Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 22:11:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 22:09:12
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
Vandaag om 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
Vandaag om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
Vandaag om 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
verlichting inbouwen voor beginners door Michaël dB
Vandaag om 20:04:48
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 320185 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1770 Gepost op: Vandaag om 09:54:10 »
Gezien de korte trein en de lage(re) snelheid lijkt dat mij niet nodig.
Tussen Santpoort Noord en Amsterdam was er geen lage snelheid. Ik denk dat er wel met twee locs werd gereden, net als met de trek/duw stammen Plan E nog eerder en vanwege het ontbreken van stuurstroomkabels dus met twee machinisten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2982
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1771 Gepost op: Vandaag om 10:38:09 »
Wat was de baanvaksnelheid tussen Santpoort en IJmuiden? Misschien reden ze alleen het stuk tussen Santpoort Noord en Amsterdam met 2 locs.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1772 Gepost op: Vandaag om 11:35:24 »
Op IJmuiden kon je niet (meer) omlopen en te Amsterdam zal NS het wel niet gewild hebben. Ze deden er alles aan om Lovers dwars te zitten. Dus 2 locs was echt nodig. Of je dan tijdens elke rit in beide cabines personeel moet hebben zitten is de vraag. De machinisten konden telkens natuurlijk wel makkelijk naar de andere zijde lopen. Ik ga er ook vanuit (het staat me in ieder geval niet helder bij) dat de achterop lopende loc ook geen tractie gaf en mogelijk überhaupt niet 'aan' stond. Een 2200 is eenvoudig als 'gesleept' voertuig te schakelen. Spaart ook brandstof. Die paar rijtuigen is voor de locs een makkie om op snelheid te houden dus daarvoor zijn 2 locs niet nodig.

Nee, NS had de lijn al lang afgeschreven. De lijn liep niet door de bebouwing heen. Mensen die verder weg van de spoorlijn af woonden namen de bus of reden met de auto. Had de lijn het wat langer overleefd dan had hij mogelijk nu nog wel in dienst geweest. Maar het einde kwam niet van de een op andere dag. Lovers reed een 2-uursdienst wat nou ook niet bepaald veel 'gewone' reizigers trekt. En van toeristen alleen kan een trein niet rijden.

In aansluiting op de boot naar Newcastle heb ik de trein ook een keer heen en terug gebruikt. Maar die keuze zal meer afgehangen hebben van het feit dat ik graag met de trein reis en Lovers wel een kans gunde. Echt aansluiten deed Lovers niet. Heen ging met de bus (die zien we later nog). Ik kan me echter herinneren dat ik op de terugweg, lopend vanaf de boot, ik bij het perron aan kwam en de trein nog net in de verte kon zien weg rijden. Bijna 2 uur wachten op het kale perron was geen fijne bezigheid. Was allang blij dat het droog was en bleef.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1773 Gepost op: Vandaag om 11:41:54 »
Wat was de baanvaksnelheid tussen Santpoort en IJmuiden? Misschien reden ze alleen het stuk tussen Santpoort Noord en Amsterdam met 2 locs.
Lovers met haar directeur Petere Sul was natuurlijk een vreemde eend in de OV-bijt.
Het rondvaartbedrijf moest door de NS gedoogd.
Voor de bedrijfszekerkheid waren er twee loks en ook om omlopen op Amsterdam-CS te voorkomen.
Lovers reed ook de Keukenhof Express naar Lisse.
Zie Wiki-pagina!!

Lovers Rail paste in de tijd dat kleine ondernemers bedrijven overnamen die niet meer rendabel zouden zijn.
Ze hielden het uiteindelijk meestal niet lang vol.
Bedrijvendokter Joep van den Nieuwenhuijzen was er een.

Dat gedogen is er nog steeds: ProRail krijgt van NS-personeel de schuld van vertragingen, idemdito bij monde van personeel van particuliere vervoerders als aansluiting wordt gemist....
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:46:04 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1774 Gepost op: Vandaag om 12:02:29 »
Wat was de baanvaksnelheid tussen Santpoort en IJmuiden? Misschien reden ze alleen het stuk tussen Santpoort Noord en Amsterdam met 2 locs.
40 km/u als ik me niet vergis, in ieder geval niet hoger. Ik denk ook dat de tweede loc alleen tussen Santpoort en Amsterdam tractie leverde.

Ze deden er alles aan om Lovers dwars te zitten.
Dat is niet waar, juist omdat ze de schijn al tegen hadden zoals jouw reactie bewijst. NS heeft treinpaden vrijgehouden voor Lovers die vervolgens niet werden benut.

Citaat
Die paar rijtuigen is voor de locs een makkie om op snelheid te houden dus daarvoor zijn 2 locs niet nodig.
Houden wel ja maar op snelheid krijgen niet, zie de eerder genoemde trek/duwstammen.


N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1775 Gepost op: Vandaag om 12:53:03 »
Hier mijn ervaringen met Lovers rail .
De treinen van lovers op ijmuiden werden getrokken door één DE lok . de andere reed in opzending , dit omdat multiple niet mogenlijk was ,geen door verbindings kabels . en omdat er te IJmuden geen omloop mogenlijk was , het aangelegde lovers perron had maar 1 kopspoor .  De machinisten , van lovers , per trein één machinist , waren uitzendkrachten gerecruteerd uit gepensioneerde machinisten uit het oosten des lands . In de watergraafsmeer was er een portocabine  , als onderkomen voor de storingsmonteur van lovers , hier werden in de winter de accu's van de rijtuigen opgeslagen en onder spanning gehouden . Ook was het niet toegestaan dat de loc's te Asd-Cs gestart werden , daar de trein op spoor 2b vertrok ., denk aan overlast der reizigers . Toen lovers op lisse ging rijden , kan ik mij herinneren dat er een E.loc ( serie 25 NMBS ) strande op de brug over het Spaarne te Haarlem . De storingsmonteur van NS werd verzocht om de storing aan de lic op te lossen . Wij als storingsmonteurs van depot Amsterdam CS , waar Haarlem ook onder viel , mochten geen werkzaamheden voor lovers uitvoeren . Het heeft een lange tijd geduurd voordat de stremming opgeheven was , daar de hulp lok van ASD.CS de trein weggesleept heeft , en naar ASD watergraafsmeer gebracht heeft .  Dit was o.a een van de doodsteken voor lovers rail

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4028
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1776 Gepost op: Vandaag om 18:55:19 »
NS had de Lovers treinen op hun gele vertrek staten in Leiden  staan.
Als aanduiding dat het een NS of Loverstrein betrof ,stond direct achter de vertrek tijd een NS symbool of  "Lovers. "
Naar Leiden reden ze met NMBS eloks reeks  25  ,ze kwamen aan op-   en vertrokken van  spoor 8 A ri Hlm. Op werkdagen zaten er s middags nirt veel mensen in , de meesten bleven zitten  om weer mee terug te gaan.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen