Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 366480 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3268
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1860 Gepost op: 04 December 2025, 15:57:52 »
Dank voor de Blokke(n)doos toelichting, weer iets geleerd  (y)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8014
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1861 Gepost op: 04 December 2025, 16:49:01 »
Volgens de beschrijving op Seinarm, de site van Gerard van de Weerd, Weerd hier op het forum, was in de jaren 30, de opnieuw geplaatste foto is gemaakt in 1932, de standaard samenstelling een mABD, later een mBD en een Ces, indien nodig versterkt met een mC.

In de jaren 50 vermeld Gerard de samenstelling mBD en mCv als standaard samenstelling, dat strookt dus wel redelijk met:
Het lijkt te gaan om twee motorwagens met een tussenrijtuig.
Een combinatie van twee motorwagens kwam op de IJmuidenlijn vaak voor:


mijns inziens.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1862 Gepost op: 04 December 2025, 17:04:31 »
Ik geloof nooit dat bovenstaande uit 1932 is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8014
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1863 Gepost op: 04 December 2025, 17:41:35 »
Maar deze wel ...
Een foto van Velsen Ijmuiden Oost met een Blokkendoos. Toestemming gevraagd en gekregen van FB Typisch Ijmuiden van de plaatser Hans van den Boogaard.


En daar verwijst Vislijn naar met:
Citaat
Het lijkt te gaan om twee motorwagens met een tussenrijtuig.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 747
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1864 Gepost op: 04 December 2025, 17:59:53 »
Ik geloof nooit dat bovenstaande uit 1932 is.

Er is hierboven toch te lezen dat de foto uit 1956 stamt.
Dat matcht met mijn herinnering dat het een jaren vijftig prent is welke in de NVBS-kalender van 1967 of 1968 stond...
Vrindelijke groet.

R.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1865 Gepost op: 04 December 2025, 18:04:09 »
Aha, ok :)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1866 Gepost op: 08 December 2025, 10:10:06 »
Er is inderdaad een tijd geweest dat er werd gependeld tussen Velsen-IJmuiden Oost en IJmuiden. Het lijkt op het eerste gezicht logischer om de treinen in Velsen-IJmuiden Oost te combineren en te splitsen, dat gebeurde in een ander tijdperk ook. In welke periode er precies werd gecombineerd/gesplitst en wanneer er werd gependeld, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Volgens het fotobijschrift ging het hier om een pendeltrein.

Toen de Velsertunnel was geopend en de route via de spoorbrug gesloten, werd er gecombineerd en gesplitst in Santpoort-Noord. De trein uit IJmuiden wachtte daar op die uit Alkmaar en werd bij aankomst daarvan voorbijgereden, waarna de stellen werden gekoppeld, zodat het treindeel uit Alkmaar voorop ging. In de andere richting ging het treindeel uit IJmuiden voorop. Zie in de NVBS-beeldbank o.a. NEG0690-0918. DIA-A00932 is ook mooi, maar daar klopt het bijschrift niet: hier wordt de trein niet gecombineerd, maar gesplitst: het voorste treinstel gaat alleen verder naar IJmuiden, terwijl de Plan T nog even achterblijft en weldra richting Alkmaar zal vertrekken.

Iets meer over hoe dat pendelen en overstappen in Velsen-IJmuiden Oost in zijn werk ging is te vinden in de reacties volgend op deze foto

Om nog eens terug te komen op dat verhaal van het pendelen tussen IJmuiden en Velsen-IJmuiden Oost vs. het combineren en splitsen: het lijkt op het eerste gezicht logischer om de treinen te combineren en te splitsen, maar ik bedacht me later dat de treinen dan misschien wel te lang zouden worden? Zou dat misschien de reden zijn dat er pendeltreinen werden ingezet? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de foto waarnaar ik hierboven verwijs, dan is die trein uit Alkmaar zelf al erg lang. Als daar dan ook nog het deel uit IJmuiden voor of achter werd gezet, dan zou de maximale treinlengte misschien worden overschreden. Velsen-IJmuiden Oost had zelf wel een enorm lang perron, maar op andere stations zou het misschien niet passen.


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1867 Gepost op: 10 December 2025, 13:32:27 »
Geen idee of dat al eens is voorbijgekomen, maar ik stuitte op foto NEG0690-0978 in de NVBS beeldbank. Op die foto, van 9 december 1967, wordt het inmiddels al eerder tot kopspoor gedegradeerde spoor 2 net ontdaan van zijn bovenleiding. De draden zijn op de foto al weg, alleen de zijwaartsen hangen nog aan de dwarsoverspanning. De montagewagen en een gesloten wagen voor de vrijkomende onderdelen staan ook op spoor 2. Dat geeft dus een mooie datering. Na voltooiing van de de-elektrificatie zal spoor 2 dus begin/eerste helft 1968 zijn opgebroken.

Over Mat '24 samenstellingen: in 1935 werd naar IJmuiden gereden met mABd-Ces-mC. Dat klopt volgens mij ook met de eerder (041225) getoonde foto bij Velsen-IJmuiden Oost. Mogelijk dat die mC in rustiger tijden (avond/zondag) werd afgekoppeld.
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1868 Gepost op: 10 December 2025, 13:38:23 »



Augustus 1983. Een treinstel Plan V is onderweg van IJmuiden naar Haarlem en houdt halt op de Julianakade. Opvallend is hoeveel insecten het treinstel heeft "gekopt". Ook de ramen zijn erg vuil.

De abri stond er sinds begin jaren 70, deze was in de plaats gekomen van de houten blokpost die we in dit draadje al een paar keer eerder voorbij hebben zien komen. Veel bijzonders was het niet, die abri. De tegels en perronrand zijn donkerbruin van het geoxideerde remstof, zoals in die tijd gebruikelijk was. De meeste treinen hadden toen nog blokremmen. Schuin over het perron loopt de schaduw van één van de bovenleidingmasten.

Links, aan de overkant van het kanaal, de gebouwen en installaties van de CEMIJ cementfabriek waar staalslakken van de naastgelegen Hoogovens tot 'hoogovencement' werden verwerkt. Ook is één van de schoorstenen van de PEN-elektriciteitscentrale te zien.

Een maand later zou de IJmuidenlijn voor reizigersverkeer worden gesloten.

Foto Cornelius Koelewijn, https://flic.kr/p/62mirR

Geen idee of dat al eens is voorbijgekomen, maar ik stuitte op foto NEG0690-0978 in de NVBS beeldbank. Op die foto, van 9 december 1967, wordt het inmiddels al eerder tot kopspoor gedegradeerde spoor 2 net ontdaan van zijn bovenleiding. De draden zijn op de foto al weg, alleen de zijwaartsen hangen nog aan de dwarsoverspanning. De montagewagen en een gesloten wagen voor de vrijkomende onderdelen staan ook op spoor 2. Dat geeft dus een mooie datering. Na voltooiing van de de-elektrificatie zal spoor 2 dus begin/eerste helft 1968 zijn opgebroken.

Die ga ik eens even opzoeken, dank je wel!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1869 Gepost op: 15 December 2025, 19:06:33 »
OP FB (Deels) opgeheven spoorlijnen in Nederland vond ik op 11 december weer een hele mooie foto bij Rene Grootes van een Rhijnboog (?) en een Blokkendoos op de draaibrug. Maar gezien eerdere ervaring zal ik hem maar niet hier plaatsen.


Op 6 december plaatste hij een foto van twee mannen op een bank bij een klaphek. Er werd al aardig afgebroken daar.




« Laatst bewerkt op: 15 December 2025, 20:12:51 door Jeronimos. Reden: toevoeging »
Jeroen