Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 16:48:46
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:35:53
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 319903 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1755 Gepost op: 20 October 2025, 11:02:36 »
Het nadeel van een lang lopend draadje is, zeker als kijker en niet als beheerder, dat je niet meer weet welk onderwerp in welke vorm al voorbij gekomen is. Lovers zal daar vast bij horen, dus als je die opnames al zat bent, dan heb ik slecht nieuws ;D  In 4 delen komen opnames voorbij van een dagje achter die treinen aan gaan. Op 21 september 1996 heb ik vanaf Santpoort t/m IJmuiden de treinen op diverse locaties vastgelegd. Het zijn alle: scans van mijn dia's, omgezet naar jpg en verkleind voor het forum. Dit is deel 1: van Santpoort Noord tot Velsen Zeeweg:

De trein met de 2207 voorop en de kenmerkende fietsenwagen vertrekt na een korte stop te Santpoort Noord naar IJmuiden


meegedraaid om de 2202 achterop rijdend te zien. Ik sta op het nog lange perron vanwege het ooit koppelen van treinen uit IJmuiden en Beverwijk alhier. Begin april 2024 is dit deel verwijderd.


Pas bij het scannen van de dia's weer ontdekt dat op de halte Driehuis-Westerveld weer een stationsnaambord was geplaatst, duidelijk niet in NS-stijl


De stop van de trein op de terugweg naar Amsterdam duurde langer dan gedacht. Dus na een plaatje van de aankomst was er ook een mogelijk van vertrek


De zon draait wel maar niet zo snel dus flink 'licht tegen' bij de passage van de trein weer richting IJmuiden bij de halte Velsen Zeeweg


Uiteraard nu ook meegedraaid, want dan 'licht mee' en dus zien we ook weer de bekende betonnen abri op het perron terwijl de trein voorbij rijdt. Stoppen deed hij hier toen niet.

Wordt vervolgd.
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1756 Gepost op: 20 October 2025, 14:57:24 »
Hoi Raymond! Mooie platen als deze, daar krijgen we niet gauw genoeg van, dus kom maar door!  :)

In dit draadje is er tot nu toe relatief weinig aandacht geweest voor het Lovers-tijdperk, dus daar is zeker plek voor.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1757 Gepost op: 21 October 2025, 14:37:47 »


Station IJmuiden in de nadagen van de NS-reizigersdienst, 21 januari 1983. Negen uur 's morgens. Een treinstel Plan V staat klaar voor vertrek naar Haarlem, het vertreksein brandt.

Het tweede perron is allang weg, slechts één perronspoor resteert, met daarachter een kale vlakte. De karakteristieke vakwerkmasten voor de bovenleiding zijn in de loop van de jaren 70 verdwenen en vervangen door eenvoudige masten van het standaardtype. Links heeft een urinoir de plek ingenomen van het toiletgebouw dat er tot 1973 stond. Rechts, op de overgebleven sporen van het emplacement, staan overbodig geworden kolenbakken opgesteld. Op het stationsplein zien we een BMW 3-serie en een Peugeot 104. Daarboven, op de Kon. Wilhelminakade, een forse Japanner, een Datsun Laurel als ik het goed zie.

Foto Beeldbank De Boer via Noord-Hollands Archief, inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_22708K01_36

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1758 Gepost op: 21 October 2025, 15:47:41 »
Enkele jaren eerder werd er vis in een wagon geladen, wat mij opvalt is het van Gend & Loos opschrift op het dak. Die heb ik niet eerder op een wagon gezien.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1759 Gepost op: 21 October 2025, 16:01:56 »
Hee kijk, die foto kende ik nog niet, leuke vondst. Dat Van Gend & Loos-opschrift is volgens mij niet lang gebruikt. Aan de andere kant staat "Jacky Maeder Co." en verder staat er 'Holland- IJmuiden" en "Svizzera - Chiasso". Jacky Maeder was een Zwitsers logistiek bedrijf dat actief was in internationale expeditie en supply chain management. Kennelijk was er enige tijd een samenwerking tussen vG&L en Maeder.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1760 Gepost op: 21 October 2025, 16:51:29 »
Inderdaad leuk.
Een kloppend 1:87 modelletje zie ik graag verschijnen.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2025, 17:36:36 door IJmc »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1761 Gepost op: 21 October 2025, 17:33:56 »
Wat mij ook opvalt is de gemetselde zijwand van het perron. Vind ik eigenlijk nog leuker als perrons met de betonkeerwanden.

@Rick,

Van Gend & Vis  ;D

Ik had het ook nog niet eerder gezien.

@Ijmc,

Als deze interfrigo met VG&L en Jacky Maeder opschriften uitgebracht wordt wil ik die ook wel !



Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2025, 17:36:22 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7732
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1762 Gepost op: 21 October 2025, 17:49:08 »
Exact dezelfde wagen FS 11 83 087 6 505-6 P staat onder NEG101093-331-28 ook in IJmuiden in de NVBS beeldbank.
Op 20-10-1974 vastgelegd door Roef Ankersmit.
   
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1763 Gepost op: 21 October 2025, 19:12:57 »
In het boek van Raymond Kiès: "Het laatste hoofdstuk" staat op pagina 23 een foto van een testtrein van Lovers Rail. Eén rijtuig tussen de 2202 en de 2207. Locatie: IJmuiden De Geul. Maker Martijn Schurink.


Het boek net pas ontvangen, dus vind het een beetje zonde om het al op de copiër te leggen.
Jeroen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1764 Gepost op: 22 October 2025, 11:03:14 »
In het Visstation was ook een kantoor van Van Gend & Loos, getuige het bord hier links op de gevel:



We zien hier het Visstation tijdens de afbraak in 1971. Wat er onder "Van Gend & Loos" staat is niet heel duidelijk te lezen, maar volgens mij is het "Afd. Visvervoer".
Niet alleen het Visstation zelf wordt hier gesloopt, ook één van de overkapte visperrons, er zou er vooralsnog één overblijven, dat is rechts op de foto te zien. Een derde overkapt perron was al tijdens de oorlog gesneuveld en niet meer herbouwd. Ten tijde van deze foto werden ook de meeste 'vissporen' opgebroken, er zouden er twee overblijven, die bleven tot in de jaren 90 liggen.

Een wat trieste foto. Het wagenpark links, typerend voor die tijd, maakt het deels goed: een Opel Rekord, een Mercedes /8 (W114/W115) en een Ford Transit. Rechts de bebouwing langs de Bik & Arnoldkade, die (buiten beeld) door een brug (uiteraard 'Visbrug' genoemd) met het Visstation verbonden was. We zien o.a. "Garage Darphorn", een wat intrigerende naam vind ik.

Fotograaf onbekend.

Valéry

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1765 Gepost op: 22 October 2025, 19:39:55 »
Dank aan Rick voor de prachtige fotoverzameling met beelden uit NL/B-Limburg en buurlanden.
Groet van
« Laatst bewerkt op: 22 October 2025, 19:42:20 door Valéry »
Valéry
(N-schaal-verzamelaar Europees normaalspoor 1958-1967)

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1766 Gepost op: 22 October 2025, 20:41:05 »
Kan het zijn dat de link naar die fotoverzameling een rondlopertje terug naar dit draadje oplevert?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1767 Gepost op: Vandaag om 08:07:03 »
In mijn bericht op de link naar de foto klikken en dan daar de verzameling: https://www.flickr.com/photos/ferimages/albums/72177720307954488/
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1768 Gepost op: Vandaag om 09:42:39 »
Met Lovers naar IJmuiden op 21 september 1996, deel 2: langs het Noordzeekanaal:

Met maar een 2-uursdienst heb je niet veel mogelijkheden tot het maken van plaatjes. Ik heb twee keer de trein langs het kanaal vastgelegd; dit was de eerste passage van een trein op de terugweg naar Amsterdam. Helaas donker uitgevallen (en dit is al de aangepaste digitale versie). Maar...


...de opname na het meedraaien ziet er beter uit. Het verschil tussen "voorkant" en "achterkant" is alleen te zien aan de stand van de sluitseinen onder in de houders. Zoals hier te zien zijn ze zichtbaar en dus in dienst als sluitsein. Voor de andere kant op werden ze simpelweg een halve slag gedraaid. Waarom de sluitseinen van de locs zelf niet gebruikt werden? Het lijkt er op dat er nog iemand in de cabine zit, ondanks dat deze dus achterop loopt. Volgens mij werd er niet met 2 locs in tractie (trek/duw) gereden maar reed de achterste loc als getrokken voertuig mee. Mogelijk vanwege de korte keertijden op de eindpunten?


En ook de passage van de voormalige halte IJmuiden Casembrootstraat werd gebruikt tot het maken van 2 opnames. Eerst 'gewoon' van voren met een trein naar IJmuiden (eindpunt) en...


...dan weer meedraaien. Ook hier lijkt er iemand in de achterop lopende 2202 te zitten. Alles bij elkaar heeft de die dag lopende (!) fotograaf toch weer 4 opnames bij elkaar gescharreld. Hebben is hebben!

Wordt vervolgd.
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2982
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1769 Gepost op: Vandaag om 09:44:24 »
Destijds vond ik Lovers maar "raar", waarom reed de NS daar dan niet? Maar ja, als 14 jarige heb je misschien een niet complete kijk op de wereld  ;D. Nu is het toch bijzonder om de foto's te zien  (y) (y)

De M2's zullen geen stuurstroomkabels hebben. Dan moet je dus met 2 machinisten rijden om met 2 locs te kunnen rijden. Gezien de korte trein en de lage(re) snelheid lijkt dat mij niet nodig.

Groeten,
Rogier