Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 13:35:13
Station Steenwijk poging 2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:23:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:22:00
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:52:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Pauldg
Vandaag om 11:53:02
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:16:09
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 370667 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1860 Gepost op: 04 December 2025, 15:57:52 »
Dank voor de Blokke(n)doos toelichting, weer iets geleerd  (y)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8040
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1861 Gepost op: 04 December 2025, 16:49:01 »
Volgens de beschrijving op Seinarm, de site van Gerard van de Weerd, Weerd hier op het forum, was in de jaren 30, de opnieuw geplaatste foto is gemaakt in 1932, de standaard samenstelling een mABD, later een mBD en een Ces, indien nodig versterkt met een mC.

In de jaren 50 vermeld Gerard de samenstelling mBD en mCv als standaard samenstelling, dat strookt dus wel redelijk met:
Het lijkt te gaan om twee motorwagens met een tussenrijtuig.
Een combinatie van twee motorwagens kwam op de IJmuidenlijn vaak voor:


mijns inziens.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1862 Gepost op: 04 December 2025, 17:04:31 »
Ik geloof nooit dat bovenstaande uit 1932 is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8040
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1863 Gepost op: 04 December 2025, 17:41:35 »
Maar deze wel ...
Een foto van Velsen Ijmuiden Oost met een Blokkendoos. Toestemming gevraagd en gekregen van FB Typisch Ijmuiden van de plaatser Hans van den Boogaard.


En daar verwijst Vislijn naar met:
Citaat
Het lijkt te gaan om twee motorwagens met een tussenrijtuig.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 753
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1864 Gepost op: 04 December 2025, 17:59:53 »
Ik geloof nooit dat bovenstaande uit 1932 is.

Er is hierboven toch te lezen dat de foto uit 1956 stamt.
Dat matcht met mijn herinnering dat het een jaren vijftig prent is welke in de NVBS-kalender van 1967 of 1968 stond...
Vrindelijke groet.

R.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1865 Gepost op: 04 December 2025, 18:04:09 »
Aha, ok :)

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 970
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1866 Gepost op: 08 December 2025, 10:10:06 »
Er is inderdaad een tijd geweest dat er werd gependeld tussen Velsen-IJmuiden Oost en IJmuiden. Het lijkt op het eerste gezicht logischer om de treinen in Velsen-IJmuiden Oost te combineren en te splitsen, dat gebeurde in een ander tijdperk ook. In welke periode er precies werd gecombineerd/gesplitst en wanneer er werd gependeld, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Volgens het fotobijschrift ging het hier om een pendeltrein.

Toen de Velsertunnel was geopend en de route via de spoorbrug gesloten, werd er gecombineerd en gesplitst in Santpoort-Noord. De trein uit IJmuiden wachtte daar op die uit Alkmaar en werd bij aankomst daarvan voorbijgereden, waarna de stellen werden gekoppeld, zodat het treindeel uit Alkmaar voorop ging. In de andere richting ging het treindeel uit IJmuiden voorop. Zie in de NVBS-beeldbank o.a. NEG0690-0918. DIA-A00932 is ook mooi, maar daar klopt het bijschrift niet: hier wordt de trein niet gecombineerd, maar gesplitst: het voorste treinstel gaat alleen verder naar IJmuiden, terwijl de Plan T nog even achterblijft en weldra richting Alkmaar zal vertrekken.

Iets meer over hoe dat pendelen en overstappen in Velsen-IJmuiden Oost in zijn werk ging is te vinden in de reacties volgend op deze foto

Om nog eens terug te komen op dat verhaal van het pendelen tussen IJmuiden en Velsen-IJmuiden Oost vs. het combineren en splitsen: het lijkt op het eerste gezicht logischer om de treinen te combineren en te splitsen, maar ik bedacht me later dat de treinen dan misschien wel te lang zouden worden? Zou dat misschien de reden zijn dat er pendeltreinen werden ingezet? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de foto waarnaar ik hierboven verwijs, dan is die trein uit Alkmaar zelf al erg lang. Als daar dan ook nog het deel uit IJmuiden voor of achter werd gezet, dan zou de maximale treinlengte misschien worden overschreden. Velsen-IJmuiden Oost had zelf wel een enorm lang perron, maar op andere stations zou het misschien niet passen.


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1867 Gepost op: 10 December 2025, 13:32:27 »
Geen idee of dat al eens is voorbijgekomen, maar ik stuitte op foto NEG0690-0978 in de NVBS beeldbank. Op die foto, van 9 december 1967, wordt het inmiddels al eerder tot kopspoor gedegradeerde spoor 2 net ontdaan van zijn bovenleiding. De draden zijn op de foto al weg, alleen de zijwaartsen hangen nog aan de dwarsoverspanning. De montagewagen en een gesloten wagen voor de vrijkomende onderdelen staan ook op spoor 2. Dat geeft dus een mooie datering. Na voltooiing van de de-elektrificatie zal spoor 2 dus begin/eerste helft 1968 zijn opgebroken.

Over Mat '24 samenstellingen: in 1935 werd naar IJmuiden gereden met mABd-Ces-mC. Dat klopt volgens mij ook met de eerder (041225) getoonde foto bij Velsen-IJmuiden Oost. Mogelijk dat die mC in rustiger tijden (avond/zondag) werd afgekoppeld.
Groet, Frank

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 970
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1868 Gepost op: 10 December 2025, 13:38:23 »



Augustus 1983. Een treinstel Plan V is onderweg van IJmuiden naar Haarlem en houdt halt op de Julianakade. Opvallend is hoeveel insecten het treinstel heeft "gekopt". Ook de ramen zijn erg vuil.

De abri stond er sinds begin jaren 70, deze was in de plaats gekomen van de houten blokpost die we in dit draadje al een paar keer eerder voorbij hebben zien komen. Veel bijzonders was het niet, die abri. De tegels en perronrand zijn donkerbruin van het geoxideerde remstof, zoals in die tijd gebruikelijk was. De meeste treinen hadden toen nog blokremmen. Schuin over het perron loopt de schaduw van één van de bovenleidingmasten.

Links, aan de overkant van het kanaal, de gebouwen en installaties van de CEMIJ cementfabriek waar staalslakken van de naastgelegen Hoogovens tot 'hoogovencement' werden verwerkt. Ook is één van de schoorstenen van de PEN-elektriciteitscentrale te zien.

Een maand later zou de IJmuidenlijn voor reizigersverkeer worden gesloten.

Foto Cornelius Koelewijn, https://flic.kr/p/62mirR

Geen idee of dat al eens is voorbijgekomen, maar ik stuitte op foto NEG0690-0978 in de NVBS beeldbank. Op die foto, van 9 december 1967, wordt het inmiddels al eerder tot kopspoor gedegradeerde spoor 2 net ontdaan van zijn bovenleiding. De draden zijn op de foto al weg, alleen de zijwaartsen hangen nog aan de dwarsoverspanning. De montagewagen en een gesloten wagen voor de vrijkomende onderdelen staan ook op spoor 2. Dat geeft dus een mooie datering. Na voltooiing van de de-elektrificatie zal spoor 2 dus begin/eerste helft 1968 zijn opgebroken.

Die ga ik eens even opzoeken, dank je wel!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1869 Gepost op: 15 December 2025, 19:06:33 »
OP FB (Deels) opgeheven spoorlijnen in Nederland vond ik op 11 december weer een hele mooie foto bij Rene Grootes van een Rhijnboog (?) en een Blokkendoos op de draaibrug. Maar gezien eerdere ervaring zal ik hem maar niet hier plaatsen.


Op 6 december plaatste hij een foto van twee mannen op een bank bij een klaphek. Er werd al aardig afgebroken daar.




« Laatst bewerkt op: 15 December 2025, 20:12:51 door Jeronimos. Reden: toevoeging »
Jeroen

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 970
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1870 Gepost op: 17 December 2025, 09:55:45 »
Was dat misschien deze foto?



Foto is ook te vinden in het Noord-Hollands Archief, Collectie Hoogovens, neg. U 761. Identificatienummer 54-050379
Blijkens het fotobijschrift was deze plaat te zien in een NS-kalender uit 1933.

Het is zeker een mooie plaat!



Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1871 Gepost op: 17 December 2025, 20:32:43 »
Die bedoel ik.
Jeroen

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 970
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1872 Gepost op: 18 December 2025, 16:30:51 »


De afbraak van het Visstation te IJmuiden, juni 1971. De fotograaf staat op het laatst overgebleven overdekte laadperron, dit zou tot halverwege de jaren 90 blijven bestaan. Links is te zien dat het andere laadperron wel net gesneuveld was. Het gebouw links is het oude Havenkantoor, dat het nog tot de zomer van 2024 zou uithouden.

Fotograaf onbekend

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 970
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1873 Gepost op: Vandaag om 11:37:01 »


Het is in de zomer van 1976 wanneer de trein naar IJmuiden, zoals meestal in die tijd gereden door een treinstel Plan V, de halte Velsen-Zeeweg binnenrolt. In het midden het bekende haltegebouwtje dat toen al niet meer bij NS in gebruik was, er was destijds een tandartspraktijk in gevestigd. Het zonnescherm is neergelaten. Om het perron voor de richting Haarlem te bereiken moesten reizigers om het haltegebouwtje heenlopen.

De foto werd genomen vanaf het oostelijke perron, we kijken dus in zuidelijke richting. Op deze plek kwamen drie plaatsen bij elkaar: de bomen links van het overweg staan in Driehuis, rechts van het spoor ligt IJmuiden, en de fotograaf, Leo van Leeuwen, staat in Velsen-Zuid. Voor de overgang wacht een Citroën 2CV. Daarachter staat een telefooncel en verder op de achtergrond zien we een Toyota Corolla en een Simca 1000. Toen waren het alledaagse verschijningen, nu zijn ze een zeldzaamheid. Vóór 1958 liep de Zeeweg vlak langs het grote, wat donkere huis op de achtergrond, de overweg zelf lag dus ook wat zuidelijker. Op deze halte Velsen-Zeeweg en de verplaatsing daarvan ging ik eerder in dit draadje al iets dieper in.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7779
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1874 Gepost op: Vandaag om 11:53:02 »
Dat stationsgebouw heeft veel bewoners meegemaakt. Is het niet geëindigd als kraakpand?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!