Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is dit voor component door Rieks
Vandaag om 16:56:45
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:52:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rieks
Vandaag om 16:50:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 16:49:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 16:49:01
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door Philippe
Vandaag om 16:28:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Piko blauwe 1000 door janw
Vandaag om 15:45:26
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Benjamin92
Vandaag om 15:35:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 14:29:45
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 14:25:07
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 357912 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1845 Gepost op: 02 December 2025, 10:27:52 »
Ha kijk, dat zou heel goed kunnen!  (y) Dank!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1846 Gepost op: 02 December 2025, 10:56:28 »
Dat is het andere koprijtuig, de Bk 657 heeft geen deuk op de foto.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1847 Gepost op: 02 December 2025, 13:30:59 »
Jammer, nog niet geïdentificeerd dus.

Ondertussen gaan we nog even terug naar Velsen-Noord. Geen onderdeel van de IJmuidenlijn, maar wel direct ten noorden van de voormalige Velserspoorbrug. En ik vind de foto zo mooi dat ik 'm hier toch wilde opnemen.



We zien hier de laatste trein met stenen voor de verlenging van de IJmuidense pieren, op 14 juli 1966. Volgens het fotobijschrift rijdt de trein hier door Velsen-Noord ter hoogte van de overweg bij de Schulpweg, op weg naar de opslagplaats voor de stenen bij de Noordpier. De Noordpier werd via het Hoogoventerrein bereikt. Ik kan de fotolocatie niet goed terugvinden op de kaart, maar ik denk dat de trein kop gemaakt heeft bij station Beverwijk, en nu het spoor richting Hoogovens oprijdt. We kijken dan in oostelijke richting en zien op de achtergrond de oude spoorlijn Haarlem-Alkmaar liggen, toen nog met bovenleiding. Het nieuwere spoor richting de tunnel is het volgens mij niet, dat gaat meteen ten zuiden van station Beverwijk omlaag de tunnel in. Alleen de huizen op de achtergrond krijg ik niet goed ingepast, maar misschien bestaan die tegenwoordig niet meer. Wie het weet mag het zeggen.

De pierverlenging was een project van vele jaren, eerst de Zuidpier bij IJmuiden, vervolgens de Noordpier bij Velsen-Noord/Wijk aan Zee. De stenen kwamen met zeer lange treinen uit België, zie ook onderaan deze oudere post in dit draadje.

Voorop rijdt DE-loc 2266, met daarachter de 2215. Foto Beeldbank De Boer via NHA, inv. nr. NL-HlmNHA_1478_03930K01_25.
Hoe ik wist dat de tweede loc de 2215 was? Een paar ogenblikken later drukte de fotograaf nog eens af:



Foto Beeldbank De Boer via NHA, inv. nr. NL-HlmNHA_1478_03930K01_26.


« Laatst bewerkt op: 02 December 2025, 13:48:58 door Vislijn. Reden: foto toegevoegd »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1848 Gepost op: 02 December 2025, 13:58:14 »
Soortgelijke huizen zijn te vinden in de Duinvlietstraat in Velsen-Noord, daar liep de oude spoorlijn vroeger langs richting de brug, goed te zien op Google Maps.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1849 Gepost op: 02 December 2025, 15:04:18 »
Dat klopt, de trein rijdt op het spoor naar de Hoogovens:
De fotograaf stond dus hier ergens in de berm rechts

Dezelfde foto tweeënhalf jaar geleden:)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1850 Gepost op: 03 December 2025, 09:49:25 »
Ah, dat had ik even gemist. Ook nog met een uitleg van waar dit punt te vinden is.
Het is overigens nét niet helemaal dezelfde foto ;) Op die andere is links een gashouder te zien, en (lang) wachtende auto's. Hier is de trein net iets dichterbij gekomen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1851 Gepost op: 03 December 2025, 11:24:57 »
Een foto van Velsen Ijmuiden Oost met een Blokkendoos. Toestemming gevraagd en gekregen van FB Typisch Ijmuiden van de plaatser Hans van den Boogaard.






Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1852 Gepost op: 03 December 2025, 12:37:52 »
Toestemming had je niet aan Hans hoeven vragen, 't is ook niet de eerste keer dat deze foto hier staat. ;D
Helaas zullen er niet veel foto's zijn van de lijn die hier nog niet geplaatst zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1853 Gepost op: 03 December 2025, 12:52:03 »
Ben er toch blij mee, deze versie oogt op mijn laptop een  stuk beter dan die eerdere

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3230
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1854 Gepost op: 03 December 2025, 14:06:12 »
Ik weet eigenlijk niet hoe dat precies zat met de blokkendozen. Deze werden gecombineerd tot treinstellen, maar ik dacht dat het vaak om 2, 4 of meervoud van 2 ging. Dit drietje is dan toch bijzonder?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1855 Gepost op: 03 December 2025, 14:08:37 »
Dat was alweer een hele tijd geleden  ;)
Erg leuk om deze foto weer te zien, één van de mooiste plaatjes van de IJmuidenlijn wat mij betreft.

Helaas zullen er niet veel foto's zijn van de lijn die hier nog niet geplaatst zijn.

Dat denk ik ook steeds, maar telkens duikt er dan weer wat moois op. Ik heb nog wel wat foto's die hier volgens mij nog niet zijn geplaatst, maar probeer het een beetje te doseren.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7965
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1856 Gepost op: Vandaag om 07:29:59 »
Dit drietje is dan toch bijzonder?
Het valt op Rogier, maar in de bekende naslagwerken over de Blokkendozen komen 3-wagen samenstellingen in alle inzetperiodes voor.
Zowel als vaste stam, als versterking van een 2-wagenstam.
Het geeft een afwijkend beeld, maar niet specifiek bijzonder dus.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1857 Gepost op: Vandaag om 12:51:12 »
Het lijkt te gaan om twee motorwagens met een tussenrijtuig.
Een combinatie van twee motorwagens kwam op de IJmuidenlijn vaak voor:



Van drie bakken Mat'24 heb ik minder vaak foto's gezien, ik zal eens door het foto-archief gaan snuffelen als ik tijd heb.

Station IJmuiden in 1956. Twee motorwagens staan klaar voor de rit naar Velsen-IJmuiden Oost, waar kon worden overgestapt op de treinen richting Haarlem/Amsterdam en Alkmaar.
Er liggen nog drie sporen tussen de beide perrons. Het middenspoor zou in 1968 verdwijnen, en het tweede perron en het aanliggende spoor rond 1972. Rechts de emplacementssporen met een aantal gesloten goederenwagens. Verder naar de achtergrond staan nog meer goederenwagens. Ook zien we drie armseinen en (heel vaag) het seinhuis.

Duidelijk is te zien dat het tweede perron niet geschikt was voor lange treinen. Of de andere kant van het tweede perron ook was bestemd voor reizigers ('Spoor 3') weet ik niet, ik weet wel dat er aan die kant geen bovenleiding hing. Nu ja, veel behoefte zal er niet aan geweest zijn, want Spoor 2 werd al weinig gebruikt, zeker in de naoorlogse jaren.

Foto J.C. de Jongh

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9090
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1858 Gepost op: Vandaag om 12:59:37 »
Pendelen tussen IJmuiden en Velsen? Reden de treinen niet altijd door nr Haarlem?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1859 Gepost op: Vandaag om 15:38:40 »
Er is inderdaad een tijd geweest dat er werd gependeld tussen Velsen-IJmuiden Oost en IJmuiden. Het lijkt op het eerste gezicht logischer om de treinen in Velsen-IJmuiden Oost te combineren en te splitsen, dat gebeurde in een ander tijdperk ook. In welke periode er precies werd gecombineerd/gesplitst en wanneer er werd gependeld, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Volgens het fotobijschrift ging het hier om een pendeltrein.

Toen de Velsertunnel was geopend en de route via de spoorbrug gesloten, werd er gecombineerd en gesplitst in Santpoort-Noord. De trein uit IJmuiden wachtte daar op die uit Alkmaar en werd bij aankomst daarvan voorbijgereden, waarna de stellen werden gekoppeld, zodat het treindeel uit Alkmaar voorop ging. In de andere richting ging het treindeel uit IJmuiden voorop. Zie in de NVBS-beeldbank o.a. NEG0690-0918. DIA-A00932 is ook mooi, maar daar klopt het bijschrift niet: hier wordt de trein niet gecombineerd, maar gesplitst: het voorste treinstel gaat alleen verder naar IJmuiden, terwijl de Plan T nog even achterblijft en weldra richting Alkmaar zal vertrekken.

Iets meer over hoe dat pendelen en overstappen in Velsen-IJmuiden Oost in zijn werk ging is te vinden in de reacties volgend op deze foto