Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:11:13
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:06:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:04:56
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:00:19
Pimp my Hippel 2.0 door Eric B
Vandaag om 11:56:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Ervaring 187-prestigemodels door Luc2000
Vandaag om 11:50:49
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
Vandaag om 11:01:43
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 10:58:00
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 10:42:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:46:05
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:30:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
11 November 2025, 22:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 November 2025, 22:32:24
Rondom Charlois door Alewijn
11 November 2025, 22:14:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
11 November 2025, 21:33:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
11 November 2025, 21:30:22
Storing Stummiforum? door Ronald69
11 November 2025, 21:01:15
Eindstation Daarhuizen door Ronald Halma
11 November 2025, 20:39:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Besselspoor
11 November 2025, 19:50:11
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 338298 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1830 Gepost op: Vandaag om 10:59:02 »
Kennelijk vooral iets voor enkelsporige lijntjes. Enkelsporig was de lijn naar IJmuiden dan weer niet.

In het geval van de halte Casembrootstraat zal de gekozen opzet iets met ruimtegebrek te maken hebben. Aan de noordkant (langs het Noordzeekanaal dus) was niet veel plek, want daar lag ook al een verkeerweg (De Kanaaldijk, op z'n IJmuidens uit te spreken met de klemtoon op 'dijk', net zoals ze daar trouwens ook 'spoorbómen' zeggen, eigenlijk best gek), en voor een breed middenperron zouden de sporen zóver uiteen moeten wijken, dat het aan de noordkant ook te krap zou worden. Waarschijnlijk is daarom gekozen voor twee smalle perrons, waarvan er één tussen de sporen is aangelegd.

De stations van Oss en Velp hebben ook een eilandperron welke aan een zijde gebruikt wordt en een tweede perron voor de andere richting.

Grappig, station Velp ligt voor mij op een steenworp afstand (ik woon allang niet meer in de buurt van IJmuiden), maar het was me eerlijk gezegd nog nooit opgevallen. Er is een station dat voor mij nóg dichterbij ligt, dus ik kom niet vaak op station Velp. Weer wat geleerd.

Even hardop denken, mogelijk was er eerst een (smal) eilandperron, maar voldeed dat later niet en is er een 2e perron aangelegd zodat beide perrons de juiste (minimale) breedte hadden?

Dat is best mogelijk. Het perron tussen de sporen was inderdaad vrij smal, te smal waarschijnlijk om voor beide richtingen tegelijk te worden gebruikt, ondanks de nooit overweldigende aantallen reizigers op deze halte.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:05:13 door Vislijn. Reden: aanv. »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8981
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1831 Gepost op: Vandaag om 11:03:29 »
Het is sowieso wonderlijk waarom er voor twee perrons is gekozen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2709
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1832 Gepost op: Vandaag om 11:42:39 »
De keuze voor twee perrons waarvan er 1 tussen de sporen ligt  is denk ik vanuit de geschiedenis te begrijpen.
Nu vinden we het normaal dat er bij twee sporen òf zijperrons zijn òf een eilandperron. Maar dat is niet altijd zo geweest.

Vanouds stond er een stationsgebouw langs het hoofdspoor. Daar stopten de meeste treinen.
Was er een tweede spoor, een kruisingsspoor, nodig, dan werd er een tweede, smaller perron tussen beide sporen gelegd. Dan hoefde men vanaf het stationsgebouw slechts 1 spoor over te steken.

Deze situatie vinden we nog altijd bij heel wat stations aan enkelsporige lijnen.
Bij Casembroodstraat kan er een andere reden geweest zijn, maar over het algemeen is dit denk ik wel de verklaring van deze, naar huidige maatstaven, wat aparte ligging van de perrons.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8981
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1833 Gepost op: Vandaag om 11:51:33 »
Bij IJmc heeft nooit een hgb gestaan. Alleen een klein kantoortje annex wachtruimte. Eilandperrons met wachtruimte op het perron waren er ook. Utrecht Biltstraat bv, of, verderop, Bilthoven en Den Dolder.
Het oversteken van slechts 1 spoor zou een valide argument kunnen zijn. Drie bovengenoemde stations hebben allen een volledige overweg vanwaar het perron wordt bereikt.