Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 321302 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8568
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1770 Gepost op: 23 October 2025, 09:54:10 »
Gezien de korte trein en de lage(re) snelheid lijkt dat mij niet nodig.
Tussen Santpoort Noord en Amsterdam was er geen lage snelheid. Ik denk dat er wel met twee locs werd gereden, net als met de trek/duw stammen Plan E nog eerder en vanwege het ontbreken van stuurstroomkabels dus met twee machinisten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2985
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1771 Gepost op: 23 October 2025, 10:38:09 »
Wat was de baanvaksnelheid tussen Santpoort en IJmuiden? Misschien reden ze alleen het stuk tussen Santpoort Noord en Amsterdam met 2 locs.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1772 Gepost op: 23 October 2025, 11:35:24 »
Op IJmuiden kon je niet (meer) omlopen en te Amsterdam zal NS het wel niet gewild hebben. Ze deden er alles aan om Lovers dwars te zitten. Dus 2 locs was echt nodig. Of je dan tijdens elke rit in beide cabines personeel moet hebben zitten is de vraag. De machinisten konden telkens natuurlijk wel makkelijk naar de andere zijde lopen. Ik ga er ook vanuit (het staat me in ieder geval niet helder bij) dat de achterop lopende loc ook geen tractie gaf en mogelijk überhaupt niet 'aan' stond. Een 2200 is eenvoudig als 'gesleept' voertuig te schakelen. Spaart ook brandstof. Die paar rijtuigen is voor de locs een makkie om op snelheid te houden dus daarvoor zijn 2 locs niet nodig.

Nee, NS had de lijn al lang afgeschreven. De lijn liep niet door de bebouwing heen. Mensen die verder weg van de spoorlijn af woonden namen de bus of reden met de auto. Had de lijn het wat langer overleefd dan had hij mogelijk nu nog wel in dienst geweest. Maar het einde kwam niet van de een op andere dag. Lovers reed een 2-uursdienst wat nou ook niet bepaald veel 'gewone' reizigers trekt. En van toeristen alleen kan een trein niet rijden.

In aansluiting op de boot naar Newcastle heb ik de trein ook een keer heen en terug gebruikt. Maar die keuze zal meer afgehangen hebben van het feit dat ik graag met de trein reis en Lovers wel een kans gunde. Echt aansluiten deed Lovers niet. Heen ging met de bus (die zien we later nog). Ik kan me echter herinneren dat ik op de terugweg, lopend vanaf de boot, ik bij het perron aan kwam en de trein nog net in de verte kon zien weg rijden. Bijna 2 uur wachten op het kale perron was geen fijne bezigheid. Was allang blij dat het droog was en bleef.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1773 Gepost op: 23 October 2025, 11:41:54 »
Wat was de baanvaksnelheid tussen Santpoort en IJmuiden? Misschien reden ze alleen het stuk tussen Santpoort Noord en Amsterdam met 2 locs.
Lovers met haar directeur Petere Sul was natuurlijk een vreemde eend in de OV-bijt.
Het rondvaartbedrijf moest door de NS gedoogd.
Voor de bedrijfszekerkheid waren er twee loks en ook om omlopen op Amsterdam-CS te voorkomen.
Lovers reed ook de Keukenhof Express naar Lisse.
Zie Wiki-pagina!!

Lovers Rail paste in de tijd dat kleine ondernemers bedrijven overnamen die niet meer rendabel zouden zijn.
Ze hielden het uiteindelijk meestal niet lang vol.
Bedrijvendokter Joep van den Nieuwenhuijzen was er een.

Dat gedogen is er nog steeds: ProRail krijgt van NS-personeel de schuld van vertragingen, idemdito bij monde van personeel van particuliere vervoerders als aansluiting wordt gemist....
« Laatst bewerkt op: 23 October 2025, 11:46:04 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8568
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1774 Gepost op: 23 October 2025, 12:02:29 »
Wat was de baanvaksnelheid tussen Santpoort en IJmuiden? Misschien reden ze alleen het stuk tussen Santpoort Noord en Amsterdam met 2 locs.
40 km/u als ik me niet vergis, in ieder geval niet hoger. Ik denk ook dat de tweede loc alleen tussen Santpoort en Amsterdam tractie leverde.

Ze deden er alles aan om Lovers dwars te zitten.
Dat is niet waar, juist omdat ze de schijn al tegen hadden zoals jouw reactie bewijst. NS heeft treinpaden vrijgehouden voor Lovers die vervolgens niet werden benut.

Citaat
Die paar rijtuigen is voor de locs een makkie om op snelheid te houden dus daarvoor zijn 2 locs niet nodig.
Houden wel ja maar op snelheid krijgen niet, zie de eerder genoemde trek/duwstammen.


N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1775 Gepost op: 23 October 2025, 12:53:03 »
Hier mijn ervaringen met Lovers rail .
De treinen van lovers op ijmuiden werden getrokken door één DE lok . de andere reed in opzending , dit omdat multiple niet mogenlijk was ,geen door verbindings kabels . en omdat er te IJmuden geen omloop mogenlijk was , het aangelegde lovers perron had maar 1 kopspoor .  De machinisten , van lovers , per trein één machinist , waren uitzendkrachten gerecruteerd uit gepensioneerde machinisten uit het oosten des lands . In de watergraafsmeer was er een portocabine  , als onderkomen voor de storingsmonteur van lovers , hier werden in de winter de accu's van de rijtuigen opgeslagen en onder spanning gehouden . Ook was het niet toegestaan dat de loc's te Asd-Cs gestart werden , daar de trein op spoor 2b vertrok ., denk aan overlast der reizigers . Toen lovers op lisse ging rijden , kan ik mij herinneren dat er een E.loc ( serie 25 NMBS ) strande op de brug over het Spaarne te Haarlem . De storingsmonteur van NS werd verzocht om de storing aan de lic op te lossen . Wij als storingsmonteurs van depot Amsterdam CS , waar Haarlem ook onder viel , mochten geen werkzaamheden voor lovers uitvoeren . Het heeft een lange tijd geduurd voordat de stremming opgeheven was , daar de hulp lok van ASD.CS de trein weggesleept heeft , en naar ASD watergraafsmeer gebracht heeft .  Dit was o.a een van de doodsteken voor lovers rail

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4028
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1776 Gepost op: 23 October 2025, 18:55:19 »
NS had de Lovers treinen op hun gele vertrek staten in Leiden  staan.
Als aanduiding dat het een NS of Loverstrein betrof ,stond direct achter de vertrek tijd een NS symbool of  "Lovers. "
Naar Leiden reden ze met NMBS eloks reeks  25  ,ze kwamen aan op-   en vertrokken van  spoor 8 A ri Hlm. Op werkdagen zaten er s middags nirt veel mensen in , de meesten bleven zitten  om weer mee terug te gaan.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1777 Gepost op: Vandaag om 09:50:21 »
Met Lovers naar IJmuiden op 21 september 1996, deel 2: langs het Noordzeekanaal:

Mooi weer Raymond! Vooral die laatste vind ik erg fraai, met de (door o.a. duinroos) overwoekerde resten van de halte Casembrootstraat, en rechts de stoomwolken van de Hoogovens. Dat overgebleven hekje doet 't hem wel.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4566
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1778 Gepost op: Vandaag om 10:06:23 »
Zou het kunnen dat de machinist in de achteroplopende locomotief de overwegen weer open deed na het passeren van de trein?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5627
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1779 Gepost op: Vandaag om 10:11:35 »
Heel grote kans dat de overwegen HAHOB's waren geworden: handmatig sluiten, automatisch openen.
Groet, Frank

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4566
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1780 Gepost op: Vandaag om 10:29:08 »
Ja. Dat is inderdaad verwarrend op filmpjes (voor mij) met het beeld wat ik had.

Maar ik weet 100% zeker dat ik de locomotief aan de Amsterdamse kant onder precies de Julianabrug heb zien wachten om de overweg te openen. De voorkant van de loc kwam precies onder de brug te staan, zodat vanaf mijn slaapkamer ik de loc kon zien staan.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1781 Gepost op: Vandaag om 11:15:17 »
Klopt, dat heb ik ook gezien, maar dan bij Velsen-Zeeweg. De trein stopte voor de overweg, een rangeerder stapte uit, liet de bomen zakken bij het sleutelkastje, deed ze na het passeren van de trein weer omhoog en stapte in. Mogelijk in de achterste loc, maar dat herinner ik me eerlijk gezegd niet meer precies. Het is ook alweer 30 jaar geleden.

Voor wat achteraf het laatste Lovers-seizoen zou worden zijn de overwegen nog opnieuw geautomatiseerd. Het heeft allemaal niet mogen baten.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4566
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1782 Gepost op: Vandaag om 12:08:21 »
Nee klopt. Dan hadden er fors andere keuzes gemaakt moeten worden.