heb je twee koppelbomen die te veel bewegingsruimte hebben. Kan heel gemakkelijk mis gaan.
Tot zover mijn diagnose.  :)

Maar iedereen met een model kan constateren wat er aan de hand is. Verwijder een draaistel voor goed zicht. Beweeg de koppelboom en je merkt onmiddelijk hoe vrij de boom verticaal kan bewegen. Sterker, het kost nauwelijks moeite om de koppelboom compleet uit positie te duwen en even weinig moeite om hem terug in de juiste positie te krijgen. Mijn conclusie is dan dat koppelboom niet goed genoeg zit ingesloten.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 11:27:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #158 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:13:45 »
Met andere woorden, het product voldoet niet aan de verwachtingen; dus retour fabrikant

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #159 Gepost op: 03 oktober 2020, 11:33:39 »
gaat lekker zo, nog even dan liggen ze in de ramsj... :-\
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1961 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3097
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #160 Gepost op: 03 oktober 2020, 12:03:23 »
Nou

Dat zal wel meevallen. Er zijn genoeg mensen die niet zo 'precies'  zijn en gewoon het rijtuig kopen. Als je naar de vorige run kijkt dan was ook hier, zelfs na alle opmerkingen, de roep om een rerun groot. Dus men kan heel goed over dingen heenstappen. En dus zie ook de gewildheid van de eerste run.

Ik heb er genoeg (denk ik), dus ik ga denk ik niet overstag.

Wat ik zelf alleen typisch vindt, is dat in de advertenties specifiek staat dat er een vernieuwd kortkoppelingsmechanisme is toegepast.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20437
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #161 Gepost op: 03 oktober 2020, 12:15:54 »
Dat is ook zo. Zou ook kunnen dat de geleiding in de bak is aangepast. De oude problemen zijn opgelost, maar nu lijkt er een nieuw probleem.  :-\
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22595
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #162 Gepost op: 03 oktober 2020, 12:25:42 »
Wielstellen hebbenn 10,4 mm wielen en een speermaat van 24 mm.
Het woord speermaat is hier niet correct gebruikt. De speermaat bij een wielstel is de afstand tussen de binnenkanten van de wielen, de maat B in NEM310.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20437
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #163 Gepost op: 03 oktober 2020, 12:42:54 »
Okay, dan bedoell ik de aslengte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4448
Re: Artitec 2020, Plan E, materieelbespreking
« Reactie #164 Gepost op: 03 oktober 2020, 14:12:47 »

Met andere woorden, het product voldoet niet aan de verwachtingen; dus retour fabrikant


Da's wat stevig uitgedrukt.  :) Maar ik zou ieder geval je winkelier op de hoogte brengen want dat is de geëigende weg. Als er geen klachten zijn is er ook geen probleem is wat je vaak hoort.

Gr, Ben.