Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 13:17:15
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 11:52:29
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 11:20:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 319718 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1770 Gepost op: Vandaag om 09:54:10 »
Gezien de korte trein en de lage(re) snelheid lijkt dat mij niet nodig.
Tussen Santpoort Noord en Amsterdam was er geen lage snelheid. Ik denk dat er wel met twee locs werd gereden, net als met de trek/duw stammen Plan E nog eerder en vanwege het ontbreken van stuurstroomkabels dus met twee machinisten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2978
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1771 Gepost op: Vandaag om 10:38:09 »
Wat was de baanvaksnelheid tussen Santpoort en IJmuiden? Misschien reden ze alleen het stuk tussen Santpoort Noord en Amsterdam met 2 locs.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1772 Gepost op: Vandaag om 11:35:24 »
Op IJmuiden kon je niet (meer) omlopen en te Amsterdam zal NS het wel niet gewild hebben. Ze deden er alles aan om Lovers dwars te zitten. Dus 2 locs was echt nodig. Of je dan tijdens elke rit in beide cabines personeel moet hebben zitten is de vraag. De machinisten konden telkens natuurlijk wel makkelijk naar de andere zijde lopen. Ik ga er ook vanuit (het staat me in ieder geval niet helder bij) dat de achterop lopende loc ook geen tractie gaf en mogelijk überhaupt niet 'aan' stond. Een 2200 is eenvoudig als 'gesleept' voertuig te schakelen. Spaart ook brandstof. Die paar rijtuigen is voor de locs een makkie om op snelheid te houden dus daarvoor zijn 2 locs niet nodig.

Nee, NS had de lijn al lang afgeschreven. De lijn liep niet door de bebouwing heen. Mensen die verder weg van de spoorlijn af woonden namen de bus of reden met de auto. Had de lijn het wat langer overleefd dan had hij mogelijk nu nog wel in dienst geweest. Maar het einde kwam niet van de een op andere dag. Lovers reed een 2-uursdienst wat nou ook niet bepaald veel 'gewone' reizigers trekt. En van toeristen alleen kan een trein niet rijden.

In aansluiting op de boot naar Newcastle heb ik de trein ook een keer heen en terug gebruikt. Maar die keuze zal meer afgehangen hebben van het feit dat ik graag met de trein reis en Lovers wel een kans gunde. Echt aansluiten deed Lovers niet. Heen ging met de bus (die zien we later nog). Ik kan me echter herinneren dat ik op de terugweg, lopend vanaf de boot, ik bij het perron aan kwam en de trein nog net in de verte kon zien weg rijden. Bijna 2 uur wachten op het kale perron was geen fijne bezigheid. Was allang blij dat het droog was en bleef.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1773 Gepost op: Vandaag om 11:41:54 »
Wat was de baanvaksnelheid tussen Santpoort en IJmuiden? Misschien reden ze alleen het stuk tussen Santpoort Noord en Amsterdam met 2 locs.
Lovers met haar directeur Petere Sul was natuurlijk een vreemde eend in de OV-bijt.
Het rondvaartbedrijf moest door de NS gedoogd.
Voor de bedrijfszekerkheid waren er twee loks en ook om omlopen op Amsterdam-CS te voorkomen.
Lovers reed ook de Keukenhof Express naar Lisse.
Zie Wiki-pagina!!

Lovers Rail paste in de tijd dat kleine ondernemers bedrijven overnamen die niet meer rendabel zouden zijn.
Ze hielden het uiteindelijk meestal niet lang vol.
Bedrijvendokter Joep van den Nieuwenhuijzen was er een.

Dat gedogen is er nog steeds: ProRail krijgt van NS-personeel de schuld van vertragingen, idemdito bij monde van personeel van particuliere vervoerders als aansluiting wordt gemist....
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:46:04 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1774 Gepost op: Vandaag om 12:02:29 »
Wat was de baanvaksnelheid tussen Santpoort en IJmuiden? Misschien reden ze alleen het stuk tussen Santpoort Noord en Amsterdam met 2 locs.
40 km/u als ik me niet vergis, in ieder geval niet hoger. Ik denk ook dat de tweede loc alleen tussen Santpoort en Amsterdam tractie leverde.

Ze deden er alles aan om Lovers dwars te zitten.
Dat is niet waar, juist omdat ze de schijn al tegen hadden zoals jouw reactie bewijst. NS heeft treinpaden vrijgehouden voor Lovers die vervolgens niet werden benut.

Citaat
Die paar rijtuigen is voor de locs een makkie om op snelheid te houden dus daarvoor zijn 2 locs niet nodig.
Houden wel ja maar op snelheid krijgen niet, zie de eerder genoemde trek/duwstammen.


N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1775 Gepost op: Vandaag om 12:53:03 »
Hier mijn ervaringen met Lovers rail .
De treinen van lovers op ijmuiden werden getrokken door één DE lok . de andere reed in opzending , dit omdat multiple niet mogenlijk was ,geen door verbindings kabels . en omdat er te IJmuden geen omloop mogenlijk was , het aangelegde lovers perron had maar 1 kopspoor .  De machinisten , van lovers , per trein één machinist , waren uitzendkrachten gerecruteerd uit gepensioneerde machinisten uit het oosten des lands . In de watergraafsmeer was er een portocabine  , als onderkomen voor de storingsmonteur van lovers , hier werden in de winter de accu's van de rijtuigen opgeslagen en onder spanning gehouden . Ook was het niet toegestaan dat de loc's te Asd-Cs gestart werden , daar de trein op spoor 2b vertrok ., denk aan overlast der reizigers . Toen lovers op lisse ging rijden , kan ik mij herinneren dat er een E.loc ( serie 25 NMBS ) strande op de brug over het Spaarne te Haarlem . De storingsmonteur van NS werd verzocht om de storing aan de lic op te lossen . Wij als storingsmonteurs van depot Amsterdam CS , waar Haarlem ook onder viel , mochten geen werkzaamheden voor lovers uitvoeren . Het heeft een lange tijd geduurd voordat de stremming opgeheven was , daar de hulp lok van ASD.CS de trein weggesleept heeft , en naar ASD watergraafsmeer gebracht heeft .  Dit was o.a een van de doodsteken voor lovers rail